Who's Online
Exista in mod curent, 61 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
In epicentru: Magda Ursache. Gemelarii: exilul exterior si 'exilul de acasa'
Scris la Wednesday, August 24 @ 11:53:20 CEST de catre asymetria |
Magda Ursache. Gemelarii:
exilul exterior și ”exilul de acasă”
Exilul,
în ambele lui laturi, apare unora ca mediocru, cauza fiind
anticomunismul ferm. Cel mai elocvent exemplu este Omul din
Belleville, continuând să fie receptat securistic: non-talent. Ne
displac reperele morale, de vreme ce Paul Goma e rău tratat, mal
iubit? În cazul său, aș folosi sintagma banalizarea
răului (Hannah
Arendt), pe care Gh. Grigurcu (în ”Confesiuni” de februarie,
2013) o complinește prin alta: banalizarea
adevărului.
Tragedia
exilului a fost aceeași la Vest și la Est de Eden, ca să
parafrazez titlul lui Cornel Ungureanu, La
vest de Eden. O introducere în literatura exilului,
Ed. Amarcord, Timișoara, 1995. Carte binevenită, alături de cea a
lui Florin Manolescu, Enciclopedia
exilului literar românesc, 1945-89,
editată de Compania, București, 2003. Și asta pentru că
rezistenții la doctrina comunistă, și cei des-țărați, și cei
rămași locului, sunt puși la colț (roșu, se înțelege), ca
mediocri. Se ”apreciază” ca palidă, veștedă, obosită,
inexpresivă mai toată literatura română scrisă sub semnul
refuzului; și-n Estul, și-n Vestul Cortinei de Fier. Cu precădere,
cea de dincolo de Prut. Le-a fost cel mai greu basarabenilor. „Exilul
basarabean a fost unul interior, un exil ”la
tine acasă”,
asemănător cu arestul la domiciliu, te miști, gândești, dar
numai în țarcul tău (căci țarc tot de la cerc parcă vine”,
răspunde acad. Mihai Cimpoi la cele 12 întrebări puse de Cornel
Nistea și incluse în cele 360 de pagini ale cărții de interviuri
Tragedia exilului
românesc, toate
publicate în revista bălgrădeană ”Discobolul”, apoi în volum
la ed. Emma Books, 2016.
Exilul,
în ambele lui laturi, apare unora ca mediocru, cauza fiind
anticomunismul ferm.
Cel mai elocvent exemplu este Omul din
Belleville, continuând să fie receptat securistic: non-talent. Ne
displac reperele morale, de vreme ce Paul Goma e rău tratat, mal
iubit? În cazul său, aș folosi sintagma banalizarea
răului (Hannah
Arendt), pe care Gh. Grigurcu (în ”Confesiuni” de februarie,
2013) o complinește prin alta: banalizarea
adevărului.
Grigurcu a trăit pe deplin exilul interior pentru că i-a fost
complet străină compromiterea prin angajare politică.
”Frumosul
n-o fi având patrie, dar artistul, creatorul au”, nota Petru
Ursache. Au fost forțați să aibă două ”acase” și Titu
Popescu (Germania și România), și Dan Culcer (Franța și
România), și Ștefan Arteni (SUA și România), și Flavia Cosmin
(Canada și România).Poeta le spunea studenților că se simte 100%
canadiană și 100% româncă.
Dan
Culcer nu crede că există (și-l aprob) o literatură a exilului,
ci a scriitorilor exilați: ”toți cei care scriu în română
aparțin literaturii române”. Cu atât mai mult, adaug eu, cu cât
factorul etnic
intră în stilul lui Vintilă Horia și Ștefan Baciu. O fi ușor
să spui ”te păstrez în suflet, țara mea tristă”, ca Ștefan
Baciu? Iată cum sună, fragmentar, Analiza
cuvântului dor,
scrisă în 1951, în Argentina: ”Inimă, unde te duci/ Între
Cuzco și Tecuci? (…) Am pornit pe drum pribegi/ Liberi peste făr
de legi ! (…) Suflete, oprește fuga/ Cântă cucul la Azuga”.
Poate fi negată expresivitatea extraordinară a lui Ștefan Baciu,
aflat în proximitatea celor trei B: Bacovia, Blaga, Barbu?
Mărturisește
universitarul de la Sorbona, profesorul Titus Bărbulescu, care preda
un curs de Elemente de civilizație românească: ”Eram și mai
sunt încă de părere că a avea un singur cititor român sau un
singur student străin care învață limba română, merită să
scrii în limba română și asta – atunci și acum – măcar
pentru a dovedi că România nu este moartă, ci doar … reprimată”.
În Arta
Philologica, Roma,
1959, Titus Bărbulescu a scris că ”o limbă piere departe de
pământul său roditor”. Aș fi vrut să-l am profesor, și
Bătrânu s-ar fi bucurat să-l cunoască și l-ar fi cunoscut dacă
pe dosarul său pentru lectorat la Sorbona n-ar fi plecat Grișa
Țugui, pe bază de atașament la cauza impusă de PCR.
Postsocialist,
s-a tot spus că ar fi caducă, depășită credința în spiritul
locului (matricea
blagiană). Nu-i un reziduu proletcultist nefast negarea asta, așa
cum o făceau anticulturalii semianalfabetului Iosif Chișinevschi?
Și nu-i nicidecum demagogic
ori
inutil să vorbim
despre patriotismul lui Mircea Eliade, Vintilă Horia, Basarab
Nicolescu, Titus Bărbulescu.
Există
în documentele congreselor ceaușiste sintagma ”patriotism
socialist”, altul decât patriotism pur și simplu; ca și om nou
față de om,fără epitet, ca și democrație față de tautologica
democrație populară . Iar conștiința patriotic-socialistă se
manifesta în Cultul Ceaușescu, în Cultura Ceaușescu, mai ales în
”Săptămâna” lui Eugen Barbu, care astupase Groapa
cu Șoseaua
Nordului,
asfaltată, dar și în ”Luceafărul” ori în ”Cronica”
ieșeană. Poezia creștea și înflorea din „fibra de stejar” a
lui Ceaușescu, sarcina primă fiind cântarea comandantului suprem,
știința lui în tot și-n toate și știința ei în
polimeri.Răsăreau astfel de poeme „patriotice” altfel decât
ORGANIC, vorba lui Dumitru Popescu?
”Activul”,
care avea în mâini instrumentele de epurare (din presă, din
edituri, din învățământ, din istorii și din dicționare
literare) a făcut insuportabil climatul literar, impunând un singur
mod de a scrie, un mod unic. Literatura era direcționată prin
plenare și congrese, prin directivele cabinetelor de partid, pline
de propagandiști aduși de la coada vacii sau de pe tractor, ca la
noi, la Ieși, pentru „ munca cu cartea” (cacofonia le aparține).
Lista temelor era din ce în ce mai scurtă, din ce în ce mai scurte
erau și momentele de respiro, iar cele prefabricate se preluau
mimetic: legați la ochi, se mulau pe teze,” în unitate
indivizibilă”, cum ziceau aceleași teze. Și nu era deloc
așa.Goma era să fie înmormântat de viu. Se cunosc”
înmormântătorii” celui exclus din USR în 13 aprilie 1977,când
se afla închis politic.
Lângă
creatorii „conștienți”, cu ”conștiință de clasă”,
,,muncitori pe șantierul literaturii”, maeștri în ”limbăminte”,
așa cum le spune Goma, erau acceptați și câțiva marginali
decorativi, vai de steaua lor. Cât și ce se spunea se stabilea de
”sus”.
Frica de a gândi pe cont propriu tot de ”sus”
provenea. Se politiza orice, chiar și muzica simfonică. Te puteai
sustrage, dar urmau blamul, interdicția de a tipări, retragerea din
librării și biblioteci, tirajele topite… Pentru basarabeni, cum
am spus, era greul greului. Pe Leo Butnaru l-au scos din redacția
ziarului ”Tinerimea Moldovei”, pentru că ”promovase”, la 160
de ani de la nașterea lui Mihail Kogălniceanu, un eseu despre ”unul
dintre protagoniștii Actului Unirii Principatelor”. Și asta pe 9
septembrie 1977. Serafim Saka nu și-a ascultat cenzorul intern:
”Poate de aceea am avut parte de foarte multă cenzură externă”.
Maria Șleahtițchi vorbește cu durere despre tatăl ei, originar
din Dolhasca, care devine, sub ocupație sovietică, ”exilat la el
acasă”. Fusese înfiat de un țăran basarabean mai înstărit,
înainte de Războiul al Doilea. Și ce puțin s-a vorbit despre
exilul din Est, din ”spațiile românești abandonate”,
literatura românească din Basarabia fiind ”exilată într-un
alfabet străin”. Ca să citești literatură română la
Biblioteca Națională (”N.R. Krupskaia”), rememorează Mihai
Cimpoi, era musai să completezi o fișă specială. Iar ca scriitor
basarabean trebuia să te ferești de neologizare, considerată
”românizare”. Nu numai granițele României erau închise pentru
basarabeni, dar și româna modernă.
Da,
exilul exterior (cel din Vest și cel din Est) și exilul interior
pot fi un fel de oglinzi care se limpezesc una pe alta. Citiți
interviurile cuprinse între copertele cărții lui Cornel Nistea și
veți realiza că neamul, etnia, familia nu-s invenții ficționale,
nu-s termeni de circumstanță, cum cred filosofii de ocazie ori
analiștii românofobi care vor nu o Românie curată, ci curățată
și pentru care pământul nostru e doar ”pârloaga noastră”.
Continuitatea de credință și de neam va fi salvatoare. Și tot
Titus Bărbulescu povestește cum, când se enerva, Cioran vorbea
românește. Îl preocupau două cuvinte: lichea
și uscătură;
din depresie în expresie și invers nu-i decât un pas.
Că
exilul extern e frate geamăn cu cel interior se vede în multe
aspecte,mai cu seamă în păstrarea,în preluarea desolidarizării
noastre tipice. Scrie Bujor Nedelcovici că primul val (elita
exilului) era generos cu nou veniții; al doilea val era minat de
facțiuni, fracțiuni, fricțiuni.
Revenind
la ”exilul de acasă” (mulțumesc, Eugen Evu!), unul dintre
intervievați spune cu detașare multă: ”așadar, tema domniilor
voastre, care ați inițiat această anchetă , aproape că nu mă
interesează. Ce-a fost a fost”. Dacă gândim așa, tinerii vor
ști nu ce a fost, ci ce n-a fost. Nu numai că rănile nu-s închise,
dar ce răni de neuitat arată scriitorul!
Infern a fost
pentru Ion Zubașcu , al cărui tată a fost ucis sub tortură de
Securitatea din Sighet, în 1960. Pseudonimul, Ilie Calmineasa, luat
după o vale din Maramureș unde copilărise, nu s-a acceptat pentru
că acolo s-ar fi dat lupte cu legionarii Sumanelor Negre.
Infernală
a fost existența în regimul comunist și pentru Vasile Gogea, și
pentru Liviu Antonesei, și pentru Radu Mareș, și pentru N.
Prelipceanu; și pentru Gabriela Crețan,viețașă „în
întunericul acela de iad” ( dacă spunea Crohmălniceanu că
poeziile ei „au spini”,nu mai apăreau ),și pentru Alexandru
Vlad, care tremurase de spaimă ca numărul din ”Echinox” să nu
fie interzis de cenzură, urmând ancheta rectorală, exmatricularea
din facultate… Dan Culcer are curajul, în interviul luat de Cornel
Nistea, în iunie 2007, la Paris, să facă ”un
exercițiu al independenței și de stăpânire a fricii”
. Numai că îți trebuie curaj ca să-ți mărturisești frica de
societatea de
supraveghere, cum o
numește Ovidiu Hurduzeu. Irina Petraș percepe altfel ,în
divergență, realitatea socialistă. O fericită. Probabil că
autocenzura a funcționat perfect în cazul său, dacă ”securitatea
scrisului” (cum o numește Titu Popescu) n-a deranjat-o. Sintagma
”gulag românesc” o consideră improprie, n-o mai interesează
”criminalii nepedepsiți”, îi repugnă fantomele trecutului și
fantasmele lor. Din păcate, nici sunt aceleași voci, în aceleași
încăperi. Le-a fost activiștilor bine în comunism fără să facă
rău? Mă îndoiesc. În ce-i privește pe neadaptați, o repet:
chiar dacă încercai să te faci frate cu dracu’,
tot nu treceai puntea. Știau ei de ce.
Îmi aduc aminte că,
în ’69, Opera
aperta fusese
tradusă în românește. Citeam, citeamși comentam pe rupte teoria
deschiderii în literatura noastră închisă, în țara noastră
închisă. Cenzorii scoteau din text ceea ce credeau ei că vrea să
spună autorul, nu ceea ce spunea. Cooperai cu interpretarea lor –
bine. Nu, nu. Cum să nu te zbați să scapi din casa de nebuni?
Teofil Răchițeanu a fugit în munți, în altarul naturii.
Evadarea
se putea face întâi în tine, apoi peste granițe. Noica s-a
autoexilat 10 ani la Păltiniș. Silviu Dragomir (citesc în G.
Liiceanu, Nebunia de
a gândi cu mintea ta,
Humanitas, 2016) a trăit pînă-n moarte într-o încăpere de 14
metri pătrați și a scris mai bine de 100 de caiete, fără
intenția de a le publica. „Dragomir se ”opintește” vreme de o
viață să gândească pentru a înțelege” (lucr. cit., p. 87).
Fiecare
putea sfida realul, prefăcându-l în ireal. Știu cum este,
încercam să mă extrag cumva din cotidian. Îmi repetam, în anii
de șomaj, că mi-am greșit epoca: ieșeam din ”timpul ce mi s-a
dat” (Annie Bentoiu) și mă refugiam la început de 1900, exact ca
personajul meu din Astă-vară
n-a fost vară…
Am predat cartea la CR, dar când Mircea Ciobanu mi-a spus ce nu
trebuia scris într-un roman după ultimele directive din deceniul
„ciumei”, am știut că n-o să apară, cu toate asigurările lui
George Bălăiță. A apărut după 90, la Ideea Europeană.
Ce-i drept,
lipsa de orizont te replia spre tine însuți și ochiul intern se
limpezea. Asta dacă nu funcționa asurzitor microfonul din
conștiință, care te transforma într-un … difuzor. Dreptul de a
nu spune nimic pe placul propagandei îți aparținea. Dar cu ce
consecințe.
Închizând
cartea de interviuri a lui Cornel Nistea,
îmi vine în minte un vers
de Geo Dumitrescu: ”Și uite-așa – zicea domn-nvățător/discutând
iese adevărul”.
Da,
discutând. Altfel, redevenim ”majoritate tăcută”, gândind
dereglat, sub siglă corect-politică, iar adevărul pleacă în
exil. Sau în Siberia.
În
palatul din Ithaca, femeile au fost acelea care n-au vrut să
deschidă ușile, să poată ieși trădătorii. Revenit în forță,
Ulysse i-a pedepsit. Penelopei i-a promis că n-o s-o mai părăsească
niciodată și și-a chemat vaporenii în cetate. Sună patetic –
îmi asum riscul – să le spun diasporenilor (diaspora
înseamnă împrăștiere, dispersie): Ușile sunt închise pentru
lichele, pentru uscături, dar sunt deschise pentru voi. Veniți.
Magda Ursache
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|