Asymetria - revue roumaine de culture, critique et imagination

Modules

  • Home
  • Arhive
  • AutoTheme
  • AvantGo
  • Avertizari
  • Conținuturi
  • Search
  • Submit_News
  • Surveys
  • Top
  • Topics

  • Who's Online

    Exista in mod curent, 58 gazda(e) si 0 membri online.

    Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici

    Cautare în labirint




    Languages

    Select Interface Language:


    Eseuri: Titus Filipas. Actualitatea lui Ioan Cassian
    Scris la Monday, February 05 @ 21:20:45 CET de catre asymetria
    Memoria Titus Filipas scrie "Există în psihologia omului, --definit ca „animal social”--, o componentă etologică: omul este un „animal”, precum și o componentă culturală. Prin cultură înțelegem, într- o primă zicere sau abordare a explicației, un sistem de valori, simboluri, credințe. Scrierile lui Ioan Cassian spun ceva important despre componenta etologică a firii umane universale. Cassian susține că deși omul este prin natura lui păcătos, totuși ceva etic bun subzistă în firea lui. Deși pogorârea grației divine produce o imediată salvare a sufletului, convertirea omului poate de asemenea începe prin exercițiul voinței lui. Aceasta pentru că, subliniază Cassian, Bunul Dumnezeu va acorda mereu grația celui care este în căutarea ei. Chiar și celui care nu cere, uneori. Aici Ioan Cassian îl contrazice pe Sfântul Augustin (354-430), creștinul berber care sublinia greutatea absolută a Păcatului Originar căzut peste sufletul omului. Conciliul de la Orange (din 529 AD) îi va da dreptate Sfântului Augustin.
    Abia în secolul XIX este restaurată dreptatea (despre natura psihologică a omului universal) afirmațiilor lui Ioan Cassian. Se mai poate adăuga de noi că aproape tot romanul francez al veacului XIX este influențat de această psihologie a omului real, subliniată prima oară de scriitorul creștin Ioan Cassian. Iar în secolul XX, psihanalistul francez Michel Foucault) se arăta fascinat de acuratețea analizelor psihologice pe care le descoperea citind textele religioase vechi dar frumoase, scrise cu șaisprezece veacuri mai înainte de Ioan Cassian.

    Actualitatea lui Ioan Cassian Există în psihologia omului, --definit ca „animal social”--, o componentă etologică: omul este un „animal”, precum și o componentă culturală. Prin cultură înțelegem, într- o primă zicere sau abordare a explicației, un sistem de valori, simboluri, credințe. Scrierile lui Ioan Cassian spun ceva important despre componenta etologică a firii umane universale. Cassian susține că deși omul este prin natura lui păcătos, totuși ceva etic bun subzistă în firea lui. Deși pogorârea grației divine produce o imediată salvare a sufletului, convertirea omului poate de asemenea începe prin exercițiul voinței lui. Aceasta pentru că, subliniază Cassian, Bunul Dumnezeu va acorda mereu grația celui care este în căutarea ei. Chiar și celui care nu cere, uneori. Aici Ioan Cassian îl contrazice pe Sfântul Augustin (354-430), creștinul berber care sublinia greutatea absolută a Păcatului Originar căzut peste sufletul omului. Conciliul de la Orange (din 529 AD) îi va da dreptate Sfântului Augustin. Abia în secolul XIX este restaurată dreptatea (despre natura psihologică a omului universal) afirmațiilor lui Ioan Cassian. Se mai poate adăuga de noi că aproape tot romanul francez al veacului XIX este influențat de această psihologie a omului real, subliniată prima oară de scriitorul creștin Ioan Cassian. Iar în secolul XX, psihanalistul francez Michel Foucault) se arăta fascinat de acuratețea analizelor psihologice pe care le descoperea citind textele religioase vechi dar frumoase, scrise cu șaisprezece veacuri mai înainte de Ioan Cassian.
    Scriitorul călugăr „scit” (daco-român) de limbă latină Ioan Cassian, ori pe latinește Joannes Eremita Cassianus, s -a născut cândva în jurul Anului Domnului 360, --dar poate chiar exact la 360 AD--, într- o localitate aflată pe drumul roman chemat Via Traiana Nova. Acum, nu este mai puțin adevărat că bunul nostru împărat Traian a fost un harnic constructor de noi căi romane. Ele chemându- se, alternativ, fie Via Nova Traiana, fie Via Traiana Nova. Imperatorul spaniol este remarcabil pentru lipsa lui de imaginație, din cauza aceasta nu s- a păstrat cartea lui tratând despre războiul dacic (plictisitorul text intitulat „De bello Dacico”). Dar pentru acel latin Cassianus de ‚natione Scytha’, adică născut în Scythia Minor, provincia pe care noi o desemnăm acum cu numele slavonic Dobrogea, -- reamintim că slavona este o limbă artificială, inventată de cărturarii bizantini Photius, Kirilus și Metodius odată cu Oikumena slavonică, un concept geopolitic controlat spiritual de la Constantinopol--, această Via Traiana Nova trebuie să fi dus obligatoriu la Tropaeum Traiani. Deci putem aserta că, foarte plauzibil, era acolo un drum care conducea înspre localitatea chemată acum Adamclissi.
    Ioan Cassian învăță o limbă latină simplă, fără rafinamente, în mediul său cultural și creștin de acasă, centrat pe o biserică, poate deja ascunsă, protejată de agresiunea barbară, poate deja biserică tăiată în creta subterană a ținutului natal. Față de ceea ce învăță de acasă, Ioan Cassian mai prinse latinește imersând în Vulgata. Se recunoaște că Ioan Cassian putea să își exprime direct și foarte veridic gândurile pe latinește. Ceea ce mulți dintre autorii latini și de mare rafinament, contemporani cu el, nu reușiră într-un grad similar. De aceea textele lor nu supraviețuiră. Știm acum, din teoriile lingvistice ale lui Tarski Alfred), un evreu polonez convertit la romano- catolicism, că există o scală și o gradație a limbajelor și a metalimbajelor, care se pot (ori te pot) apropia sau îndepărta de adevăr. Iar în general, --este poate un adevăr neplăcut acesta pentru scolastici--, limbajul creștinesc aspru te apropie de adevăr cel mai mult. Ioan Cassian vorbea limbajul agrest învățat în acel Latium Novum care proteja dinspre nord-vest cetatea Nova Roma a împăratului Constantin cel Mare (280-337).
    Pe un reper de timp marcat de evenimentul major al primului conciliu de la Constantinopol (381 AD), pentru a- și desăvârși educația creștină, Ioan Cassian peregrină cu alt tovarăș, pe nume Germanus, poate și el tot din Scythia Minor, în „Romania Hierosolymitana”, adică în Romania Ierusalimului, teritoriul sacru care este marea miză a lumii: de ieri, de astăzi, de mâine.
    Peregrinii aceia se opriră o vreme la o abație aflată lângă Vicleim - Betleem, nume ce înseamnă Casa Pâinii în limba ebraică. Insoțit de același Germanus, Ioan călători apoi în Egipt. Unde ucenicii trăiră învățând credința și viața intensă întru spirit de la anahoriții din Tebaida, asceții deșertului care împrejmuie mănoasa Vale a Nilului. Mai târziu, și aflat pe tărâmul galo – roman unde și muri la 433 AD, --alții zic că ar fi trăit mult mai mult--, Ioan Cassian scrise, codifică și transmise înțelepciunea învățată de la sfinții părinți creștini din deșertul Egiptului. Aceste opere latinești de literatură patristică, tratând în esență ‚antrenamentul omului lăuntric și perfecțiunea inimii’, se cheamă: Una „De institutis coenobiorum”, cealaltă „Collationes”, și au fost scrise la rugămintea Sfântului Castor (nu se știe când s- a născut, dar se știe precis că a murit la 420 AD), titularul vechii episcopii din Apt, localitate aflată acum în dioceza de Nîmes.
    Dintr - un timp când știm că se afla în Palestina și în Egipt, îl găsim pe Ioan Cassian în anul 403 la Constantinopol. Viața creștină din oraș era dominată atunci de Sfântul Ierarh Ioan Gură de Aur. Ceilalți doi Sfinți Ierarhi, filosofii-teologi cappadocieni Vasile cel Mare și Grigore Nazianzus, urcaseră deja la cerurile simbolice ale credinței.
    Patriarhul Ioan Gură de Aur îl face pe Cassian diacon, și îl trimite cu o însărcinare diplomatică la episcopul din Roma. Este posibil ca în acel timp să accepte și invitația de a fonda o mănăstire în stil egiptean sau „deșertic” la Massalia, în Galia sudică. Oricum, se știe că imediat după anul 410, Ioan Cassian ctitorește abația Saint Victor de lângă Marsilia. Reglementările de viețuire spirituală instituite de Ioan Cassian pentru Saint Victor vor fi adoptate mai târziu și la faimoasa mănăstire benedictină de la Port Royal. Unde alături de învățătura teologică se instituie, se perpetuează și se accentuează cultura gramaticii filosofice. Era de fapt acel Trivium sau ‚Arta construirii discursului’, absolut necesar pentru orice timp, chiar și în cel de acum. Dar pentru noi, românii, care nu am trecut în Evul Mediu prin experiența unui Trivium scolastic latinesc, spiritul școlii de calitate este resuscitat abia în secolul XIX de către Gheorghe Lazăr și Ioan Eliade Rădulescu la Sfântu Sava. Unde se implementează Ideologia Școlilor Centrale ce îi formează în România pe oamenii politici ai ‚partidei naționale’.
    Titus Filipas "
    Associated Topics

    Transversale


    Asymetria si Dan Culcer va recomanda





    Enciclopedia României

    Blogul ideologic. Titus Filipaș

    Ioan Roșca
    Contrarevoluția din România. O cercetare

    Antiakvarium. Antologie de texte ideologice vechi și noi

    Constantin Noica: Cultura, performanta, antrenor

    Revista Verso



    Geovisite

    Revista NordLitera

    Arhiva Asymetria, începând cu septembrie 2000, este stocată și accesibilă consultării la adresa Internet Archives-Wayback Machine

    Universitatea din Lausanne. România : Hărți interactive. Geografie, demografie, climatologie, degradări, regiuni istorice. Colaborare helveto-română.
    Etimologii. Resurse lingvistice

    Azi

    Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi.

    Societatea de maine

    Daca nu acum, atunci cînd?
    Daca nu noi, atunci cine?

    S'inscrire a Societatea de maine
    Intrati in Societatea de maine
    Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
    Inscriere : fr.groups.yahoo.com
    Se dedica profesorului Mircea Zaciu

    Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
    Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
    Nicolae Iorga

    Sondaje

    Descrierea situatiei din România

    este exactã
    nu este exactã
    este exageratã
    este falsã
    este exactã dar nu propune soluții
    este exactã dar nu existã solu&#



    Rezultate | Chestionar

    Voturi 21

    Identificare

    Nickname

    Parola

    Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs.




    copyright Dan Culcer 2008
    Contact Administrator — dan.culcer-arobase-gmail.com
    «Cerul deasupra-ti schimbi, nu sufletul, marea-trecand-o.» Horatiu in versiunea lui Eminescu.
    Responsabilitatea autorilor pentru textele publicate este angajata.
    PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
    Page Generation: 0.29 Seconds