Who's Online
Exista in mod curent, 40 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Polemici: Stefan Arteni. Meditatie asupra dialogului intre Liviu Antonesei si Dan Gogleaza
Scris la Sunday, November 11 @ 20:53:22 CET de catre asymetria |
Cititor scrie "
Folosind notiuni cibernetice si psihanalitice, Domnul Dan Goglează afirma ca va porni dela o premiza care mi se pare corecta, anume posibilitatea de a descrie numai lumea sa. Ii citez cuvintele: “Știu că s-a discutat, strigat și înjurat mult pe această temă însă fiecare o face în termenii care-i definesc ‘lumea’, vizînd astfel comunismul ‘personal’ și nu al ‘altuia’, așa că acum este rîndul meu. Pe măsură ce voi răspunde la întrebări, este posibil să se dezvolte și felul meu personal de a mă ‘certa’ cu partea mea comunistă însă, nu știu cum va arăta acest lucru în final.” Din pacate, pe masura ce se desfasoara dialogul cu Liviu Antonesei, Domul Gogleaza face a seama de generalizari care mi se par incorecte. Voi formula replica tot sub forma unui dialog (DG = Dan Gogleaza: SA = Stefan Arteni.)
Stefan Arteni
Meditatie asupra dialogului intre Liviu Antonesei si Dan Gogleaza intitulat Prelucrarea Trecutului Comunist.
Folosind notiuni cibernetice si psihanalitice, Domnul Dan Goglează afirma ca va porni dela o premiza care mi se pare corecta, anume posibilitatea de a descrie numai lumea sa. Ii citez cuvintele: “Știu că s-a discutat, strigat și înjurat mult pe această temă însă fiecare o face în termenii care-i definesc ‘lumea’, vizînd astfel comunismul ‘personal’ și nu al ‘altuia’, așa că acum este rîndul meu. Pe măsură ce voi răspunde la întrebări, este posibil să se dezvolte și felul meu personal de a mă ‘certa’ cu partea mea comunistă însă, nu știu cum va arăta acest lucru în final.” Din pacate, pe masura ce se desfasoara dialogul cu Liviu Antonesei, Domul Gogleaza face a seama de generalizari care mi se par incorecte. Voi formula replica tot sub forma unui dialog (DG = Dan Gogleaza: SA = Stefan Arteni.)
Dialog Imaginar:
DG: Putem spune, fără ezitare, că „noi sîntem copiii comunismului” și că ne-a marcat personalitatea, chiar dacă procesul nu a fost linear iar efectele uneori contrare intențiilor inițiale.
SA: Nu. Nu sunt copil al comunismului. Daca istorisirile familiei sunt reale, atunci sunt neam de razesi si imi voi insusi vorbele acelui poet atat de hulit : “eu imi apar saracia, si nevoile, si neamul.”
DG: Ritualurile de atunci și importanța dată de colectivitate acestor „semne ale valorii” erau fascinante, nu numai pentru imaginația mea, ci și necesare creierului meu care-și verifica ipotezele și fără de care ar fi luat-o „razna.”
SA: Nu. Nu am fost cuprins niciodata de vreun extaz chiliastic produs de riturile ‘socialismului real’ ori de treimea marxista, Marx + Engels + Lenin (Stalin s-a dezlipit, caci nici macar materialismul dialectic nu a putut produce miracolul unei treimi formate din patru indivizi.)
DG: Problema vinovăției este desigur legată și de formele de complicitate directă sau indirectă. Revenind la complicitatea și vina originară de care vorbeam, ea conține nuanțe speciale ce justifică nevoia de prelucrare a trecutului și, mai ales, a sentimentului de vinovăție confuz declanșat în noi de comunism pentru a ne culpabiliza. El trebuie să fie conștientizat și acceptat ca să devină o conștiință a vinovăției, altfel nu vom ajunge niciodată unde trebuie. Ideea de bază este că problema nu poate fi rezolvată fără o conștiință colectivă al vinovăției - nu doar conducătorul sau partidul singur a trimis intelectualii și dizidenții la Canal sau în închisori, ci poporul. Noi am executat ordinele și pe cei puși la zid, noi am ieșit în stradă și am cerut „capul lui Moțoc”, noi am aplaudat măsurile luate, noi am mărșăluit în direcțiile cerute - uneori cu fanatism!, noi aplaudam și scandam încă pe 21 decembrie 1989 lozincile comuniste. Massele au fost întotdeauna mult mai criminale decît individul singular, dictatorul instigator creează doar iluzia legalității faptelor odioase.
SA: Notiunea de vinovatie colectiva este o aberatie. Oare au fost complici victimele colectivizarii? Oare au fost complici cei deportati din Basarabia? Ma gandesc in special la cei tineri, care nu au trait primele decade ale constructiei socialismului cand decimarea era in toi in sunetul unor lozinci de genul “pecere bastionul pacii ie,” si care ar putea lua aceasta notiune a vinovatiei colective in serios. Indranesc sa recomand acestor tineri sa citeasca si sa reciteasca ‘Gherla-Latesti,’ cartea lui Paul Goma [se afla pe internet la http://paulgoma.free.fr.] Sa citeasca si sa reciteasca paginile despre bataie. Sa mediteze un moment la destinul omului Goma, intai refugiat in propria-i tara, astazi refugiat in propria-i Europa, cea unita. In timp ce implementatorii regimului, regim definit chiar de Raportul Tismaneanu ca un regim ilegitim si criminal, se lafaie in vile luxoase bucurandu-se de pensii grase.
"
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|