Revista Origini a dedicat un număr, în 2007, temei Scriitorii și Securitatea. Dintre textele publicate atunci de Gabriel Stănescu, multe conțin nu doar opinii ci și informații, care nu au fost din păcate verificate. De pildă cele oferite le Liviu Vălenaș privind relațiile lui Emil Hurezeanu cu Instituția.
Tema este nu doar delicată ci și actuală, mai ales după punerea în prim plan a unor «dezvăluiri» privitoare la scriitorul Adrian Marino. Studiez de destulă vreme în Arhivele CNSAS pentru a putea avea o viziune mult mai nuanțată cu privire la valorea documentelor depuse de ofițerii de Securitate în toate dosarele, de urmăriți sau de informatori, și mai ales privind evoluția în timp a atitudinilor informatorilor proveniți din generația victimelor, de la Stefan Aug. Doinaș la Ion Negoițescu. Cum este vorba de morți, singura soluție pentru aflarea realității, a naturii exacte a relațiilor dintre scriitori și Securitatei, ar fi cercetarea încrucișată a surselor. Or, constat, că așa ceva nu se practică, mai ales atunci când dosarele ajung pe mîna unor ziariști, de genul Mirelei Corlățan, atrași de aspectul scandalos al dezvăluirii și nu de aflarea adevărului. Se impune o tratare nuanțată, nu spicuiri scandaloase.
In acest context, mai vechiul articol al lui Ion Lazu vine cu observații și opinii de bun simț pe care credem că este nevoie să le subliniem, prin difuzarea on line a textului din 2007. Dan Culcer ,
[Scriitorii
și Securitatea]
Despre
ce vorbim?
S-a
ivit acum ocazia să participăm (oricît de tîrziu, e drept -
însă nu ne ocupăm noi cu lucruri care vor să înfrunte timpul?)
la o dezbatere pe tema Scriitorii
și Securitatea, în siajul furtunoaselor discuții prilejuite de
deconspirarea celor care au colaborat, sub diverse forme, cu temuta
organizație care ne-a oprimat cinci decenii la rînd, amestecîndu-se
cu brutalitate, discreționar în sensibila muncă de izvodire a lucrărilor
noastre, care din această cauză nu au fost niciodată ceea ce am fi
dorit noi să fie. Vom ști oare să profităm de această oportunitate,
aducînd precizări, mărturisiri sincere privind lucrurile care ne-au
umbrit traiul zilnic, ne-au învrăjbit și ne-au făcut să ne zbuciumăm
în nopțile de nesomn? Sau ne vom fofila o dată în plus, vom fenta
cu stil, aruncînd praf în ochii opiniei publice, făcînd afirmații
de ordin general, neangajante? Poate că este acum momentul să mărturisim
ce știm despre acest subiect dureros, pe care l-am ascuns în tainițele
conștiinței noastre, care ne-a adus frustrare, umilințe și lacrimi
de neputință; să dăm fapte, nume, cazuri, să ajutăm la descîlcirea
blestematelor urzeli care ne-au ținut înlănțuiți. Altfel despre
ce vorbim?
În
ce mă privește, nu am fost membru de partid, nu am avut angajament
cu Securitatea, nici nume de cod, nu am dat note informative, nu am
turnat, nu am fost gazdă de întîlniri securiste. Nu am citit presa
comunistă din ultimele două decenii, am făcut în așa fel să lipsesc
din alaiul aplaudacilor, unde un chip de bărbos nu “dădea bine”;
nu am urmărit programele unei Televiziuni aservită familiei conducătoare
și ciracilor ei. Dar, pe de altă parte, recunosc: nu am fost un fan
al Europei Libere, pentru bunul/răul motiv că mă îmbolnăveam de
supărare ascultînd emisiunile respective, pe cît de juste, pe atît
de lipsite de speranță. încredințat și eu, ca toată lumea, că
Apusul și-a luat definitiv mîna de pe noi, abandonîndu-ne hidrei
roșii. Jocurile păreau făcute pentru totdeauna, oricum pentru o perioadă
mai lungă decît viața unui om.
în
jurul anului 1970, cînd am și debutat editorial, deja identificasem
cine este principalul dușman personal, care era și dușmanul poporului
român: triada Ceaușescu, partidul și securitatea. Pe colegii membri
de partid i-am privit cu reticență, uneori i-am și disprețuit, știind
bine că au aderat nu din convingere ci din calcul meschin și fiind
lămurit asupra faptului că apartenența la organul unic nu are cum
să-i ridice profesional și să-i edifice spiritual, ci îi va face
duplicitari, ticăloșindu-i progresiv, îndemnîndu-i spre noi compromisuri
și renunțări: tocmai buni pentru posturile pe care le vînau… Nu
i-am ocolit ostantativ, dar am avut față de ei o strîngere de inimă
și o inaderență. îi priveam consternat atunci cînd se întorceau
de la discuțiile individuale cu șefii politici: ce discutaseră?,
pe cine turnaseră?, cît rezistaseră și cît trădaseră? Le priveam
cu jale chipul jenat, culpabil. Oare pentru ce făceau asta? De ce se
lăsau călcați în picioare? Ei simțeau că îi judec și, cu lașitate,
căutau să-mi distragă atenția cu cine știe ce nimicuri…
În
schimb am urît din adîncul sufletului pe “cel mai iubit fiu al
poporului”,
nesătul de laude și aplauze. (Amintiți-vă versurile repetate pînă
la isterie: “Eu cînt Conducătorul” și pe celelalte: “Meșter
Cîrmaciul, mîndră corabia”). Dar poate și mai mult am urît Securitatea,
ca organ represiv feroce, dispunînd de fonduri incontrolabile și de
mijloace sofisticate prin care a instituit teroarea în masă, frica,
suspiciunea; mașinăria care ne-a furat bucuria de a trăi în propria
țară. Ne-au hărțuit pe noi toți din domeniul culturii, au vrut
să ne umilească, să ne corupă, să ne cumpere, să ne șantajeze,
să facă din scriitori uneltele lor nedemne, aservite, gata să trădeze:
adevăr, credințe, idei, sentimente, și, să vîndă la grămadă:
rude, prieteni, colegi, oameni chiar necunoscuți.
Au
încercat să mă cumpere și pe mine, la înghesuială,
în 1979, cînd așteptam aprobarea pentru o excursie în Vest. Un Rădulescu
– dar cine știe cum se va fi numit cu adevărat?! – mi-a propus
suma de 300 dolari, bani de cheltuială pentru călătorie, deocamdată
fără sarcini precizate. Pînă una alta se temeau să nu vorbesc la
Europa liberă, să nu rămîn în străinătate, lucruri dintr-astea.
Nu aveam astfel de intenții. Am preferat să plec fără un ban în
buzunar, să dorm/să veghez în tren și prin gări, nopți la rînd;
așa se explică inclusiv faptul că am putut ține un amănunțit “jurnal
al turistului romîn sărac”, text pe care sper să-l public în sfîrșit,
după 25 de ani…Eram animat de dorința de a vedea cît mai multe
orașe apusene, de a face diapozitive pe care să le prezint apoi
colegilor
și prietenilor, căci ni se refuza cu obstinație contactul cu realitățile
din lumea liberă. în Rusia sovietică au mers mult mai departe: i-au
lichidat cu sistemă pe toți ofițerii care văzuseră Vestul în timpul
războiului. în comunism există totdeauna un “și mai rău”, știm
asta.
Ca
geolog terenist, timp de trei decenii, am privit cu multă jale la
“mărețele realizări socialiste” care ne-au adus efectiv pe ultimul
loc în Europa. Dar și mai mult m-a supărat minciuna generalizată,
duplicitatea în care am fost constrînși să trăim, schizofrenia
sub dictatură. Admit că această năpastă istorică a mutilat un
întreg popor, pentru o perioadă nu se știe cît de lungă, dar susțin
că frustrați în primul rînd au fost intelectualii și creatorii,
pictorii și scriitorii, cei pentru care reflectarea artistică a
realității
este supremul crez în viață, iar mai simplu spus: însuși obiectul
muncii lor. Libertatea cuvîntului, libertatea de expresie au fost la
mîna Securității și a unei cenzuri nemiloase, discreționare.
Este
motivul pentru care nu am scris nici un articol în presa comunistă.
Am dat un singur interviu, într-un supliment cultural județean, în
care declaram că “scriitorul se potrivește cel mai bine cu
viața.” Și un interviu la radio, despre un roman al meu care se
petrece la 1520. Asta e tot. Nici în presa literară nu m-am răsfățat,
mi-au apărut în 25 de ani nu mai mult de 10-12 grupaje de poezii.
Pur și simplu, am constatat că o apariție în reviste îmi lua mai
mare efort decît apariția unei cărți. Dar și pentru că îți puteau
mutila textele, în ultima clipă. Un exemplu: Eter: “Stelele ce-n
neguri ard / Sunt poate spărturi într-un gard / prin care noi de
jos / Și ei, înalții / Ne uităm unii la alții.// De-atîta
privire și jind / Lumini se aprind, licărind…” Cuvintele subliniate
au fost eludate, în acest fel poezia își pierdea nu numai conotația
transcedentală, dar își pierdea chiar logica…în cărțile mele
am scris despre oamenii umili întîlniți prin cele mai îndepărtate
cătune ale țării, am scris cum m-am priceput, cu mijloacele multe-puține
date de Dumnezeu, dar nicidecum răstălmăcind lucrurile, asta în
nici un caz. Aceste cărți au apărut cu întîrzieri de 7-10 ani,
iar altele așteaptă în sertar. Asta nu m-a descurajat, am continuat
să consemnez la fața locului. Ce-i drept, după ce primele două cărți
au fost lăudate la Europa liberă, nu am mai putut publica nimic timp
de 8 ani. Fără să mi se dea o explicație coerentă. în paralel
am pregătit un set de fotografii cu “Oameni pe care i-am întîlnit”;
am reușit să strecor aceste imagini dramatice printre fotografiile
cu pietre în cadrul unei expoziții itinerante. Cîteva titluri din
expoziție: Viața cu numărul 13; La capătul drumului; Autobiografie;
Au adus pîine; Autobuzul de Colibași. Voi reuși să public măcar
acum acest album artistic?
Ion
Ilici s-a opus deconspirării Securității și întru aceasta
s-a servit de complicitatea întregii structuri mafiote, pe cît de
obscură, pe atît deeficientă. Serviciu contra serviciu! în acest
fel au pătruns în viața politică, ca să acționaze, la vedere
de data asta, oameni care pe vremea dictaturii au atacat cu metodă
însăși fibra morală a acestui popor. Abia acum se încearcă deconspirarea
ofițerilor, a informatorilor – foarte tîrziu, dar să sperăm că
acțiunea va fi dusă pînă la capăt. E timpul să-i cunoaștem și
pe cei care, dintre scriitori, actori, plasticieni, muzicieni etc,
intelectuali
în ansamblu, au luat parte la lucrarea monstruosului sistem, aducînd
prejudicii colegilor. Tot ce am aflat despre colaborarea unor scriitori
cu securitatea m-a îngrozit, m-a umplut de disperare, după cum superbia
unui Vinea, Coposu, Diaconescu m-a reconciliat cu lumea. Să vină la
spovedanie, să-și recunoască slăbiciunea, păcatul, să mărturisească
despre chinurile și remușcările lor, dar și despre năprasnele cășunate
unor oameni care au avut încredere în cinstea lor. O vor face? Se
va găsi măcar unul care să vină la spovedanie? Altfel despre ce
vorbim?
Deocamdată
s-a lansat o nouă provocare, anume de la nivelul ministrului de resort:
să fie luați în discuție și ostracizați acei creatori care au
sprijinit fostul regim prin poezii, picturi, cîntece de laudă închinate
partidului, comunismului, etc. Să fie vorba despre o propunere serioasă,
bine chibzuită, sinceră în ultimă instanță, sau cumva e doar o
diversiune în plus? Vreau să fiu bine înțeles: ni se propune să
luăm în discuție un colaboraționism sub semnătură proprie, deci
cunoscut opiniei publice, nu numai colegilor de breaslă. Ni se dă
exemplul colaboraționiștilor din Franța. Dar acolo lucrurile s-au
dezbătut imediat după război, în primii doi-trei ani. Or, la noi,
și după 17 ani de la Evenimente, ce s-ar mai putea pune în discuție,
atîta timp cît faptele colaboraționiștilor s-au produs la vedere,
sub nume propriu, omologate, recompensate, premiate?! Nu ne este clar
că opinia publică din România a avut din plin posibilitatea de a
amenda în acești ani pe autorii de ode, etc.? La drept vorbind acești
lingușitori/clănțăi au fost, lucru de înțeles, autorii cei mai
cunoscuți în toată acea perioadă, deveniți notorii prin modul
dezgustător
în care continuau să-i aduleze pe marii criminali ai națiunii. Să
nu-mi spuneți că ipochimenii în chestiune o făceau din convingerea
sinceră că acei analfabeți chiar merită laudele ditirambice, că
nu cunoșteau îndeaproape starea națiunii, că nu luaseră contact
cu strîmbătățile regimului dictatorial. Poate că, dimpotrivă,
mișcîndu-se în preajma camarilei, mai lesne le-a fost condotierilor
să afle diverse aspecte care omului de rînd, victimă a secretomaniei
și monopolului asupra informației, îi erau în mod fatal necunoscute.
Păunescu, Vadim, Nicolae Dragoș, George Țărnea, Niculae Stoian,
Victor Tulbure, alți poeți de curte, aveau cunoștință mai bine
decît unul ca mine despre mizeriile din clanul conducător și în
general, despre ticăloșiile din lumea închisă etanș a oligarhiei
politice comuniste. Cu toate acestea, i-au lăudat în poeme lungindu-se
deșănțat, patologic, pe sute de strofe. Și ca să spun adevărul
pînă la capăt, oricît ar fi de inconfortabil: lumea din jurul nostru
i-a ascultat vrăjită, le-a apreciat la superlativ penibilele
performanțe,
ba chiar i-a și invidiat!
Mai
grav încă mi se pare faptul că îi mai ascultă și în
ziua de astăzi în transă pe jalnicii clănțăi, sorbindu-le cu delicii
frazele găunoase; îi ascultă și îi creditează atunci cînd se
obrăznicesc să-i laude în continuare ca oameni de mare deschidere
intelectuală pe inși precum Cornel Burtică, Ștefan Andrei, ba îl
laudă și pe Pleșiță, cel care nu se sfiește să ne spună cum
l-a pălmuit pe bărbosul de Goma; care minte sfruntat că Noel Bernard,
directorul postului de radio Europa liberă era omul securității…
Un exemplu scandalos de “minciună în falș”. Fănuș Neagu, care
i-a lăudat și cultivat pe coloneii și generalii unui regim de impostură,
nu s-a sfiit să apară la Uniunea Scriitorilor, chiar în această
Sală a oglinzilor, la braț cu generalul Atanase Victor Stănculescu,
spurcînd sediul scriitorilor, pătînd astfel demnitatea noastră și
ofensînd amintirea martirilor scriitori, Vasile Voiculescu, Nicolae
Steinhardt, și tot șirul de năpăstuiți…Am protestat formal în
fața lui L. Ulici, pe atunci Președintele Uniunii. Iar lui Fănuș
Neagu i-am spus-o verde în față. S-a supărat foc. O scenă de neuitat!
Mi-a replicat, la derută: Dumneata vorbești, care i-ai lăudat pe
comuniști?! Ca nuca în perete, vă dați seama. Dar pe de altă parte,
lucru foarte simptomatic, instinctul nu l-a înșelat pe adversarul
meu de moment: povestașul din drumul Brăiliței a simțit bine că
asta este acuza cu care poți închide gura unui scriitor. I-o
va fi aruncat cineva în față, această acuză pe care de altfel o
merită cu prisosință? Nu cred, prea suntem domni, noi românii…
Trebuie
să spunem lucrurilor pe nume: omul de o anumită condiție intelectuală
și morală, cel pe care îl vizăm ca posibil adresant al mesajelor
noastre literare, într-un cuvînt: cititorul privește acum
cu neîncredere spre breasla sciitoricească, o socotește compromisă,
colaboratoare obedientă a dictaturii comuniste. Planează asupra noastră
acest blam, doar în parte meritat. De ce ați trădat? De ce nu ați
spus întregul adevăr? Acest destinatar onest al scrierilor noastre
trebuie să afle cum am încercat să rezistăm presiunilor, provocărilor
și ispitirilor. Dar el trebuie să afle și modul anume în care am
fost împiedicați să ne îndeplinim menirea de slujitori pînă la
capăt ai adevărului vieții. Cititorii nu ne vor ierta dacă nu ne
vor înțelege. Una fără alta nu se poate. Poeziile clănțăilor
s-au clamat peste tot, au existat pe toate tarabele, au invadat
manualele
școlare - cine a avut ochi de văzut a văzut. Ceea ce se cunoaște
mai puțin, sau deloc sau a rămas în sfera presupunerilor, sunt
directivele
prin care politrucii strîngeau în chingi scriitorimea, dirijismul,
măsurile coercitive, lucrarea diavolească a cenzurii. Nu sunt toate
acestea cauze reale, concrete ale ostracizării cuvîntului liber?
Altfel
despre ce vorbim? Se poate estima vina reală a scriitorilor dacă sunt
ignorate condițiile în care și-au desfășurat activitatea?
Cărți mutilate pînă la desfigurarea totală, cărți oprite în
bunul de tipar, cărți topite, cărți retrase din librării, cărți
sechestrate, ținute la secret…. Să dezvăluim regimul traducerilor
literaturii noastre în limbi străine, cine făcea listele, cine le
aproba... Să elucidăm în sfîrșit felul cum au fost luxați scriitorii
nominalizabili la Premiul Nobel: un Arghezi, un Blaga, un Nichita
Stănescu…
în presa literară nu răzbat decît aluzii… Vezi articolul lui Gh.Grigurcu
din România literară nr. 32/06.
Mă
îndoiesc foarte tare în privința efectelor imediate ale acestor acțiuni,
dar pe de altă parte nu vom avea nici o scuză în fața viitorimii
dacă nu ne străduim să facem lumină în casa literaturii române.
Este știut: Obrăznicia o va lua întotdeauna înaintea bunei cuviințe.
Impertinența face diferența…Primii care au făcut caz de cenzura
cu care cică s-ar fi luptat din greu au fost tot clănțăii. Ei știu
de ce le spun așa și numai așa. Au ieșit imediat pe piață cu
Poezii cenzurate, cu Poezii alese de cenzură. Isteți cum
nu se mai află!
Din
acțiunea de deconspirare a ofițerilor de securitate, a siluitorilor,
a celor care au forțat mîna atîtor intelectuali omenește vulnerabili,
nu se va alege mai nimic. Vor veni cu alte serii de minciuni, nou-nouțe,
pe cît de vechi! Ne vor aduce la lehamite; să ni se pară că nu face
daraua cît ocaua…Sunt neîntrecuți la de-alde astea… Cît privește
lista publiciștilor care au colaborat, apărută deja în presă, în
afară de o mare mîhnire de moment, ce-am putea să le facem acestor
oameni de nimic? Despre unii existau multe bănuieli, deja. Dar
de ce nu apar pe liste Eugen Barbu, Artur Silvestri, “unii morți
alții…” miliardari, vorba celuilalt Barbu?
Voi
spune acest lucru simplu: noi deja știm cine sunt cei care au făcut
cel mai mare rău literaturii române din vremea ciumei roșii: politrucii,
desigur, cei care fixau sarcinile creatorilor de artă, dar și acei
redactori zeloși la culme, care se dădeau de ceasul morții să fie
pe linie, să răspundă comandamentelor, să-i împingă la margine
pe scriitorii care nu se prezentau cu articole de fond, cu comentarii
la lucrările Congreselor, care nu aduceau poezii pentru “un număr
beton”, fraza cu care eu însumi eram blocat de cîte ori intram
în redacația cutărei reviste literare. Or, pentru mine este mai puțin
important activistul care le trasa sarcini, (spun asta deși sunt
conștient
că astfel de specimene care pe vremuri reprezentau pumnul ascuns în
buzunar, pot face astăzi carieră politică, în plină lumină); pe
mine mă oripilează cazul Săptămînii, cu terifiantele-I atacuri
furibunde la persoană, pe baza dosarului furnizat de securitate; dar
mă interesează și cazul acelui critic literar care se specializase
în sinteze la radio, la sfîrșitul fiecărui an, tăind și spînzurînd,
dar mai ales aducînd în prim plan, și împărțind coronițe tocmai
romanelor cu activiști intransigenți, cu realizări, cu comuniști
de omenie… Ca la un moment dat să adune de prin toate editurile cărțile
cu probleme, să le facă niște referate distrugătoare, “pe linie”,
să încaseze bănuții astfel cîștigați și să plece într-o excursie
din care nu s-a mai întors… decît după Decembrie, ca să ne fericească
din nou cu imparțialitatea sa… Aceste aspecte trebuie aduse în discuție,
ca să putem înțelege nu doar un mecanism opresiv, altfel rudimentar,
ci să-i cunoaștem pe actanți, pe cei care au ales să mintă, să
trădeze, să cășune mari năpaste colegilor de breaslă. Și să
profite. Altfel despre ce vorbim?
Cît
despre scriitorii care au colaborat “la vedere” cu vrăjmașul…
să fim serioși, nimeni nu-și va pune cenușă în cap, nimeni nu
se va smeri. Suntem într-o epocă de proliferare a cinismului. Ni se
spune în față, la TV (îl citez pe același Păunescu): Nu eu am
adus comunismul în țară, noi a trebuit să ne descurcăm…). Ni
se spune în față: Jurnalele pe care vreți să le dați publicității
sunt contrafăcute (D.R.Popescu, în presă) sau, și mai grav, ni se
aruncă în față: aceste jurnale sunt și ele niște turnătorii!
(C. Stănescu, Turnătorii, în Gîndul). încercări de intimidare,
perdele de fum, diversiuni bine puse la punct în lumea politrucilor.
Nu s-a înregistrat nici o singură reacție cînd acum vreun an a fost
reluat în presă textul întrevederii de la Neptun a unui grup de
scriitori
cu Ceaușescu. Deși era un text terifiant, din care scriitori precum
Nichita Stănescu, Fănuș Neagu și alții din tabăra
protocronistă-ceaușistă-național-socialistă
ieșeau rău mototoliți. O pagină mai tristă în literatura română
decît orice pagină scrisă fără talent, însă cu bună credință.
întrebarea
este: conștientizăm noi scriitorii, în primul rînd, cîte prejudicii
au adus imaginii noastre dihonia, invidia dintre colegii de breaslă,
loviturile sub centură pe care cu atîta osîrdie ni le-am aplicat
unii altora? Cei care au acceptat să-și vîndă conștiința pe bani,
privilegii și faimă, cei care au trădat cuvîntul adevărului și
au venit cu vorbe meșteșugite, se vor cutremura, măcar în ultima
clipă? Aceasta este problema. Altfel despre ce vorbim?
Privind
lucrurile în mare și pentru că a trecut atîta vreme de la decesul
lui, am putea admite că proletcultismul a fost o sminteală ideologică
a celor care după război, (ignorînd în mod vinovat teroarea, victimele
etc.) au dorit “mai binele pentru cît mai mulți”. însă după
10 ani, după 20 de ani de contraperformanță a regimului comunist,
scriitorii acestei țări au înțeles pînă la urmă cum stau de fapt
lucrurile; au conștientizat că le revine datoria de onoare să facă
front comun împotriva terorii și a minciunii care amenință ființa
națională. Să aducă în paginile lor, în creațiile lor de orice
fel, adevărul despre starea de lucruri de la noi, să-l rostească
răspicat, iar în măsura în care asta se dovedea imposibil (cenzura,
autocenzura), să strecoare adevărul sub diversele lui forme mediate,
nerenunțînd la nici unul dintre procedeele puse la punct nu în cîțiva
ani de rezistență prin cultură, ci în cîteva milenii de cultură
care a trebuit să supraviețuiască tuturor vicisitudinilor imaginabile
și să-și transmită mesajele, mereu aceleași: credința, adevărul,
frumosul, dreptatea, binele, valoarea umană. Ce i-a făcut pe unii
să treacă dincolo, la dușman? Vă amintiți povestirea
Taras Bulba? Acolo în cauză fusese o iubire năvalnică și absolut
împotriva naturii lucrurilor. îndrăgostitul a trecut în tabăra
dușmană. A trebuit apoi să ridice mîna împotriva celor de-un sînge
cu el. Ce rea-pornire maladivă, ce sentimente deviate și ce
re-sentimente
nefaste (căci numai de o iubire irepresibilă nu putea fi vorba!) îi
vor fi făcut pe unii confrați de condei să treacă pe furiș, cu
arme și…note informative, în tabăra dușmană? Altceva decît lichelismul,
duplicitatea, invidia, dorința de privilegii, nevoia de a face rău
sub acoperire? Dacă lucrurile stau altfel decît bănuim noi, să ni
se spună, cu cărțile pe față. Altfel despre ce vorbim?
Ion LAZU
|