Titus Filipas. Iluminismul scotian si România
Data: Sunday, December 07 @ 16:55:41 CET
Topic: Lecturi critice


Între Iluminismul francez din secolele XVII - XVIII și Iluminismul scoțian clasic există o legătură de tip „vase comunicante”. Revoluția din 1789 distrugea Iluminismul francez, dar lăsa intact Iluminismul scoțian. Care continuă și în secolul XIX. La fel ca ideologii Junimismului de la noi, ideologul scoțian Thomas Carlyle (1795 – 1881) insista pe incorporarea dinamismului culturii germane, a ideologiei germane. Cu toate că junimiștii clamau foarte vehement opoziția lor la pașoptism, găsim cel puțin o dovadă că însăși revoluția de la 1848 din țările românești a fost puternic marcată de Iluminismul scoțian din secolul XIX care iradiază, nu doar ideologic ci și demografic, până la noi. Una dintre cele mai frumoase imagini grafice despre revoluția de la 1848 care s-a transmis până la noi este tabloul „România revoluționară”, pictat de Constantin Daniel Rosenthal. Puțini știu că modelul feminin a fost tînăra scoțiancă Mary Grant, care a devenit prin căsătorie Maria Rosetti.



Între Iluminismul francez din secolele XVII - XVIII și Iluminismul scoțian clasic există o legătură de tip „vase comunicante”. Relațiile Scoției cu Franța continentală erau foarte vechi.
Istoricii reușesc să dateze începutul remarcabilului tratat informal de alianță între Scoția și Franța în anul 732, când a fost purtată bătălia victorioasă de la Poitiers. Charles Martel, liderul francic întemeietor al dinastiei carolingiene, ajutat de un detașament de pedestrași scoțieni, coordonează o sinergie extraordinară care îi învinge decisiv pe arabii din Apus ce invadaseră Europa, arabi care se dovediseră invincibili pînă la acel moment istoric.
La Poitiers fusese marcat un succes absolut notabil, în care alianța dintre Franța și Scoția reușea să adauge valoare în acțiunea militară împotriva islamicilor purtați din victorie în victorie de Jihad, războiul lor cel sfînt. În cel de al doilea mileniu creștin, vechea alianță, "the Auld Alliance", a fost în modul cel mai concret formalizată prin tratate, necontenit reînnoite, veac după veac. Primul tratat formal a fost cel parafat în anul 1295 de către Philippe le Bel (regele capetian care i - a deposedat și distrus pe cavalerii templieri) și John de Balliol (1248 - 1314), cunoscut drept regele Ioan I al Scoției. De altminteri Mihai Eminescu începea proiectul de roman “Geniu pustiu” amintind “istoria unui rege al Scoției”.
În secolul XVI, prin legile de naturalizare a francezilor în Scoția și a scoțienilor în Franța (Lettres de Naturalité générales et réciproques), francezii și scoțienii dispuneau în Scoția, respectiv în Franța, de aceleași drepturi ca și nativii țărilor respective. În anul 1942, generalul Charles de Gaulle, ce continua lupta Franței republicane și democratice împotriva nazismului, califica tratatul dintre Philippe le Bel și John de Balliol, într -un discurs celebru pronunțat în orașul scoțian Edinburg, drept alianța caracterizată prin cea mai îndelungată continuitate: "la plus vieille alliance du monde".
Pe fondul acestei alianțe, în secolul XVIII, îndelungata tradiție de înțelegere reciprocă și de sinergie reușea să adauge o valoare imensă în activitatea intelectuală chemată pe românește Iluminism. Deși ideile Iluminismului se propagă în aproape toată Europa acelui timp, foarte puțini dintre cărturarii români au putut participa la acea mișcare intelectuală, datorită blocajului și regresului impus nouă de epoca fanariotă.
Revoluția din 1789 distrugea Iluminismul francez, dar lăsa intact Iluminismul scoțian. Care continuă și în secolul XIX. La fel ca ideologii Junimismului de la noi, ideologul scoțian Thomas Carlyle (1795 – 1881) insista pe incorporarea dinamismului culturii germane, a ideologiei germane. Însă Junimismul nu reprezintă prima expresie a influenței Iluminismului scoțian din secolul XIX asupra culturii române. Cu toate că junimiștii clamau foarte vehement opoziția lor la pașoptism, găsim cel puțin o dovadă că însăși revoluția de la 1848 din țările românești a fost puternic marcată de Iluminismul scoțian din secolul XIX care iradiază până la noi.
Una dintre cele mai frumoase imagini grafice despre revoluția de la 1848 care s-a transmis până la noi este tabloul „România revoluționară”, pictat de Constantin Daniel Rosenthal,
vezi: http://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C5%A3ia_rom%C3%A2n%C4%83_de_la_1848 . Puțini știu însă că modelul feminin a fost tînăra scoțiancă Mary Grant, vezi aici: http://209.85.135.104/search?q=cache:hbTeTKzamlUJ:en.wikipedia.org/wiki/Maria_Rosetti+maria+rosetti&hl=ro&ct=clnk&cd=6&gl=ro , care a devenit prin căsătorie Maria Rosetti.
Titus Filipas


Tags: 1295, arabii din Apus, Auld Alliance, cavalerii templieri, Charles de Gaulle, Charles Martel, Constantin Daniel Rosenthal, Edinburg, Franța, Geniu pustiu, Iluminismul francez, iluminismul scoțian, Jihad, John de Balliol, Maria Rosetti, Mary Grant, Mihai Eminescu, Philippe le Bel, Poitiers 732, rege al Scoției, revoluția de la 1848, Revoluția din 1789, România, România revoluționară, Scoția, sinergie, tînăra scoțiancă, Titus Filipas



Acest articol este trimis de Asymetria. Revista de cultura, critica si imaginatie
http://www.asymetria.org/

URLul pentru acest articol este:
http://www.asymetria.org//modules.php?name=News&file=article&sid=634