Who's Online
Exista in mod curent, 19 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Restituiri: Petru Ursache. Noul barbar
Scris la Tuesday, November 23 @ 16:14:57 CET de catre asymetria |
Cred
că
Mircea Eliade a procedat cu tact și
înțelegere
lăsînd
pe
plan secund atacurile
insistente și
tendențioase
pe teme biografice. A preferat, în schimb, să-i
rămînă
disponibilă
puterea de creație
și
de cercetare, mai de folos pentru sine și
pentru cei
interesați
de roadele muncii sale. Prețul
a fost cîntărit
în suferință
grea, omul îndurînd în tăcere
și
în condițiile
exilului „teroarea istoriei”, după
propriul diagnostic, dar întărit
de zarea de lumină
ce se ivea dinspre Itaca mult visată.
Petru
Ursache
Cartea
de etnologie
Noul
barbar
Cred
că
Mircea Eliade a procedat cu tact și
înțelegere
lăsînd
pe
plan secund atacurile
insistente și
tendențioase
pe teme biografice. A preferat, în schimb, să-i
rămînă
disponibilă
puterea de creație
și
de cercetare, mai de folos pentru sine și
pentru cei
interesați
de roadele muncii sale. Prețul
a fost cîntărit
în suferință
grea, omul îndurînd în tăcere
și
în condițiile
exilului „teroarea istoriei”, după
propriul diagnostic, dar întărit
de zarea de lumină
ce se ivea dinspre Itaca mult visată.
Poate în conștiința
lui se simțea
stăpîn
pe sine. Nu-i
stătea
bine să
se coboare la nivelul polemicilor mărunte,
să
răspundă
la învinuiri formulate fără
temei serios. Adversarii erau mereu inventivi, punînd în circulație
altele și
altele, de la cei care ridiculizau, în perioada interbelică,
așa-zisa
„generație
în pulbere” (Oscar
Lemnaru, Zaharia Stancu) pînă
la normanmaniana „felix culpa”. Astăzi,
simpla lor citare îi aruncă
în ridicol pe inițiatorii
atacurilor, așa
cum se și
cuvine.
Să
reținem
o frază
semnificativă,
ca punct de plecare în acest moment al detensionărilor:
„I se pun în cîrcă
o mulțime
de vini. Cea mai gravă
e opțiunea
de tinerețe
pentru dreapta și
extrema dreaptă.
Mișcarea
legionară,
în limitele fixate de Corneliu Zelea Codreanu, milita însă,
spre deosebire de fascism, bolșevism
sau hitlerism,
pentru o revoluție
spirituală,
pe fondul unui creștinism
autohton: ortodox, fără
a accede la lansarea în arena socială
a unui program politic” (Gabriel
Stănescu,
lucr.
cit., p.
9). ホn
această
manieră
tranșantă
pornește
autorul discuția
despre „opțiunea”
de tinerețe
a lui Mircea Eliade; în accepțiunea
detractorilor „opțiune”
cu înțeles
politic, după
judecata lui Gabriel Stănescu
și
nu numai, pe temei moral și
religios, dar nu restrictiv legionar. Oricum, punerea în temă
în termenii citatului de mai sus, firească
și
logică,
ar fi trezit multă
mînie Ocultei aflată
la comanda dictaturii „proletariatului”. Și
nici acuma nu se știe
ce și
cum.
Situația
se
prezenta astfel,
dacă
ne
propunem
să
reluăm
pasajul într-o
lectura la
obiect: a). „... opțiunea
de tinerețe
pentru dreapta și
extrema dreaptă”.
ホnainte
de toate să
pornim de la adevărul
de bază
că
Mircea Eliade nu a fost și
nu și-a
dorit niciodată
să
fie om politic. Dar, cu siguranță,
conștiința
civică
l-a
îndemnat
să
pledeze
pentru „dreapta”. Dar între
„dreapta” și
„extrema dreaptă”
diferența
este ca de la cer la pămînt.
Este drept că,
uneori, prin cădere,
dar numai prin cădere
se
ajunge de la prima la a doua. Morala obligă
să
nu fie amestecate. „Mișcarea”
a avut asemenea
momente de cădere,
după
care a rămas
grav compromisă.
De altfel, tînărul
Eliade
s-a delimitat la vreme și
de ideologia „extremei drepte” și
de „extrema stîngă”.
Este
vorba de articolul Noul
barbar (titlu
pe care, cum se vede, l-am împrumutat aici)
și
publicat
chiar într-o
revistă
considerată
pro-legionară.
Pasajul lămuritor
pe care l-am
citat și
cu alte prilejuri este următorul:
„Am făcut
exact două
mii de ani înapoi. Economia spirituală
a creștinătății
nu mai poate funcționa;
în locul ei se instaurează
matriarhatul german
și
tribul sovietic, cu o economie specifică
și
o spiritualitate
specifică.
Pîine nu vor mînca decît arienii (în
matriarhatul german)
și
proletarii (în
tribul sovietic). De asemenea, ォideiサ
nu vor
mai avea decît cei care cunosc pe de rost formele magice ale
economiilor respective” („Vremea”, 27 ianuarie, 1935, p. 3).
Din
păcate,
retorica prea aprinsă
judecă
laolaltă,
nediferențiat,
cele două
fețe
ale dreptei, rea/ bună,
astfel că
lectorul contemporan, neavizat, rămîne
în totală
confuzie și
devine disponibil manevrelor periculoase, după
dorința
formatorilor de opinie. Este o regretabilă
cale de ideologizare iar bolșeo-comuniștii
erau (/
sînt)
neîntrecuți
în asemenea meșteșuguri
draconice. b). Se crede în general că
ar fi vorba doar de o opțiune
de tinerețe.
Să
admitem. Problema se pune (dacă
altfel nu ne este permisă
înțelegera
unor teme științifice
precum dialectica sacrului, „teroarea istoriei”,
nostalgia originilor etc.):
ca experiență
pasageră,
a lăsat
urme identificabile,
pe
linia legionarismului, în creația
de mai tîrziu, științifică
și,
de asemenea, în invențiile
epice? Deja s-au
ivit mai multe opinii, unele acuzatoare, altele cu îngăduință.
Una aparține
lui Răzvan
Codrescu, în
articolul Demistificarea
trecutului legionar al lui Mircea Eliade (revista
„Rost”,
numărul
pe aprilie, 2003). Este o intenție
de împăcare
imposibilă
a divergențelor
ivite între comentatorii italieni ai lui Mircea Eliade, anume
Claudio Mutti și
Roberto Scagno. c).
Cuvîntul „opțiune”
nu arată
gradul de implicare a lui Mircea Eliade în Mișcare,
fie și
la modul pasager: ca simpatizant
de ocazie, colaborator
devotat publicațiilor
patronate de Comandamentul
Legionar, doctrinar
ideologic, membru activ,
așa
cum s-a
pretins cu diferite prilejuri.
Cred
că
există
posibilități
de răspuns
la obiect, dacă
vrem să
restabilim adevărul
în drepturile lui. Cine cercetează
sumarele revistelor recunoscute ca legionare,
nu găsește
numele lui Mircea Eliade,
nici în componența
vreunui colectiv de redacție,
nici ca semnatar statornic. Specialiștii
în materie, ideologi legionari în speță,
semnalează
următoarele
colective de redacție.
ホncepem
cu „Cuvîntul” (în
seria lui nouă).
Aici apare P.P. Panaitescu pe post de director iar „colaboratori de
mare prestigiu”: Oct. Onicescu,
Liviu Stan, N. Roșu,
Vladimir Dumitrescu, I.
Cantacuzino, Barbu Slușanski,
Leon Țopa,
Horațiu
Comaniciu, Oct. Mărculescu,
Constantin Gane, Horia I. Ursu, Șt.
Ionescu, I.V. Vojen, Traian Cristescu, I. Veverca, I. Țurcanu,
Dan Rădulescu,
Ernest Bernea, V. Posteucă.
Pentru
„Axa”,
considerat „Ziar de luptă
politică
și
doctrină
legionară”:
M. Polihroniade, Crișu
Axente, Anton Balotă,
pr. Al. Popescu, Costin Murgescu,
F. Florescu, N. Tatu, Horia Stamatu, Gh. Zamfir.
Pentru
„Buna Vestire” sau „Ziar liber de luptă
și
doctrină
românească”:
Gr. Manoilescu, Constantin Noica, I. Chinezu, I. Găvănescu,
D. Cuclin, Horia Stamatu, Barbu Slușanski,
Oct. Vorobschievici, I.I. Ionică,
Al. Radna, Aurel Călinescu,
Paul Mihai.
Iar
la „Frăția
de Cruce”, probabil publicație
pentru
tineret: Alex.
Popșor
(redactor
responsabil),
V. Băncilă,
Traian Herseni, Const. Stoicănescu,
Aron Cotruș,
Aurel D. Bugnariu, Ilie Smultea, Virgil Ionescu, Vladimir Dumitrescu,
Gh. C. Croitoru, Axente Creangă,
Corneliu
Andrei, P.P. Belu.
ホn
cartea din care mi-am
însușit
informațile,
text bazat pe documentație
absolut credibilă
(Valeriu
Neștian,
Perspective
legionare asupra timpurilor prezente și
viitoare. Editura
„Gordian”, Timișoara,
1995),
numele lui Mircea Eliade este pomenit în două
situații
mai de
luare aminte:
pe o listă
de protestatari (p.
43) cu
prilejul unor alegeri și
arestări
pe țară
(cca.
12.000,
„fără
mandate”;
din 10/ 11 decembrie 1933);
a doua oară
( p. 76) cînd este arestat Nae Ionescu: lui Mircea Eliade
i se condiționează
eliberarea din închisoare dacă
se desolidarizează,
sub semnătură,
de Mișcare.
Nu a făcut-o
dar a fost eliberat; primul și
unicul din lot. Motivul eliberării:
nu avea ce semna întrucît nu era
integrat în Gardă.
Să
se mai rețină
că
orice publicație
centrală
ori județeană
era condusă
de o personalitate legionară
cu vechi state în camaraderie ori simplu membru de cuib, după
celebra formulă
de 3-12.
Căci
primirile se făceau
greu, cu recomandări,
garanții,
control și
prestații
de servicii, în prealabil, diverse și
grele. Dacă
la ședințe
participau categorii diverse de public, faptul ținea
de viața
„externă”,
de propagandă,
nu internă,
ca instrucție
secretă
și
jurămînt.
Legiunea era o organizație
de inițiați,
ocultată.
Al. Cioran era sigur purtător
de insemn legionar și
cu privilegiul de a primi salutul solemn din partea „gradelor”;
nu și
Emil, fratele său.
Mircea Eliade nici atît.
Rămîne
pe rol, cum pare a ne îndemna cu îndreptățire
Gabriel Stănescu
să
ne întrebăm
în legătură
cu „opțiunea”
pasageră,
adică
„de tinerețe”.
Ca premiză:
Eliade abia se întorsese din India, cu mintea incendiată
de planuri culturale, științifice,
literare generoase; iar Mișcarea
tocmai ieșise
din anonimat, promițător
deocamdată,
pentru multe categorii de intelectuali și
nu numai: țărani,
muncitori de la orașe,
de la sate. Tînărul
indianist s-a
simțit
atras, poate contaminat, ca și
colegul lui de ideal, cel mai apropiat la data respectivă,
Mihail Sebastian. Cu siguranță,
a decis acel punct din programul legionar care viza hotărît
și
clar educația
etnicului pe principii morale și
religioase, înainte de orice demers politic; sau „soluție
spirituală”,
cum reformulează
Gabriel Stănescu
în citatul pe care l-am
decupat mai sus. Dar
Mișcarea
nu s-a
arătat
aptă
de a întîmpina vălmășagul
de forțe
divergente și
malformate, cu neștiute
interferări
de
interese pe plan
intern și
mai ales în exterior. Descifrînd semne prevestitoare de rău,
Mircea Eliade s-a
recules cu prudență
și,
poate, cu cutremurare, dovadă,
printre multe altele, articolul de netă
atitudine, Noul
barbar.
Partea
ciudată
este că
textul a fost acceptat spre tipărire
la „Vremea”, publicație
devenită
prolegionară
(din
proliberală
sub conducerea lui Al. Donescu).
Legionarii nu l-au
iertat niciodată
și
l-au
ținut
permanent sub observație,
mai ales în anii exilului, unii dintre ei luîndu-se
la întrecere cu comuniștii
din țară.
Aceeași
acuză
de tinerețe
legionară
este reluată
și
amplificată
de cîte ori vine vorba în propaganda bolșeo-comunistă
despre Nae Ionescu. Faptul pornește,
în fond, de la un aspect nepolitic: istoricul religiilor a fost unul
dintre discipolii de marcă
ai
profesorului de Logică
și
de Metafizică.
Gabriel Stănescu
citează,
iarăși
curajos, diferite forme practicate
în aria calomniei. Citim la p. 23-24:
„Personaj negativ în literatura epocii ォrealismului
socialistサ,
Nae Ionescu trece pentru necunoscători
drept un ォsceleratサ,
ォmachiavelicサ,
ォdiabolicサ
(...).
ホnvățătura
sa proclamă
instinctul ca fond superior rațiunii,
misticismul, violența,
iraționalul
în locul raționalului.
ホn
aceeași
postură
de ォmecenaサ,
de ォdirijorサ
secret
al actelor criminale ale studenților
legionari apare profesorul în scenariul lui Titus Popovici la filmul
Actorul
și
sălbatecii,
care a rulat
în România la începutul anilor '70. Caricaturizînd maniera
trăiristă
a prelegerilor universitare naeionesciene în maniera unilaterală
a realismului socialist, scenaristul plăsmuiește
o secvență
în care nimeni altul decît Nae Ionescu decide ォdin
umbrăサ
asasinarea
actorului C. Tănase
(a
cărui
moarte a survenit abia în 1945, în timpul ocupației
sovietice...)”.
Se
aseamănă
cu jucăriile
aparent nevinovate ale lui Gelu Zilber, cu născocirile
epice ale lui Saul Below.
„Dar
cine a fost, de fapt, Nae Ionescu (revine autorul pentru a-l avertiza
pe cititorul neavizat, derutat, virusat), a cărui
ォlegendăサ
a
intrigat ori a stîrnit admirația
fără
margini a generației
lui Mircea Eliade?
Cine
a fost acest om, fără
prezența
căruia
nu poate fi închipuită
efervescența
culturală
fără
precedent a epocii interbelice? Pentru a răspunde
ar trebui să-i
reconstituim personalitatea din mărturiile
contemporanilor săi.
Una dintre ele aparține
celui mai strălucit
student și
colaborator al său,
Mircea Eliade” (p.
24).
Iată,
se pune întrebarea, se indică
și
calea metodologică
pentru construirea răspunsului,
cititorul fiind îndemnat să
opteze
pe cont propriu, evitînd
sursele intermediare, multe deviante. Se mai știe
că
discipolul nu-și
urma maestrul în anumite privințe:
în viața
ușor
mondenă,
în relații
riscante
tip Carol II ori Zelea Codreanu. De altfel, s-ar
cuveni o discuție
mai largă
și
la obiect, mai ales că
Eliade nutrea sentimente și
față
de alți
profesori, C. Rădulescu-Motru,
Al. Rosetti, de pildă,
sau chiar N.
Iorga, unul dintre dușmanii
de moarte ai Legiunii.
Mai
citim:
„E limpede că
dintre toate personalitățile
din exil, propaganda comunistă
l-a
ales pe Mircea Eliade și
nu pe Cioran, Eugen Ionesco, Stephane Lupasco, Vintilă
Horia, Constantin Virgil Gheorghiu. Și
aceasta pentru că
Eliade a fost singurul din generația
sa care a făcut
o carieră
culturală
și
științifică
strălucită
în Occident și
în Statele Unite” (p.
78).
Perfect adevărat.
Dar stînga bolșeo-comunistă
este mult mai lungă
și
radicală
decît se arată
la prima vedere și
după
cum o înțelegea
însuși
tînărul
indianist pe vremea cînd scria articolul Noul
barbar.
ホn
realitate, nu au fost cruțate
de la chin și
de la moarte nici vîrfurile intelectuale române din exil, nici cei
rămași
direct în bătaia
puștii
în țară,
nici viii, nici morții.
Punctul
forte al acestei discuții
inițiate
în carte îl constituie Dosarul
„Toladot”.
Cînd am citit scrisoarea lui Gersham Scholem din (...)
adresată
lui Mircea Eliade, extrem de frumoasă
și
de elegantă,
pentru lămuriri
privind „tinerețea
legionară”
(poveste
urîtă
care făcuse
vîlvă
în toată
Europa intelectuală,
ca și
în cazul, la fel de nedrept, al lui Vintilă
Horia)
am trecut prin momente apăsătoare
pentru că
nu cunoșteam
răspunsul
împricinatului.
ホmi
ziceam: iată
un om normal
structurat sufletește
(Gersham
Scholem),
care dorește
să
știe
adevărul
pînă
la capăt
și
de la sursa cea mai sigură.
Știam
că
acuza era cel puțin
o exagerare. Dar aveam nevoie de cuvintele lui Mircea Eliade,
victimizatul. Cititorul lui Gabriel Stănescu
are noroc: i se pune la dispoziție
textul-răspuns,
chiar dosarul „întreg” al problemei. Personal rețin,
deocamdată,
două
aspecte: a). Nu numai că
lucrurile nu sînt
„chiar așa”
cum le-a
prezentat cu împătimire
propaganda extremistă
de
stînga,
dar se pare că
în anumite privințe
Mihail Sebastian, ca să
dau doar
un nume, ales nu la întîmplare,
a avut o „tinerețe
legionară”,
cum arată
documentele, mai îndrăcită
decît prietenul său
Mircea Eliade. Și
atunci?
b). Acuzele lansate odată
cu
„afacerea” Toladot,
pornite din
răzbunare
talmudică
se întorc,
de fapt, în chip de bumerang
împotriva inițiatorilor,
dar cu reverberații
și
înnegurări
mult mai mari. Nu ne rămîne
decît să
ne gîndim cu cutremurare la chipul cu o mie de fețe
al „noului barbar”.
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|