Who's Online
Exista in mod curent, 15 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Jurnal: Titus Filipas. Teoria umorilor, varianta antica si cea moderna
Scris la Thursday, March 14 @ 20:19:06 CET de catre asymetria |
DEX și Wikipedia românească despre Teoria umorală. Foarte pe scurt, liniile din amintitul dicționar expun bine esența problemei : “UMOáRE – Dispoziție sufletească; fire, temperament. / caracter, fire, natură, structură, temperament./ Stare sufletească; dispoziție./ Dispoziție sufletească de moment. Dispoziție obișnuită, stabilă a cuiva; fire, temperament./ dispoziție sufletească de moment. / Dispoziție, toană./ Caracter, temperament: umoare veselă./ a avea umoarea verde expr. a avea chef de scandal. / a cădea la umoare expr. a se lăsa pradă deznădejdii.”
Teoria umorilor, varianta antică și cea modernă
DEX și Wikipedia românească despre Teoria umorală. Foarte pe scurt, liniile din amintitul dicționar expun bine esența problemei : “UMOáRE – Dispoziție sufletească; fire, temperament. / caracter, fire, natură, structură, temperament./ Stare sufletească; dispoziție./ Dispoziție sufletească de moment. Dispoziție obișnuită, stabilă a cuiva; fire, temperament./ dispoziție sufletească de moment. / Dispoziție, toană./ Caracter, temperament: umoare veselă./ a avea umoarea verde expr. a avea chef de scandal. / a cădea la umoare expr. a se lăsa pradădeznădejdii.”
N-aș putea spune același lucru despre articolul din Wikipedia , care invocă mai întâi “teoria elementelor a lui Empedocle, în care elementele fundamentale erau: pământul, apa, aerul, focul.” Deși era din Agrigentum, în Sicilia, Empedocle e listat împreună cu filosofii din Ionia, aflată în Asia Minor.
Și pe bună dreptate, pentru teoria lui a substanțelor materii tocmai enumerate. Dar problema centrală, și foarte reală, este legătura dintre “umoare” și “temperament”. Nu știu că Empedocle ar fi antamat-o (de altminteri nici alți filosofi ionieni). Tabelul care pune în corespondență „umoarea corporală“ cu „trăsătura de caracter“ este OK, din moment ce ni se spune că exprimă concepția antică. Dar Teoria umorală are și o variantă modernă, care este tot OK, din moment ce invocă mai întâi orizontul modernității care-i o “ruptură epistemologică” (vezi termenul la Gaston Bachelard) creată de René Descartes : anume dualismul trup-suflet. Teoria modernă provine din Ideologia fiziologică a lui Cabanis și a fost expusă de către Maine de Biran. Am mai mai spus că dramaturgul Camil Petrescu o folosește în Jocul ielelor. Camil Petrescu folosește Ideologia lui Maine de Biran și atunci când creează termenul “noocrat”.
Titus Filipaș
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|