Who's Online
Exista in mod curent, 87 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
In epicentru: Magda URSACHE. Onestitate si malonestitate editoriala
Scris la Friday, November 07 @ 18:09:19 CET de catre asymetria |
După războiul komintern contra cărții (ca dușman al poporului muncitor) și culturii române, a venit și al doilea război, postsocialist: s-a început cu privatizarea editurilor și tipografiilor, cu biblioteci arse, închise, desființate, lichidate. în proletcultură, bibliotecile și librăriile erau golite de clasici, după plan; acum, clasicii au căzut în dizgrație, ca să se facă loc te miri cui și de ce.
Magda URSACHE
Onestitate și
malonestitate editorială
„Planul amplu și
cutezător” al editurii Minerva, de a republica valorile literare
interzise de staliniza(n)ți, ne spune Iordan Datcu în Sub semnul
Minervei (ed. Universal Dalsi, 2000), l-a croit Mihai Șora.
Minerva/ Pallas Atena, ieșită cu zvîc din creierul lui Jupiter/
Zeus? Așa zice mitul. Creierul Minervei a fost Șora, cum afirmă
decis Iordan Datcu, lăudîndu-i inteligența, curajul, consecvența,
ingeniozitatea soluțiilor în a fenta cenzura. Pe dreptate, îi
apreciază diplomația, tactul în relațiile cu autorii, ființe
greu de mulțumit. Mihai Șora a profitat de momentele de respiro. Cu
risc. Nealinierea la indicații era cu risc major: scoatere din
sistemul editorial, cum s-a întîmplat cu directorul EPL Ion Bănuță
și cu redactorul șef Mihai Șora. Chiar a doua zi după apariția
antologiei lui N. Manolescu, Poezia română modernă, Bănuță
a fost trimis la „Albina”. Dar de Crăciun făcut de Leonte
Răutu. Pe Șora l-a eliminat peste un an același Leonea. Motivare:
„preluarea necritică a întregii literaturi din trecut”. Ceea ce
se numea „valorificarea moștenirii literare” era primejdioasă.
„Celor cu ciocanul în
mînă toate în jur li se pare cuie”, sună o lege a lui Murphy.
Cum să nu se aplice aidoma hotărîrile și măsurile Secției
CC/PCR de Propagandă și Agitație, în domeniul activității
editoriale?
În fapt, cum bine se
știe, prin antologia lui N. Manolescu, scăpaseră la tipar Gyr,
Crainic, exilatul Ștefan Baciu chiar. Absent din sumar, Jebeleanu
l-a reclamat pe critic „sus”. Acuza: antologase reprezentanți ai
extremei drepte, „fasciști” sadea. Ce poet n-ar fi vrut să
scrie Iisus în celulă sau Ridică-te Gheorghe, ridică-te
Ioane? El, Jebe, nu.
După eliminarea lui Ion
Bănuță și a lui Mihai Șora, noul venit, Aurel Martin, a
desființat Redacția de folclor. Așa cum se întîmplă la noi cu
ce-i bun și bine făcut, succesele celor doi dioscuri, Ioan Șerb –
Iordan Datcu, în editare n-au contat. Șerb a trecut la secția
Ediții critice; Datcu, la Istoriografie literară și folcloristică.
Nu s-a mai putut publica etnografie. Nici albume. Albumul Ion Mușlea
a apărut abia în ’95, la Grai și suflet – Cultura națională,
editura particulară a lui Ioan Șerb
Pe Mihai Șora l-a
înlocuit Zigu Ornea. Lucrase la ESPLA, între ’55-’59, sub Petru
Dumitriu, apoi la Meridiane, între’66-’69. Aurel Martin a fost
și el înlocuit de Vasile Ileasă (’86-’89). Acest Ileasă se
opunea publicării folclorului. I se părea (minte de activist
„iluminat”) că tipărirea literaturii populare ar însemna un
protest la acțiunea („dementă”, în opinia lui Iordan Datcu)
lui Ceaușescu de demolare a satelor. Folclorul avea destui inamici:
poetul Vasile Nicolescu, foarte activ (sau trebuia să-i fi spus
activist?) pînă-n accidentul cerebral, se lăuda că el însuși
desființase Redacția de folclor, că desființarea fusese „opera”
lui. Nici lui Jebeleanu nu-i plăcea folclorul. Ca membru extern al
colegiului editorial, se pronunța în ședință: Iarăși folclor?
Folclorul la Academie! Să-l publice Academia!
în Argument la
Sub semnul Minervei, autorul ține să precizeze: „n-am
cunoscut printre colegii mei editori vreunul care să fi avut în
structura lui intelectuală nici cea mai vagă fibră de cenzor”.
Dimpotrivă, „spiritul minervist” în editare a fost benefic.
Redactorii au vînat la unison perioadele de așa-zisă liberalizare.
S-au bătut (și e verbul potrivit) pentru texte integrale, fără
nesăbuitele croșete.
După scurtele momente de
„dezgheț”, asupra lor se abătea potop de directivări și de
directive, ședințe de instruire și de consfătuiri. Cadre bine
înfipte-n scaune urmăreau editarea cărții din punct de vedere
politico-ideologic; se luau „măsuri de organizare și de
perfecționare”. După acel hiatus, tezele din ’71, claxoniștii
științifici pregătiți de Academia „Ștefan Gheorghiu” au tot
strîns șurubul. Trebuia să fim, după cenzori, „limbi fără
gură”. „Reacționarii n-au ce căuta lîngă noi”, s-a răstit
la mine Virgil Cuțitaru. Se întîmpla ca Securitatea să fie mai
blîndă decît lectorul de carte. Nu că la redactorul șef al
editurii Junimea, V.C., nu intrau coloneii ca la ei acasă, conform
documentelor CNSAS. în 11 august ’81, pandant la tezele din ’71,
s-au desființat Direcția Monumentelor Istorice și organizația PCR
a USR, mult prea răzvrătită, după foruri. De ce a căzut în
dizgrație Aurel Martin? în ’84, C. Mohanu publicase două romane
ale sămănătoristului Ioan Adam (1875-1911), Rătăcire și
Sybaris. în cel de-al doilea, din 1902, apărea un cămătar
evreu rapace, de unde acuza de antisemitism. Urma să fie scoși din
literatură amîndoi, și Martin și Mohanu, dar s-a revenit după
audiențe peste audiențe, jalbe peste jalbe la Suzănica Gîdea.
Victima colaterală: Ioan Adam, criticul și eseistul contemporan,
confundat cu sămănătoristul.
Lui Iordan Datcu,
prietenia cu Ioan Șerb i-a schimbat destinul. Șerb l-a recomandat
lui Șora și Șora l-a și angajat în ’63, în Redacția de
folclor a Editurii pentru Literatură din strada Orlando: „am
învățat cît am învățat, scrie I.D., să redactez și să
tipăresc o carte, ceea ce nu-i puțin lucru”.
Sediul din strada
Orlando, unde am intrat și eu cu Petru Ursache, fusese sediul
Editurii Fundațiilor Regale. Nu puteai să nu te gîndești că pe
scările elegante urcaseră Arghezi, Blaga, Ion Pillat, Voiculescu,
Adrian Maniu, Sadoveanu, Gala Galaction, Al.O. Teodoreanu…
Eminentul editor-estet Al. Rosetti, fondatorul FRPLA în ’33, i-a
avut consilieri pe G. Călinescu, pe Camil Petrescu, pe D. Panaitescu
– Perpessicius… în ’48, editura a fost desființată, iar
„Revista Fundațiilor Regale”, cu un an mai devreme.
Moștenită tot de la
Editura Fundațiilor Regale a fost și biblioteca Minervei. Al.
Rosetti crease „un fond național”. în ’73, însă, sediul a
fost închiriat, pe valută, Ambasadei Iranului; din str. Orlando,
editura a fost mutată în Casa Scînteii. De bibliotecă, sub
directoratul lui Aurel Martin, s-a ales praful: cărțile au fost
luate de Biblioteca Municipală „A. Sadoveanu”, fără a se
constitui „fondul Minerva”, cum fusese convenit. Așa s-a
întîmplat cu biblioteca Iorga (5000 de volume), cu bibliotecile
conacelor, cu bibliotecile episcopale, cu atîtea donații.
La Iași, după acel
Decembrie, importanta donație Traian Chelariu s-a risipit aiurea.
Dă-l încolo pe Chelariu, s-a spus, că-l avea pe Marx la raft.
„Aceeași aroganță dublată de ignoranță a foștilor
activiști”, s-a mîhnit Bătrînu meu.
După războiul komintern
contra cărții (ca dușman al poporului muncitor) și culturii
române, a venit și al doilea război, postsocialist: s-a început
cu privatizarea editurilor și tipografiilor, cu biblioteci arse,
închise, desființate, lichidate. în proletcultură, bibliotecile
și librăriile erau golite de clasici, după plan; acum, clasicii au
căzut în dizgrație, ca să se facă loc te miri cui și de ce.
în anii ’70, vitrina
de librărie de la Continental (azi, dispărută în favoarea unui
Outlet), recomanda cărți de mare rezonanță: Rostirea
filosofică românească (Noica), Iona (Sorescu),
Moromeții (Preda), Animale bolnave (Breban), Viața
și opiniile lui Zaharias Lichter (Matei Călinescu), Sonetele
închipuite ale lui Shakespeare (V. Voiculescu). Acum, în
vitrina librăriei Humanitas din Piața Unirii, stau șold la șold
Mihaela Rădulescu și Esca, flancate de Pablo Coelho. Iar
culturalizatorii de la Ministerul Culturii au distrus, uneori, mai
eficient decît culturnicii.
Să nu fi avut tot ce s-a
tipărit ante Humanitas nici o valoare? Iată una: Antologia
de poezie populară a lui Lucian Blaga, cu ilustrațiile lui Mihu
Vulcănescu. Zăcea pe jos, în strada Lăpușneanu din Iași,
aruncată pe asfalt de buticarii obscuri, vorba lui Patrick
Modiano, instalați acolo. O perlă editorială, după Iordan Datcu:
tipărită doar pe o față a filei (tehnică anopistografică). Cine
a spus că sunt bune de zvîrlit la gunoi cărțile de dinainte de
Humanitas n-a știut ce spune. S-a vrut, pesemne, să nu se
moștenească nimic. Nimic sau nimica toată. Numai că, atunci,
apăreau cărți ciuntite de cenzură; acum, apar cărți ciuntite de
superficialitatea editorilor, puși pe căpătuială rapidă, ca
Ignat Hertz, negustor, nu editor de carte, cu Femei celebre, Doxuri
etc. Să conteze interesul comercial mai mult decît
profesionalismul? Da și da, aici am ajuns. în loc să se urmeze
calea Rosetti, I.V. Socec, C. Georgescu-Delafras, Benvenisti, s-a
urmat exemplul negativ al lui Hertz, publicîndu-se romănașe de
iubire de 1 leu, spre bucuria prozatorilor industrioși și thrillere
de 2 lei, pe placul cititorilor de „almanahe”, cărora nu le pasă
de neglijențele ortografice. Editorul SRL nu este și paznic al
limbii române corecte; nu gramatical incorect, ci politic incorect e
ce-l preocupă.
Au auzit editorii noștri
improvizați și lacomi de Benvenisti, al cărui nume e legat de
Rebreanu? La „Ancora” au publicat Eugen Lovinescu, Hortensia
Papadat-Bengescu, Bacovia, Camil Baltazar, Aderca, Pompiliu
Constantinescu… Prețurile lui modice („cu omenie față de
condiția scriitorului român”, cum nota Lovinescu) au fost jertfă
consimțită pentru literatura română.
Pe cine respectă Iordan
Datcu e clar: pe Carol Müler (director literar D. Stăncescu) despre
care scria Arghezi, în ’35, la falimentul editurii, că o idee
bună, făcînd bine literaturii (Biblioteca pentru toți, 178 de
numere) „i-a fost glorios fatală, tîrîndu-i în neant toată
averea”. Binele public nu înseamnă și bine personal. Altă
editură de urmat: Editura Librăriei Școalelor. Despre frații
Șaraga de la Iași, G. Călinescu nota: „rămîne o uimire să
vezi lista editorială a fraților Șaraga în care totul a intrat în
istoria literaturii, în care nimic nu e obscur, efemer și plat
comercial; Naționala Ciornei, Cartea Românească, Editura
Institutului Grafic Minerva (importantă prin ed. I. Scurtu din M.
Eminescu și prin lansarea celor trei volume Sadoveanu, în 1904) au
trecut cu toatele peste interese strict comerciale.
Repet: marile edituri
ne-au ținut treji spiritual. Ion Caramitru nu se simte vinovat, ca
ministru al Culturii, de privatizarea editurilor Minerva și
Meridiane? N-a citit nici un BPT scos de Minerva, n-a răsfoit vreun
album tipărit de Modest Morariu?
După ’89, timp de un
an, directorul Minervei a fost D. Micu. A venit apoi Z. Ornea, care a
desființat Redacția de istoriografie literară și folcloristică.
Omul denumit instituție literară era și domnul directori,
deținînd post și la Minerva, și la Fundația Culturală Română.
De la aproximativ 90 de titluri tipărite pe an, în ’91 s-a ajuns
la 36 și tot așa. Publicul s-a îngustat. în decembrie ’93 (alt
dar otrăvit de Crăciun), Minerva a fost încorporată Casei de
Presă și Editură „Cultura Națională”. A urmat, în 8
decembrie ’99, licitația, apoi dezastrul.
Iată și lista seriilor
Minerva: „Universitas” (unde a debutat și Petru Ursache cu
lucrarea de doctorat despre Artur Gorovei; chiar Iordan Datcu i-a
împrumutat colecția întreagă a revistei „Șezătoarea”, din
biblioteca lui G. Cardaș), „Opere”, „Restitutio”, „Scrieri”,
„Arcade”, „Patrimoniu”, „Meșterul Manole”, „Momente și
sinteze”, „Confluențe”, „Documente literare”,
„Memorialistică”, „Introducere în opera lui….” Toate
lucrate cu știință. Iordan Datcu, editor cu răspundere în
pregătirea manuscrisului pentru tipar, vorbește despre documentarea
prealabilă în domeniu, pentru a se putea urmări originalitatea
scrierii. Și-mi amintesc de un iașiot apropitar de editură, care,
aflînd că anume lucrare era 95%, copy & paste, a re-publicat-o.
Cum? s-a mirat (sancta simplicitas!) e posibil să plagieze o
conferențiară de la „Cuza”? Să fure tocmai o universitară?
Da, a făcut-o fără rușine.
Un exemplu de „devoțiune
totală” față de procesul de editare dat de I. Datcu? Sărbătorile
la români de Simeon Florea Marian, ed. Fundației Culturale
Române, 1994, trilogia impunînd o muncă imensă, de la corecturi
la sute de citate verificate. A realizat-o Ioan Șerb, unul dintre
cei mai redutabili editori ai Minervei.
Numai Popescu-Dumnezeu
n-a vrut să recunoască truda editorilor, refuzînd un statut al
lor. Nu merită, le-a trîntit el capacul.
Spui Pienescu, spui
ediția Arghezi, spui Corneliu Simionescu, spui ediția Sadoveanu,
spui Delavrancea, spui ediția Emilia Șt. Milicescu, spui Andrei
Rusu, spui ediția Călinescu, spui Elisabeta Brâncuș, spui ediția
Ion Creangă (în colaborare cu Iorgu Iordan) și ediția Al.
Macedonski (în colaborare cu Adrian Marino) etc. După cum, cînd
spui Papadima, Caracostea, Caraman, trebuie menționat numaidecît
numele Iordan Datcu. A debutat la EPL ca editor cu o antologie de
cîntece bătrînești, în 80.000 de exemplare, tiraj prim; apoi, cu
o ediție critică și studiu introductiv, în ’68, a colecției
din 1924 a maramureșeanului Ion Bîrlea. Din decembrie ’69
(redactor șef Z. Ornea), a lucrat alături de Maria Simionescu,
Rodica Rotaru, Gabriela Omăt, Victor Iova. Tuturor le face, în Sub
semnul Minervei, portrete omagiale, prețuindu-le destoinicia și
curajul. Cenzura, scrie I.D., se lăsa înșelată cu bună știință
sau din ignoranță. Da, dar trebuia să vrei s-o înșeli.
Iordan Datcu a rezistat
comitetelor peste comitete, congreselor și plenarelor, propagandei
cultural-educative prin „Cîntarea României”. A fost recunoscut
ca editor de întîiul dintre editorii români, Al. Rosetti. Șerban
Cioculescu îi scria în ’85, cu mulțumiri ab imo corde. La
fel Papadima, la fel Ovidiu Bârlea, dar și mulți eseiști care-și
pot reedita textele fără revizuiri, grație lui Iordan Datcu.
Sub semnul Minerevei
ține loc, deocamdată, de o istorie a editării românești, lipsind
din cultura noastră. Pe care o poate scrie, cu competență,
impecabilul editor Iordan Datcu. O aștept.
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|