Who's Online
Exista in mod curent, 18 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Polemici: Francis Dworschak. Eliade si Turcanu: doi prizonieri ai istoriei
Scris la Wednesday, August 24 @ 13:59:32 CEST de catre asymetria |
A
aparut o noua carte despre Eliade menită să facă valuri si sa
starneasca tot feluri de comentarii: “Mircea Eliade. Le
Prisonnier de l’Histoire”
a unui relativ necunoscut autor roman, Florin Turcanu, scrisa in
limba franceza si tiparita la Paris, Éditions La Découverte. Dar
ceea ce este mult mai important, acest volum este considerat de unii
drept cea mai marcanta carte a acestui an (2003). De fapt in
ultimii doi ani au fost publicate trei lucrari de mare anvergura
despre Eliade: Cartea Alexandrei Laignel-Lavastine (Cioran, Eliade
Ionesco. L’oubli du Fascisme,2002), care este mai mult un dosar
judiciar in stil stalinist impotriva celor trei romani. Pe urma
aceasta noua carte a lui Turcanu cu multe documentari importante, dar
in care speculatia, contrariu la ce se spune, uneori isi ia zbor
liber si iresponsabil, (sau cadere libera), si o a treia carte, mai
putin trambitata, dar scrisa de un adevarat academician, constient de
responsabilitatea scriitorului sa spuna numai adevarul, numai ce
poate fi dovedit si in care fiecare subiect este analizat in mod
obiectiv, si din toate punctele de vedere. Ne referim la cartea lui
Mac Linscott Ricketts “Former Friends and Forgotten Facts”,
Criterion Publishing, 2003 in care in 140 de pagini acesta demoleaza
cam toate argumentele Alexandrei L.L impotriva lui Eliade si a carui
lectura va proiecta si cateva umbre de indoeli asupra lucrarii lui
Turcanu.
P { margin-bottom: 0.21cm; color: rgb(0, 0, 0); }P.western { font-family: "Calibri",sans-serif; font-size: 13pt; }P.cjk { font-family: "Arial Unicode MS",sans-serif; font-size: 13pt; }P.ctl { font-family: "LucidaSans"; font-size: 12pt; }
Eliade
si Turcanu: doi prizonieri ai istoriei de
Francis Dworschak.
Autorul
are o pagina personala unde puteți consulta si alte recenzii.
A
aparut o noua carte despre Eliade menita sa faca valuri si sa
starneasca tot feluri de comentarii: “Mircea Eliade. Le
Prisonnier de l’Histoire”
a unui relativ necunoscut autor roman, Florin Turcanu, scrisa in
limba franceza si tiparita la Paris, Éditions La Découverte. Dar
ceea ce este mult mai important, acest volum este considerat de unii
drept cea mai marcanta carte a acestui an (2003). De fapt in
ultimii doi ani au fost publicate trei lucrari de mare anvergura
despre Eliade: Cartea Alexandrei Laignel-Lavastine (Cioran, Eliade
Ionesco. L’oubli du Fascisme,2002), care este mai mult un dosar
judiciar in stil stalinist impotriva celor trei romani. Pe urma
aceasta noua carte a lui Turcanu cu multe documentari importante, dar
in care speculatia, contrariu la ce se spune, uneori isi ia zbor
liber si iresponsabil, (sau cadere libera), si o a treia carte, mai
putin trambitata, dar scrisa de un adevarat academician, constient de
responsabilitatea scriitorului sa spuna numai adevarul, numai ce
poate fi dovedit si in care fiecare subiect este analizat in mod
obiectiv, si din toate punctele de vedere. Ne referim la cartea lui
Mac Linscott Ricketts “Former Friends and Forgotten Facts”,
Criterion Publishing, 2003 in care in 140 de pagini acesta demoleaza
cam toate argumentele Alexandrei L.L impotriva lui Eliade si a carui
lectura va proiecta si cateva umbre de indoeli asupra lucrarii lui
Turcanu. La prima vedere, cartea lui Turcanu este un volum masiv
de 540 pagini, bogat in date bibliografice, rezultatul a zece ani de
cerecetari aproape exhaustive si scrise de un tanar cercetator care
promite sa fie unul din figurile marcante pe acest teren. Fara
indoiala o lucrare caracterizata de o vasta eruditie si temeinica
desi nu completa cercetare. Si in plus o opera care ne da multe din
raspunsurile promise, dar nu si oferite de Alexandra
Laignel-Lavastine in lucrarea acesteia” Cioran. Eliade Ionesco.
L’Oubli du Fascisme” (2002). Aceasta noua lucrare a lui
Turcanu a fost a cceptata cu entuziasm de presa romana si franceza,
ca o noua marturie ca Eliade a fost un legionar integral, un
antisemit si chiar un propagator al nazismului ! In timp ce minti mai
lucide, ca Mircea Iorgulescu in Revista 22 ne da o recenzie mai
echilibrata si verosimila care merita chiar sa fie citita de
orisicine ar fi tentat sa citeasca aceasta carte a lui Turcanu. Fara
indoiala noua carte a lui Turcanu are mari merite. Iorgulescu
accentueaza redarea scenei politice in Romania anilor 1920-40,
efortul autorului sa analizeze si explice in loc de a judeca,
condamna sau justifica faptele, si preponderenta redarii factuale in
loc de interpretari. Si totusi lucrarea lui Turcanu nu este opera
definitiva pe care o asteptasem noi. Intr-adevar aceasta este, dupa
cartea lui Mircea Handoca “Viata lui Mircea Eliade”, prima
monografie completa a vietii lui Eliade. Opera clasica a lui Mac
Linscott Ricketts “Mircea Eliade: the Romanian Roots”, publicata
in 1988 descrie numai epoca 1907-1945, in doua volume si cu 1450 de
pagini. In comparatie opera lui Turcanu are 450 pagini dintre care
numai 175 pagini sunt dedicate ultimilor 41 de ani din viata lui
Eliade, ceea ce este bizar si chiar suspect. In timp ce Turcanu
se refera la “antisemitism” asa de repetitiv incat intentionat
sau nu, creeaza impresia unui antisemitism autentic, Iorgulescu
accentueaza caracterul nerasist al exprimarilor lui Eliade pe acest
teren. Si chiar mai mult, Iorgulescu subliniaza rolul secundar ce
acest asa zis “antisemitism”, sau mai bine spus “problema
(“chestia”) evreiasca“, asa cum aceasta era denumita in
literatura romana din secolul XVIII si XIX, il ocupa in viata si
opera lui Eliade, indeosebi in epoca “crizei sale legionare”. El
exemplifica aceasta atitudine dandu-ne un tablou caracteristic pentru
comportamentul lui Eliade atunci cand el este inchis la prefectura
Politiei timp de 17 zile, cu un bec arzand zi si noapte si in care
timp Eliade pe pardoseaua rece scria in limba engleza despre
cosmologia si alchemia babiloniana ! Iorgulescu chiar conchide ca
acest episod legionar va juca in viitor un “reper negativ”, de
distantare fata de ideologiile totalitare. De fapt aceeasi teza o
sustine si Bryan Rennie cand acesta scrie ” Intalnirea lui Eliade
cu ideologiile totalitare din anii 30 au influentat pozitia sa
ideologica in anii urmatori, in sensul unei reactii impotriva acestor
curente....lucrarile lui ulterioare vor fi o repudiere a
exclusivismului si superioritatii etnice a Garzii de fier1“. Este
foarte aparent ca Turcanu a depus un mare efort in cercetari si el ne
da multe amanunte, unele inedite cu referire la aceasta problema asa
de complexa, cum este implicarea lui Eliade in politica acelei epoci.
In general el merita toata aprecierea noastra atunci cand el ne ofera
istoria epocii si a vietii lui Eliade si reda faptele evitand
interpretari. Observatia lui Iorgulescu despre preponderenta
redarii factuale in loc de interpretari este corecta, dar numai in
parte. Ce pacat ca Turcanu nu-si urmeaza consecvent aceasta cale,
aceasta conduita, ci uneori se abate si chiar in mod malign, precum
vom arata. Cercetarile lui prin dosarele Seviciului Secret Roman
sunt meritorii, dar aici el se afla pe un teren precar deoarce , la
fel ca si dosarele Securitatii de mai tarziu (ce caricatura acestea
ne dau despre Eliade si altii!), ele de multe ori erau facute de
functionari mai mult pentru a satisface pe superiorii lor, decat
pentru stabilirea adevarului. Citindu-le, de multe ori acestea sunt
chiar amuzante, dar de multe ori si fioroase si numai rareori demne
de crezut. Si in nu putine randuri Turcanu isi bazeaza concluziile pe
astfel de documente. Un exemplu ar fi atunci cand autorul se
bazeaza pe astfel de documente pentru a dovedi apartenenta lui Eliade
la Garda de Fier sub sefia “comandantului” Radu Demetrescu Gyr si
la care vom reveni mai jos ! Nimeni nu contesta faptul ca Eliade
s-a declarat pentru Garda de Fier, probabil in 1936-37asa cum crede
Turcanu, si nu in 1935 cum ar reiesi din dosarele Serviciului Secret.
Si Turcanu citeaza corect din Eliade “Cand Legiunea a intrat in
viata mea”. Dar Eliade a imbratisat numai anumite aspecte ale
acestei miscari, ca nationalismul, la care a aderat toata viata,
ortodoxismul, ura impotriva partidelor “istorice”, cruciada
impotriva coruptiei, notiunea utopica de creere a unui “om nou”,
cinstit si cu frica de Dumnezeu. Si foarte important, a avut multi
prieteni legionari si unele prietenii le-a cultivat pentru restul
vietii lui, la fel ca prieteniile cu evreii pe care-i stima. Ceea ce
poate fi criticat , sau admirat, in functie de ce este considerat mai
iportant, omul sau culoarea politicii lui. Dar era prezent in
aceasta postura prolegionara ceva mai mult, mai adanc si sinistru
decat aceste notiuni abstracte? A jurat el credinta oarba si eterna
fata de “Capitan”? A acceptat el militantismul Garzii, recurgerea
la uzul fortei, inclusiv omucidului cand era considerat “necesar”?
Sau o campanie impotriva evreilor pentru simplul fapt ca erau evrei?
Pana acum nici un cercetator nu a putut dovedi acest lucru. Turcanu
face prea des aluzii la “antisemitismul” lui Eliade, chiar cand
nu admite un antisemitism rasial, dar repetitia constanta creiaza
impresia ca asa a fost. El si multi altii nu pot intelege ca acele
putine cuvinte care ar putea fi considerate nepoliticoase cel mult2,
si care se pierd in abundenta cuvintelor in care el isi exprima
admiratia indeosebi pentru spiritualitatea evreilor, numai un fanatic
sau un orb le-ar putea califica drept antisemite. Iar problema
demografica din unele regiuni nordice unde prea multi evrei se
stabilisera refuzand sa se integreze in societatea romaneasca, asa
cum facusera evreii din “Vechiul Regat” , nu a fost numai Eliade
care a pomenit-o. Fara a pomeni pe multi titani ai culturii romanesti
(Hasdeu, Eminescu, Iorga, etc) este suficient sa citim cum s-au
exprimat cercetatori straini de talia lui Eugen Weber, evreu si
distins profesor la Universitatea California in Los Angeles, in
analizele sale fara echivoc ( “The Men of the Archangel”, 1966 in
“Journal of Contemporary History”, vol. 1, no. 1 1966, pp101-126)
si redam in note finale textul din pagina 115, care ar trebui sa puna
odata si pentru totdeauna capacul la asemenea acuze).3 Si la fel
cunoscutul istoric englez R.W. Seton-Watson in “History of the
Roumanians” publicata in 1934 si 1963 (Archon Books, pp 346-352).
Revenind la dosarele Serviciului Secret, acestea dau mai multa
importanta faptului ca Eliade era asociat cu Nae Ionescu si astfel
coroborand versiunea lui Eliade cand el se refera la acest subiect,
si care explicatie a fost respinsa cu cea mai cinica sfidare de
detractorii sai. Turcanu contesta data de 1935, el accepta mai de
graba inceputul anului 1937 ca momentul “angajarii sale” asa cum
am amintit mai sus. El noteaza ca nu avea carnet ca membru si nu
putea avea, dar totusi mentine ca era “membru”, dar nu in
“cuibul” Axa asa cum au pretins unii, ci mai de graba in “familia
legionara”, o formatiune foarte nebuloasa, denumita si “Lumina”
si in care erau” incadrati” scriitorii, poetii, intelectualii in
general” sub “conducerea” lui Radu Demetrescu Gyr. O grupare
asa de nebuloasa cum am mentionat mai sus si care nu s-ar deosebi
prea mult de un “cenaclu literar sau intelectual”. Cu alte
cuvinte Eliade nu era un membru al partidului Garda de Fier propriu
zis , mai tarziu numit “Totul pentru Tara“. Dar Turcanu si altii
care se pronunta pe acest subiect ca procurori ar trebui sa declare
clar: a fost Eliade un membru al partidului antisemit Legionar (mai
tarziu numit “Totul pentru Tara“) ? Da? Sau ba? Si dovezile ar
trebui sa vina de la cei care spun “Da”.Caci deocamdata Turcanu
ajunge numai la ceea ce constatase Mac Linscott Ricketts in 1988 cand
acesta scria ca Eliade a acceptat cu brate deschise nationalismul si
zelul acestei miscari. Ca atare el nu poate fi considerat antisemit
bazat pe prezumtia nedovedita ca ar fi fost membru al unui partid
antisemitic. Dat fiind faptul ca nu sunt dovezi ca Eliade era un
membru, adeziunea sa la miscarea legionara a consistat de fapt numai
in faptul ca a scris cam o duzina de articole prolegionare in
perioada 1936-37, din care reiese suportul lui indubitabil pentru
aceasta miscare, dar in acelas timp el rezumandu-se cum am amintit
mai sus la aspectele nationaliste, ortodoxiste ale acestei miscari
precum si opozitia impotriva partidelor politice “traditionale”
si temerile lui despre soarta taranilor romani din regiuni
“cotropite” de straini. Eu personal imi aduc aminte, cand
aveam 14 sau 15 ani (1936-37) si traiam in comuna Sinesti Valcea,
eram imprietenit cu un tanar mai instarit si mai in varsta din sat,
care se declarase legionar si des ne canta cantece legionare: “Si
voua liberalilor, si voua taranistilor, si tuturor partidelor,
talharilor, talharilor” sau cam asa ceva. Dar nu-mi aduc aminte de
cantece impotriva “jidanilor”. Dar foarte probabil au fost si
acestea. Am fost de fapt la nunta lui. S-a casatorit un an sau doi
dupa aceea cu o fata evreica sadea, o sarmana fata care-si pierduse
parintii si de fapt devenise o taranca romanca la fel ca toate
celelalte. Cand am citit cartea lui Tesu Solomovici “Romania
Judaica“ despre evreii din Romania, era si o harta a Romaniei unde
erau marcate locurile mai importante unde erau asezaminte cu evrei
romani. Ei bine, acolo unde ar fi comuna Sinesti Valcea, care nu este
mentionata cu numele, este o mica steluta indicand existenta unui
“asezamant de evrei”, de fapt numai familia Katz (tata, mama si
doua fete) in comuna Sinesti, judetul Valcea. Si despre aceasta
familie vorbesc, sau mai bine spus despre una din cele doua fete
supravietuitoare. Dar este adevarat ca mai tarziu atitudinea
antisemita a Legiunii s-a agravat chiar pana la excese de tot felul.
Dar Eliade, dupa incarcerarea la Miercurea Ciucului si dupa moartea
lui Nae Ionesu si plecarea lui din tara in aprilie 1940 nu mai facea
parte din acest “cenaclu” intelectual si in mod decis prolegionar
in niciun fel si chip. Dar isi pastrase prieteniile lui cu multi
legionari. Pentru asta sa-l huleasca altii, eu il admir. Deci se
“angajase” in familia Legiunii, si in articolele publicate din
aceasta epoca (1936-37) reise clar ca sustinea nationalimul,
ortodoxismul, si utopia “omului nou”, dar nici o singura mentiune
de antisemitism rasial. Turcanu vorbeste de o xenofobie, ceeace este
adevarat, dar numai atunci cand el discuta aspectul demografic al
influxului pe o scara uriasa a prea multor evrei si ruteni care
stabilesc o majoritate in cam toate orasele din Mamures , Bucovina,
Basarabia si chiar la Iasi. Si numai atat, nici mai mult, nici mai
putin. Si noi repetam, nici un cercetator onest nu a putut sa
dovedeasca un antisemitism rasial in viata sau opera lui Eliade. El
nu si-a depus nici un juramant, nu a imbracat camasa verde, nu a
cerut persecutii impotriva evreilor, de fapt impotriva nimanui., nu a
promovat uzul fortei, nici vorba de omucid, si nu a fost nicicand
membru al unui partid politic. El si-a pastrat libertatea de a
judeca, la fel cum se pronuntase in mod critic despre Panait Istrati,
si este normal sa acceptam ca el crezuse in toate afirmatiile lui,
chiar in cele mai utopice si miopice. Va dura ani pana ce el va
recunoaste ca nu era facut pentru politica, pe care nu o intelegea
prea bine, ci pentru metafizica, unde va excela. Ca atare Eliade
va putea spune mai tarziu cu constiinta clara ca nu facuse politica,
ca nu fusese membru al partidului Legionar, nici vorba ca fusese un
ideolog al acesteia cum inca mai sustin unii. Participarea lui in
politica a consistat in publicarea unui numar de articole in care el
sprijinea (cum am amintit deja), numai nationalismul, ortodoxismul
uneori mesianic, opozitia fata de partidele politice istorice, si
invazia a prea multor straini in anumite teritorii, printre care si
evrei si care periclitau supravietuirea taranilor romani. Si numai
atat. Restul sunt numai metafore, ca utopia “noului om”, etc.
Turcanu utilizeaza termeni ca “angajament”, adeziune, care
sunt veridici. Dar cand Tuircanu pretinde ca “se pare ca a facut
propaganda politica“ la 7 decembrie 1937, cand intr-adevar l-a
insotit odata pe Polihroniade intr-un voiaj de propaganda inaintea
alegerilor din decembrie 1937, fara dovezi, bazandu-se numai pe
zvonurile auzite de Mihail Sebastian, aici Turcanu “se pare ca”
decade din calitatea de adevarat istoric asa cum ni-l inchipuisem.
Cand cineva face acuzatii de antisemitism ar fi de dorit ca acest
termen sa fie precizat. Este adevarat ca Turcanu il foloseste in
sensul mai larg al unei xenofobii. Acum cateva zile am vizionat
la televizor un interviu cu Garth Drabinski, un cunoscut evreu
canadian, care a produs multe spectacole si filme cu mare rasunet. De
data asta se discuta ultimul lui film, abia lansat ( un film excelent
de altfel): Evanghelia dupa Ioan (The Gospel of John). In cursul
discutiei este intrebat daca in fond el nu vorbea de “antisemitism”
si nu de “antievreism” ? Raspunsul lui a fost clar:NU. Antisemit
este acela care este impotriva unui evreu din momentul in care acesta
a fost nascut ca evreu. Daca critici actiunile sau ideile unui evreu
sau a unui grup de evrei, dintr-o anumita epoca, atunci vorbim cel
mult de “antitievreism” ( anti-Jewish). Din punct de vedere
filosofic el are perfect dreptate. Dar in era actuala si in limbajul
curent, orice cuvant negativ despre un evreu sau un grup de evrei
este clasificat si tratat ca o expresie de antisemitism.. In cazul
nostru, cand vorbim de antisemitism in Romania, ar fi bine sa ne
aducem aminte de faptul istoric, ca in decursul secolului XVIII si
XIX a avut loc un mare influx de evrei din alte parti ale Europei in
Tarile Romanesti, in deosebi in teritoriile nordice cum am mentionat
mai sus., cunoscute ca regiuni cu o populatie ospitabila si
omeneasca. Si aceste imigrari au continuat si in secolul XX. Aceste
Tari Romanesti, neavand independenta si control asupra destinului lor
politic nu s-au putut impotrivi. Si statisticele sunt foarte
elocvente, inclusiv cele a unor autori evrei “angajati” , ca Radu
Ioanid cat si cele ale unor autori evrei obviectivi si de mare
reputatie ca Eugen Weber din California sau britanicul R. W.
Seton-Watson. Rezultatul acestui mare influx a fost asa cum am
pomenit mai sus, ca in multe orase din Bucovina, Maramures, Basarabia
si chiar Iasi evreii devenisera majoritari. Nu tuturora le-a mers
bine, au suferit multi dintre ei, dar bastinasii romani, indosebi
taranii , au suferit enorm, ceea ce astazi nu se mai pomeneste. Si
acest eveniment istoric explica de ce la un popor ca romanii, care
fusesera exemplari prin ospitalitatea si omenia lor, se ivesc
tendinte xenofobice, antievreiesti, hai sa le spunem antisemite, si
numai in aceste teritorii amintite mai sus.. Daca acest eveniment
istoric nu ar fi avut loc, asa cum a evoluat, romanii inca ar fi
admirati pentru ospitalitatea lor, omenia lor si caracterul lor
pasnic si deschis. Dar istoria nu poate fi alterata si stim prea
bine cum au decurs lucrurile. Dar rari sunt aceia care cunosc aceste
“amanunte” ale istoriei si au un cuvant bun pentru acesti tarani
romani si pentru suferintele lor. Actualmente ei sunt pur si simple
ignorati de istorici si chiar huliti. Si totusi au fost in anii
30 unii care le-au luat apararea si printre care si Eliade. Si un
singur cuvant “cotropiti de evrei”, referindu-se la aceste
teritorii nordice, este suficient ca sa starneasca un val de
indignare de la detractorii lui Eliade si de la multi intelectuali
romani atat de ignoranti in propria lor istorie. Ei uita ca situatia
in Bucovina, Basarabia, etc. era cu totul deosebita de situatia din
“Vechiul Regat” unde imigratia evreilor fusese lenta nefiind
nicicand un pericol pentru populatia majoritara si in care ei se
integreaza, invatand limba si participand integral la activitatile
sociale, politice si comportandu-se des ca cetateni exemplari, si
patriotici inclusiv in timp de razboi, dar totusi pastrandu-si
religia si identitatea lor etnica. Citatul cu cuvantul “cotropit”
este redat si de Turcanu, dar fara un comentariu imediat astfel
insinuand numai, prin simpla repetitie si printre alte insinuari
acuza de antisemitism. Mai departe Turcanu considera antisemitismul
lui Eliade, mai mult ca apartinand unui concept mai generalizat de
“xenofobie”, deoarece Eliade pomeneste si pe ruteni etc. Privind
prin acest unghiu limitat imigratia excesiva in teritoriile nordice
poate ca Turcanu are dreptate. Dar xenofobia nu a fost o dimensiune
caracteristica a lui Eliade, dimpotriva. Sunt putini oameni care
au contribuit asa de mult la o apropiere a marilor civilizatii si a
popoarelor pe aceasta planeta, la o intelegere intre est si vest, la
o intelegere a civilizatiilor primitive, la un autentic umanism.
Printre colaboratorii lui apropiati la Chicago au fost doi negri
(Nathan Scott si Charles Long) si un japonez episcopalian ( Joseph
Kitagawa). Iar la moartea lui a fost primul (NS), care era si un
preot episcopalian, care i-a dat ultima cuminecare si care la
serviciul religios comemorativ in capela Rockefeller, a rostit o
rugaciune, pe cand Long i-a rostit eulogia intr-o sala arhiplina, un
fenomen nemaivazut asa cum ne spune Jonathan Smith si care adauga “a
fost un adevarat pelerinaj”. Si Long (un baptist) si Scott
(episcopalian) fusesera alesi de Eliade pentru aceasta suprema clipa
a adevarului. Se stie ca Saul Bellow (evreu), Petre Culianu (roman),
Wendy Doniger (evreica), si Paul Ricoeur (francez) au citit din
operele lui Eliade. Si asa si-a terminat viata pamanteasca acela pe
care Turcanu (si multi altii) il considera antisemit si xenofob !
Daca ne punem intrebarea, cat de inveterat antisemit era Eliade
dupa Turcanu, el mai mult insinueaza decat spune, amintind faptul ca
Garda era cunoscuta ca o organizatie antisemita, ceea ce este
adevarat, dar acest antisemitism Eliade niciodata nu l-a adoptat si
si-a putut permite acest lucru precis pentru simplul fapt ca nu era
un membru al acestui partid. Si cand Eliade critica anumite
aspecte ale “chestiei evreiesti”, nu se vede nici un
antisemitism. Este drept ca el critica “intransigenta” unor evrei
in comportamentul lor zilnic dar admirand in acelas timp aceeasi
intransigenta in domeniul spiritual. Numai un partizan orb ar putea
vorbi aici de antisemitism. Sau cand Eliade critica autoritatile
pentru marele influx ilegal de comercianti evrei si in acelas timp
deportand evrei de valoarea unui Saineanu, sau Tiktin sau Moses
Gaster. Aici iarasi Turcanu conchide ca nu este vorba de un
antisemitism doctrinar, ci de o “xenofobie generalizata“ (pp
271-272). Am mai amintit “faimosul” citat din decembrie 1937
despre romanii din teritoriile nordice fiind “ sfartecati de
mizerii si sifilis, invadati de evrei, si distrusi de straini”.
Simplul fapt ca cuvantul “ evrei” este aproape de cuvantul
“sifilis” a cauzat furori, ceea ce este pur si simplu ridicol,
problema principala fiind daca suferintele acestor tarani romani (si
asta este problema discutata in acest articol) erau veridice si
cauzate de motivele indicate de Eliade sau nu. Si Eliade a avut
dreptate, taranii romani au suferit si chiar foarte mult, si era si
mult sifilis, si era un influx continuu de straini si evrei ceea ce
nu putea decat sa agraveze aceasta situatie atat de trista. Eliade nu
spune ca si evreii sufereau, deoarece el discuta problema
bastinasilor si aici el nu spune nimic ce nu era adevarat. Dar
critica inca continua. Cat de regretabil este felul in care
interpreteaza Turcanu textul in care Eliade vorbeste despre
impunatoarea sinagoga din Berlin cand Eliade viziteaza acest oras (7
februarie 1937) si este cucerit de aceasta sinagoga care se inalta ca
o “mandra dovada a spiritualitatii evreilor”. Dar cand Eliade, un
convins anticomunist pomeneste faptul ca in Spania comunistii isi
omorau adversarii cu un glonte in ceafa pe cand aici evreii erau
numai pusiin lagare, fara a le distruge lacasurile religioase asa cum
procedau comunistii in Spania, il face pe Turcanu sa comenteze”
Faptul ca aceste cuvinte iresponsabile au fost scrise in februarie,
mai mult de un an inainte de “Kristallnacht” (9 noiembrie 1938
na) cand 400 de sinagogi au fost distruse sau avariate nu atenueaza
de loc greata ce o provoaca>. Comparat cu alti inchizitori ai lui
Eliade, Turcanu este moderat, dar totusi acceptand faptul ca Eliade
nu era un proroc, si ca aceste cuvinte sunt categoric impotriva
comunistilor spanioli si in nici un caz nu sunt cuvinte de lauda
pentru detestatul Hitler, reactia lui Turcanu nu are obiectivitatea
la care te astepti de la un istoric, ci mai de graba
superficialitatea unui polemist care nu accepta faptul atat de simplu
ca la acea data, in acel oras Eliade gasea mai odios regimul comunist
din Spania fata de regimul detestat din Germania, si ca la acel
moment nu era departe de adevar. Chiar acea asa de sincera
eulogie la moartea lui Moses Gaster, publicata si citita la radio in
ianuarie 1939, este interpretata de Turcanu in felul cel mai malitios
cu cuvinte ca :” O aluzie oportunista scrisa de un om care vrea sa
convinga autoritatile de corecta sa orientare politica“. Si asta la
un moment in care Regele Carol incerca disperat sa se apropie de Axa,
de o politica de dreapta! Iarasi in mod regretabil Turcanu aici se
coboara la un nivel cam josnic si incompatibil cu un adevarat
istoric. Aici el se apropie de interpretarea absurda a Alexandrei
Laignel-Lavastine care nici nu merita sa fie reprodusa , chiar daca
Turcanu isi incepe fraza urmatoare cu cuvantul “ Improbabil” (
Peu probable). Dar insinuatia ramane. Astfel de aluzii,
“subtilitati” nu sunt permise unui istoric care se pretinde
serios atunci cand trateaza acuzatii grave de antisemitism. Si
Turcanu recidiveaza, contrar pretentiilor ca el evita interpretari ci
se rezuma la redarea faptelor! Nu avem intentia sa recenzam
intregul volum al autorului nostru. Ne vom rezuma sa redam felul
tendentios si iarasi atat de regretabil cum acesta trateaza perioada
londoneza a lui Mircea Eliade. (Aprilie 1940-10 februarie 1941.
Nimeni nu contesta faptul ca Eliade isi manifesta la inceput o
atitudine prolegionara. Dar acest fapt nu-i permite lui Turcanu sa
mistifice in felul cel mai tendentios Jurnalul Londonez al lui
Dumitru Danielopol, reprezentant bancar la Londra in acea perioada.
Este adevarat ca Turcanu incepe cu o negare a unor acuzatii impotriva
lui Eliade bazate pe raportul “comandantului Croghan”, care il
descria pe Eliade drept “cel mai nazist din membrii legatiei
romane”, bazandu-se pe un membru de la legatie numit Dimancescu
care a pretins acest neadevar pentru motive strict personale. Din
nefericire Turcanu se pare ca acum, dupa ce a dat dovada ca este un
istoric impartial, isi inchipuie ca acum el isi poate permite sa
recurga din nou la insinuatii si speculatii inaceptabile pentru un
istoric. El se bazeaza iarasi pe Jurnalul Londonez al lui
Danielopol mentionat mai sus, de exemplu atunci cand Eliade face mari
eforturi pentru eliberarea unor cetateni britanici din Romania care
erau acuzati de spionaj si maltratati de legionari. Cand face un apel
la Horia Sima, cea mai inalta instanta care putea interveni in
aceasta problema, Eliade isi incheie apelul sau cu formula “Traiasca
Legiunea si Capitanul”. In primul rand, in acel moment al istoriei
Romaniei, aceasta era formula oficiala obligatorie de a se adresa
sefului legionar, in a doua pozitie dupa Ion Antonescu.. Pe urma,
cand apelezi la cineva si ceri o favoare pe care numai acesta o putea
da (salvarea prizonierilor britanici) este numai normal sa cauti sa-l
curtezi. (De fapt s-a gasit numai un singur document cu acest salut
ridicol). Dar concluzia lui Turcanu este ca motivele lui Eliade erau
strict personale, ca sa obtina favoarea britanicilor pentru acordarea
vizei de a parasi Anglia. Cu alte cuvinte Eliade vrea sa castige
favoarea englezilor cu un salut legionar! Chiar ca o rationalizare
mai bizara ar fi greu de gasit si marturisim ca aici aceste derapari
ale lui Turcanu chiar ne dor. Danielopol descrie in jurnalul lui
(Jurnal Londonez) acest episod, gaseste ridicol cuvintele “traiasca
Capitanul” care era mort, dar reda aceste eforturi ale lui Eliade
ca meritorii, si demne de lauda. Si aceste speculatii ale lui Turcanu
nu sunt demne de un istoric si interpretarile lui sunt
inacceptabile. Pe urma prea deseori Turcanu il acuza pe Eliade nu
pentru spusele lui ci pentru ce nu a spus, ce a omis. De exemplu
faptul ca Eliade nu-i critica pe legionari pentru crimele lor in
cursul toamnei 1940 si in ianuarie 1941, si anume atunci imediat dupa
fapte sau cel putin in jurnalul portughez (1941-1945). Autorul nostru
nu mentioneaza faptul ca la Londra nu era prudent pentru Eliade sa-si
tina un jurnal care ar fi putut sa fie perchezitionat, si in timpul
sejurului sau la Lisabona se petreceau atatea alte mari evenimente
politice si militare care fireste aveau prioritate. Cu alte cuvinte
Eliade era vinovat de un delict de omisiune, in traditia cea mai
autentica, regretam sa o spunem, a inchizitiilor
staliniste. Referindu-se la textul din Danielopol in care acesta
mentioneaza ca Eliade anticipa victoria englezilor, Turcanu pur si
simplu interpreteaza :” Daca Eliade avea astfel de notiuni
(“propos”), acestea erau probabil pentru urechile romanilor
anglofili, susceptibili sa le redea britanicilor” implicand astfel
ca Eliade cauta sa castige simpatia englezilor. Chiar machiavelic. Si
mai uluitor, Turcanu pretinde ca Danielopol “surprinde reactia lui
Eliade catre sfarsitul lui ianuarie 1941, odata cu ruptura violenta
intre Antonescu si legionari”.(p.310). Urmeaza 14 randuri in care
nici un cuvant despre pretinsa reactie a lui Eliade dar cu o nota de
subsol sursa fiind Radu Ioanid. Si totusi a fost o reactie asa cum
reiese din notele noastre la sfarsit4. Iar culmea acestor acuze
de tip stalinist (de omisiune), le putem citi pe paginile 311 si 312:
“Nimic nu i-a zguduit lui Eliade dorinta de a parasi Anglia si de a
continua sa serveasca regimul legionar si dictatura lui Antonescu:
nici barbaria “blitzului” german deasupra Londrei, nici imaginea
rezistentei britanice, nici crimele comise de Garda de Fier in
Romania la sfarsitul lui noiembrie 1940, nici chiar distrugerea
acestei miscari de catre Conducator”. Si acestea sunt speculatiile
unui istoric fara nici o pregatire in psihologie. Turcanu nu poate
intelege revolta lui Eliade marturisita lui Alexandru Rosetti cat de
“devastat a fost el prin pierderea Basarabiei, cu atat mai mult cu
cat presa de aici nu-si ascundea satisfactia pentru nedreptatea ce
ne-a lovit“. Textul provine din “Viata lui Mircea Eliade” de
Mircea Handoca, p. 89, pomenit de Turcanu dar care firste nu-i da
nici o importanta. Speculatiile lui sunt mai importante si cu ele se
faleste. Faptul ca cele relatate de Eliade sunt suficiente motive
pentru a detesta Anglia nu conteaza. In deosebi deoarece el capatase
o aversiune impotriva politicei imperialiste britanice in timpul
anilor petrecuti in India. Dar sa vedem acum ce spune Danielopol
in realitate despre Eliade, pe care il cunostea si alaturi de care a
trait acele momente istorice: “Pozitia lui Eliade este aceasta.
Isi da perfect de bine seama ca Anglia nu numai ca nu a pierdut acest
razboi, dar are sanse sa-l castige. Este convins ca in cazul ca se va
reintoarce acasa, el ar putea convinge pe cei la putere de aceasta
realitate, si i-ar putea convinge sa nu se mai aventureze si mai mult
in politica Germaniei. Din acest motiv , este favorabil formarii
unei organizatii a romanilor liberi aici, dar cu conditia sa nu fie
pentru Carol. Personal i-am pus cartile pe masa si i-am spus ca
eu, desi nu fac politica, dar simpatiile mele sunt cu partidul
National Liberal, partidul lui Dinu Bratianu si ca eu nu-i pot uita
Garzii de Fier asasinatul lui I. G. Duca, un bun prieten al tatei, ca
sunt cu trup si suflet pentru cauza engleza si ca nu intentionez sa
ma reintorc intr-o tara ocupata de germani. Constat ca el intelege
atitudinea mea si chiar o aproba, ceea ce este surprinzator la un
gardist, dar le el se pot gasi multe contradictii. Cu toate ca este
un legionar fervent si ca atare antisemit in general, este bun
prieten cu multi intelectuali evrei..... Aici la Oxford el m-a
prezentat profesorului David Mitrany ( un eminent evreu roman na)
care se ocupa cu problemele romanesti la Chatham House”(Dumitru G.
Danielopol, Jurnal Londonez, publicat de Valeriu Florin Dobrinescu si
Valeria Dumitracel, Institutl European, 1995, p. 161). Si pe pagina
184:”Plecarea lui Eliade este fixata pentru 10 februarie. Inainte
de a parasi Oxford, a avut o intalnire cu Tilea (Viorel Virgil Tilea,
fost sef al Legatiei la Londra si un respectat si convins pro-englez,
na) la Magdalen College unde am fost si eu prezent impreuna cu Barbu
Niculescu. Eliade i-a spus ca era evident favorabil unei miscari
romanesti in Anglia dar cu stipulatia sa nu fie carlista“ ceea ce
Danielopol a pomenit si mai inainte. Si comentariul lui Danielopol ca
Tilea, seful cercului de romani anglofili si persoana cea mai
marcanta si respectata dintre romanii la Londra, il simpatiza pe
Eliade5 nu este de loc pomenit de Turcanu. Si acesta a fost felul
cum s-a exprimat Dumitru Danielopol, om de mare intelect si cu vasta
experienta in a judeca oameni si evenimente, despre acest
capitol. Cat de straniu suna cuvintele lui Turcanu 70 de ani mai
tarziu:”minimul ce s-ar putea spune este ca el considera rezistenta
engleza fara mare interes pentru tara lui si pe Hitler mai putin
vinovat decat Regele Carol II care omorase pe Codreanu in loc sa-l
faca prim-ministru”. Asta numai este istorie, asta este o pura
speculatie, si am putea spune chiar ipocrita, daca nu maladiva. Greu
de crezut ca astfel de insinuari sunt exprimate de un
istoric. Asemena speculatii deplasate si inadmisibile sunt facute
si cand autorul descrie reactia lui Eliade atunci cand acesta afla de
moartea.lui Mihail Sebastian, sau in cursul vizitelor in Germania in
anii 1934 si 1937 etc. Ce este trist, chiar foarte trist este
faptul ca Florin Turcanu are in mod categoric talente de scriitor si
zelul de a descoperi noi izvoare de cunoastere. Si atat timp cat el
scrie ca atare, lectura acestei carti este extrem de interesanta si
chiar captivanta. Este numai atunci cand el paraseste terenul unui
adevarat istoric si se preda la pure speculatii cu caracter polemic,
numai atunci el devine iresponsabil si-si pierde stralucirea unui
cruciat in descoperirea adevarului asa cum un istoric ar trebui sa se
comporte. Care este explicatia? Speculam numai atunci cand
cautam sa gasim cauzele acestui marasm cultural si moral care s-a
instalat in Romania dupa asa numita revolutie. Indeosebi faptul ca in
Romania nu a avut loc un proces al comunismului in general si al
fenomenului Ceausescu in special. Ca romanii nu au procedat asa cum
au procedat germanii dupa al doilea razboi mondial si dupa caderea
zidului din Berlin. Ca atare anii comunismului au fost tratati ca
si cum nu ar fi existat. O elucidare a atator crime si anomalii a
fost sabotata. Si pentru ca interesul pentru aceasta epoca sa fie
descurajat, cu scopul de a nu compromite un numar imens de
politicieni, intelectuali, etc., nu pentru aderarea la comunism ci
pentru crimele infaptuite in numele acestei ideologii, s-a descoperit
ca o strategie foarte eficace ar fi concentrarea tuturor fortelor
critice asupra perioadei interbelice. In loc de cei 40 de ani sub
comunism, este mai cuminte sa se concentreze asupra celor 4 luni de
guvernare legionara sau patru ani de guvernare antonesciana. Si
aceasta lege nescrisa, nutrita numai din instinctul de supravietuire
al celor vinovati si de colaborarea multimei de membri pasivi au adus
Romania acolo unde se afla ea actualmente. Pe aceeasi tema, dar
referitoare mai mult la literatura romana de astazi am gasit foarte
interesante aceste marturii ale lui Alexandru Musina in articolul “O
literatura inconstient de tanara“ din Vatra 10-2003 (pp71-75) si
referindu-se la marele succes literar in Vest al albanezului Ismail
Kadaré: “Si dacã tot am ajuns aici: marea literatura germana
postbelicã (Böll, Grass, Siegfried Lenz etc.) ( scurt timp dupa
1945, na) s-a bazat pe analiza vinei profunde a poporului german, a
vietii (cu calai, victime, victime calai, sau viceversa) din timpul
regimului fascist. Prozatorii români au, în afarã de exotismul
unei lumi care traieste înca în buna masura în oralitate, ceva ce
le lipseste occidentalilor: experienta, traumatica, fabuloasa, a
peste 40 de ani de comunism”. “Or, nu am citit nici un roman
semnificativ, socant, realmente nou despre oroarea comunistã . Ma
refer la un roman scris dupã 1989 ( si de un autor altul decat Paul
Goma. Cu o floare nu se face primãvarã)”. Si mai departe:”
Singurul roman despre oroarea, traita de milioane de românce, a
avorturilor ilegale din vremea comunismului, a fost scris de o
nemtoaicã, e drept, plecata de la noi: Herta Müller. Invidiati
cumva succesul Hertei Müller, dragi compatrioti? Cu alte
cuvinte aceasta mentalitate bazata pe o clara strategie, sau mai de
graba pe un instinct de supravietuire a individului simtindu-se
vinovat, aceasta maladiva obsesie a unui trecut indepartat (70 de
ani), si o amnezie totala a unei ere recente ale carei influente inca
mai persista, si aceasta fascinare cu “criminalii interbelici
Eliade, Noica, Cioran, Vintila Horia” este o perioada de aberatie a
istoriei si in care se incadreaza perfect si multi istorici ca
autorul nostru asa ca in mod regretabil suntem siliti sa-l calificam
si pe Florin Turcanu “un prizonier al istoriei” si cam la aceeasi
varsta ( Turcanu 37 ani) ca Eliade (30 ani in timpul “delirului sau
legionar)” ! Dar Eliade si-a revenit si a devenit, dupa cum il
descrie Moshe Idel, Profesor la Un iversitatea Ebraica de la
Ierusalim, “cel mai important in secolul XX care a scris despre
religii”. Ii dorim aceeasi soarta si domnului Turcanu. Dar si el va
trebui sa-si revina. Dr.
Francis Dworschak 17
martie 2004
Note: 1.
Bryan S Rennie, “Reconsiderându-l pe Mircea Eliade”, Criterion
Publishing, p. 184. 2. Afirmarile lui M.Sebastian pe data de
miercuri, 20 septembrie (1939), in care el citeaza cele spuse de
Petru Comarnescu despre pretinse declaratii ale lui Eliade,
progermane si antisemite, sunt pure aberatii, probabil datorite
faptului ca prea multe zvonuri circulau pe atunci, inclusiv “valuri
ovreiesti patrund in tara“ la granita Bucovinei. Acestea nu erau
“valuri ovreiesti”, ci poloneze, civili, soldati inclusiv
guvernul polonez (peste 100.000) care cautau sa se salveze fata de
inaintarea rapida a trupelor germane. O dovada cat de tulbure erau
informatiile care parveneau de la granita, si mai ales cat de
incandescenta era imaginatia lui Comarnescu, autorul a atator zvonuri
citate de Sebastian si care dupa anii de razboi la Paris va avea o
“iesire” in prezenta lui Cioran, despre “filosemitismul” lui
Eugen Ionescu! 3. “The Jews which represented only 4.2 % of the
Romanian population, were representing 23.6 % of the urban population
of Moldavia, 27% of Bessarabia, 30.1 % of Bucovina. The majority of
them (two thirds in Moldova, 5/6 in Bucovina and almost all in
Bessarabia) were speaking Yiddish as principal language and very
often as their only language. By their dresses, their language, their
habits they were classified as an ethnically foreign group what they
were insisting they were. Their refusal to assimilate was rendering
this compact group as different and was attracting the hate of the
nationalists, be they cultural or economic ones. To the peasants they
were representing the “arendasi” or the latifundists which were
exploiting their labor, or the innkeepers and businessmen which were
lending them money at exorbitant rates (as the state would not lend
them any money at all), the mills which were grinding their harvests
taking away from them whatever money they may have had, the lumber
companies which were logging their forests and for which they were
working for starvation wages. To the store owners they were
representing the competition at their work places . To the bourgeois
the expanding lumber companies were barring their ways, in the
tribunals, on the market. To the professionals they were presenting
obstacles To the idealists they were the foreigners which were
belittling their national culture, were rejecting the national unity
and were endangering the national integrity”. 4. Dumitru G.
Danielopol, Jurnal Londonez, Institutul European, 1995, p. 181:
“Efectele acestei revolte au avut repercusiuni dintre cle mai
adinci asupra lui Eliade, mai cu seama cind isi da seama, in urma
expunerilor facute de Antonescu, ca partizanii lui nu erau chiar asa
de usa de biserica cum ii credea, ci ca multi din ei comisesera o
serie de neregularitati. Atit a fost de afectat incit dna Eliade a
crezut ca se va sinucide si m-a rugat sa rog pe prof. Mitrany sa vina
sa-l imbarbateze. Acesta a venit la noi si, in timp de doua ore, i-a
vorbit si l-a consolat” 5. Ibidem, p184:”..i-am explicat
mizeriile ce mi se faceau si mie de catre Dimancescu si Iliescu si ca
eram acuzat ca sint legionar pentru ca avusesem contact cu Eliade. La
asta mi-a raspuns ca si ei Tilea au avut contact cu Eliade pe care-l
simpatizau, desi nu erau de acord cu ideile lui si ca, Slava
Domnului, nu puteau fi considerati ca fiind gardisti. Nota editorului. Reluăm câteva texte polemice la adresa unor studii despre opera și personalitatea lui Mircea Eliade, publicate în Asymetria acum câțiv ani. Redifuzarea lor este legată de necesitatea de a continua bătălia pentru Mircea Eliade în vreme ce în apele băltinde ale culturii românești oficiale se așează impresia unui Eliade fascist, legionar și mai ales păcătos ideologic față de vulgata ideologică actuală, situație care nu ne convine. Dan Culcer Extras din World Catalog
Dworschak, Francisc Ion 1922-
Publication Timeline
ByPosthumously byAbout2000-20012001-20022002-20032003-20042004-20052005-20062006-20072007-20082008-20092009-20102010-2011 ByPosthumously byAbout2000-20010002001-20020002002-20030002003-200415002004-200515002005-20060002006-20075002007-200810002008-200915002009-20100002010-2011000
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|