Who's Online
Exista in mod curent, 14 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Recenzii: Cezarina Adamescu. Ctin Schifirnet si Modernitatea tendentiala
Scris la Tuesday, October 24 @ 12:56:45 CEST de catre asymetria |
REFLECȚII
ÎN CONTEMPORANEITATE. Cezarina Adamescu prezintă cartea lui Constantin
Schifirneț, Modernitatea
tendențială. Reflecții despre evoluția modernă a societății,
Editura TRITONIC, București, 2016
REFLECȚII
ÎN CONTEMPORANEITATE
Constantin
Schifirneț, Modernitatea
tendențială. Reflecții despre evoluția modernă a societății,
Editura TRITONIC, București, 2016
Distinsul
profesor universitar Constantin Schifirneț, investit cu funcții
responsabile și titluri universitare, ne-a obișnuit cu o sumă
importantă de lucrări științifice în domeniul cercetării
problemelor sociologice și ale tineretului, de-a lungul anilor,
toate apreciate, nu numai de studenți, elevi și cercetători în
domeniile respective, dar și de omul flămând și însetat de
cunoaștere prin cultură și educație pentru edificarea
personalității umane, vine și de data aceasta cu o lucrare de
importanță majoră în peisajul universitar, postuniversitar dar și
preuniversitar. E vorba despre volumul „Modernitatea
tendențială. Reflecții despre evoluția modernă a societății”,
apărut în anul 2016 la Editura Tritonic din București. Chiar dacă
sintagma din titlu este mai puțin digerabilă, subtitlul vine cu
lămuriri necesare, pentru cei care nu se încumetă să zăbovească
o clipă în plus, asupra lucrării. Trecând peste acest prag, vom
afla o lucrare de excepție, în sintonie cu tendințele intelectuale
contemporane.
Preocupat
de câteva decenii bune de problemele dezvoltării reale a
personalității umane, cu alonjă spre dezvoltarea spirituală, de
europenizarea societății românești, de mass-media în tendințele
actuale, specifice erei Internetului, de sociologia românească
modernă, sociologia comunicării, antropologia culturii, dar și de
geneza modernă a ideii naționale, de civilizația modernă și
educația adulților, de educația prin cultură și lectură în
epoca actuală, mai cu seamă de educația tineretului, sociologia
vârstelor și a generațiilor, autorul s-a oprit în repetate
rânduri și asupra unor personalități de marcă ale culturii și
civilizației românești, precum:
C.
Rădulescu-Motru, Mihail Kogălniceanu, Titu Maiorescu, Mihai
Eminescu, Nicolae Iorga, și alte repere naționale, aducând
gândirea lor în actualitate și subliniind importanța mesajului
lor cultural-educativ pentru societate.
Cărturar
responsabil, preocupat și de coordonarea unei colecții a Editurii
Albastros (care se adresează tot tinerilor), dar și de reeditarea
unor lucrări de interes național mai puțin cunoscute și de
integrala Operelor lui Spiru Haret, în unsprezece volume, pe care
le-a îngrijit, de la studiu introductiv, până la note explicative,
biografice și biobliografice.
Un
asemenea palmares, nu poate decât să intimideze, dar și să
sporească admirația și interesul pentru distinsul profesor –
autor al acestei cărți. Spiritul universal al profesorului
Constantin Schifirneț este înrudit cu cel al unei alte
personalități zdrobitoare, cărturarul Vasile Alexandrescu Urechia,
cel care a lăsat moștenire neamului românesc, cele mai importante
documente istorice, literare, dar a și contribuit la dezvoltarea
unui fond de carte excepțional, din documentele și manuscrisele
secolelor trecute, ce au pus bazele Bibliotecii Județene din Galați,
care-i poartă numele cu demnitate.
Volumul de
față este o sinteză a principalelor idei și studii asupra ideii
de modernitate tendențială, apărute în diverse cărți anterioare
ale autorului, atât în limba română, cât și în limba engleză.
Și
cum era de așteptat, cartea debutează cu explicarea conceptului de
modernitate, cu principiile și caracteristicile modernității, dar
și consecințele sociale ale modernității.
Cartea
este structurată în opt capitole și Concluzii, unele capitole
cuprinzând și subcapitole. La sfârșit, autorul a așezat
Bibliografia, Indice de nume, de termeni și de titluri de lucrări
precum și unele Tabele.
Introducerea
este făcută de autor în care își explică demersul sociologic și
intenționalitatea personală, în aceste domenii.
În
Introducerea
autorului aflăm
despre doi dintre termenii comuni ai științelor sociale:
modernizarea și
modernitatea,
cu numeroase modele teoretice asupra varietății căilor de evoluție
istorică, de la societatea premodernă la cea postmodernă. Autorul
explică în cartea de față, că „modernitatea
există în orice societate, însă valorile și standardele sale nu
ființează peste tot în integralitatea lor, ci doar ca procese
tendențiale universale”.
Constantin
Schifirneț subliniază că „ideea
de bază a cărții este că modernitatea s-a impus ca o tendință
de neevitat, datorită nivelului de dezvoltare economică a Europei
Occidentale, ceea ce a dus la acțiunea ei ca factor de presiune
asupra celorlalte societăți, indiferent de nivelul dezvoltării
economice și al bunăstării”.
De remarcat este faptul că „Societățile
cu modernitate solid structurată au vocația universalistă și
urmăresc difuzarea și impunerea propriilor valori, prin o
diversitate de căi, peste tot în lume”.
Puterea
ce le-o conferă dezvoltarea economică, statelor apusene determină
și difuzarea și impunerea propriilor valori. S-a ajuns astfel la un
standard impus de procesul de modernizare, fiind considerat model de
dezvoltare pentru orice altă societate, de a ajunge la același
nivel de dezvoltare. Autorul explică și sintagma modernitate
tendențială
și anume, „prin
contexte istorice, politice, geopolitice, culturale care au
determinat ca o societate cu o economie subdezvoltată, să
construiască structuri statale, sociale și instituționale
moderne”.
Referindu-se
la arealul românesc privind modernitatea tendențială, autorul
spune: „Este o
modernitate mozaicată, nestructurată sub o formă dominantă
clară”. Iar din
punct de vedere istoric, autorul precizează că: „Modernitatea
tendențială caracterizează toate etapele modernizării societății
românești: perioada de după constituirea statului național în
1858, perioada dintre cele două războaie mondiale, perioada
comunistă și perioada post-comunistă”. Astfel,
precizează că, modernitatea tendențială este esența procesului
evolutiv al României moderne.
După
analizarea fenomenului din toate punctele de vedere: politic, social,
economic, antropologic, cultural, autorul conchide într-un capitol
intitulat: „Tendențialitatea
universală a modernității”-că
reprezintă „o
sinteză despre modernitatea tendențială ca dimensiune a
societăților actuale rezultată din interacțiunea lor reciprocă”.
Constantin
Schifirneț a ales să se refere în această carte, la una dintre
cele mai dezbătute teme actuale: modernitatea, care atinge orice
țară în orice epocă istorică. Această tendință a existat,
există și va exista pentru că face parte din evoluție și din
paradigma progresului universal și național. Chiar și cel mai
tradiționalist stat, se încadrează într-o tendință de
modernitate, în funcțiile de condițiile proprii, geografice,
istorice, geopolitice.
Autorul,
după ce definește categoriile, se referă la originea acestui
termen și locurile de apariție a modernității clasice,
occidentale: Italia, Spania, Europa de Vest, Europa Centrală și de
Nord și în America de Nord. Evoluția ei, în timp, dovedește
intervenția statului în susținerea schimbărilor moderne.
Modernitatea
a fost studiată prin tezele a trei personalități istorice ale
secolului XX: K.Marx; E. Durkheim și M.Weber, întemeietori ai
sociologiei, care „au
elaborat modelul teoretic de explicare, înțelegere și analiză a
societății moderne înrădăcinată în Europa”.
Autorul
tratează conteptul de modernitate din mai multe puncte de vedere.
Este un demers analitic care se supune atenției cititorului
(beneficiarului), din punct de vedere sociologic, contextul teoretic
și istoric al modernității, în special în spațiul
non-occidental. Evoluția modernității atestă intervenția directă
a statului în susținerea schimbărilor moderne. Această evoluție,
din Europa către „restul lumii” –este comentată și
analizată, după afirmațiile lui M. Weber, potrivit cărora,
societățile ar trebui să urmeze prototipul european, datorită
potențialului său de dezvoltare universală.
Fiind
o dimensiune esențială a dezvoltării sociale, modernitatea s-a
răsfrânt asupra indivizilor, grupurilor și instituțiilor. Chiar
și conceptul de modernitate este supus unui proces de modernizare
prin flexibilitatea normelor și principiilor definitorii, într-un
concept istoric și geopolitic determinat. Iată și o explicație
clară a acestui concept: „Modernitatea
înseamnă caracterul, însușirea sau proprietatea de a fi modern,
cuprinzând în sine tendința ei către universalitate și
raționalitate”.
Autorul subliniază și caracteristicile ei: „economii
capitaliste industriale, organizarea politică democratică și o
structură socială flexibilă întemeiată pe clase”.
Conceptul de modernitate în accepțiunea sociologului englez Anthony
Giddens, se exprimă prin patru dimensiuni instituționale:
capitalism, industrialism, control organizat și extins și puterea
militară industrializată.
Ca
proces de reînnoire socială și spirituală modernitatea a produs
schimbări radicale în societățile occidentale: Renașterea,
Iluminismul, Reforma, Revoluția Industrială. De asemenea, s-a
produs în toate structurile sociale, culturale și instituționale
de la baza societății. Devenită proiect global în Occident,
modernitatea a avut drept consecință, modernizarea oricărei
societăți, pe baza unor principii.
O
concluzie: În timp ce tradiția este expresia trecutului,
modernitatea țintește spre viitor. Constantin Schifirneț enunță
mai multe teme referitoare la conceptul de modernitate. Și: evoluția
istorică a modernității este văzută ca trecere de la societatea
tradițională la cea modernă (Jeffrey C.Alexander) – axată pe
industrializare, democrație prin lege, urbanizare, bunăstare și
bogăție, știință prin educație și instrucție.
Drept
urmare, societățile cu o modernitate solid structurată au vocație
universalistă, urmărind difuzarea și impunerea propriilor valori
pretutindeni în lume.
Cele
două mari revoluții, științifică și industrială, au avut un
rol decisiv în impulsionarea modernității.
Dar
fiecare stat are specificul lui și astfel a crescut decalajul
economic și de civilizație între țările industriale și cele
nonindustriale. Aceste fenomene, conceptualizate de profesorul
universitar doctor Constantin Schifirneț, cu exemple și citate din
sociologi și filozofi, fac din modernitate și modernizare termeni
care invită la reflecție asupra societății moderne. Înțelegerea
lor este vitală pentru orice om care dorește să se adâncească în
fenomenologia sociologică universală.
Pătrunderea
modernității în societatea occidentală a avut ca efect
transformarea radicală a culturilor și a tradițiilor locale.
În
continuare, autorul lucrării a considerat necesară enunțarea
principiilor și normelor care stau la baza modernității, în
funcție de structura interioară a societății: credințe,
obișnuințe, tradiții, cadru instituțional, comunitatea. Sunt
enumerate și explicate succint aceste principii. Actualitatea poate
fi considerată o condiție necesară a modernității, însă nu e
suficientă.
Un set
de caracteristici definitorii au diferențiat modernitatea
occidentală de alte tipuri de evoluție socială. Samuel P.
Huntington realizează o sinteză a caracteristicilor fundamentale
ale modernității occidentale, care constituie, în mod legitim, un
nucleu al civilizației occidentale. Trebuie amintite: Moștenirea
clasică, Creștinismul occidental, Limbile europene, Separarea
autorității spirituale de cea temporală (a bisericii de stat),
Statul de drept, Pluralismul social și societatea civilă,
Organismele reprezentative; Individualismul, caracteristici mult
răspândite în Occident, care formează nucleul civilizației
occidentale. O idee subliniată de autor: Civilizația occidentală
este prețioasă nu pentru că este universală, ci pentru că este
unică.
În
subcapitolul „Programul
cultural și politic al modernității”
– autorul subliniază o dimensiune fundamentală a programului
cultural al modernității, și anume religia, în speță,
creștinismul, considerat ca un factor cheie în procesul de
raționalizare precum și în dezvoltarea modernă. Modernitatea
poate fi văzută ca o rezultantă a creștinismului, dar în același
timp ca un proces rezultat din criza religioasă. (cf. Gerard
Delanty).
Și
cum era și firesc, autorul are și un subcapitol despre Consecințele
sociale ale modernității.
Capitolul
II al cărții are un titlu incitant: „Modernizarea
– calea spre modernitate”. Și
aici, autorul subliniază faptul că: „Procesul
de modernizare a înregistrat permanent un deficit de dezvoltare
modernă și un deficit de sincronizare, generate de însăși
perioada modernă, precum înapoiere, dependență economică,
decalaj, dezechilibru agrar-urban, sărăcie etc., însă analiza
acestui deficit se face prin concepte și viziuni teoretice
occidentale”. Și
aici, autorul nuanțează termenii modernitate și modernizare:
„Modernitatea este
un efect al modernizării. Nu există modernitate fără modernizare.
Modernitatea este un standard care reprezintă un scop al evoluției
societăților, iar modernizarea este procesul de realizare a acestui
scop”.
Capitolul
III al cărții este dedicat „Tipurilor
de modernitate”
pentru conturarea conceptului de modernitate
tendențială, dar
și explicarea și enumerarea tipurilor de modernitate: Modernitatea
reflexivă
(acționează asupra ei însăși); Modernitatea
lichidă;
Modernitatea
organizată; Modernități multiple; Modernitatea asiatică;
Modernitatea japoneză
(Japonia fiind prima țară non-occidentală cu o modernitate
avansată, datorită, în primul rând, industrializării
performante; Modernitatea
comprimată (Coreea
de Sud); Modernitatea
greșită (India).
Referitor la modernitatea greșită din India, Constantin Schifirneț
face o paralelă: „În
India, modernitatea este similară cu ceea ce am spus despre România:
avem modernitate dar nu avem omul modern, deci o modernitate fără
omul modern”.
Autorul
subliniază caracteristicile generale ale fiecărui tip de
modernitate, dar și trăsăturile de specificitate, cu exemple
concrete, bazate pe date reale.
Mai
sunt: Modernitatea
chineză, având ca
fundament cultural și religios, confucianismul ca resursă pentru
schimbarea modernă. Potrivit părerii lui Wang Hui, în lucrarea:
„Sfârșitul
Revoluției. China și Limitele Modernității”, apărută
în 2009, se susține că: „China
a avut propria sa modernitate care a oferit resurse pentru
construirea unei societăți diferite de cea a Occidentului
capitalist și de aceea modernitatea chineză din perioada colonială
trebuie să fie caracterizată ca o <modernitate
anti-modernă>”.
Modernitatea
latino-americană. Se
disting aici, mai multe etape ale evoluției modernității în
America Latină, legate de perioada colonială, modernitatea
oligarhică, sfârșitul modernității oligarhice, expansiunea
postbelică a modernității, etapa dictaturilor, etapa neoliberală.
Capitolul
IV se referă la Modernitatea
tendențială,
cu definirea termenilor: „Tendențială
și Tendențialitate”,
în sensul de orientare majoritară către o opțiune din mai multe
posibile. „Ideea
de tendință – afirmă
autorul -, semnifică
faptul că un fenomen se manifestă, dar evoluția lui nu este dusă
până la capăt”.
Există mai multe nuanțe, în funcție de context: tendință reală,
falsă sau imaginată.
Un
alt subcapitol se referă la: „Modernitatea
tendențială, model explicativ al evoluției moderne”. Ea
se înfățișează „ca
un efect al realizării proiectului (ideologic) de dezvoltare
modernă, și, prin urmare, termenul se referă la acțiunile și
ideile de modernizare, acțiuni și idei care rămân parțiale și
nefinalizate”.
„În
acest sens,
precizează autorul, modernitatea
rămâne în mare parte o aspirație, un obiectiv de atins, dar nu pe
deplin realizat”.
În
continuare, autorul se referă la „Trăsături
ale modernității tendențiale”.
Fiind
o caracteristică permanentă a societății contemporane,
modernitatea tendențială este comună și altor perioade, diferă
doar conținutul și densitatea materială, civilizatorie a acestora,
susține autorul. Modernitatea are un caracter dinamic, cumulativ și
regenerabil al unui proces de actualizare permanentă a normelor și
principiilor care definesc statutul de modernitate al unei
colectivități. „Modernitatea
tendențială exprimă faptul că societatea nu este încă sau nu
este pe deplin modernă, iar evoluția ei nu ar avea altă
alternativă decât să devină deplin modernă”. Și:
„Conceptul de
modernitate tendențială acoperă o realitate dinamică aflată
într-un continuum care cu greu se poate identifica de unde începe
și unde se sfârșește”.
Așadar,
modernitatea se afirmă ca o tendință,
câtă vreme nu a
produs transformări profunde în toate componentele vieții sociale.
Caracteristicile
modernității tendențiale sunt decalajele de dezvoltare între
zonele istorice ale unei societăți, dar și în interiorul
aceleiași zone, între urban și rural, între orașele mari și
cele mici. Procesul de urbanizare este asemănător cu modernitatea
tendențială, oarecum invers, pentru că, prin efectele sale a
produs același fel de înstrăinare și de destabilizare a status
quo-ului versus
urban, mai explică
autorul.
Cercetarea
sociologică întreprinsă de distinsul profesor universitar doctor
Constantin Schifirneț, cu atâta acuratețe a termenilor și a
explicațiilor care decurg din împletirea acestor termeni, este
deosebit de importantă chiar și pentru cei care nu au studiat
sociologia sau științele politice, ci pentru informarea oricărui
om, ancorat în realitate, care dorește să cunoască fenomenele ce
se petrec în țară și, cu extensie, în lume, cauzele producerii
acestora, decalajele dintre țările super-civilizate și cele mai
puțin civilizate. Dar și ce relevanță au toate acestea pentru
omul de rând.
Există
și o rezistență la modernitate și acest subiect este tratat de
autor în subcapitolul 4. Foarte interesant de constatat pentru
cititor, aceste afirmații ale autorului care lămuresc unele
aspecte: „Conceptul
de rezistență permite devoalarea sensului ascuns al modernității
tendențiale. Supraviețuirea și rezistența la efectele
instituționalizării normelor moderne distinge modernitatea
tendențială de alte modernități. Lipsa de organicitate a
modernității rezultă din rezistența majorității populației
față de unele dintre efectele modernității/modernizării. Există
o modernitate indigenă rezistentă la modernitatea globalizată”.
„Aceeași reacție
– citează autorul – se
manifestă și față de globalizare prin cultivarea construcției
identităților de rezistență împotriva dominației valorilor
pieței și a culturii occidentale”.
Rezistența
la modernitate nu a căpătat însă, caracterul unei mișcări
sociale și nu este o rezistență organizată. Tradițiile și
rezistența prin ritualuri sunt acceptate tacit de către individ și
grupuri umane. În realitate, aceasta este o rezistență la
schimbare.
Subcapitolul
5 se referă la Lipsa
dominantei modernității. În
țările în care se manifestă lipsa dominantei modernității, se
poate constata eșecul în a coagula dominanta modernizării și a
modernității, din cauză că procesul de modernizare s-a produs
într-o societate agrară, lipsită de capital (de resurse
financiare) și de resursele umane pentru o dezvoltare economică
bazată pe competiție și profit. Teza despre lipsa dominantei în
procesul de modernizare este aplicabilă în zonele unde a eșuat
modernitatea. „În
țările cu modernitate tendențială,
opinează autorul, moderitatea
nu s-a produs în timp, ci a fost mai mult impusă prin acțiuni și
reglementări fără o dominantă derivată din identitatea tuturor
actorilor sociali cu principiile și valorile modernității.”
Capitolul
V – este referitor la Elitele,
între retorica și realitatea modernității.
Este
îndeobște cunoscut, că modernizarea unei societăți nu poate avea
loc fără elitele modernizatoare. Autorul evidențiază succint,
grupurile societății care au promovat și susținut modernizarea și
modernitatea.
Concluzia
este că nu toate componentele unei societăți evoluează, în
același ritm, spre modernitate. Unele grupuri sociale acceptă
schimbarea, altele o refuză. Ceea ce este clar este că modernitatea
rămâne la suprafața societății ca tendință, de ea beneficiind
numai grupuri restrânse, în timp ce marile grupuri sociale continuă
să trăiască, să gândească și să acționeze în spiritul
normelor și valorilor tradiționale.
Totuși,
unele acțiuni de modernizare cum ar fi: desființarea iobăgiei,
împroprietărirea țăranilor, au fost acceptate și susținute de
majoritatea populației, care nu a fost nici indiferentă, nici
ostilă schimbării.
Într-o
societate modernă, elitele tind spre o conformare la deciziile
stabilite în afara cadrului național.
În
privința României, a existat o contradicție între orientările
elitelor către idei și comportamente occidentale și structura
socio-economică agrară. Elitele se prezintă ca europene dar,
majoritatea populației exprimă cerințe locale. Autorul specifică
următorul fapt: „Deși
în discursul lor științific și cultural elitele românești aderă
la modernitate, ele reușesc cu greu să dea soluții pentru o
dezvoltare modernă a întregii societăți fiindcă practicile lor
eludează caracterul universal și neutru al normelor instituționale.
Modernitatea tendențială se distinge prin ambiguitate și
ambivalență între ordinea formală și ordinea socială de tip
comunitar-tradițional”.
Specifică
autorul: „Prezența
elitelor în actele de modernizare ține de condiția lor socială și
economică conferită de cadrul istoric și național”.
În
privința elitelor românești, aruncând o privire lucidă și
pertinentă în peisajul actual, distinsul profesor opinează:
„Elitele românești
au acționat ca statul să fie factorul fundamental de construire a
națiunii și au urmărit, înainte de toate, asigurarea
independenței politice întărind statul și cu instituții moderne
în lipsa unui nivel economic și a unor actori economici autohtoni
puternici. Din cauza succesiunii rapide de tranziții, ele au fost
nevoite, permanent, să creeze alternative la vechile ideologii și
regimuri politice. În loc să construiască preluând direcții
viabile din epocile precedente, ele au criticat și au demolat tot ce
a fost înaintea lor, cheltuind multă energie în acest sens.” Una
din constatările autorului: „Majoritatea
populației continuă să trăiască după alte standarde decât
acele norme moderne și promoderne ale elitelor afirmate de multe ori
doar declarativ, fiindcă în practică, înseși elitele acționează
după principii nonmoderne. O bună parte din români au revenit,
astăzi, la moduri de viață antebelice și au ajuns la un nivel de
viață mai scăzut decât cel din perioada comunistă.” Autorul
găsește și o motivație acestei stări de fapt: „Lipsa
de comunicare și solidaritate reală între toate segmentele
societății, între elite și populație este o dovadă a
modernității tendențiale”.
Aceasta
este o analiză
sociologică și politică exemplară a autorului în privința
modernității tendențiale românești.
Capitolul
VI se ocupă de Spațiul
de dezvoltare modernă, în
care autorul argumentează importanța acestui spațiu de dezvoltare
în afirmarea și susținerea principiilor și normelor modernității
pentru a sublinia ideea că modernitatea tendențială ființează
într-un anumit cadru social și istoric.
Autorul
afirmă că există un asemenea spațiu generator de modernitate în
care s-a manifestat permanent o atitudine favorabilă schimbării
sociale. Spațiul occidental, în speță, s-a
distins prin generare și susținere de modernitate. În continuare
face o scurtă prezentare a spațiului occidental. De-a lungul
timpului, „evoluția
societății occidentale s-a remarcat nu doar prin obținerea unor
mari performanțe economice, științifice și culturale, ci și prin
extinderea fără precedent a spațiului său de influență. Spațiul
occidental a fost orientat spre universalitate, spațiul
non-occidental a fost dominat de localismul impus de imperiile care
își disputau dominația asupra sa, mai precizează autorul.
Comparația
dintre modernitatea occidentală și cea din spațiul non-occidental
aruncă o lumină asupra realității lumii de azi: „Față
de modernitatea occidentală, cu orientare către dezvoltare,
emancipare, progres economic și social, modernitatea în spațiul
non-occidental a fost adoptată ca o cale de a conserva identitatea
culturală, națională și religioasă în raport cu presiunea
venită din exterior. În cazul acestei modernități, accentul a
fost pus pe formele moderne necesare în a susține fondul intern”
– precizează autorul. După ce face comparații între aceste două
tipuri de modernitate, autorul conchide: „În
concluzie, tipul de modernitate dintr-o societate are funcționalitate
și impact în raport cu spațiul de dezvoltare căreia îi aparține.
(...) Calea de modernizare a unei țări depinde în mare măsură de
contextul său geopolitic.”
În
Capitolul VII, autorul tratează „Modernizarea
ruralului”- temă
deosebit de interesantă, încercând o explicație asupra relației
dintre dezvoltarea modernă și țărănime pentru a evidenția
modernitatea tendențială cauzată de subdezvoltarea generată de
efectele modernizării asupra țărănimii și mediului rural.
Se
știe că modernizarea și modernitatea au acționat ca dizolvant în
mediul rural și agrar. În Occident, modernitatea a avut drept
consecință distrugerea clasei țărănești, locul ei fiind luat de
fermierii agricoli, grup social exponent al agriculturii capitaliste
industrializate. Țăranii au devenit exponenți ai trecutului, fără
vreo relevanță pentru actualitate, pentru modernitate, fapt care
s-a întâmplat și în România. În Europa de Vest însă,
industrializarea a transformat radical sectorul agricol, iar țăranul
a devenit muncitor industrial.
Autorul
înfățișează un amplu tablou comparativ al țărilor occidentale
și al celor non-occidentale privitor la situația clasei țărănești
anacronice, considerată ca o frână în calea modernizării și
dezvoltării.
Capitolul
VIII se ocupă de Statul
– producător de modernitate
și tratează, cum spune și titlul, implicarea statului în
modernizarea societății. „În
procesul de modernizare,
specifică autorul, statul
a fost un instrument în mâna unei clase sociale – burghezia –
și de aceea el a apărut ca exponentul intereselor sociale ale
acesteia, care nu sunt întotdeauna în concordanță cu interesele
tuturor componentelor societății, deși statul s-a prezentat ca un
actor social neutru cu acțiune asupra întregii societăți”.
Ca
și Concluzii,
autorul prezintă Tendențialitatea
universală a modernității, în
care autorul își argumentează pe larg, intenția de a articula o
imagine mai complexă asupra ideii de modernitate, conferind o
semnificație generală conceptului de modernitate tendențială,
dincolo de aplicația acestuia în spațiul românesc. S-a analizat
modernitatea cu instrumente sociologice de studiu al societății,
pentru a explica diversitatea evoluției societăților moderne.
Această
amplă cercetare este un îndrumător util studenților și celor
interesați în probleme sociologice despre lumea de azi, în
contrapondere cu secolele trecute, în diversele țări care au
cunoscut o dezvoltare și o modernitate evidentă.
Lucrarea
beneficiază de un rezumat în limba engleză – Abstract
-, de o amplă
Bibliografie, de un Indice de nume, de termeni și de titluri de
lucrări, și toate acestea sunt instrumente cât se poate de
folositoare, în primul rând pentru învățământul superior. CEZARINA
ADAMESCU
8 Aprilie
2017
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|