Magda
Ursache. 1918-2018
„Vremea vremuiește și
timpul trage nădejde.”
Proverb
românesc
Eminenții
intelectuali pro Unire, făuritori ai ei, nu numai că au fost
trecuți prin închisori, lagăre, domiciliu obligatoriu, dar sunt
uitați sau denigrați ca naționaliști obtuzi, definiți ca
detestându-i pe străini, când naționalistul îl iubește mai mult
pe al său decât pe celălalt, sentiment deloc rejectabil.
Soldații
români, eroii tăcuți ai Primului Război Mondial, „război
imperialist” după Roller, pe oasele cărora s-a făcut Unirea
Mare, au devenit iarăși „fantome albe”, cum erau ironizați în
manualul de istorie RPR, pentru că fuseseră surprinși de atacul
nemțesc dezbrăcați.Îmi plăcea să cred că „Pe aici nu se
trece” au fost cuvintele generalului Eremia Grigorescu.S-a corectat
: Nu , greșeală! Poate. Dar de trecut nu s-a trecut. Iar
imperialiștii desculți i-au luat generalului Mackensen, supranumit
Cap de Mort (pe căciulă), 3000 de germani prizonieri. Numai că
Rollerii II, cum le zice Paul Goma, minimalizează victoriile de pe
„drumul oaselor”, Mărăști-Mărășești-Oituz , deși Crucea
de pe Caraiman înștiințează că e vorba despre 880.000 de
jerfe.După învățătura Părintelui Iustin Pârvu, „jertfa
fortifică neamul”. N. Titulescu a spus-o unde trebuia s-o spună :
„România nu poate fi întreagă fără jertfă”.
1918-2018
„Vremea vremuiește și
timpul trage nădejde.”
Proverb
românesc
Eminenții
intelectuali pro Unire, făuritori ai ei, nu numai că au fost
trecuți prin închisori, lagăre, domiciliu obligatoriu, dar sunt
uitați sau denigrați ca naționaliști obtuzi, definiți ca
detestându-i pe străini, când naționalistul îl iubește mai mult
pe al său decât pe celălalt, sentiment deloc rejectabil.
Soldații
români, eroii tăcuți ai Primului Război Mondial, „război
imperialist” după Roller, pe oasele cărora s-a făcut Unirea
Mare, au devenit iarăși „fantome albe”, cum erau ironizați în
manualul de istorie RPR, pentru că fuseseră surprinși de atacul
nemțesc dezbrăcați.Îmi plăcea să cred că „Pe aici nu se
trece” au fost cuvintele generalului Eremia Grigorescu.S-a corectat
: Nu , greșeală! Poate. Dar de trecut nu s-a trecut. Iar
imperialiștii desculți i-au luat generalului Mackensen, supranumit
Cap de Mort (pe căciulă), 3000 de germani prizonieri. Numai că
Rollerii II, cum le zice Paul Goma, minimalizează victoriile de pe
„drumul oaselor”, Mărăști-Mărășești-Oituz , deși Crucea
de pe Caraiman înștiințează că e vorba despre 880.000 de
jerfe.După învățătura Părintelui Iustin Pârvu, „jertfa
fortifică neamul”. N. Titulescu a spus-o unde trebuia s-o spună :
„România nu poate fi întreagă fără jertfă”.
În opinia
Rollerilor II, românii s-ar fi jertfit inutil pentru un stat-națiune al cărui „moment” s-a dus și ne persuadează să finim
„cu bravii și celebrii”. Leit-motivul lui Lucian Boia este: „
Nu e chiar așa”. Dar cum ? La 1918, „nu noi, ci aliații au
ieșit câștigători”. În alte cuvinte, eroii au cam murit de
pomană și-n plus românii au cam tras în toate direcțiile.De
slăvit, ar trebui slăvit Ion Slavici progermanul, care critica în
„Gazeta Bucureștilor” (de sub ocupație) încălcarea Alianței
cu Curtea de la Viena, fapt pentru care Lucian Boia îi găsește „un
plus de caracter”, deși, conform planului Sturmer, România
trebuia împărțită între Germania, Austro-Ungaria și
Bulgaria.Slavici a cam fost băgat la răcoare pentru asta,dar Iorga
și Crainic l-au scos din arest.Cât despre germanofilul P.P. Carp,
striga în ședința guvernului : „Mă voi ruga la Dumnezeu ca
armata română să fie învinsă”. A promis să-și trimită fiii
trei să lupte contra românilor.Semn de la Dumnezeu : unul a murit
în Transilvania, dar în rândurile românești.
Într-o
carte - preambul la Centenar, În
jurul
Marii
Uniri de
la 1918. Națiuni,
frontiere,
minorități,
Ed. Humanitas, 2017, Lucian Boia declară fără înconjur : „Calea
europeană nu înseamnă revenirea la vechi frontiere, ci, ca țel
final, dispariția frontierelor”. Și încă : „Miza, pentru noi
toți, nu e trecutul, ci viitorul.”(p. 123).Chiar pentru toți? Nu
și pentru acad. Ioan- Aurel Pop: „România nu a fost și nu este
perfectă. Putem să fim dezamăgiți de multe realități,
instituții, oameni etc. din acestă țară a noastră, dar nu de
edificiul nostru național, care ne dă tărie, energie,
personalitate, onoare și demnitate.”
Europarlamentarul
Tökes Laszlo e în doliu de 1 Decembrie.Oare dacă am schimba data
zilei naționale, pe care n-o „apreciază”, ar ridica tricolorul
românesc din bernă? Și mai are ceva de reformat: îi transmite
președintelui să nu serbeze, ca sas, Centenarul. Vede Iohannis că
udemeriștii duri merg pas cu pas înapoi spre Trianon? Un copac
moare sigur dacă tai din el mai mult de 30%. Dar o țară
„toaletată”ca un copac, cu ea ce se întâmplă?
Noi,
românii, cum celebrăm? Ridiculizăm centenaru’ cu grătaru’ ca
Celentano care se vrea numit Centenaro, că-ți vine să strigi ca
Vasile Gogea: „Opriți mârlănia, vreau să cobor!” Cât despre
Sabin Gherman (Lookplus, 13 sept. 2o17), dumnealui zice, cu mâna-n
buzunar : „Merităm un centenar decent, fără
naționalisme
și alte
porcării”
(subl. mea, Magda Ursache). Și asta pentru că domnul Gherman ( din
lipsă de solidaritate cu etnia, din ce altceva ?), pus pe
dezmembrări teritoriale, se arată supărat pe București, tot cu
mâna-n buzunar : „Capitala ne ia, nu ne dă!” Alt teleast cu
rating ne anunță la „Starea nației”, să-l audă tot natu’,
că , gata, n-avem țară.
Udemeriștii,
tot mai udemeriști, strigă că nu sunt lăsați să fie maghiari,
că ar fi românizați forțat. Așa să fie de vreme ce au reapărut
uniformele de husari, cei care schingiuiau țărani, cu prunci și
bătrâni cu tot și le dădeau foc la sate ? Întreb : vor ocupație
hortystă, când se scoteau cu baioneta copii din pântecele mamelor?
Și mă aștept la un comentariu de tipul : „Asta, adică eu, se
ocupă de conflictele sângeroase româno-maghiare, reminiscență
ceaușistă”. Am reprodus din memorie o frază dintr-un referat
negativ scris de un improvizat editor, C. Ciolca, de la o și mai
improvizată editură, la docu-romanul Universitatea
care
ucide.
Și Ciolca (îmi asum cacofonia ) continua : „ Nu-i momentul acum,
când maghiarii ne-au făcut revoluția”.După un
mensonge
gros
comme le
siècle
(mulțumesc, Michel Castex!), a loviluției, iată o minciună la fel
de mare. Țineți minte replica lui Eugène Ionesco și anume că nu
românii, ci ungurii hortyști i-au deportat familia? „Un fleac”,
i-a răspuns Elie Wiesel, nedoritor să vadă Memorialul Sighet.
Mulți sunt
enervați de „gesticulația patriotică”, sintagma lui Andrei
Pleșu, transmisă recent de la Beci. Numai noi, ni se tot repetă,
avem poet național (germanii,nu, englezii, nu, rușii, nu ?) și, ca
la un semn rău, cuvântul național dispare din titulatura muzeelor.
Suntem certați că mai credem în mituri obosite de atâta
întrebuințare, deși mitul reprezintă contraponderea la existența
istorică potrivnică. Așa cum scrie Petru Ursache (Camera
Sambô,
Editura Universității „Al. I. Cuza”, 1999, p.97): „De altfel,
în culturile tradiționale, predominantă este memoria mitică, nu
cea istorică. Mitul fundamentează conștiința istorică, modelând
în manieră proprie psihologia colectivă.În legătură cu această
funcție directoare a mitului, Eliade avea să-și însușească încă
din tinerețe unele idei din studiile lui Arnold Van Gennep și Petru
Caraman. Ambii autori au demonstrat, la timpul lor, că memoria
colectivă nu reține amănuntele, cronologia măruntă. Ea se
oprește asupra faptelor esențiale, făcând compatibile existența
istorică și realitatea mitică.”
N-aș fi
crezut să trebuiască să afirm în anul Centenarului Reîntregirii
că identitatea e nevoie firească și tot firească este emoția
națională,
altă sintagmă pentru patriotismul considerat revolut. Nu cumva
trebuie să ne scuzăm iarăși patriotismul din cauza politrucilor
ceaușiști și a aberației numită național –comunism? „O
struțo- cămilă, scrie Th. Codreanu, pe care numai
internaționaliștii radicali o puteau născoci.”
În aceeași
carte - preambul la Centenar, Lucian Boia, aruncându-și privirea
asupra României de la 1923 ca „stat național unitar”, se
îndoiește de această realitate, dar concede : „Așa să
fie!Totuși, ce mozaic extraordinar de minorități!”(lucr. cit,
p.87). Și cum plânge pe umărul Ungariei perdante! Că a pierdut
Aradul și Oradea „cu netă majoritate maghiară”.Să înțeleg
că numai în aceste cazuri ar conta unitatea etnică?Altfel
,pledoaria profesorului de la UB pentru minorități și pentru stat
federal e limpede. În Franța, ne luminează L. Boia,nu contează
„etnia, limba maternă sau religia pentru recensământ sau
statistici”. Și mai limpede, la pag. 60: „Problema limbii e și
ea secundară”.
Ce dacă
sentimentul național presupune conștiința identității de limbă,
obiceiuri, cultură? Dacă nu putem nega importanța limbii materne
vorbite, atunci o stricăm ; de obiceiuri vechi-străvechi ne batem
joc, cât despre cultură...Ce-ar râde Luca Pițu de o astfel de
silabisire din titlul unei emisiuni : cul-tură! Și-mi scapă de ce,
după Mircea Dinescu, ar fi „ortodoxiștii (sic!) subnutriți
cultural”. Oare de aceea îi nutrește cu „Lacrimi și sfinți”,
nume de local șic? Sau o fi vorba despre activiștii atei, care au
luat postsocialist agheasmă-n gură?
Antiromânismul
triumfă în varii forme.Cei cu normal sentiment național sunt
constant torpilați. Eminescu știa ce-l așteaptă. Citez dintr-o
scrisoare din 1882, către V. Micle : „Naturi ca ale noastre sunt
menite să înfrângă relele sau să piară, nu să li se plece
lor.” Cazul acad. Ioan – Aurel Pop. Cum să placă Istoria,
adevărul
și
miturile
istoricilor cărora adevărul li se prelinge printre degete? Păi ce
face un istoric? Prezintă realități sau ficțiuni? Dă la spate
documente sau le folosește? Și cum să le placă istoricul de la
Cluj intelectualilor anemiați moral din nou, lesne adaptabili
„cârmuirii” (cu vorba junimistului Missir),puși pe dez-națiune,
care susțin că națiunea e pe moarte sau chiar defunctă, că ideea
de țară independentă este eronată și erodată? Peneș Curcanul
(alias Ion Țurcanu) e nume de lanț de magazine unde se vinde
„păstramă” de curcan. Câți dintre elevi mai știu de
Alecsandri?
Îți vine
să spui că, dacă domnul Boia n-ar fi existat, trebuia musai
inventat, să aibă cine susține că statul e o entitate complet
nefuncțională. Și pentru că istoricul ardelean nu se „încadrează”
în viziunea că viitorul e o cauză pierdută pentru România, de
vreme ce ne-am afla într-o Europă post-națională (conducerea de
la Bruxelles,da, e cea „adevărată”!),atunci apare cercetătorul
„superior” Mădălin Hodor și-l acuză fără dovezi, în „22”,
pe Președintele Academiei Române că ar figura pe nu știu ce listă
de colaboratori Secu.M-am întrebat de multe ori dacă istoricii și
istoricii literari vor folosi dosarele CNSAS, falsificate de gradații
operativi. Acuma știu răspunsul.În ce-l privește pe presarul
liber, ca rol fu mare, mititelul!Cum să nu fie pătat un om pentru
care spiritul trecutului nu-i o bazaconie? A, să fi susținut Ioan-
Aurel Pop la fel ca un europarlamentar român că „soluțiile
naționale” aparțin trecutului,că „scopul nostru” este „o
Europă federală, o Europă post-națională” (dar gândirea de
acest fel nu e o post-gândire, spre a uza de cuvântul lui Giovanni
Sartori?), atunci, cu siguranță, nu apărea pe lista lui Hodor.
În anul
Centenarului Reîntregirii, primim, de ici de colo, ideea că
românii n-au fost pregătiți pentru Unire, că le-a picat ca o
pleașcă după prăbușirea Imperiilor; de aceea – zic istorici
de Școala Roller II - au pierdut repede România Mare în ’40, că
n-au fost pregătiți.Se mai afirmă că n-aveam stat puternic,
centralizat.Dar nu-i o contrazicere? Acum ni se cere să nu-l avem
(granițe moi, permeabile pentru puhoi de imigranți islamici), iar
internaționalismul fost proletar câștigă teren versus dimensiunea
națională. România e din ce în ce mai mică, mai mică decât a
făcut-o Carol II, îmbrăcat ca de operetă bufă la 10 mai , dată
pe care Neagu Djuvara o dorea zi națională.Nu eram în anul 1940,
nici în 1944, când Emil Constantinescu (ministru de Externe Adrian
Severin, președintele Senatului Petre Roman ) a făcut, de-a dreptul
iresponsabil, „sacrificiul istoric”, recunoscând raptul URSS ca
legal. În 7 iulie ’97, tratatul cu Ucraina a fost
ratificat.Guvernul a cedat teritorii naționale, deși nu ne-a
amenințat nimeni. Să sperăm că va fi anulat în 2021?Dar au adus
guvernările postsocialiste altceva decât sărăcire, inechitate,
datorie externă și, mai ales, lipsa solidarizării, vrajba de 30 de
ani?
„Tu-i
mama ei de ne-trebnicie românească!”sună replica lui C. Noica la
„Neamul nevoii” eminesc. Bucovina
care ne
doare (
cartea Ion Beldeanu) nu ne mai doare.În vara neagră a României,
an 1940, URSS înhață Basarabia și Bucovina, în 26 iunie; în 30
august, Ungaria înhață Transilvania; Carol II pierde Cadrilaterul
prin Tratatul de la Craiova, din 7 septembrie, iar Cioran arde
tabloul lui Carol II. Noi al cui tablou ar trebui să ardem?
Deocamdată, flacăra de la Statuia Monumentului Unirii, grupul
statuar al provinciilor, dezvelit în 1927, demolat în 1947 de homo
sovieticus,
s-a stins.Edilii Iașului n-au bani pentru butelia cu gaz necesară.
Iar în R. Moldova , mai nou, se pune semn egal între românism și
terorism.
Va mai veni
„ceasul plinirii vremii”, cum formula Pr. Iuliu Hossu,episcopul
Gherlei, atunci, la 1 Decembrie 1918 ? În celebra nuvelă Șanțurile,
Mircea Eliade istorisește cum generație după generație de săteni
caută „comoara”. O găsesc, o pierd și o caută iarăși. După
multă vreme, o găsesc din nou . Pentru că vremea vremuiește și
timpul trage nădejde.
Magda
URSACHE
|