Presimțind
la Nae Ionescu o fire contemplativă (1), Mircea Vulcănescu asociază
această intuiție a sa cu unele meditații naeionesciene asupra
problemei acțiunii și contemplației. El încearcă să pună în
lumină rolul „posibilului” (al „virtualului”) în concepția
despre existență a fostului său profesor.
Isabela
Vasiliu-Scraba, „Tăcerea descriptivă” a filozofului Nae Ionescu
Motto:„El
nu se crede obligat să-și făurească nici gramatica, nici sintaxa
sa: vorbește limbajul tuturor. Dar, reluând limbajul tradițional,
îl pune în serviciul noilor aspirații ale zilei și face să
răsune neprevăzutul. Mai ales prin aceasta el se inserează în
timpul lui, nu se desparte de nimic, îmbrățișează întreg
registrul uman” (V. Ierunca despre Camus în 1956).
Presimțind
la Nae Ionescu o fire contemplativă (1), Mircea Vulcănescu asociază
această intuiție a sa cu unele meditații naeionesciene asupra
problemei acțiunii și contemplației. El încearcă să pună în
lumină rolul „posibilului” (al „virtualului”) în concepția
despre existență a fostului său profesor. În cartea scrisă după
moartea profesorului Nae Ionescu „prin otrăvire” (după opinia
lui Petre Țuțea, vezi eseul Isabelei Vasiliu-Scraba, „Orice mare
inteligență basculează între religie și filozofie” (Petre
Țuțea), în revista tipărită „Acolada”, Satu Mare, Anul IX,
nr.2/ 2015, p. 18 și nr. 3/2015, partea a II-a; URL
https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-tuteanae/
), Mircea Vulcănescu va consemna opinia Profesorului după care (în
fața propriei existențe) omul nu poate avea alt rol decât de
spectator, întrucât „lucrurile se fac” (și fără intervenția
omului) atunci când ele sunt „coapte să se facă” (Nae Ionescu
așa cum l-am cunoscut, 1992, p. 149). O idee cumva similară notase
și un alt fost student care scrisese că "Nae Ionescu nu te
povățuia decât pentru a te constrânge să înțelegi că pentru
labirintul reflexiv nu există un fir al Ariadnei. Trebuie să
răzbați de unul singur, singur cu tine și cu ființa ta, tot atît
de necunoscută ție ca și celor din jurul tău" (N. Steinhardt
în vol.: Nae Ionescu în conștiința contemporanilor săi.
Crestomație de Gabriel Stănescu, Criterion Publishing, 1998).
Astăzi
este poate mai greu să ne dăm seama de efervescența spirituală a
vremurilor în care preda faimosul Nae Ionescu la Universitatea din
București. Dar este suficient să ne gândim la performanțele
culturale ale discipolilor săi Mircea Eliade (1907 –1986) și Emil
Cioran (1911-1995). Ultimul începuse a publica în revistele vremii,
când nici nu împlinise douăzeci de ani. Cioran, după licența din
1932 cu o temă din Bergson, obișnuia să-l însoțească pe Nae
Ionescu (1890-15 martie 1940) la cursurile de logică și de
metafizică, fără a-i fi asistent, cum era Mircea Eliade.
Filozoful
Nae Ionescu, prin originalitatea gândirii sale, transformase studiul
Logicii, „disciplină a formelor de gândire”, într-o „știință
a vieții” - scria istoricul academician P.P. Panaitescu
(1900-1967) în marginea Prelegerilor de logică ținute de Nae
Ionescu în anul universitar 1934-1935. Acest fapt era într-atât de
remarcabil, încât a fost evidențiat și de Cioran spre sfârșitul
articolului său Nae Ionescu și drama lucidității, publicat în
„Vremea” din 6 iunie 1937 (v. Cioran, Singurătate și destin,
1991, pp. 314-318). Spre deosebire de alți profesori de la
Facultatea de Filozofie și Litere, Nae Ionescu nu a predat niciodată
istoria filozofiei expunînd diferitele sisteme filozofice pentru că,
înainte de toate, presupunea că studenții săi au citit, sau
citesc operele marilor filozofi, astfel încît ei au cultura
filozofică necesară spre a ajunge să citească numai acei autori
în care se regăsesc (2)."Studiul diverselor sisteme de
filozofie este foarte interesant, - le spunea Profesorul la Cursul de
logică ținut în 1927-1928. Însă nu ca să știți ce spune toată
lumea, ci ca să vă găsiți pe dumneavoastră înșivă".
Datorită mediului intelectual foarte stimulativ, tânărului Cioran
îi reușise performanța de a se "găsi" pe sine, încă
din tinerețe. Infățișată prin câteva trăsături de condei,
calea către sine a moralistului „bolnav de veșnicie” (3) apare
din cîteva rînduri scrise la douăzecișinouă de ani: "Omul
gîndește ca să nu fie. Filozofia n-a fost niciodată o soluție.
Ea este un sistem de întrebări, de înfundături" (Înșelarea
prin acțiune, art. publicat în rev. "Vremea" din 15 dec.
1940 și cuprins în volumul de publicistică românească,
Singurătate și destin, București, 1991, p. 332.). În toate cele
șase cărți scrise în românește de Emil Cioran (4) ca și în
cele publicate după 1949 în franceză se va vădi ardoarea trăirii
și voluptatea negării oricărei soluții metafizice, dincolo de
toate înfundăturile pe care neodihnita sa luciditate le-a putut
imagina (v. Isabela Vasiliu-Scraba, Ideile
- un decor variabil în scrierile lui Cioran,
în rev. „Steaua”, Cluj-Napoca, Anul LI, nr.7-8/2000, pp. 76-79,
cuprins în vol.: Isabela Vasiliu-Scraba, În
labirintul răsfrîngerilor. Nae Ionescu prin discipolii săi: Țuțea,
Cioran, Noica, M. Eliade, M. Vulcănescu și Vasile Băncilă,
Ed. Star Tipp, Slobozia, 2000, pp.36-56, sau
http://www.isabelavs.uv.ro/Discip/discip.html
).
Definitorie
la Nae Ionescu mai era și dorința de a cunoaște „virtualitățile
închise în lucruri” (M. Vulcănescu, Nae
Ionescu așa cum l-am cunoscut,
București, 1992, p. 101): „Privindu-l încă de la cursurile lui,
vedeam cum Nae Ionescu proceda mai întâi socratic, iscodind lumea
vastă a posibilităților” (op. cit., p. 146) scria în anii
patruzeci remarcabilul discipol rămas în țara ocupată de armata
sovietică și ucis după gratii (5). Spre deosebire de viziunea
idealistă apuseană (pe care metafizicianul Nae Ionescu obișnuia să
o critice în scrierile sale) viziune în care însuși „a fi”
este „un fel de a face”, concepția realistă (în sens
platonician, v. Isabela Vasiliu-Scraba, Mistica
Platonică, Ed. Star Tipp, Slobozia,
1999, sau http://www.scribd.com/doc/153749198/MISTICA-PLATONIC%C4%82
) a lui Nae Ionescu accentuează asupra dorinței de cunoaștere:
„problema desăvârșirii noastre nu e să facem ci să știm”
(Nae Ionescu așa cum l-am cunoscut). Dar să știm cum putem face,
nepărăsind zona posibilului. „Dacă lucrurile stau astfel -
urmează Vulcănescu -, înțelegem de ce pentru Nae Ionescu în
atitudinea omului nu primează fapta, ci contemplația înțelegătoare,
aceea ce un discipol al lui a definit (...) ca tăcere descriptivă”
(ibid.).
Această
poziție pe care filozoful Nae Ionescu o împărtășește cu
întreaga spiritualitate răsăriteană se află la polul opus
mentalității care pune fapta la loc de cinste, de maniera că, în
Apus, „a face e mai mult decât a fi” (op. cit, p. 148). Mircea
Vulcănescu mai amintește hermeneutica naeionesciană referitoare la
„pretenția creatoare a omului” care a vrut „să-l înlocuiască”
pe Creator în treaba lui, forțând astfel destinul firesc al
lucrurilor. Nu uită nici atitudinea polemică a inițiatorului
Școlii „Trăiriste”: „tot Apusul așa vede spiritul,
protestând împotriva condiției firești a omului” (p. 149). După
gândirea religioasă a lui Nae Ionescu - admirat nu numai de mari
personalități ale României interbelice (Vladimir Ghica, Octav
Onicescu, Sergiu Celibidache, Mircea Vulcănescu, Mircea Eliade, Dan
Botta, Horia Stamatu, Petre Țuțea, Cioran, Noica, Vasile Băncilă,
Alice Voinescu, P.P. Panaitescu, Gheorghe Racoveanu, Stefan
Teodorescu, etc.) dar și de filozofi vestici, - (spre marea ciudă a
lui Nicolae Bagdazar care l-a „micșorat” cât a putut în
Istoria…
sa apărută după moartea lui Nae Ionescu (vezi Isabela
Vasiliu-Scraba, Vintilă
Horia ca istoric al filozofiei românești,
în rev. „Poesis”, Satu Mare, nr. 236-237, pp.50-54, sau
http://www.scribd.com/doc/176897482/Isabela-Vasiliu-Scraba-Vintil%C4%83-Horia-istoric-al-filozofiei-romane%C8%99ti
) -, „creația omenească” ar fi un act de răzvrătire a omului
în fața naturii create de Dumnezeu. Mai ales că „făptuirea”
ar fi „împuținare și nu sporire de existență”. Ceea ce se
vede mai ales acum, când poluarea si distrugerea Terrei a început
să-i îngrijoreze (fățarnic) chiar pe „făptuitori”. Conform
mentalității teologice răsăritene, în Dumnezeu se află suma
tuturor posibilităților. Însăși creația a fost o mărginire
prin selecție a posibilităților Dumnezeiești. De aici credința
lui Nae Ionescu după care trecerea de la „putință” la „act”
ar fi o „alunecare de la Dumnezeu” (Mircea Vulcănescu), o
„istovire” și nu un adaos de ființă. În hermeneutica mitului
căderii omului din starea paradisiacă în care petrecea în Grădina
Raiului (6) Nae
Ionescu accentua asupra primei consecințe a păcatului originar.
Aceasta ar fi fost încetarea stării contemplative. Celelalte
consecințe ale greșelii primilor oameni s-ar fi bifurcat. Una
decurge din valorizarea atitudinii active. Ea urmează drumul
spiritualității apusene, elogiind „munca”. Alta valorizează
atitudinea contemplativă pe care primii oameni o aveau în Paradis.
După Nae Ionescu, firea cu care Dumnezeu a înzestrat inițial omul
a fost o „fire contemplativă”. Omul nu este „creator”. Doar
devine astfel. Desigur, după putințele lui, odată cu izgonirea din
Rai. Acestea, observă Mircea Vulcănescu, sunt însă lucruri de
înțeles doar pentru cei ce se împărtășesc din mentalitatea
răsăriteană: pentru cei bucuroși să contemple întâmplările
vieții, să afle temeiurile lor, știind bine că omului îi este cu
neputință să facă „din proprie inițiativă” ceva peste
vrerea lui Dumnezeu. Situat, ca și Nae Ionescu, în „matricea
stilistică” (cum spunea Blaga) a spiritualității ortodoxe
românești, filozoful creștin Mircea Vulcănescu (7)
mai subliniază una dintre ideile pe care le considera fundamentale
în gândirea întâiului creator de școală filozofică românească.
Este vorba de acea „occidentală împotrivire față de condițiile
firești ale omului”.
Paginile
lui Mircea Vulcănescu despre problematica lui „ a
fi, a face și a putea” din
manuscrisul cărții despre Nae Ionescu -„tulburătoare la culme”
(8) - cum scrisese Noica în 1979,
când credea că manuscrisul ei s-ar fi pierdut- au constituit
subiectul unei… contestări. Iar „contestatarul” nu a fost
altul decât Constantin Noica, cel care - după închisoarea politică
(1958-1964) făcută pentru „vina” de a fi dat un manuscris
despre Hegel la publicat (9)
-, urma să-i devină lui Mircea Vulcănescu un discipol atât de
fidel, încât i-a îmbrățișat și i-a regândit („noician”)
multe idei filozofice în cărțile având în titlu cuvântul
„românesc” (10).
În
1944 însă, prin critica exprimată de Noica în Jurnalul
său tipărit de Publicom, filozoful – „de la Sinaia”, i-a
reproșat prietenului său că ar fi „construit” într-un mod cât
se poate de propriu poziția naeionesciană asupra posibilului.
Crezând că vine în apărarea lui Nae Ionescu, Noica l-a bănuit pe
Mircea Vulcănescu de faptul că ar aduce „marfa lui proprie” și
ar stecura-o „la adăpostul pavilionului profesoral” ( Nae
Ionescu așa cum l-am cunoscut,
București, 1992, pp. 149-150).
Astăzi,
cu avantajul unei perspective lărgite prin trecerea timpului (11),
se vede cât de „pripită”, sau chiar „ciudată” apare
poziția filozofului „contestatar”. Întrucât în 1979, cel care
criticase (în ultima carte a sa, urmată de un sfert de secol de
interdicție de publicare) „creativitatea” lui Mircea Vulcănescu
(pentru că o considerase temeiul răstălmăcirii poziției
filozofice a lui Nae Ionescu) nu mai ostenea, în Amintirile
sale, să conteste creativitatea lui Mircea Vulcănescu: „cu
excepția creației, - scria Constantin Noica prin 1979 -, totul
sporea în ființa sa spirituală” (vezi Amintiri
despre Mircea Vulcănescu, în vol.
Mircea Vulcănescu, Pentru
o nouă spiritualitate filozofică, Ed.
Eminescu, București, 1996, p. 8). Critica
lui Constantin Noica din 1944 este consemnată de Mircea Vulcănescu
într-o notă adăugată în manuscrisul volumului despre Nae
Ionescu, notă ceva mai elaborată fiindcă aici el răspunde
acuzațiilor aduse de prietenul său. Cu o desăvârșită curtoazie,
Mircea Vulcănescu începe prin a constata finețea observației lui
Constantin Noica, recunoscând că tematica posibilului este „una
din materiile” în care contactul dintre gândirea sa proprie și
gândirea lui Nae Ionescu a fost cât se poate de fecund (p. 150).
Dar nu uită să adauge că gândirea i s-a „dezvoltat, pe cont
propriu, și sub influiența altor dascăli” (Ibid.). Prin urmare,
Constantin Noica nu a greșit foarte mult vorbind de o „marfă
proprie”, aparținându-i lui Mircea Vulcănescu. În sprijinul
afirmației că gândirea sa proprie asupra „precumpănirii
virtualului” a fost în mod benefic stimulată și de alți
dascăli, nu numai de Nae Ionescu, Mircea Vulcănescu citează cele
două articole publicate de el în 1932 în ziarul „Cuvântul”
(condus de Nae Ionescu) despre o conferință a lui Berdiaev asupra
ideii de act și de posibilitate la Aristotel. Într-adevăr, la acea
conferință pe care Vulcănescu o ascultase cu câțiva ani înainte,
când fusese la studii, la Paris, Berdiaev spunea că pentru
spiritualitatea răsăriteană „a nu fi îndeajuns de actualizat”
nu este un semn de inferioritate. Latențele nemanifestate ar fi în
Răsărit la mai mare preț decât actualizările ce și-au istovit
posibliățile. Un bun exemplu îl oferă chiar Biserica răsăriteană
care nu-și actualizează – decât când e la strâmtoare -, câte
ceva din infinitele sale posibilități. În asemenea context,
realizările celor din Apus ar fi privite de Răsăritul ortodox ca
treceri de la un adânc plin de ființă la suprafața înfățișărilor
trecătoare și efemere ale unei lumi inconsistente în ea însăși
(12).
Referitor
la fondul acuzației, anume că ar pune pe seama lui Nae Ionescu
lucruri pe care acesta nu le-a gândit, Mircea Vulcănescu îi
reamintește lui Constantin Noica de una dintre prelegerile de
metafizică (a V-a din 1929-1930) ale reputatului profesor de la
Universitatea bucureșteană. Mai ales că Noica, îngrijind pentru
tipărire (13)
- alături de Mircea Vulcănescu, Ștefan Teodorescu și Constantin
Floru -, opera filozofică a lui Nae Ionescu, ar fi trebuit să știe
ce idei conține ea. Cum însă Noica (despre care Cioran spusese că
nu-l prea simpatiza pe Nae Ionescu, fiindcă în studenție îl dădea
afară de la seminariile lui) a dat semne că a uitat cele gândite
de fostul lor profesor, Mircea Vulcănescu (14)
îi sare în ajutor, împrospătându-i memoria.
Într-adevăr,
în cea de-a cincea prelegere a cursului de metafizică închinat
„cunoașterii mediate”(15),
Nae Ionescu afirmase că adevărata semnificație și valoare
metafizică a lumii universalului ar fi aceea că ea constituie
„domeniul virtualității”, lumea către care „se mișcă
omenirea în necesitățile ei de echilibru” (pp. 229-230). Urcând
pe treptele adevărului și ale realității, spiritul uman tinde să
atingă „domeniul virtualității” care ar fi un fel de „grădină
a sufletului”.
De
la „starea de păcat” omul care încearcă să ajungă în
„grădina spiritului” ar trece la „starea de grație”. Este
demnă de remarcat asocierea dintre suflet și „grădina
paradisului” pe care „hortus animi” (grădina sufletului) o
poartă în chiar termenii ei. Gândirea naeioesciană devine însă
mai lesne de urmărit celor care-i cunosc interpretările aduse
păcatului originar (16).
Acest lucru
e semnalat pe fugă chiar în acea notă de la p.150 care, redactată
de îngrijitorul volumului „Nae
Ionescu așa cum l-am cunoscut”,
a căpătat o înfățișare neinteligibilă, fapt pe care nu l-au
observat cei lipsiți de acces la lumea ideilor filozofice.
Mircea
Vulcănescu semnalează în notă ponderea pe care-o capătă
„căderea în Cosmos” în cuprinsul creștinismului metafizic al
lui Nae Ionescu (vezi capitolele purtând acest titlu din volumul:
Isabela Vasiliu-Scraba, Metafizica
lui Nae Ionescu în unica și în dubla ei înfățișsre,
Ed. Starr-Tipp, Slobozia, 2000, pp. 17- 59), gândindu-se probabil și
la eventuala publicare a scrisorilor către Cella Delavrancea unde
Nae Ionescu meditase asupra celui mai filozof dintre apostoli: Sf.
Pavel. Din păcate se pare că aceste scrisori au fost distruse.
Cella Delavrancea știa bine că ar fi riscat ani grei de pușcărie
politică dacă epistolele trimise de arestatul Nae Ionescu ar fi
fost găsite la ea de Securitatea comunistă.
Din
cursul de teorie a cunoștinței metafizice aflăm că mântuirea
prin „trecerea în virtual” ar putea fi chiar trecerea în lumea
paradisiacă dinainte de păcat, lume în care Dumnezeu asigurase
omului putința contemplației: „Lumea virtualității este lumea
proprie spiritului omenesc. Ca lume a universalului, ea este poziția
limită către care se mișcă omenirea în necesitățile ei de
echilibru, de mântuire” spunea profesorul Nae Ionescu în
prelegerea menționată de Mircea Vulcănescu (Nae Ionescu,
Prelegerea V-a, 1929-1930).
Note
și considerații marginale
:
- vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Experiențe ale
gândirii naeionesciene, în două părți
pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul XII, nr.10 /
2018, p.16 si în nr. 11/ 2018, p. 16;
https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/raportarea-la-timp-a-metafizicii/
. A se vedea și Isabela Vasiliu-Scraba, Concepte
cheie la Nae Ionescu, pe hârtie în rev.
„Acolada”, Satu Mare, anul XII, nr.7-8/ 128-129, iulie-august
2018, p.16 și p.18;
https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/concepte-cheie-la-nae-ionescu/
.
- Dovada
lecturilor era făcută de studenți chiar la examenele cu Nae
Ionescu. Iată ce aflăm de la fostul său student, filozoful Mihai
Șora: "Dacă (...) la întrebarea -inevitabilă în cazul său
- cu care își începea totdeauna examinarea: "Dumneata, ce
carte în materie ai citit?" se răspundea: "Cursul
dumneavoastră" riposta venea fără întârziere: "Fii
drăguț și vino dumneata la toamnă, dar nu fără să fi citit
ceva în problema care cu adevărat te preocupă; în ultimă
instanță, fie și cu o carte de poezie!"(v. Mihai Șora,
Profesorul meu, Nae
Ionescu, în volumul: Nae
Ionescu în conștiința contemporanilor săi.
Crestomație de Gabriel Stănescu, Criterion Publishing, Co., Inc.,
București, 1998, p. 365).
- vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Mărturisiri
inedite ale lui Cioran din texte cunoscute și complet necunoscute,
în rev „Tribuna”, Cluj-Napoca, nr.260/ 2013, pp. 6-7;
https://isabelavs2.wordpress.com/emil-cioran/isabelavs-cioranmistic15/
; precum si Isabela Vasiliu-Scraba, Emil
Cioran și multiplele virtuți ale procedeului complementarității,
în rev. Origini/Romanian roots, vol.IX, No. 9-10/99-100, Sept.-Oct.
2005, p.83-84; vezi si Isabela Vasiliu-Scraba, Peregrinările
lui Cioran prin textele asceto-mistice ale Filocaliei sibiene;
https://isabelavs2.wordpress.com/emil-cioran/2018cioranperegrinare/
- Dintr-o
emisiune radiofonică (Deutsche Welle) înregistrată si tradusă de
Securitatea comunistă în 9 august 1985 aflăm că Emil Cioran
afirmase la un interviu (publicat de ziarul american „International
Herald Tribune”) că el nu se considera pe sine filozof ci un
moralist „care meditează de pe poziții sceptice asupra condiției
umane” (Cioran și
Securitatea, Iași, 2010, p.329). În
românește Cioran a scris șase cărți, traduse apoi în franceză
și cuprinse în volumul „democratic” Oeuvres,
Gallimard, 1995 (pp. 15 – 737). După șaisprezece ani aceeași
editură pune separat scrierile franțuzești ale lui Cioran, pe
care Noica le văzuse într-o perfectă continuitate cu scrierile
românești. Despre „producția bibliografică” a prietenului
său C-tin Noica spunea (pe jumătate în glumă, pe jumătate
serios) că lui Cioran dacă i-ai citit o carte, i le-ai citit pe
toate. Prima carte românească (Pe
culmile disperării, 1934) i-a fost
premiată cu „Premiul tinerilor scriitori români” de un juriu
convins de argumentele aduse de Mircea Vulcănescu întru aprecierea
valorii scrierii
(https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-vulcanescu/isabelavs-cioran-vulcanescu-cenzurat/
). Beneficiind de ajutorul financiar al fratelui său Aurel, în
România a mai publicat următoarele cărți: Cartea
amăgirilor (Ed. Cugetarea, Delafras,
București, 1936); Schimbarea
la față a României (1936) și
volumul „despre și contra religiei” (E.Cioran) intitulat
Lacrimi și sfinți
(1937), în care „face apologia misticismului”, cum sta scris
într-o notă smulsă unui deținut politic prin tortură pe 23 dec.
1954 (vezi. Cioran și
Securitatea, Iași, 2010; a se vedea și
Isabela Vasiliu-Scraba, Cioran
ca profet al adevăratei sfințenii, în
rev. „Oglinda literară”, Focșani, nr. 121/ 2012 si nr. 122/
2012, text al comunicării pe care am ținut-o la Colocviul
internațional organizat în mai 2011 de Universitatea „Lucian
Blaga” din Sibiu cu ocazia centenarului nașterii lui Cioran, vezi
și înregistrarea în două părți
http://www.youtube.com/watch?v=vabhvW-nU9U
și http://www.youtube.com/watch?v=2BHknoJPFpg
; comunicarea a fost publicată în franceză de rev.
„Origini/Romanian Roots”, EMIL CIORAN – Centenar, vol. XV,
Part. II: July-December, 2011, pp. 22-25;
http://www.isabelavs.uv.ro/Articole/IVS-CioranPROPHET-fr-1C.htm
). A cincea carte, Amurgul
gândurilor (1940), a fost tradusă în
franceză de Mirela Patureau-Nedelcu si publicată de C-tin Tâcu la
Editura l’Herne din Paris. Pe manuscrisul celui de-al șaselea
volum, Îndreptar
pătimaș, scris în românește la
Paris între 1941 și 1944, Emil Cioran a consemnat că ar fi
„ilizibil, nepublicabil”. Tradus în franceză el a apărut la
Gallimard în 1993 cu titlul Breviaire
des vaincus, fiind apoi inclus în
volumul „democratic” Cioran, Oeuvre
(Gallimard, Paris, 1995, pp. 509-571). În România ocupată de
armata lui Stalin, Aurel Cioran a fost închis 10 ani (apud. Emil,
si nu 7 ani câți au numărat torționarii) într-un lot de 27 de
persoane care nu se cunoșteau toate între ele, lot etichetat de
securiștii Anei Pauker „grup înarmat”, fiindcă s-a găsit la
unul din arestați un pistol. La proces avocatul Aurel Cioran a
întrebat completul de judecată reunit la Sibiu care cred ei să fi
fost modalitatea „grupului înarmat” de a acționa. „Puteam să
tragem toți 27 cu același revolver? ” (vezi Aurel Cioran în
Suplimentul „Litere, Arte, Idei”, nr.40 /1995). Inițial s-a
refuzat condamnarea celor 27 de persoane înarmate cu un pistol, dar
pe urmă au fost citite sențințele prefabricate. Emil Cioran a
părăsit definitiv România la începutul anului 1941, când a
reușit cu greu să se întoarcă în Franța după ultimele
sărbători de Crăciun petrecute în familie.
- Vezi
înregistrarea Isabelei Vasiliu-Scraba de la Colocviul „Mircea
Vulcănescu (1904-1952)”, Tecuci, nov. 2011 despre moartea
martirică a acestui gânditor creștincare a fost cadru didactic
vreme de șaisprezece ani la Universitatea din București, între
1928 si 1944, http://www.youtube.com/watch?v=6kuhSDeAnVQ
. Cioran își amintise în 1991 de Mircea Vulcănescu pe care l-a
văzut ultima oară la Paris în 1939. Acesta „fusese într-o
misiune aici. Toți îl admirau, era un om cu totul deosebit. O fire
delicată... S-a întors și l-au omorât...O rușine: bătut,
schingiuit. Un om de talia lui! Fratele meu a fost în aceeași
închisoare cu el” (vezi Emil Cioran, „Iată
o constantă la români: ideea de soartă”,
în rev. Origini/Romanian Roots, Norcross, GA, USA, vol.VII, No.
7-8/73-74, July-August 2003, p.28, precum și Isabela
Vasiliu-Scraba, Mircea
Vulcănescu întru-un dicționar de Humanitas,
https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-vulcanescu/isabelavs-vulcanescudictionar/
). Iată și una dintre imaginile bestialităților la care a
fost supus filozoful ajuns după gratii nevinovat (vezi opinia
președintelui Academiei din 1955 în eseul: Isabela Vasiliu-Scraba,
La Centenarul Marii Uniri, o privire
filozofică asupra istoriei României:
https://isabelavs2.wordpress.com/articole/romania1918-2018/
): „S-a întâmplat să fiu scos la tortură în aceeași serie cu
Mircea Vulcănescu. Torturarea mea s-a terminat și acum zăceam
aruncat într-un colț pe jos. La rând era Mircea Vulcănescu. După
ce l-au torturat prin bătaia pe tot corpul (pentru a nu știu câta
oară) a căzut în nesimțire. Era plin de sânge. Un țigan robust
l-a luat de un picior, târându-l pe jos. Capul i se bălăgănea
în dreapta și-n stânga ca o minge legată cu o sfoară trasă de
un copil. Cum trecea tocmai prin dreptul meu, m-am târât puțin ca
să-i îmbrățișez capul și să-l încurajez. Țiganul care îl
târa m-a îndepărtat cu o lovitură de bocanc în piept care mi-a
tăiat respirația” (vezi Nicolae Crăcea, Mărturii
din iadul temnițelor comuniste, citat
de Fabian Seiche în vol.: Martiri
și mărturisitori români ai secolului XX. Închisorile comuniste
din România, Ed. Agaton, Făgăraș,
2010; a se vedea și Sorin Lavric, Nevoia
de martiri, în rev. „Permanențe”,
Anul XIII, nr. 10-11/2010, p.3; în „Permanențe”, Anul XVI, nr.
1-2/ 2013, p.7, Sorin Lavric apare în lista de colaboratori ai
revistei „Permanențe” scoasă de Fundația „George Manu”
din București)
- vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, „Căderea
în Cosmos” (III). Deosebirea, cu valențe mitice, dintre două
atitudini în fața vieții, în rev.
„Asachi”, Piatra Neamț, Anul IX, nr. 142/2000, pp. 6-7 și nr.
141/2001, p.7, cuprins în vol.: Metafizica
lui Nae Ionescu în unica și în dubla ei înfățișare,
Ed. Star-Tipp, Slobozia, 2000, pp. 44-59;
http://www.academia.edu/35663604/METAFIZICA_LUI_NAE_IONESCU_IN_UNICA_SI_IN_DUBLA_EI_INFATISARE
.
- vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Mircea
Vulcănescu despre spiritualitatea românească interbelică,
în rev. „Origini/Romanian Roots”, vol.VII, No. 7-8/73-74,
July-August 2003, în Supliment Mircea Vulcănescu, p. I, sau
http://www.scribd.com/doc/190130281/Isabela-Vasiliu-Scraba-Mircea-Vulcanescu-despre-spiritualitatea-romaneasca-interbelica.
Numărul July-August 2003 a fost al patrulea număr al revistei (cu
numere duble) la care îmi începusem în 2003 colaborarea. In 2002
pe internet se puteau deja citi pe primul meu site articolele
publicate prin revistele din țară (vezi M. Sârbu, Despre
Isabela Vasiliu-Scraba, în „Jurnalul
național” din 3 iulie 2006, la rubrica „Astăzi e ziua ta”
https://fr.scribd.com/doc/234898140/DespreIsabelaVasiliuScraba
). Se putea citi, de pildă, articolul Mântuirea
prin trecerea în virtual, din rev.
„Asachi”, Piatra Neamț, nr. 148, iunie 2001, pp.6-7; URL
https://fr.scribd.com/doc/190131810/IsabelaVScrabaNaeMantuire
a cărui variantă mai extinsă a fost publicată pe hârtie sub
titlul „Tăcerea
descriptivă” a lui Nae Ionescu de
revista „Tribuna”, Cluj-Napoca, anul XIII, în nr. 273 din ian.
2014, pp. 15-16-17. Din acest eseu al meu, un jurnalist a preluat
(într-un context nepotrivit în care pusese la grămadă citate
privitoare la mântuirea creștină alături de citate despre
făptuirea unui creștin sau a unui ateu oarecare în lumea fizică)
ideea cuprinsă în titlu (că mântuirea s-ar putea întâmpla
„prin trecere în virtual”), fără a înțelege nimic nici din
eseul meu si nici din nota redactată de îngrijitorul cărții „Nae
Ionescu așa cum l-am cunoscut” (Ed.
Humanitas, 1992, p. 150). Cioran observase că filozofia nu e
accesibilă jurnaliștilor, ceea ce se vede și la jurnalistul care
copiază din nota lipsită de sens (aparținându-i
editorului si nicidecum lui Mircea Vulcănescu)
că „mântuirea prin trecere în virtual” ar fi „corelată
celeilalte operațiuni, care este creația”. După cuvântul
„creație” editorul Alexandru Badea pusese două puncte urmate
de „căderea în cosmos”. După editorul lipsit de cultură
filozofică, funcțiunea „mântuirii” ar avea drept corelat o
„operațiune”, nu alta decât „creația căderii” (sic!).
Aceste nonsensuri apar citate de jurnalist ca aparținând ori lui
Mircea Vulcănescu, ori lui Nae Ionescu. La alegere.
- vezi
Constantin Noica, Amintiri
despre Mircea Vulcănescu, în vol.:
Mircea Vulcănescu, Pentru
o nouă spiritualitate filozofică,
vol. I, București, 1996, p. 6.
- vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Camera
13 a „Vilei Noica”de la Păltiniș,
în rev. „Discobolul”, Alba Iulia, iulie-aug-sept. 2010, pp.
256-260;
https://isabelavs2.wordpress.com/constantin-noica/pelerinaj-noica/
.
- Din
cauza interzicerii în comunism (timp de aproape patru decenii) a
filozofului Mircea Vulcănescu, al cărui nume prohibit n-a putut fi
citat de Noica nici în Rostirea
filozofică românească (1970), nici
în Creație și frumos
în rostirea românească (1973) nici
în Sentimentul românesc
al ființei (Ed. Eminescu, 1978) sau în
Spiritul românesc la
cumpătul vremii. Șase maladii ale spiritului contemporan
(Ed. Univers, 1978), în niciuna din lucrările sale publicate în
anii șaptezeci (vezi Stan V. Cristea, Constantin
Noica. Repere biobibliografice, RCR
Editorial, București, 2011, pp. 30-31) s-a crezut în mod eronat
(eu însămi căzând în această eroare) că filozoful de la
Păltiniș n-ar fi vrut să-l invoce pe prietenul și maestru său
din toate cărțile purtând în titlu cuvântul „românesc”.
Este meritul acad. Alexandru Surdu de a fi spulberat pentru
totdeauna astfel de păreri nefondate subliniind în cartea sa
(publicată în anul centenarului nașterii lui Noica) faptul că
Noica a recunoscut întotdeauna influența lui Mircea Vulcănescu
asupra gândirii sale. Lucru devenit în comunism un „mare secret”
numai și numai din cauze independente de vrerea lui Noica.
- vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Anul
1983 a fost anul „Mircea Vulcănescu”,
în rev. „Asachi”, Piatra Neamț, Anul IX, Serie nouă, aprilie
2000, pp. 4-5, sau
http://www.scribd.com/doc/190130676/Isabela-Vasiliu-Scraba-Anul-1983-a-fost-Anul-Mircea-Vulcanescu
.
- vezi
Mircea Vulcănescu, Ortodoxia
și Apusul după N. Berdiaev, articol
publicat în două numere din „Cuvântul” apărut în august
1932. Acest articol a fost inclus în volumul Mircea Vulcănescu,
Posibilitățile
filozofiei creștine, București, Ed.
Anastasia, 1996, pp. 99-109.
- Inițiatorul
tipăririi operei filozofice rămase de la Nae Ionescu a fost
matematicianul Octav Onicescu, întrucît autorul "nu-și
făcuse niciodată o problemă din publicarea ei"(vezi Mircea
Vulcănescu și Constantin Noica, Introducere
la vol. Nae Ionescu, Istoria
logicii.1929-1930, ediția I-a, 1941,
ediția a II-a, 1943, ediția a III-a, Librăria românească din
Paris, 1989, ediția a IV-a, Ed. Humanitas, 1993, p. 18.). In
Introducerea
scrisă de editori la Istoria
logicii.1929-1930 este pentru prima
dată înfățișată toată bogăția unei opere filozofice
constituită în aproape două decenii. Foarte probabil această
parte îi aparține lui Mircea Vulcănescu. La vremea terorii
ideologice din comunism, prezentarea unei fațete a gândirii lui
Nae Ionescu de către Anton Dumitriu în Istoria
logicii (operă de referință editată
și peste hotare) a fost un act doveditor de mare curaj. Dar si un
gest de admirabilă probitate intelectuală (vezi Isabela
Vasiliu-Scraba, Ceva
despre filozoful și logicianul Anton Dumitriu,
conferință transmisă de Radio România Cultural pe 11 aprilie
2000).
- Încă
de prin 1931, când C-tin Rădulescu-Motru (ale cărui idei fuseseră
criticate de pe poziții naeionesciene în teza de licență a lui
Paul Costin Deleanu susținută în septembrie 1930, vezi vol. P.
Costin-Deleanu, Ideea
Românească, Criterion Publishing,
2007, pp. 31-64 și pp.199-241) și-a întețit atacurile împotriva
non-conformistului filozof Nae Ionescu - înconjurat de o "admirație
aproape frenetică", în primul rând de studenți, dar nu
numai de ei (Mircea Eliade, Profesorul
Nae Ionescu. 30 de ani de la moarte,
cuprins în vol. Nae
Ionescu în conștiința contemporanilor săi,
Crestomație de G. Stănescu, 1998, p.154) -, Mircea Vulcănescu a
alcătuit memoriul Activitatea
culturală universitară și extrauniversitară, în anii 1920-1931,
a conferențiarului universitar Nae Ionescu.
Însăși tipărirea cursurilor lui Nae Ionescu la care se angajase
după „otrăvirea Profesorului” (vezi Isabela Vasiliu-Scraba,
Nae Ionescu și Petre
Țuțea, în rev. „Convorbiri
literare”, Iași, Anul CXXXIV, nr.8(56), august 2000, p.43,
https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-tuteanae/
) era văzută de Mircea Vulcănescu o "dovadă (...) împotriva
tăgăduitorilor" acestei activități de mare anvergură
ideatică (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Surpriza
ultimului curs de metafizică a lui Nae Ionescu,
în rev. „Viața Românească”, Bucuresti, martie-aprilie 2003,
pp.136-139, sau
http://www.scribd.com/doc/191642194/Isabela-Vasiliu-Scraba-Surpriza-ultimului-curs-de-metafizica-al-lui-Nae-Ionescu
).
- vezi
Nae Ionescu, Metafizica
II. Teoria cunoștinței metafizice. Cunoașterea mediată.
1929-1930, Prelegerea a V-a, în vol.:
Curs de metafizică,
București, 1991, pp. 229-237, sau Nae Ionescu, OPERE, vol. II,
București, 2005.
- vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Mitul
păcatului originar în interpretarea lui Nae Ionescu,
în rev. "Viața Românească", Bucuresti, Anul XCIV, nr.
10-11, 1999, p. 107-109 sau
http://www.scribd.com/doc/191640164/Isabela-Vasiliu-Scraba-Mitul-pacatului-originar-in-interpretarea-lui-Nae-Ionescu.
Autoare:
Isabela Vasiliu-Scraba
(https://isabelavs2.files.wordpress.com/2014/12/fisa-din-wikipedia-ro.pdf
)
Sursa:
https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-vulcannae10-mantuirea/
|