Magda Ursache
DES-FIINȚĂRI
Nu-mi propusesem să
scriu iarăși în apărarea reperelor identitare, cum am făcut-o
în atâtea rânduri, dacă nu l-aș fi văzut pe Theodor Stolojan,
sâmbătă , 12 octombrie, într-o emisiune TV.Tocmai salutam
intreprinderea lui Nicolae Cârlan, de recuperare a dramaturgului Ion
Luca (Teatru
esențial,
Editura Lidianca, 2017, Colecția Recuperări, 1930 pag.), scos din
scenă de Nina Cassian, în „Rampa”, 28 septembrie 1947. Ninoșca
fusese oripilată de piesa Salba
reginei
care „ațâța” la „ură de rasă”, vizând-o pe... Ana
Pauker printr-un personaj: arhiereul Ana. Piesa lui Ion Luca a fost
„vituperată” (verbul epocii) ca „o piesă huliganică”. În
ochii dârzei staliniene, nu arhiereul era „vulpe diplomatică”,
habotnic dogmatic”, ”vărsător de sânge nevinovat”, ci „Ana
noastră”, cum o alinta Brucan, în „Scânteia”.Magda Ursache
Magda Ursache
DES -FIINȚĂRI Nu-mi propusesem să
scriu iarăși în apărarea reperelor identitare, cum am făcut-o
în atâtea rânduri, dacă nu l-aș fi văzut pe Theodor Stolojan,
sâmbătă , 12 octombrie, într-o emisiune TV.Tocmai salutam
intreprinderea lui Nicolae Cârlan, de recuperare a dramaturgului Ion
Luca (Teatru
esențial,
Editura Lidianca, 2017, Colecția Recuperări, 1930 pag.), scos din
scenă de Nina Cassian, în „Rampa”, 28 septembrie 1947. Ninoșca
fusese oripilată de piesa Salba
reginei
care „ațâța” la „ură de rasă”, vizând-o pe... Ana
Pauker printr-un personaj: arhiereul Ana. Piesa lui Ion Luca a fost
„vituperată” (verbul epocii) ca „o piesă huliganică”. În
ochii dârzei staliniene, nu arhiereul era „vulpe diplomatică”,
habotnic dogmatic”, ”vărsător de sânge nevinovat”, ci „Ana
noastră”, cum o alinta Brucan, în „Scânteia”.
În interbelic, Ion
Luca avusese un remarcabil succes scenic; înainte de 1947, cum
scrie N.Cârlan, deținea „peste 10 piese viabile”; se situa
categoric, crede istoricul literar din Suceava, peste Valjan,
Kirițescu, G.M. Zamfirescu. Pe legionari îi iritase cu Icarii
de pe
Argeș, pe
comuniști cu eseul Bolșevism
și
creștinism,
din 1922. Odată intrat în ceea ce Monica Lovinescu a numit
„persecutarea inocenților”, Luca n-a mai ieșit din ea. A rămas
până la sfîrșit un inocent persecutat. După expulzarea
executată de Nina Cassian, nu l-au mai ajutat nici măcar
compromisurile. Din disperarea provocată de marginalizare,
colaborase cu Mihai Novicov la Sunt
flori care
mijesc
toamna
,așa cum o făcuse și Cezar Petrescu. Intransigentul Eduard
Mezincescu l-a acuzat pe Ion Luca de lipsa „intransigenței
revoluționare” și de „necunoașterea principiilor dictaturii
proletariatului”. Doctoratul în teologie a atârnat greu pe
talerul balanței sistemului ateist: „Așa nu!” Luca a mai
încercat să scrie – bietul om- după criteriile strâmbe și
strâmte ale ideologiei realist-socialiste. A ratat, deoarece nu
credea în ele. S-a retras la Vatra Dornei, trăind dintr-o pensie
modică (om cu două doctorate , vorbitor a zece limbi), unde a și
murit. Acolo a scris, în 1956, Când
țipă
animalul,
pe tema degradării umanității. Salvarea posibilă? Instruirea,
educația, la nivel înalt, dar și arta, exact ce nu intra în
vederile „literaturii” de partid; Ion Luca n-a intrat nici în
vederile Editurii Junimea, preocupată de reportaje socialiste, suiș
sigur al directorului spre vârf CC/PCR.
Mii și mii de
ființe fără vină erau sacrificate sălbatic în anii de crunt
lagăr exterminator, după regulile terorismului, în numele
ideologiei „active”. Vai omului aflat sub astfel de vremi! George
Ungureanu, în Camera
zero (Editura Fundația Culturală Alexandru Bogza, 2009) narează
cum a stat 401 de zile în lanțuri, așteptând o execuție
anunțată, o moarte anunțată. Există oare o tortură mai
cumplită? Și de ce? Pentru că i s-a propus să devină ofițer de
Securitate sub acoperire și bucovineanul a refuzat.Fugise de sub
escortă,de la Securitatea Covasna, stătuse ascuns șapte ani ,
prins și condamnat pentru „insurecție armată”. După ce
pedepsa i-a fost comutată în muncă silnică pe viață, l-au
transferat la Aiud, până în 1964. Și-a găsit mama oarbă de
atâta plâns, fratele cu spinarea ruptă în anchetă, cumnatul
paralizat în urma bătăilor , copilul cu nume schimbat și soția
plecată la altul.
Într-o pauză de
scris, televizorul mi l-a adus pe „dragă Stolo” triumfând, abia
ieșit din sevraj după drogul puterii politice.Bărbatul de stat
finanțist găsise modalitatea de a scoate țara din criză. Nu, nu
prin tăieri de pensii și de salarii, ci prin alt fel de tăieri :
des-ființări de institute de cercetare a Istoriei. Sunt prea multe,
a declarat europarlamentarul , cu știuta sa fentă de falcă. Ce să
mai investim în cercetare când sunt altele de făcut?
Proletcultiștilor
nu le-a plăcut teatrul istoric al lui Ion Luca; lui Stolojan nu-i
place Istoria, iar școala Boia o re-elaborează iarăși, după ce
Roller a intrat cu cizma sovietică în laboratorul ei. Minciuna
,după Lenin, trebuia să fie violentă și a fost.
E prea mult, mi-am
spus folosind telecomanda, să suport de două ori într-o viață
dez-naționalizarea : o dată sub ocupație sovietică, a doua oară
în constructul UE , fost CE. Comunitate Europeană ar fi sunat mai
bine. Ambalajul vestic e mai tentant, mai...jelly bon : să ne lăsăm
planificați, fără grijă, fără teamă, de un suprastat, de un
supraguvern, nu de noi înșine. Or, primul pas spre dispariția
statului este instalarea
catalepsiei
naționale,
cum avertiza Dan Culcer în Jurnalul
unui
vulcanolog
(26/11/ 2011).
Polticienii trădează
pe oricine, în afară de ei înșiși.Acum e mult mai clar că
propaganda contra României, ca stat barbar, sângeros, înapoiat, a
început cu imaginea dată de TVRL(iberă): femeia cu burta
spintecată , ca să i se smulgă din ea copilul, rana fiind legată
apoi cu sârmă; a urmat cazul Mihăilă Cofariu și ruga Anei
Blandiana ca omul bătut și căzut inconștient pe asfalt să nu fie
ungur, cum a dat știre Channel 4 al Televiziunii britanice. Nu era
ungur, ci român sadea, dar Channel 4 n-a dezmințit.Au urmat
campanii contra rasiștilor de români care-i alungă pe țigani
peste granițe și nu acceptă autonomia ungurilor; criminalii români
năpădind Italia; românizarea forțată a minoritarilor
(dezinformare Tökes), în timp ce maghiarii maghiarizează și
cimitirul. Toate minciuni enorme, care, repetate, au devenit
adevăruri. Ca „românizarea basarabenilor, delict al statului
român”.
Vaca nebună e
românească, la fel carnea (de cal) trimisă din România pentru
lasagna Italiei, toți peștii din Tisa au fost uciși cu cianuri de
români etc., etc., dovedind că statul nu-și poate îndeplini
atribuțiile, deci, după unii experți în urzeala tronurilor și a
scaunelor, ar cam trebui să dispară.Or, trebuie să fim înguști
la minte sau tulburați mental ca să acceptăm dispariția statului.
Oare cunoaște
Stolojan avertizarea lui Vladimir Bucovski? Viitorul
nu sună
bine,
scrie disidentul,văzându-l ca pe un amestec de Lenin, Troțki,
Soros.După comunism cu forța, globalism cu forța. Ce urmează?
Sexomarxism , șubrezirea Bisericii (la care sapă cu râvnă
Caramitru Jr., care n-are nici Dumnezeu, nici Maica Domnului),
capcane tehnologice de manipulare, cenzurarea opiniei contrare...
Florian e în postură de vameș; vom scrie cu „permis de
adevăr”(mulțumesc, Petre Isachi!) de la Institutul „Elie
Wiesel” despre Mircea Vulcănescu, rămas, proces după proces,
sub sentința „criminal de război”?
Ca să dau alt
exemplu de nefiresc
postsocialist după nefirescul
dejist-ceaușist: iată că suntem intimidați prin amenințare. Se
derulează procesul Liiceanu versus Antonesei.Ne așteaptă
condamnarea nu neapărat la frică, însă sigur la ceea ce numea
Pr. Ioan C. Teșu „teama de teamă”. Alt semn rău: după
Uniunea Scriitorilor de la Aiud, fondată de Petre Pandrea, o să se
ajungă la Uniunea Exclușilor din USR?
„Dragă Stolo”,
zis și Clăbucet, declara dăunăzi că ar trebui tăiat bugetul
prea multelor institute de cercetarea Istoriei. În alte cuvinte,
Moartea Istoriei. Îi lipsea coasa lui Boc, că de seceră și ciocan
a dispus destulă vreme. Iar adevărul adevărat este că, fără a
ține în minte trecutul, nu putem construi adevărul.
În varii forme, de
30 de ani încoace, interesul național pare un concept depășit.Scrie
Petru Ursache în Antropologia, o
știință
colonială,
carte ajunsă la a doua ediție :
„Vrem să fim o
populație submorală și nu o comunitate identitară, ascultând de
un cod moral.Se cultivă nu altruismul, nu loaialitatea
necondiționată față de etnie și valorile ei, ci o atenție
exclusivistă pentru sine.”
După Eminescu,
întâiul creator de canon: „Patria vine de la cuvîntul pater
și numai oamenii care țin la instituțiile părinților lor, la
peticul lor de pământ sfințit de sângele părinților pot fi
patrioți”.Iar pentru mulți dintre români patria a devenit
„clișeu inept”.Un prof. univ. de istorie vorbea, la un post TV,
de „mândrie națională ” . O făcea cu fereală, temându-se de
„cea dusă în altă parte”. Care parte? Patriotism , naționalism
cumva?
Prin Legea 127/2017
s-a declarat Ziua Națională a martirilor din temnițele comuniste.
Dar fără ecou în școală.Cunosc elevii jertfele liceenilor din
anii cumplitei prigoane comuniste? Cunosc aspecte din viața celor
care i-au precedat pe băncile școlilor, de unde au fost luați și
aruncați în experimentul „reeducării” cu bâtă și rangă? Și
s-a întâmplat nu numai în închisoarea Pitești.
Domnul Al. Florian
se luptă cu plăcile comemorative, cerând demontarea lor.Un exemplu
de amputarea memoriei? În orașul lui Elie Wiesel ,Sighet, a aflat
o placă la Colegiul Național „DragoșVodă”, datată 18 iunie
2014, în memoria elevilor din „ lotul Vișovan” (Prof. Aurel
Vișovan), ajunși la Pitești pentru apărarea valorilor naționale
și creștine.Colegiul din Sighet se află pe locul al doilea din
țară privind numărul elevilor arestați, după Liceul „Radu
Negru” din Făgăraș.Domnul Florian a acționat operativ.
Soluția contra
neo-marxiștilor transnaționali din angoasă de extremă stângă?
Să-i sensibilizăm pe tineri prin documente, prin lecturi grele ca
Închisoarea
noastră
cea de
toate
zilele
(Ion Ioanid), Patimile
după
Pitești
(Virgil Ierunca), Gherla
(Paul Goma), Jurnalul
fericirii
(N. Steinhardt), Tortura
pe înțelesul
tuturor (
Constantin Florin Pavlovici), Amfiteatre
și închisori
(Nicolae Mărgineanu), Tăblițele
de săpun
de la
Itșep-It
(Mihai Buracu), Amintiri
din
temniță.20
de ani
în
Siberia
(Anița Nandriș-Cudla), Șase
ani în
infern
(Ilie Lazăr), Dumnezeu
a murit
în
Bărăgan
(Victor Aciocîrlănoaiei)... Autori din ceea ce Petru Ursache numea
„Patrimoniul durerii românești”, Cicerone Ionițoiu, Arșavir
Acterian, Nistor Chioreanu, Aurel State, Marcel Petrișor, să fie
lecturi obligatorii ca și clasicii. Sau clasicii nu mai sunt
obligatorii?
În Raportul
lui V.Tismăneanu se cam trece cu vederea oroarea terorii comuniste.
De ce să se înțepe cu sârmă ghimpată sufletul tinerilor
doritori de divertisment TV? Chin
și amin?
Cutremurătorul film despre Experimentul Pitești are puțini
spectatori: e incomod, chiar traumatic să mesteci pop corn când
ecranulse umple de sânge.
Oare fanfarele de
ziua națională, mult hulitele surle și trâmbițe n-or fi și ele
bune la ceva? Contra lor se manifestă acerb uteciștii care
organizau primirile lui Ceaușescu plus Elena, cu ștergare și
colaci, cu ciobănași legați la brâu cu tricolorul. Salus
patrie
suprema
lex,
hotărâseră anticii. Dar cine mai știe ce înseamnă asta, dacă
spiritul latin și limba latină nu ne mai sunt de trebuință?
Dispare din curriculum Latina, se micșorează numărul orelor de
Română, se declară că patrimoniul nostru e sărac, puțintel, ce
să-l mai păstrăm ? Țăranul clasic cu datina lui cu tot a fost
trimis la muzeu și muzeul poate fi desființat și transformat în
cinema pentru filme LGBT. Ce familie tradițională?
Școala Ardeleană a
fost subiectul meu la examenul de admitere în Facultatea de
Filologie ieșeană, în 1962, anul unui început de dezgheț,
re-înghețat în 1971.Un manual alternativ a des-ființat-o
postsocialist.Pentru comuniștii atei, teologia era o bardă,
religia-opiul popoarelor, preoții - reptile de zdrobit în pușcării,
Sf. Scriptură- de înlocuit cu Scriptura Stalin, demonul care-i
bântuie iarăși pe neo-marxiștii iubitori de Jean –Paul Sartre
și de necredința filosofului : „Eu nu cred în Dumnezeu.
Descurcați-vă!”
Andrei Cornea, în
„22”, ia în râs, dar cu pana-n pană de umor, ideea unui
kominternism redivivus : „Noi, neo-kominterniștii”. Adevărul e
că se inventează portițe de scăpare pentru Ana Pauker și pentru
Nicolschi, pentru Valter Roman ,care i-a scris lui Litvinov (șeful
kamisiei), în 18 iulie 1944, că problema transilvană trebuie
rezolvată prin constituirea unui Ardeal independent, iar „granițele
acestuia” să fie „garantate” de URSS (first!), de Anglia și
de SUA.L-o fi auzit, peste veac,Kelemen Hunor?
Cum o să-i intre-n
cap candidatului la președinția României că Unirea de la 1
Decembrie 1918 n-a fost „condiționată” , n-a fost „provizorie”?
Poți să-i pui sub ochi 1228 de „credenționale”și nu crede
neam în Unire ,cum a dovedit-o încă o dată la al paișpelea
Congres al UDMR, în februar, 2019. Un aide-memoire pentru Kelemen
Hunor? Legea Educației Apponyi a închis sute de școli românești:
„Toate școalele să fie prevăzute cu emblema ungară”.
Leonte Răutu,
călăul culturii române, are parte de reconsiderare, ca om de vastă
cultură, nu și marile conștiințe. Pleșiță generalul nu s-a
sfiit să se laude cu bătaia administrată personal lui Paul Goma,
„unicul Goma”, așa cum îl numește Petru Ursache.
S-a încercat și se
încearcă învrăjbirea catolicilor cu ortodocșii, de 30 de ani
încoace; se sapă răzbit la vrajba ortodocși- greco-catolici,
romano-catolici etc. Episcopul Inocențiu Micu-Klein, Petru Maior,
Gheorghe Șincai, Timotei Cipariu, Iuliu Maniu, Vaida-Voevod, Vasile
Lucaciu, Iuliu Hossu, Gheorghe Pop de Băsești, Ion Bianu, Ion
Agârbiceanu, Coșbuc, Ovid Densusianu, Iuliu Hațieganu au fost
greco-catolici și militanți pentru Unire. Da, cultul greco-catolic
număra aproximativ două milioane de credincioși; avea 1700 de
preoți când a fost des-ființat. Deținea o mitropolie de Blaj și
patru episcopi de Cluj, Oradea, Maramureș, Lugoj. Dura de la 1701,
când, în 1948, 2 decembrie, sub Justinian Marina, a fost –repet-
des-ființat. Nu se spune însă că Mitropolitul Nicolae Bălan al
Ardealului a refuzat să meargă la Blaj pentru a prelua catedrala
greco-catolică și biblioteca Academiei Teologice; nici că, în
1946, Bartolomeu Anania l-a elogiat public pe Iuliu Hossu,
asumându-și riscul de a fi arestat. S-a vorbit destul, măcar în
anul Centenarului, de jertfa lor? Ici-colo, cu fereală, trendul e
altul: să intrăm în golul memoriei. După intervenția premierului
Stolojan, dispus să dispună des-ființarea cercetării Istoriei,
s-a dat reclama :„Dormeo: atât de WOW!”
Se întâmplă
multe: și în dauna sacrului, și în dauna eticului, și în dauna
etnicului. Au fost stârpiți fără milă călugări (Sandu Tudor) ,
mari ierarhi (Monseniorul Ghika), simpli preoți, judecați și
închiși pe „loturi”, creștini cu toții.
Interbelicii? Niște
antisemiți! Nae Ionescu? A scris prea puțin ,ca și Mircea
Vulcănescu. Noica? A scris prea mult. În ce-l privește pe domnul
Al. Florian, este, ca tot românul, imparțial : are ce are și cu
unii, și cu alții, și cu ortodocșii, și cu greco-catolicii: cu
patriarhul Miron Cristea, cu mitropolitul Visarion Puiu, cu
unionistul Mircea Vaida –Voevod, primul prim-ministru al României
Mari, dar mai ales cu „Sfântul Închisorilor”, cum l-a numit
Steinhardt pe Valeriu Gafencu, adevărat „om ceresc”.
Acuzațiile sunt
false, când nu sunt infantile: că biserica ar discrimina femeile de
etnie țigănească ori i-ar fi înrobit pe țigani.De dezrobire n-or
fi auzit detractorii? Nici de Vasile Alecsandri și de prietenul său,
Porojan? „Am pierdut, scrie poetul, în Vasile Porojan pe cel de pe
urmă martor al începutului vieții mele”. Și încă : „eram
amândoi egali dinaintea soarelui”; „lipsit de Porojan, îmi
părea că eram o ființă fără umbră”.
Vă aduc aminte că,
prin lege, în 1948, s-au suprimat Școala Superioară de Arhivistică
și Institutul de Istorie Universală, pentru a se face loc
Institutului Maxim Gorki, ca să învățăm limba sovietică de
lemn, cântând. Iar tov. Igor Dodon știe că nimic altceva nu-i
unește pe Ion cu Ivan decât limba rusă și o propagă răzbit.
Urăște românește în limba rusă sau iubește rusește în limba
română? Iar acad. Ion Druță , membru de onoare lansează aberația
că limba moldovenească e bunica
limbii române și mai visează la Moldova Mare, până-n Carpați.
Bolșeo-comuniștii
aveau ce-aveau cu granițele, cu identitatea națională, cu
tradiția, cu credința, cu tot ce era cultură amprentată etnic.
Acum, distrugerea continuă. După Kamisia, Comisia; după Komisari,
alt soi de comisari. Un politician încerca să ne liniștească
,spunând că există două logici geo-politice : una pentru Est,
alta pentru Vest. De ce-om fi atât de docili? România a îndeplinit
din 2011 criteriile tehnice pentru Schengen. Când olandezul Mark
Rutte a spus că nu, nu le-am îndeplinit, cu gândul la portul
Constanța, cum a scris presa rămasă independentă, trebuia să
fie scos afară : Aici nu-i spațiu Schengen.Du-te acasă.
Ce-i de făcut? Ce
altceva decât să ieșim odată din starea asta nefericită de
amorțeală, de toleranță, să nu ne lăsăm cuprinși de „frica
de frică”. Și poate că vremea n-ar mai vremui și am cunoaște
un avânt național stimabil.
Vreme trece/Vreme
bine. Da,
cu b de la bine.
Magda Ursache
|