Mihaela Malea Stroe. Baci dibaci și nedibaci (Comentariu la expresia la modă 'românii—un popor de proști')
De
mult am devenit refractară la subiectele politice sau care au
conotație politică. A trecut mai bine de un deceniu de când nu
urmăresc la tv nici știri (m-am lămurit de mult ce conțin), nici
dezbateri, nici ce partide promit luna de pe cer și marea cu sarea,
că, oricum, ne mint. Sunt, totuși, lucruri neprelucrate în
studiouri, lucruri care sar în ochi sau în timpane din realitatea
imediată, fără să urmărești cu insistență sinucigașă circul
mediatic.
Astfel,
de-o vreme, mă agasează până la revoltă frecvența tot mai
sporită a expresiei „românii – un popor de proști”, cu
varianta „popor mioritic”
(termen cu bună-știință și cu o vizibilă rea-intenție
re-semantizat negativ de către unii), adică „o turmă de proști”.
Mihaela Malea Stroe. Baci
dibaci și nedibaci
De
mult am devenit refractară la subiectele politice sau care au
conotație politică. A trecut mai bine de un deceniu de când nu
urmăresc la tv nici știri (m-am lămurit de mult ce conțin), nici
dezbateri, nici ce partide promit luna de pe cer și marea cu sarea,
că, oricum, ne mint. Sunt, totuși, lucruri neprelucrate în
studiouri, lucruri care sar în ochi sau în timpane din realitatea
imediată, fără să urmărești cu insistență sinucigașă circul
mediatic.
Astfel,
de-o vreme, mă agasează până la revoltă frecvența tot mai
sporită a expresiei „românii – un popor de proști”, cu
varianta „popor mioritic”
(termen cu bună-știință și cu o vizibilă rea-intenție
re-semantizat negativ de către unii), adică „o turmă de proști”.
La
urma urmei, metaforic vorbind, orice popor este o „turmă”, cu oi
albe, negre, țigăi, merinos ori țurcane, sănătoase-tun sau
lovite de streche, „turmă” aflată în grija unor „baci”,
mai mult sau mai puțin pricepuți. Dacă bacii sunt dibaci, pe lângă
oi pasc și capre, și măgari, cresc porci pentru Ignat și dulăi
ciobănești (mioritici) pentru bună pază.
Noi,
românii, nu suntem mai altfel decât alții, nici în bine, nici în
rău. Poate că „în bine” vom fi având bile albe în plus, ca
orice popor pașnic, lipsit de porniri prădalnice și de trufie
năroadă. Incontestabil, însă, bacii sunt aceia cărora le revin
datoria și răspunderea să aibă grijă de oi, că turma... „cum
o
crești,
așa o ai”. Sau, în registru vegetal, dacă poporul este ca un lan
de grâu, de porumb, de orz, de lucernă, atunci – „cum
îl cultivi,
așa îl ai”.
Dacă
bacii noștri se tot vaită în gura mare că „turma e proastă”
și transmit masiv, pe toate canalele, acest mesaj (în fapt, o
justificare perfidă pentru eșecurile lor!),
turma va începe să chiar creadă că e proastă și – să nu fie
nimănui de mirare! – o să se comporte ca atare! A cui e vina?!
Sau altfel: cineva, nu rețin cine, spunea că un popor este ca un
copil. Subscriu. Psihologia modernă recomandă ferm ca
adulții/maturii să nu transmită copiilor mesaje negative – „ești
prost, dobitoc, idiot, tâmpit” etc., pentru că îi traumatizează,
iar efectele vor fi negative pe termen lung. Noi am avut de prea
multe ori ocazia să-i auzim pe maturii (?) noștri conducători
vorbind pe nas despre „turma proastă” (alcătuită, zic ei, din
„huligani”, „golani”,„idioți”, „viermi”, „țațe”,
„mitocani”, „țoape”, „momârlani”, „pămpălăi”,
„fataliști”) ca să nu ne mai mire efectele asupra „copilului”
pe care ei, teoretic, îl cresc, practic îl disprețuiesc și-l
neglijează.
Lozinca
„românii – un popor de proști” a fost preluată din zbor și
e folosită de o masă emfatică, mai ales în țară, dar, într-o
măsură mai mică, și printre românii emigrați. Sunt deja prea
mulți cei care și-au însușit-o și o agită ca pe un stindard,
fără să o treacă prin filtrul gândirii personale (presupunând
că dispun de așa ceva). Deși sunt români, se exceptează pe ei
înșiși de la regula pe care o flutură. Adică, vezi Doamne, ei
sunt cei deștepți, observatori din afară (din afara propriului
neam, ca niște ochi dislocați din orbite?). Dacă-i numărăm
pe „deștepții” care susțin că suntem „proști”, posibil
să dăm peste o majoritate... Și-atunci: suntem proști sau suntem
deștepți? Sau, pur și simplu, am avut prea mult timp parte de prea
mulți ciobani care au inoculat turmei convingerea că e „proastă”?
Deși nu era proastă, și-au propus (și au lucrat pe brânci la
asta) s-o
prostească.
Se pare că, parțial, au și reușit.
Străinii
care vin pe-aici și au de-a face cu „turma” noastră se crucesc
să audă cu cât dispreț și silă am ajuns să vorbim noi
despre noi
înșine
și, văzând că suntem oameni ca toți oamenii, nu un depozit de
rebuturi, ei nu pricep, în ruptul capului, de ce ne autoponegrim.
N-au cum să priceapă, neștiind că, în ultimele decenii, așa am
fost „educați” de către cei care ne conduc: să credem că
suntem proști, înapoiați, hoți, leneși, necivilizați, vicioși,
inculți, lași, incorigibili. Am fost intensiv „educați” așa,
pe toate căile. Prin potopul de știri agresive,
preferențial-negative difuzate la ore de maximă audiență. Prin
lungi seriale de comedie autohtonă deșănțată în care apărem
exclusiv ca personaje accentuat negative, deposedate de orice urmă
de omenie. Prin etichetările radicale emanate de politicieni.
(Paranteză: cu politicienii e bucluc – nu te poți edifica
niciodată cine sunt „proștii” și cine „deștepții” din
perspectiva lor. Etichetările făcute de ei depind de cine pe cine
votează, or, cum ei sunt cameleonici și alienant de
interschimbabili partinic... se iscă o grozavă harababură. Dacă,
scârbit/ năucit de-atâtea combinări de n
luate câte k
pritocite în culise, nu-i votezi deloc, dumnealor te consideră, la
unison, român „prost și fatalist”). Prin eseurile și
pamfletele unor români dăștepți cărora li s-a acrito-borșit să
fie români, ei – pasămite – fiind parașutați (cu năvodul
găurit?) din alte sfere-stratosfere de la foarte
înalte
în sus..., de unde nu li se văd nojițele opincilor și-ai putea
jura că s-au născut gata-încălțați cu pantofi de fițe Pierre
Cardin. Prin salutul radiofonic (repetitiv, ca să turtească la
sigur circumvoluțiunile ascultătorilor) al unui jurnalist (fie
iertat!): „Salutare,... am venit să vă spun că sunteți proști”.
Un
rol în panoramarea malițioasă a „prostiei” românului îl au
și interviurile stradale, cu întrebări intenționat banale,
întrebări la care cu siguranță un procent covârșitor dintre
români ar răspunde, fără ezitare, corect. Tertipul este că
posturile selectează și fac publice strict răspunsurile celor care
se bâlbâie, bat câmpii, răspund greșit, incoerent sau nu știu
să răspundă. Impresia eronată care amprentează mentalul colectiv
este că, de vreme ce nimeni (vai nouă, chiar nimeni???) nu știe să
răspundă corect, prostia domină! Câți spectatori conștientizează
că repondenții au fost anume aleși din procentul mic,
nereprezentativ, al celor neșcoliți sau mai sărăcuți cu mintea,
și, deci, teoria prostiei dominante este non-validă? Un alt tertip
– șiragurile de „perle” de la bacalaureat, postate din belșug
și cu șanse mari de diseminare pe net, pe rețele de socializare.
Din păcate, prea puțini, numai cei care lucrează în domeniu, își
pot da seama că destule sunt contrafăcute. Nici perlele autentice
nu sunt neapărat rodul prostiei, unele pot apărea din grabă, din
neatenție, din cauza emoțiilor... În majoritate, neputând depista
falsurile, receptorii le înghit pe toate, la grămadă,
considerându-le multe și reale dovezi ale prostiei tinerei
generații. Într-un astfel de șirag, postat cu pretenția că ar fi
proaspăt, am descoperit perle copiate/furate
(de anonimul care l-a ticluit) dintr-o cărticică a lui Nicolae
Saftu, „Râsete fără catalog”, publicată prin... 1977!, când
tânăra generație, acum „înfierată cu mânie”, era încă
foarte departe de a veni pe lume. O fi mizat, X-ul respectiv, că
nimeni nu-l va prinde cu mâța-n sac. La ce și cui folosește
falsul ăsta (care, din nefericire, nu e singular)?! Întreb și eu,
ca moș Ion Roată.
Și
dacă, într-adevăr, vedem acum studenți mai slab pregătiți decât
altădată liceenii, și liceeni mai slab pregătiți decât altădată
elevii de gimnaziu, nu înseamnă că tinerii noștri sunt mai
„proști” și, în niciun caz, nu e vina lor. Situația, fără
îndoială – gravă, se datorează sabotorilor sistemului de
învățământ, care, pe lângă alte multe decizii nefericite pe
care le-au luat, au relativizat selecția, înlocuind admiterile
serioase și concurența acerbă cu „dosariade” irelevante.
Metaforic vorbind din nou, este ca și cum un cioban crescător de oi
bune de lapte, dar cu lână de slabă calitate, ar aștepta să
scoată profit aruncând laptele și vânzând lâna, iar dacă
afacerea lui scapătă, se lamentează și dă vina pe turmă.
În
schimb, veștile bune sunt cenzurate. Abia-abia răzbat spre public
numele tinerilor participanți la olimpiade internaționale (de
matematică, informatică, filosofie etc.), reveniți în țară cu
medalii de aur, de argint, de bronz. Nici despre câștigătorii
olimpiadelor naționale nu se vorbește. Și nici numele adulților
care se impun la diverse concursuri de artă, de cercetare
științifică nu sunt popularizate, deși există personalități
care ne reprezintă cu brio. Întreb iar, ca moș Ion Roată: la ce
și cui folosește așezarea lor sub obrocul anonimatului? Deloc
puțini, sunt ei trecuți sub tăcere tocmai pentru că ar dinamita
cu succes teoria prostiei generalizate? Pentru că ar dovedi că, în
pofida sabotării învățământului, „mai nasc și-n România
oameni” (cum ar zice cronicarul)?
La
strânsă concurență cu „românii sunt proști” a fost pusă în
circulație (și exportată) altă găselniță „educativă” very
cool:
„mi-e rușine că sunt român”. Altfel spus, „atenție, eu,
ăsta, care mă rușinez a fi român, am nasul mai cârn decât
Spătarul Milescu, sunt mai Nae decât Vasilică, mai Agamiță decât
Dandanache, mai Coriolan decât Drăgănescu și mai cartof decât
barabula!” Dacă-l iei pe insul cool
la
bani mărunți și-l întrebi, concret, ce motive/ argumente
personale are să se rușineze, vezi imediat că habar n-are să
răspundă cu propriile vorbe, că repetă ca papagalul ce i s-a
lipit de timpane și de meninge de la alții, mai firoscoși.
Convenabil, nu?, pentru tendințele (sau să le zic „directivele”?)
de diluare/anulare a sentimentului de apartenență la un neam. Nouă,
celor cărunți, care am mai avut parte de așa ceva, schema
îndoctrinării ne este destul de cunoscută. Politica
comunistă,
prin zeloșii ei, îi dădea zor cu „mândru mi-s că sunt român”,
cu „mândri” „tătuci” salvatori ori cu „fii ai poporului”,
cârmaci meșteri pe o „mândră corabie”. „Mândria” creștea
pe toate gardurile, umflată cu pompa propagandei de partid, mai-mai
să facă „poc!”. La polul (aparent) opus, politica
corectă
(?) o ține langa prin brusturi cu, mda, „rușinea” de a fi
român, așadar „prost”. Groaznică rușine, pe care zice-se că
n-o poți spăla decât lepădând veșmintele nației și credința,
ca să te scalzi gol-pușcă în gârla tulbure a europenizării,
globalizării, universalizării, transgalactizării și să ieși pe
tăpșan ca om
nou
(chestia cu „omul nou” au plagiat-o de la comuniști). Pe urmă,
dacă ești cuminte, poate primești pro-vest(a) de salvare, colacul,
covrigul de pe coada câinelui... ceva, acolo, un „(h)ai noroc!”
că te-ai scăldat.
Politică
comunistă,
politică
corectă,
cum o dai tot la cacofonie ajungi, că doar nu vorbea în dodii un
mare învățat român despre politica
curvă
(a istoriei). În limba română, chiar apelând la exonime
(„politica
curtezană
a istoriei”) politica tot cacofonică rămâne. O fi știind ea,
limba noastră, care-i tâlcul aici, și probabil de-aia, ca s-o
amuțească, se ocupă unii de stâlcirea ei.
Între
„mândria” (exagerată a) unora și „rușinea” (exagerată a)
altora, n-o fi loc și pentru puțină normalitate? Între „lumina”
care ne intra orbitor în ochi de la răsărit și „lumina” care
(strămutându-și sediul... hidrocentral)
ne intră orbitor în ochi de la apus, bine-ar fi să ne ridicăm
privirea și rugile spre lumina lină din lumină care vine
de la... Cel de Sus. Singura lumină vrednică de încredere și de
slavă. Avem nevoie de o infuzie de dragoste pentru neam și țară,
de o dragoste netrâmbițată apocaliptic, dar adevărată și
înfăptuitoare. Avem nevoie de cugete curate, echilibrate,
deparazitate și de „mândria” bombastic-sforăitoare de
odinioară, și de „rușinea” prefabricată, lipsită de orice
temei, de acum.
Privitor
la răspunderea care aparține, fără discuție, conducătorilor,
circula pe net, în urmă cu niște ani, o anecdotă care, în
esență, spunea cam așa: Dumnezeu, asistat de Sf. Petru, a purces
la împărțit Pământul. Unor neamuri le-a dat mult deșert, altora
tundră, altora stepe... Românilor le-a dat – în proporții
ideale – și dealuri, și munți, și câmpii, și păduri, și
fluviu, și deltă, și mare, și bogății ascunse sub pământ.
Mirat, Sf. Petru îi atrage atenția că pe români i-a cam favorizat
și nu e drept față de ceilalți. Dumnezeu cade pe gânduri, cum să
dreagă situația, apoi îi răspunde: „Stai să vezi ce
conducători le dau!” A circulat un timp mesajul original, până
când cineva din tagma suspușilor (ori a supușilor slugarnici) s-a
„urzicat” și a schimbat enunțul final: „Stai să vezi ce
popor le dau!”, lansând pe cybervaluri varianta menită să le
aducă lor apă la moară. Atât faptul că schimbarea e defectă din
punctul de vedere al logicii, cât și intenția de a alinia mesajul
realist inițial la direcția en
vogue,
a inculpării poporului, țin de evidență.
Acum,
după ce conducătorii promiși în anecdotă au prăduit, întrupați
în realitate, darurile divine care făceau nedreaptă împărțeala
Pământului și au risipit turma, oare putem nădăjdui ca Sf. Petru
să intervină, cu același simț al dreptății, să-i atragă
Domnului atenția că ar fi timpul să ne facă parte de niște
păstori înțelepți, capabili să păstreze puținul care a rămas?
Fie-mi
îngăduită povestirea unei situații-parabolă pe care o cunosc
îndeaproape, ca martor direct al întâmplărilor.
În
urmă cu vreo opt ani, la liceul unde am lucrat, au fost aprobate
clase de F.R. (frecvență redusă). Să considerăm, de dragul
parabolei, că elevii sunt „turma”, iar diriginta/dirigintele –
„baciul”. F.R. înseamnă clase neperformante, eterogene, formate
din adulți care nu și-au încheiat studiile medii, n-au fost
de mult la școală, au probleme și griji, familii, serviciu, au
vârste și etnii diferite și, ca adulți, au o personalitate
gata-formată, greu de (re)modelat la o adică. Pe scurt – o
„turmă” greu de păstorit. O colegă a fost numită „băciță”
la o astfel de clasă pe care a condus-o trei ani, timp în care n-a
pierdut din turmă decât câțiva elevi care fie au plecat din țară,
fie au avut probleme de sănătate. Știu detalii pentru că îmi
vorbea, în pauze sau după ore, despre elevii pe care îi îndrăgise
încă din prima lor zi de școală, când se adunaseră în clasă...
liceeni întârziați, nesiguri și parcă temători să revină în
bănci. Ca să le spulbere îndoielile, îi întâmpinase cu: „Aici,
la școală, eu vă sunt mamă. Dacă aveți necazuri, vă rog să-mi
spuneți întâi mie!” Mai târziu avea să-mi spună cu mâhnire:
„Știi, lumea îi consideră pe cei de la F.R. cam prostovani.
Nu-i drept, dar, și de-ar fi, sunt prostovanii
mei,
mi-s dragi, și o să am grijă de ei cât pot de bine!” Le-a
ascultat păsurile, i-a respectat, i-a încurajat, i-a ajutat cu
sfaturi și cu vorbe bune. Când a fost cazul, i-a mustrat. I-a
stimulat să învețe, stabilind ierarhii simbolice (nu aveau medii
de premianți, dar îi felicita pe cei aflați pe primele locuri, iar
ei se bucurau că strădaniile lor dau roade și „diriga” le
vede). S-a ținut scai de ei să nu abandoneze, să înțeleagă
importanța studiilor, i-a sfătuit să fie buni colegi, să fie
uniți și de ajutor unii-altora. Inițiase o mică tradiție ca, la
sfârșitul fiecărui semestru (redus, în cazul lor, la cinci
săptămâni), să iasă la un suc, o bere, o cafea, să discute, să
se cunoască mai bine. Când programul de lucru i-a permis, i-a și
însoțit. „E un prilej să le spun celor mai stângaci, mai
neșlefuiți, despre normele de politețe la intrarea într-un local,
să nu vorbească tare în public, să nu uite de vă
rog
și de mulțumesc”,
zicea. I-a întâmpinat și păstorit cu drag, ei au simțit asta și
cei mai mulți i-au răspuns pe măsură.
Așa
se face că, după trei ani, au încheiat cu bine clasa a XI-a 33 de
elevi, toți
promovați încă din iunie, cu medii măricele. Bilanț foarte bun
pentru „marginalul” F.R. I-a lăudat și i-a încurajat să
aspire la mai mult decât la o adeverință de absolvire a liceului.
Era bucuroasă și optimistă: „Dacă vor continua să învețe tot
așa, cel puțin jumătate dintre ei au șanse să ia bacalaureatul”,
mi-a spus. La consiliul profesoral de încheiere a fost felicitată
pentru rezultatele frumoase obținute cu clasa. „Mulțumesc, dar
n-am făcut nimic extraordinar, senzațional... Mi-am iubit și mi-am
respectat clasa, am susținut-o... Atât. E normal, e firesc...”, a
răspuns.
În
toamna aceluiași an și-a încheiat „mandatul” de dascăl. S-a
pensionat. Clasa (deja închegată și pusă pe brazdă) a fost
preluată de altă colegă, pentru următorii doi ani, cât mai aveau
până să termine liceul. După o vreme, am aflat de la ei că noua
„băciță” i-a tratat de la început cu dispreț, le-a vorbit de
sus, i-a făcut să se simtă neînsemnați și ridicoli. Fără să
încerce să-i cunoască, i-a considerat din capul locului proști,
necivilizați, chiulangii, smiorcăiți-șmecheri care se plâng prea
mult de probleme personale... Nu s-a implicat, nu i-a ascultat, nu
i-a îndrumat, a interesat-o indemnizația de diriginte (ce-i drept,
mică, nestimulativă pe-atunci), nu binele turmei de care răspundea.
Le-a subminat încrederea pe care predecesoarea ei le-o insuflase.
Dezamăgiți, au semnalat situația la direcțiune, dar nimeni nu i-a
băgat în seamă, probabil pe motiv că „sunt adulți, să se
descurce!”. Da, erau, după buletin, adulți, dar cu statut de
turmă fără păstor. Am auzit-o pe una dintre eleve spunându-i
secretarei liceului: „De când s-a pensionat doamna dirigintă,
parcă suntem orfani”. Tensiunea între ei și a doua dirigintă
s-a întețit. I-au răspuns, tot mai apăsat, cu moneda
resentimentară a disprețului și a tonului arogant cu care ea
însăși îi tratase. Am încercat să-i vorbesc. Mi-a replicat sec,
victimizându-se: „Las-o baltă, că ăștia nu merită nimic! Sunt
grei de cap, leneși, obraznici, nu știu decât să se plângă și
să pretindă. Bine că termină și pleacă la vară din școală,
că mi-au mâncat zilele și nervii!”
Așa
se face că, în numai doi ani, sub noua conducere, s-a ales praful
de „turmă”. Neglijați, 15 elevi au abandonat, rând pe rând,
cursurile, iar dintre cei 18 care au rămas, la finalul clasei a
XIII-a au fost numai 9 promovați în iunie, ceilalți 9 –
corigenți! La sesiunea din vară a bacalaureatului, abia 2 dintre
cei promovați au îndrăznit să se prezinte.
Nu
se poate spune că a doua dirigintă n-a făcut nimic. A făcut
obligatoriile statistici, rapoarte, referate, procese-verbale, a
calculat medii generale, a numărat absențe motivate și nemotivate,
a pus note la purtare, a completat, încheiat și predat la arhiva
școlii cataloagele clasei... Birocratic, s-a achitat de sarcini. De
hârtii s-a ocupat, de sufletele „prostovanilor” din turmă –
nu! A rânduit hârtiile, a lăsat de izbeliște oamenii. A făcut ce
trebuia, dar nu și ce se cuvenea.
Două
„băcițe” au avut în grijă una
și aceeași „turmă”,
unul și același „material uman”, cu aceleași defecte și
calități. Prima a adunat turma, a pus-o pe picioare, a doua a
derutat-o, a șubrezit-o și a risipit-o. Simplă chestiune de
atitudine
față
de turmă
a fiecăreia dintre ele. Atitudine diferită, rezultate diferite...
La
fel se petrec lucrurile și în păstorirea „turmei” neamului!
Concluzia
este că, indiferent cum ar fi „materia primă”/ norodul –
poate fi și de calitatea a doua sau a treia – decisiv este ca
diriguitorii să facă ce se cuvine, nu să-și bată joc de turmă,
cu gândul numai la indemnizații grase și la propriile interese.
Lor le revin, în mod expres, datoria și răspunderea de a scoate la
iveală ce e mai bun, mai valoros din cei pe care îi conduc,
respectându-i, îndrumându-i, prețuindu-i și răsplătindu-i cum
se cuvine.
Cârcotașii
vor spune, probabil, că „parabola” asta nu se potrivește,
pentru că elevii nu-și votează/aleg diriguitorul, el fiind numit
prin decizie directorială.
Nu
contează! Ales
sau numit,
baciul care ajunge în fruntea oilor are o unică datorie supremă:
grija față de turmă. O datorie pentru care nu există derogări și
pentru abaterea de la care nu există scuze. Când lucrurile merg
rău, turma nu e nici de vină și nici de condamnat, vinovați sunt
aceia care, în loc să mâne oile la pășune, le hăituiesc spre
prăpastie. Iar când în viața turmei apare o lungă succesiune de
(nedi)baci, care în loc să o iubească, să o adune, să o
îngrijească și să o sporească (adică să fie mioritici
în sensul corect al termenului, nu în cel răstălmăcit de
răuvoitori), o disprețuiesc, o prostesc, o învrăjbesc, o
risipesc... la ce poți să te aștepți?
Nu,
românii nu sunt proști, sunt doar de mult prea multă vreme prost
conduși!
Mihaela
Malea Stroe
(în
„Curtea de la Argeș”, nr 1, ian. 2020)
|