Who's Online
Exista in mod curent, 108 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Roata vremii: Din viata profesorului de limba româna Ioan George Ciama - I
Scris la Thursday, August 13 @ 18:14:49 CEST de catre asymetria |
Bătrânețea are avantajele ei. Mi-a permis să descopăr că am trecut prin școală multe prea neatent, ca printr-un fel de tunel, unde din când în când apar trape de lumină. Luminile acestea îmi apăreau doar mie. Alte lumini erau vizibile celorlalți colegi. Asincron. Din păcate. De aceea nu cred că suntem o generație. Ioan Ciama a trăit cu totul altceva, deși frecventa același spațiu urban, uneori aceeași bibliotecă, același anticariat, pe aceleași străzi vechi. Scrierea lui autobiografică îmi oferă zeci de probe despre asincronia trăirilor, experiențelor, în cadrul aceleiași tranșe de vârstă. Descopăr acum, bucuros, o personalitate de o complexitate și de o verticalitate pe care diferențele între spațiile în care trăiam mi le făceau greu accesibile, ba chiar inaccessibile. Ioan Ciama locuia la cămin, chiar dacă în centrul orașului. Eu locuiam într-o periferie situată la vreo șase kilometri de liceu. Coexistența noastră era definită de un loc geometric, clasa, eventual curtea școlii. Nu cred că am schimbat în cei vreo cinci ani de coexistență pașnică prea multe vorbe între acești pereți. Mare îmi este bucuria că am avut șansa să trăiesc suficent pentru a afla câte ceva despre personalitatea și activitatea fostul meu colegul de liceu. Locuim prea departe unul de altul, el— la Pâncota, în România, eu — la Elancourt, în Franța, pentru a mai putea schimba ceva dintr-o relație care, prin natura lucrurilor, a fost superficială. Tot ce pot face este să permit și altora să afle ce am pierdut eu neștiind cine este Ioan Ciama, profesor de limba română. Unul dintre aceia fără de care neamul românesc ar fi fost mai slab și mai sărac. Dan Culcer
Autobiografia lui IOAN-GEORGE
CIAMA (IONUȚ)
Motto:
„A scrie despre trecut este a-l rememora și a-l reînvia, a-l
conserva și a-l transmite generațiilor următoare ca mesaj al
valorilor vieții trăite, valori pe care noi le-am moștenit de la
părinți și de la generațiile anterioare și pe care le dăruim
celor ce vin după noi într-o neîntreruptă continuitate a
identității de neam și țară.” (Constantin Rădulescu-Motru)
- REPERE
BIOGRAFICE
- Născut:
la 8 octombrie 1039, în com. Avram Iancu, satul Centru, cătunul
Coroiești, la nr. 183, situat la poalele muntelui „magic” Găina
(făcătoare de „ouă” de aur) – la propriu și legendar –
pe văile Păltinișului și Țohei, pârâuri ce izvorăsc chiar de
sub vârful muntelui, comună situată prima pe Valea Arieșului
Mic.
- Tatăl:
Gheorghe Ioan Ciama a Vidi, practicant a trei profesii, firește
alternativ: agricultor (deci țăran), meșteșugar – ciubărar,
dar și veterinar.
- Mama:
Zorița V. Ciama, născută Șoican, de profesie:
gospodină-agricultoare, dar și țesătoare și cusătoreasă de
costume și piese textile de artă populară. Era mai întâi o
țărancă în sensul tradițional românesc.
Tatăl
meu, Gheorghe Ciama (n. 1914), era un bărbat înalt (180 cm),
brunet, voinic, plin de energie, tipul omului de acțiune. Mama mea,
Zorița Ciama-Șoican, era o femeie blondă, foarte frumoasă, de o
feminitate plină de farmec, înaltă (176 cm). Părinții mei s-au
căsătorit în 1935, nași de cununie fiindu-le două familii
înrudite cu mirii: una Nicolae Lazăr și Samfira, cealaltă Vasile
Lazăr și Lucreția.
Tatăl
meu, fiind unicul fiu al bunicului Ioan. I Ciama și a bunicii Anette
Ciama-Leahu, a moștenit întreaga avere, pe care bunicul o dublase
în perioada interbelică: casa mare, livada (de meri, peri, pruni și
cireși) și pământul (4,95 ha arabil și 9 ha fânațe și
pășuni). Astfel, tata a intrat în rândul „țăranilor
mijlocași” din comuna Avram Iancu.
Bunicul
era un bărbat mic de statură (166 cm), rezistent și foarte
inteligent, umblat prin lume și cunoscător a trei limbi străine:
germana, italiana și rusa. Ca înzestrare, ca înfățișare și
interese culturale eu semănam cu bunicul.
- Copiii.
Între anii 1936-1954 mama a născut unsprezece copii: șase băieți
și cinci fete. În acest sens, Zorița Ciama a fost o autentică
mamă eroină, dincolo de orice semantisme oficiale.
- Primul
fiu, Ion-Viorel (n. 1936) a trăit foarte puțin, la câteva zile
după o naștere foarte grea și neasistată medical în niciun fel,
a decedat.
Între
anii 1937 și 1946, mama a născut cinci copii (alternativ: o fată,
un băiat) care au trăit până la senectute. Și aceasta în pofida
vremurilor războinice, cu conflicte armate devastatoare, datorate
noilor arme și a ideologiilor antiumane.
În
1939, tata a fost mobilizat, iar în 1941 a plecat pe Frontul de est,
fiind încadrat în Divizia de vânători de munte „Avram Iancu”
din Abrud, comandată de marele general al armatei române, Eduard
Mociulschi. Generalul era de origine poloneză, mai exact „valah
polonez” fapt ce i-a înlesnit pregătirea și ascensiunea până
la cel mai înalt nivel. Tata a fost instruit la arma branduri
(tunuri de munte demontabile și transportabile pe cai) ca artificier
și veterinar. Bunicul meu patern fusese genist.
- Olimpia
(n. 1937) a fost o fată înaltă ca mama și bine dezvoltată
fizic. Deși era premiantă, a fost reținută acasă pentru a ajuta
la numeroasele munci ale unei gospodării mari și a o ajuta pe mama
la treburile casei și îngrijirea copiilor mai mici decât ea.
Căsătorită
Candrea, a avut un singur fiu, Zeno, pregătirea și profesia fiind
de tehnician silvic. Olimpia a fost deci casnică, agricultoare, dar
și țesătoare talentată.
- Ioan-George
Ciama (n. 1939), subsemnatul s-a căsătorit cu Florica Blăgăilă,
absolventă de liceu și funcționară de stare civilă la Primăria
Pâncota. Familia noastră are o singură fiică.
- Lucreția
(n. 1942), căsătorită Miheț, a fost casnică, agricultoare,
țesătoare și tulnicăreasă. Fiica ei unică a studiat chimia la
Universitatea „Babeș-Bolyai”, este profesoară și deține un
atestat de cercetare științifică.
- Aurel
(n. 1944), ca moștenitor al averii părintești a rămas agricultor
și meseriaș ciubărar. Apoi a fost miner-tâmplar 20 de ani la
Minele de aur Baia de Arieș. În armată s-a specializat ca agent
veterinar.
Are
trei copii: Adrian este ofițer de jandarmerie; Adela este soră
medicală, iar Adriana este manager în afaceri „cu un stagiu de 20
de ani” în Spania (Provincia Huleva); acum, împreună cu soțul
și-a deschis o afacere la Craiova, unde și-a stabilit domiciliul.
Aurel are șase nepoți.
- Aurora
(n. 1946), căsătorită Savu (prof. de biologie), a fost prof. de
psihologie-logopedie la Școala Gimnazială Vărădia de Mureș
(jud. Arad). A studiat cinci ani la zi la Facultatea de
Psihologie-Pedagogie a Universității „Babeș-Bolyai” din Cluj.
Nu a avut copii.
- Vasile
(n. 1951), căsătorit cu Florica Pițu (bucovineancă) soră
medicală. A murit la 36 de ani de o boală de iradiere. S-a
recăsătorit cu Maria Bratu și ea a murit la 60 de ani.
Vasile,
ca și sora Aurora, a studiat la liceul de la Abrud. El a studiat
cinci ani la zi la Facultatea de Geografie-Geologie a Universității
„Babeș-Bolyai” din Cluj-Napoca. După obținerea licenței ca
inginer-geolog, a lucrat la Minele de aur de la Zlatna (2 ani),
transferat apoi la Secția de Carotaj Arad și în final
inginer-geolog de exploatare la Minele de uraniu din Banat (Oravița).
Din
prima căsătorie, familia lui Vasile a avut două fete. Amândouă
au urmat Liceul la Timișoara, apoi au studiat la Facultatea de
Matematică-Informatică a Universității de Vest din Timișoara,
devenind informaticiene.
Din
a doua căsătorie a avut un băiat, care, după absolvirea liceului
în Timișoara, a urmat cursurile la Universitatea Politehnica
Timișoara, devenind inginer.
În
multe perioade ale vieții familie mele părintești, deci și ale
mele, tragedia a fost o realitate cutremurătoare și dureroasă,
determinată de „teroarea istoriei”, de „absurditatea”
războiului mondial și a „războiului social” comunist. Cei mai
cumpliți ani pentru familia mea au fost anii 1948-1950 și
1952-1955. Instaurarea regimului criminal-comunist stalinist a adus,
în anii amintiți, pentru „oamenii mai avuți” – numiți
chiaburi – (mai mult de 60 ha de pământ proprietate privată) –
controale, confiscări, cote grele, munci voluntare interminabile,
persecuții pe delațiuni meschine etc. Teroarea comunistă se
înăsprea imprevizibilă, determinată de factori aleatorii,
inventați de partid și puși în aplicare de organele de
represiune. Vremuri „interesante”, vorba unui filosof chinez
daoist: „Să te ferească Cerul și Dao de ele!”
Experiențele
tragicului te afectează pe mai multe planuri: emoțional-sufletesc,
spiritual, în resorturile de gândire și interogații ontologice.
În plan social, îți afectează participarea la viața comunitară
și socială, sistemul de atitudini și relații cu Ceilalți – de
la familie la rudenii, de la colegi de studii și profesiune până
la valorizarea propriilor competențe în profesiune sau propriei
personanțe.
În
1948, la începutul anului, după ce la sfârșitul anului 1947
fusese instaurată republica „populară” – în realitate
comunist-stalinistă și neromânească – , bunicul meu a fost
arestat, pornind de la delațiuni ale vecinilor, că „ar deține
aur”, „ar deține armă”, că „n-ar fi luptat de partea
bolșevicilor în timpul revoluției roșii”. Bunicul le-a respins
pe ultimele două „acuzații”. Arma o predase cu un an înaintea
„sesizării”, conform legii. N-a participat, după dezertarea din
armata austriacă, la revoluția rusă, fiindcă era a rușilor, iar
el era român. Cât despre aur, a declarat că n-are aur care poate
fi confiscat. Cu toate acestea, a fost bătut dur în detenție,
încât i-au fost afectate organele interne, suspus unor tehnici
specifice de „tortură psihică” și înfometare. Eliberat la
mijlocul lunii februarie, a mai trăit foarte puțin. A trecut la
cele eterne în 4 martie 1948.
Viața
bunicului meu patern a fost un „roman” de aventuri insolite. Voi
relata.
- În
septembrie 1948 s-a născut fratele meu, Traian, dar a decedat în
octombrie 1948.
- În
ianuarie 1950 s-a născut fratele Titus și a decedat în februarie,
în același an.
Instaurarea
regimului comunist stalinist în 1948 a adus cu sine „teroarea
războiului civil/ social”, amenințând nu numai existența
familiei noastre, ci și ființa poporului român. Tata a plecat la
Țară (în Muntenia) cu căruța cu marfă (butoaie și ciubere).
Mama rămăsese acasă cu cinci copii și Olimpia – sora mare –
care o mai putea ajuta la muncile mai grele, bunica fiind păstoriță
cu vitele la munte. Munca, uneori extenuantă, persecuțiile
„organelor” au dus-o pe mama aproape la disperare. Situațiile
acestea au avut consecințe asupra sarcinilor, astfel că frățiorii
mei n-au avut șansa să supraviețuiască. Tata și bunica se
întorceau acasă numai la începutul iernii și atunci ritmul de
viață și de muncă se reîntorcea la normalitate. În această
atmosferă s-a născut în 1951 fratele Vasile care a supraviețuit
crescând un bărbat înalt (180 cm) și frumos, inteligent, care a
devenit inginer geolog.
În
aceleași condiții, relatate mai înainte, tragediile s-au repetat
în anii 1952-1954.
- În
iunie 1952 s-a născut sora mea, Dorina, decedând în 20 octombrie
același an.
- În
octombrie 1954 s-a născut sora mea, Doina, decedând la finele
aceleiași luni.
Evenimentele
sunt atât de sfâșietoare și dureroase încât nu mai e nevoie să
scormonim în „cenușa” vremii.
Am
stăruit atât de mult asupra componenței familiei mele și a
evenimentelor din copilărie și adolescență, fiindcă în actele
de la Cluj – atât când am fost licean, cât și atunci când am
fost student la Filologie – se „spunea” că am doar un frate
sau doar o soră, apoi și un frate și o soră. Câțiva colegi,
informați oral de „folclorul arhivistic”, au devenit vociferanți
în mod nedrept și nedemn, ceea ce spune câte ceva și despre reaua
lor credință. Datele reale au fost ocultate, minimalizându-se
dramele și tragediile familiei, ca fiind insignifiante,
dezinformarea funcționând în regim preferențial. Tatăl meu ar fi
fost deportat, cum a pățit notarul Banciu, comerciantul Puiuleț
sau alți câțiva. Pe doi munți „tronau” luptătorii
anticomuniști și antisovietici, până la urmă lichidați până
la anul 1960. Familia numeroasă și rudeniile mamei (a avut doi
frați și trei surori), plus alte numeroase familii de rudenii, l-au
salvat pe tata de confiscarea averii și deportare.
Componența
familiei noastre, ca și datele reale despre averea deținută, erau
altele. Familia „mea” era alcătuită din 9 membri: bunica
paternă, mama și tata și șase copii – nu i-au trecut pe cei
care au murit curând după naștere. Datele false și colportarea
lor aveau scopul de a arunca familia mea în rândul „chiaburilor”
– ceea ce s-a întâmplat, devenind „nesănătoasă social” și
care „trebuia” lichidată. Într-adevăr, părinții dețineau 6
ha de pământ arabil, dar aveau tot 6 copii. De asemenea, deținea
în cinci poiene de sub munte 9 ha de pășuni și fânețe. Dar
aceste terenuri nu erau roditoare și erau folosite cam jumătate de
an ca pășuni pentru vite și cai. Ele nu aduceau venituri agricole
la fel ca pășunile de pe munte păscute de cirezile sau turmele
tuturor celorlalți țărani din zonă. Diferența era că poienile
de sub munte erau proprietate privată, pe când pășunile de pe
munți (Muncel, Țoha, Dolea, Lespezi și altele) în suprafață de
peste o sută cincizeci de hectare erau comunale (adică ale tuturor
locuitorilor din Comuna Avram Iancu).
Cele
aproape 15 ha de pământ se împărțeau fie pe toți membrii de
familie, fie pe toți copiii, ceea ce situa familia în rândul
„țăranilor mijlocași” – cu atât mai mult cu cât toate
muncile erau efectuate de familie, mai puțin cositul. Iar venitul
familiei (ceea ce am numi astăzi profitul), pe un an de zile era în
jurul a 2000 de lei: 9/ 222 lei pe membru de familie. Într-un singur
an a urcat la 2242 lei, ceea ce însemna 250 lei/ persoană. Atunci
tatăl meu au fost declarat chiabur. Erai, potrivit legilor
comuniste, chiabur dacă aveai peste 10 ha pământ ARABIL sau cu
alte cuvinte „teren agricol”.
Pe
de altă parte, așa cum am arătat deja, se consemna că am fost
frați și surori la școală. Aceasta mi s-a întâmplat și când
am fost student. Când am fost elev de liceu, aveam și o soră elevă
în școala primară. Când am fost student, am avut o soră, elevă
de liceu, și un frate, elev de școală elementară. Această
dezinformare era lansată atât de organele locale comunale cât și
de organele de securitate. Pentru susținerea dezinformării se
găseau întotdeauna un coleg, un consătean sau un profesor –
indus în eroare.
În
volumul meu de poeme, „Interogația umbrei”, puneam întrebări
ontologice în maniera solilocviilor tragediei antice eline:
„Cine
în viață ne cheamă anume?
Cine destinul ni-l
pune soroc?
Cine alege secunda
și locul?
Cine prefiră atâta
nenoroc?”
Ar
putea cineva să descrie starea mea sufletească când devenisem elev
de liceu, când îmi căutam o opțiune de conștiință care să-mi
refacă curajul interior al vieții, tăria de a rezista „valului
tragic” ce bântuia în jurul meu? Viața mea/ ființa mea trecuse
prin experiențe existențiale „în preajma morții” din cauza
„răului istoric” (captivitatea României), „răului social”
(războiul social-comunist) și al „răului metafizic” (de care
vorbeau iluminiștii cu două secole înainte). Cine să-mi înțeleagă
drama sufletească? Consătenii mei, Gojei Teofil sau Marinca Adrian?
Pe linie maternă, Gojei îmi era văr de gradul al treilea. Ne
frecventa casa și familia în vacanțe, dar niciodată în prezența
mea. Teofil era prieten bun cu fratele meu Aurel și niciodată nu
pleca cu mâna goală de la el. Nu l-am vorbit niciodată de rău și
nici despre flegmatismul lui cinic. Cât despre Marinca Adrian, ce să
spun? El însuși se considera nimeni altul decât „agatârșul
Târsei”. Ceilalți îmi erau colegi de clasă și atât. Prieteni
doi-trei-patru dintre „interniștii liceeni” de la „Barițiu”
sau „Avram Iancu”, toți originari din Munții Apuseni. Cu ei ne
întâlneam când eram liberi; ne plimbam prin oraș, făceam schimb
de impresii și de cărți vechi sau noi. Cu ei cutreieram cele trei
anticariate din Cluj. Când mă întorceam de acasă, din vacanțe,
primeam întotdeauna un litru de „țuicomicină” de cireșe de
cea mai bună calitate și ceva bani. Cutreieram cu unul sau doi
prieteni sau consătene anticariatele în căutare de „cărți
bune”, tipărite în perioada interbelică. Știam deja că
anticarii erau tentați și „aprovizionați” cu cărți de mare
valoare salvate de „proprietari” de la distrugerea lor de către
comuniști, în primii ani ai „instaurării” lor la putere.
Acești proprietari erau „candidați” la emigrare (armeni, evrei,
greci, germani, evrei, polonezi, italieni etc.) și căutau să le
vândă „pe sub mână” anticarilor, care erau mijlocitori cu
cumpărătorii solicitanți. Printre cele mai valoroase achiziții de
atunci, ale mele, au fost: Geneza
formelor culturii de
P.P. Negulescu (filosof), Opera
lui Mihai Eminescu
(5 vol.) de George Călinescu, B.
Pascal. Omul și opera,
Istoria...
lui A. Oțetea etc. De la Corpus Adrian am cumpărat Gorila
(roman) de Liviu Rebreanu, Cronici
literare
de Pompiliu Constantinescu (critic literar interbelic) și volume de
poezii de Ion Pillat și două volume de poezii de Vasile Voiculescu.
La
internat, dețineam un compartiment de dulap (cu două compartimente;
celălalt era la lui Gojei); compartimentul meu era plin cu cărți
(pe jumătate), haine puține. Nu am fost pasionat de romanele
polițiste (nu aveam timp), ci de romanele istorice și de spionaj,
de biografii ale „oamenilor mari” (literatură, arte, istorie,
științe), cărți de călătorie și exploratori, literatura
populară românească (la îndemnul prof. univ. Nicolae Dunăre),
cărțile despre eroii moților – eroii naționali Nicola
Ursu-Horea și Avram Iancu; nuvele, povestiri și romane românești
de literatură universală și, bineînțeles, Jules Verne, Mark
Twain și epopeile...
Din
copilărie. Întâmplări din pădurea milenară de fagi
Eram
de aproape șapte ani și însoțeam pe bunica la păstoritul vitelor
în cea mai pare poiană Godeanu-Tarnița, situată sub vârful
Muntelui Găina. Stând culcat în iarba moale, la un moment dat, am
ațipit. Când m-am trezit, am observat la vreo șapte-opt metri, un
lup cenușiu, sprijinit cu picioarele anterioare pe un fost mușuroi
de furnici, fixându-mă cu privirea. M-am ridicat în genunchi și
am vrut să strig, dar glasul îmi era paralizat de spaimă. Mi-am
întors fața spre bunica și atunci mi s-a dezlănțuit vocea
într-un strigăt disperat de ajutor.
În
momentul acela, bunica și-a întors privirea spre mine, a observat
lupul în apropierea mea. A alergat într-un suflet spre mine, apoi
spre lup, purtând în mână o armă albă – o coadă de alun în
vârful căreia se afla o săgeată metalică având două vârfuri:
unul vertical și altul orizontal. În timp ce bunica se îndrepta
spre sălbăticiune, lupul s-a întors spre pădure pășind agale.
Auzind
strigătele mele de ajutor, tata și mama au sosit în fuga mare la
noi.
Părinții
se aflau în pădure, la vreo sută de metri în interiorul pădurii,
unde se ocupau cu tăierea unui fag falnic, pentru a-l putea preface
în doage de butoaie.
Tata,
sosit la noi, mânuind un topor mare cu coada lungă, a alergat pe
lângă bunica, i-a smuls săgeata și a urmărit lupul. Șiret,
animalul pădurii, a ocolit elipsa poienii și a apărut în partea
cealaltă a pădurii, unde păștea un vițel înțărcat. Tata a
alergat înspre lup, care se codea să plece, și-a aruncat spre
spinarea lui săgeata nimerindu-l. Lupul a scos un răget prelung de
durere, care a răsunat, prin ecoul lui, în toată pădurea. Apoi,
l-a urmărit până a trecut Valea Țohii, situată cam la jumătate
de km. „ – Era să te mănânce lupul!”
Între
întâmplare și fatalitate tragică este un singur pas. Aveam șapte
ani.
În
anul următor l-am însoțit pe tata, urcând pe munte, în căutarea
unei colibe construită de bunicul pe pășunea de pe munte, înainte
de a-și cumpăra fânețe și pășuni din poienile de sub munte. Am
trecut din nou prin Pădurea Tarniței. Urcând pe „drumul
vitelor”, la un moment dat am auzit un fâșâit de frunze și
imediat un mormăit furios. „Iată ursul!” Cobora agale pe cărare
și era probabil nemulțumit că-i băteam cărarea. Tata mergea
înainte cu toporul în mână, ursul cobora tacticos spre noi. Era
un urs mare, greoi și bătrân. Undeva, mai jos, un bârlog mare
numit „Raiul Urșilor”. Am părăsit cărarea pe care venea ursul
și am mers pe o potecă paralelă cu ea. Dar ursul s-a mutat și el
pe potecă, întâmpinându-l pe tata cu o labă întinsă spre el.
Tata l-a lovit cu muchia toporului peste labă. Ursul a căzut la
pământ gemând și zvârcolindu-se de durere. Apoi a început să-și
scuture laba rănită și a rămas acolo în cărare mormăind. Noi
ne-am continuat drumul, spionându-l pe urs, ca să vedem dacă nu
cumva se scoală și pornește după noi. Dar n-a făcut-o.
La
întoarcere, pe același drum, n-am mai văzut ursul. Culmea/ Spaima
m-a cuprins abia după ce ajunsesem la coliba din Muncel. Un fior de
neliniște adâncă mi-a cuprins sufletul, încât m-a podidit
plânsul fără să-l pot stăpâni. La întoarcere, după ce n-am
mai văzut marele urs și întâmplarea era consumată deja, m-am
liniștit. Aveam să împlinesc 8 ani în toamnă și „dădusem
mâna” deja cu două „întâmplări periculoase” totuși, din
care și eu am ieșit cu bine, eu fiind mai curând „un
contemplator în pericol”, decât o „victimă.”
Din
copilărie. Întâmplări din „expedițiile” comerciale
Prima
expediție comercială din copilărie am făcut-o la vârsta de șase
ani, împreună cu bunicul patern în Banat. Bunul conducea o căruță
mare cu coviltir înalt, încărcată cu 30 de saci de mere, trasă
de doi cai: Bubi și Barna – un cal și o iapă – numele fiind
ironice. Am străbătut Țara Zărandului, pe Valea Crișului Alb, am
traversat Mureșul și poposeam în Câmpia Banatului la târgurile
comunale și satele de câmpie. Era primăvara, în aprilie și mere
nu mai existau pe piață. Astfel că bunicul s-a ales la schimb cu o
căruță de cereale (grâu, orz, ovăz, porumb, și secară. În
plus și ceva bani.
Iar
pentru mine, ieșirea din lumea munților și pădurilor apusene,
dintr-un orizont „închis” de munți, dealuri și stânci și
intrarea în lumea nemărginită a câmpiilor cu un orizont „deschis”
și aparent infinit, a fost o „revelație”. Era o primă și
inedită experiență existențială și geografică. Nu mă mai
săturam să contemplu la orizont răsăritul și apusul soarelui!
Iar în Banat, lumea chiar era altfel, aparținând parcă altei
civilizații, cu felul ei specific, al bănățenilor, de a grăi, cu
alte ritmuri de muncă și de viață mai puțin febrile, mai lente,
mai calme și mai așezate.
Întâmplarea
memorabilă pe care n-am uitat-o niciodată a fost „o întâlnire
de gradul cinci” cu o haită de câini hămesiți, astăzi le-am
zice „ai străzii”. Deși cunoșteam comportamentul visceral al
câinilor – întotdeauna am avut în curtea casei câini, unul mare
de pază și unul mic de joacă, eu n-am intuit, la vârsta aceea, că
ei îmi voiau traista cu mâncare și nu pe mine! Din vecini, bunicul
a auzit lătratul câinilor și nechezatul cailor. Tocmai caii,
lăsați liberi să pască pe marginea drumului, au „intuit”
pericolul și au alergat „pe teatrul de operații”. Sforăind și
nechezând puternic au atacat haita lovind câinii cu copitele.
Câinii nu se mai puteau apropia, fiindcă bidivii îi articulau cu
copitele din nou. Văzând „spectacolul” de la marginea șoselei,
bunicul mi-a strigat: „Aruncă traista!” ceea ce am și făcut.
Câinii au înhățat-o și au rupt-o în bucăți.
În
această întâmplare, caii au fost salvarea mea. Oricum îi tratasem
foarte bine, îi hrăneam adeseori la prânz, le ofeream și bunătăți
rămase de la masa oamenilor. Deja îi călăream și-i duceam la
pășune, la un km de casa mare sau într-o poiană la 3 km de
marginea satului.
În
anul următor, tata m-a luat cu el „în Țară”, tocmai în
Vechiul Regat (Muntenia), cu aceeași căruță, dar plină de
butoaie de fag și de ciubere de brad și cu aceeași cai.
Itinerariul „expediției” a fost năucitor pentru mine. Pe atunci
nu exista televizor, iar orașele și marile orașe le vedeam doar în
imagini foto, în ziare, reviste, albume sau cărți. Diferența era
însă ca de la cer la pământ. Toată călătoria a fost un lanț
de surprize pentru mine. Ceea ce întâlneam și vedeam era ceva
halucinat. Civilizația rurală era una realistă și acceptabilă de
imaginația și mintea mea. Dar civilizația urbană cu bulevarde, cu
palate și clădiri monumentale, cu catedrale și biserici mărețe,
cu întregul „furnicar” omenesc! Dincolo de acestea m-au uimit
mijloacele de transport, automobilele, trenurile accelerate,
avioanele și vapoarele. Realitatea însăși mi se părea nu numai
fascinantă și misterioasă, dar parcă „ireală”. Itinerarul:
Avram Iancu-Turda, Turda-Făgăraș-Brașov,
Brașov-Predeal-Sinaia-Ploiești-București (Obor), unde am stat două
săptămâni. În continuare: București-Roșiorii de
Vede-Alexandria-Giurgiu-Oltenița-Călărași-Lehliu-București. De
la mijlocul lunii august până la mijlocul lunii noiembrie a fost
pentru mine o călătorie ideală în „exoticul” realității
urbane. Poate pentru un indiferent, realist sau flegmatic toate
acestea pot părea banale. Pentru un tip uman sensibil și emoțional
ca mine, au fost „o nouă revelație.” Căci eu priveam lumea nu
numai cu ochiul minții, ci și cu „ochii sufletului”, dornici să
contemple „lumi noi” și să realizeze și o „cunoaștere
sensibilă”.
La
întoarcerea acasă, pe Valea Prahovei, ne-a ieșit în cale o nouă
întâmplare, de astă dată de origine climatică în toamna târzie.
Urmând pe șoseaua mărginită de Râul Prahova, cam pe la jumătatea
drumului spre Predeal, am poposit pe iarba dintre șosea și râu sub
cerul aproape senin.
Tata
dormea tun în căruță, eu pe o poneavă mai groasă sub căruță.
O furtună neașteptată și intempestivă s-a dezlănțuit parcă
din senin cam pe la miezul nopții. Inundația, produsă de ploaia
torențială, a alarmat mai întâi caii, care începuseră să
necheze furioși. Apa avea pe tăpșan 20-30 de cm și creștea
amenințătoare. La nechezatul cailor, tata s-a trezit brusc și a
alergat mai întâi în spatele căruței, găsindu-mă agățat cu
amândouă mâinile de o obadă a căruței. Apoi, după ce m-a
salvat, a pus caii la căruță și ne-am urcat pe un dâmb
neinundabil. Curând furtuna s-a oprit, noi ne-am schimbat hainele și
ne-am deplasat pe un platou înalt unde staționau mijloacele de
transport de toate felurile.
Dimineața
ne-am continuat drumul.
M-am
gândit atunci la lipsa de previziune, la capriciile naturii și la
coincidența dintre fenomenele naturii și hazardul întâmplării.
Ne-am continuat drumul foarte lung până acasă fără alte
incidente majore.
La
maturitate, după militărie și anul de prof. suplinitor, am meditat
la ceea ce numim „condiția umană”, despre care la noi a scris
marele psiholog Nicolae Mărgineanu. Pe de-o parte este Natura sub
toate formele sale terestre sau cosmice (care au impact asupra vieții
umane), pe de alta este omul cu întrebările și potențialele sale.
M-a siderat însă un fenomen „natural”: conflictul etern din
natura umană între instinctul vitelor (instinctul vieții-instinctul
care susține viața) și instinctul tanatic („instinctul” morții
– care anulează viața). „Vitern” vine din lat. „vita, -ae”
→ viață, iar „tanatic” de la o întruchipare a morții în
mitologia elină. Iar acest conflict perpetuu a două forțe „oarbe”
ale naturii m-a dus cu gândul, la vârsta de 22 de ani, la altă
înfruntare permanentă dintre destin și hazard, o întâmplare
insolită care îți apare în mod neașteptat la o cotitură a
vieții. Pe unii oameni, destinul îi pune în fața
imprevizibilului, al absurdului sau la întâmplării cu potențial
tanatic. De ce oare altor oameni nu le scoate în cale situații,
întâmplări sau evenimente cu potențial tragic? Cei care nu au
experiențe existențiale de acest tip sunt oare mai bogați sau mai
săraci sufletește? Conștiința lor este mai bogată sau mai săracă
din punct de vedere cognitiv și moral?
Nevoia
morală de a cunoaște a OMULUI, în toate resorturile, înzestrările
și „determinările” sale, m-a împins să studiez la o facultate
de filologie, nu psihologie, căci „literatura bate psihologia”.
Întorcându-mă
la „expedițiile comerciale” ale tatei, am mers și a doua oară
„în țară”, dar de această dată altfel. Tata a închiriat
două vagoane de tren de marfă, a pus caii și căruța cu coviltir
într-un vagon, iar marfa în al doilea vagon. Noi stăteam și
înnoptam în căruță, din când în când contemplam natura și
forfota umană din marile gări unde locomotiva era alimentată cu
combustibil. Aceasta a fost posibil, pentru că unele drepturi ale
moților, obținute în interbelic, n-au fost anulate de frica unor
revolte sociale masive. Deja luptele de rezistență față de
ocupantul sovietic începuseră. Nu se dorea ca Munții Apuseni să
devină un vulcan de erupție socială.
Itinerarul
a fost același până la București. Din capitală am traversat
Bărăganul numai cu căruța: Lehliu, Slobozia, Fetești; apoi
Dobrogea: Cernavodă, Mehadia, Constanța. Marele oraș port a fost o
altă „revelație” pentru mine, ca de altfel și Marea Neagră.
Un „univers” nou, o buclă a spațiului și timpului: uscatul
„țărmuit” de imensitatea apelor fremătătoare ale mării și
vălurind necontenit la o margine de uscat. Am contemplat marea „în
realitatea ei reală” surprinzându-i vrăjile și misterele ei,
exotice pentru mine – om al muntelui și al orizontului „închis”
între coline eterne și împietrite, nemișcătoare. Las la o parte
ce mâncări noi am gustat, ce străzi am colindat. Din acea
descindere în inima Dobrogei, în Constanța, două obiective mi-au
rămas pentru totdeauna: statuia poetului latin Ovidius și Muzeul de
istorie și arheologie – cu revelarea civilizației getice și
romane. Am revenit, în anii satisfacerii serviciului militar
grăniceresc și am vizitat toate siturile arheologice din Dobrogea.
La mijlocul deceniului șase, am participat la o excursie
studențească a Filologiei clujene în Constanța – la Mare și în
Delta Dunării, fiind ghid câtorva colegi și colege de studenție.
Amintiri
din copilărie și adolescență
După
absolvirea cu examen a Școlii elementare Avram Iancu, am dat examen
de admitere la Școala Medie Nr. 4 din capitala Ardealului, Cluj;
ulterior Colegiul Național „Emil Racoviță”.
Vara
anului 1954 mi-am petrecut-o în familie, activ aproape permanent la
muncile agricole de vară. Așteptam decizia tatei, dacă mă înscrie
la Liceul Pedagogic din Abrud sau nu. Între timp, inspectorul școlar
șef al Inspectoratului școlar raional Câmpeni l-a contactat pe
proful de mate, Eugen Galin, care se afla la Abrud într-o misiune
inspectorială. Insp.-șef Nicolae Leahu și prof. Eugen Galin se
cunoșteau de la Cluj, unde Leahu urmase studiile universitare la
Universitatea „Victor Babeș”, Facultatea de Geografie. Amândoi
profesorii erau pe o anumită linie genealogică, după străbunii
lor, polonezi. Proful Leahu era din neamul „vlahilor” polonezi
din Carpații Nordici, proful Galin era polonez de origine franceză,
cu înaintași din epoca napoleoneană.
În
aceeași perioadă (a absolvenței noastre), „Legea învățământului”
și „metodologia” ei prevedea prezentarea la examenul de admitere
la liceele foarte bune din capitalele administrative ale regiunilor
și a absolvenților premianți din comunele/ localitățile
„istorice”. În cazul Țării Moților erau comunele Albac, Avram
Iancu, Horea, Cărpiniș, Bistra, Lupșa, Sălciua etc. Astfel, au
fost înscriși și au ajuns, prin examen de admitere, din comuna mea
natală elevi/ eleve la Liceele: Pedagogic, Sanitar, de Coregrafie
sau la „Racoviță”, „Barițiu”, „Bălcescu”, „Avram
Iancu” etc. din Cluj. Iar eu și Gojei, ulterior și Marinca Adrian
(din clasa B), „ajutat” de un avocat local, am fost înscriși la
examenul de admitere la Școala Medie Nr. 4 (de băieți) din Cluj,
fiind toți trei admiși după susținerea examenului.
În
anii de liceu de la Școala Medie (de băieți) Nr. 4, am descoperit
un mediu superior de înaltă culturalitate și intelectualitate,
propice devenirii noastre. În același timp, viața noastră în
clasele acestui Liceu poate fi socotită ca un laborator al formării
caracterelor noastre într-un climat de percepție și înțelegere a
valorilor superioare ale vieții și culturii, fiind într-un timp
blestemat dintr-o istorie bolnavă. Formarea și educarea
conștiințelor, protejarea individualităților temperamentale, avea
accentul pus pe învățarea valorilor culturale necesare variatelor
opțiuni profesionale.
Adaptarea
mea la atmosfera și exigențele liceale a fost lentă și greoaie.
Poate de aceea am rămas toată viața un neconformist antidogmatic
moderat, neasumându-mi postura de rebel, dar nici pe cea de
oportunist. Mai curând pe cea de observator sau spectator – în
același timp contemplator. Îmi amintesc de o „lecție” a
profesorului diriginte Alexandru Câmpeanu care se numea „Valorile
vieții”. Nu mi s-au părut nici prea interesați, nici prea
activi, colegii mei , la această temă ESENȚIALĂ de educație și
de formare a conștiinței de sine. Ei bine, la întrebarea „Care
este ce mai importantă valoare a vieții s-a răspuns „în fel și
chip”... Dirigintele ne-a dat răspunsul veritabil: „Cea mai
importantă valoare a vieții este...VIAȚA”. Nu sănătatea, nu
înzestrarea, nu bogăția, nu nenorocul, șansa. A doua valoare a
vieții este CONȘTIINȚA DE SINE (care înseamnă și cunoașterea
înzestrărilor personale și cunoașterea de sine etc.). Abia a
treia valoare este SĂNĂTATEA, mai întâi a minții, apoi a
corpului. După 15-20 de minute lecția s-a încheiat fără vreo
„dezbatere” mai profundă, cu toate că se voia o lecție de
viață, de formare a „conștiinței vieții” adolescenților
care eram. Era o lecție subversivă pentru acel timp și mai ales
pentru acel regim politic discreționar.
Anii
de liceu au fost temelia pe care s-a înălțat concepția mea despre
viață, pe care s-a bazat existența mea culturală și
profesională. Acestea mi-au permis – alături de experiențe și
achiziții științifice – să înțeleg unele fenomene ale epocii,
să nu mă las sedus de „glasul sirenelor materialismului marxist”
– fie ele naiv comunitariste sau ale socialismului „real”
(utopic și el).
În
anii de liceu, am învățat de la profesorii noștri (nu de la toți)
să nu accept „compromiterea valorilor și degradarea lor (prin
ideologizare și manipulare sau inversarea lor): fie vârfuri umane,
fie culturale și/ sau artistice, fie morale sau/ și spirituale.
Chiar și atunci când am ajuns la disperare (cauze: tragediile din
familie sau școala elementară; nedreptățile cu care m-am
confruntat în societate datorită aparatnicilor de partid...) am
găsit resurse sufletești și de conștiință să mă REDRESEZ,
știind, conform unui vers al meu scris atunci:
„În
pomul disperării putrezește timpul.”
Idealurile/
opțiunile culturale, științifice și morale cultivate de DASCĂLII
Liceului nostru m-au îndrumat să refuz tacit „propagandismul
infernal utopic comunist”, să nu accept relativizarea și
discreditarea valorilor-operă a spiritului ROMÂNESC. Dascălii
noștri au fost pentru noi, la vârsta adolescenței, LUMINILE
CONȘTIINȚEI noastre. Am fost o clasă și o generație care avea
„sete de cunoaștere” și experiențe diferite, deși trăiam
într-o societate închisă și represivă. Erau diferențe, dispute,
mici controverse sau ciocniri, dar toți cei înzestrați superior
își căutau un drum care să le asigure succesul în viață,
libertatea de opțiune, fără pierderea identității individuale
sau morale.
În
ceea ce mă privește, modelele mele de viață în Școala
elementară Avram Iancu au fost: învățătoarea Mărioara Banciu și
învățătorul-director de școală Iancu Augustin. D-ra Mărioara
fiindcă m-a tratat diferențiat față de colegii mei, fiindcă
știam să citesc și să scriu când am împlinit vârsta de 8 ani.
Prima școală a făcut-o bunicul patern care m-a învățat mai
întâi să citesc cam între cinci ani și jumătate și șase ani
și jumătate. Era întotdeauna abonat la un ziar național și
dispunea de o mică bibliotecă din care nu lipseau poveștile,
basmele, legendele; poezia populară, cântecele, baladele; poeții
culți preferați: Alexandrescu, Bolintineanu, Alecsandri, Eminescu,
Coșbuc, Goga, Pillat, Voiculescu, Cotruș Aron.
De
fapt, nu mi-au trebuit mai mult de trei luni să învăț toate
literele/ grafemele limbii române și cele de mână și cele de
tipar. Bunicul mi-a deschis, la o vârstă fragedă încă, orizontul
lecturii și universul fabulos al literaturii. Când am mers în
prima zi de școală, în clasa întâi, învățătorul Banciu a
descins la noi acasă, chestionându-l pe bunicul, cum anume a
procedat cu mine de am învățat atât de repede și atât de ușor
cititul și scrisul: cele două instrumente culturale de bază. În
toamna acelui an 1947, învățătoarea mea și bunicul meu patern au
stat de vorbă o după-amiază întreagă, împărtășindu-și
experiențele învățătorești, acolo pe prispă, fără să-i
tulbure nimeni. Bunicul și tata aveau în vecini un învățător,
prieten de „dezbateri politice sau istorice”, când acesta se
întorcea de la Școala elementară din Târsa, ultimul sat al
comunei situat la poalele Muntelui Biharia (sau Bihor), nume arian.
În Antichitate, satul a adăpostit o comunitate (gintă) de sciți
agatârși. Acolo, pe malul Arieșului Mic, locuia și familia lui
Marinca Adrian, posesoare de moară pentru cereale și gatăr.
Mărioara
Banciu era o tânără absolventă de Școala normală de învățători,
o fată foarte frumoasă, de statură mijlocie, fermecătoare și
sufletistă, admirată și prețuită de toată lumea. Avea aspirații
și idealuri înalte pentru sine. Era fiica notarului comunei Avram
Iancu, intelectual și jurist, fost primar al comunei în ultima
guvernare liberală interbelică și care a construit cel mai mare
dispensar uman din Țara Moților, dotat cu toate cele de trebuință.
Ea era mezina familiei; avea un frate și o soră.
Ce
i-a rezervat oare regimul comunist opresiv și represiv unei
intelectuale? Dar familiei sale (tatăl jurist, iar fratele prof. de
istorie? Confiscarea totală a averii și deportarea în Bărăgan
pentru un deceniu și jumătate. I se „naționalizase” nu numai
casa, acareturile și grădina, dar și mobilierul, biblioteca și
toate ustensilele de preț. Au fost și oameni mai înțelepți
pentru ca în comună să fie întemeiată o bibliotecă comunală în
sediul școlii. Și astfel, cărțile Banciului au constituit baza
unei biblioteci deschisă tuturor cititorilor mici sau mari, tineri
sau bătrâni. De fondul acesta de carte m-am bucurat și eu până
după absolvirea facultății.
Așadar,
primul model-îndrumător și formator a fost învățătoarea
Mărioara Banciu, al cărei glas cald și amabil și al cărei cântec
melodios de artistă nu l-am mai auzit niciodată. Parcă se topise
în neant, dar amintirea este nemuritoare în sufletul elevilor săi.
La finele clasei a II-a, toți elevii știau să scrie și să
citească bine, aveau cunoștințe bogate despre natură și om, la
nivelul vârstei lor, învățaseră să se poarte decent și
politicos în familie și în societate. În prima zi de școală din
clasa a III-a, părinții care însoțeau elevii au plâns, mai ales
mamele care au izbucnit în hohote. Aveau lacrimi în ochi și durere
în suflete.
Și
totuși, destinul a hotărât să avem în clasele a III-a și a IV-a
tot o învățătoare foarte bine pregătită, originară din satul
Casa Iancului, tot tânără, frumoasă și nemăritată, care și ea
a avut un destin tragic. Un activist de partid, care se credea
„posesorul absolut al vieții ființelor umane”, a împușcat-o
în cap, ca pe un animal de vânătoare, fiindcă îi refuzase
curtenia. Fapta abominabilă s-a petrecut când eram în clasa a V-a,
primăvara (?!).
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|