Bătrânețea are avantajele ei. Mi-a permis să descopăr că am trecut prin școală multe prea neatent, ca printr-un fel de tunel, unde din când în când apar trape de lumină. Luminile acestea îmi apăreau doar mie. Alte lumini erau vizibile celorlalți colegi. Asincron. Din păcate. De aceea nu cred că suntem o generație. Ioan Ciama a trăit cu totul altceva, deși frecventa același spațiu urban, uneori aceeași bibliotecă, același anticariat, pe aceleași străzi vechi. Scrierea lui autobiografică îmi oferă zeci de probe despre asincronia trăirilor, experiențelor, în cadrul aceleiași tranșe de vârstă. Descopăr acum, bucuros, o personalitate de o complexitate și de o verticalitate pe care diferențele între spațiile în care trăiam mi le făceau greu accesibile, ba chiar inaccessibile. Ioan Ciama locuia la cămin, chiar dacă în centrul orașului. Eu locuiam într-o periferie situată la vreo șase kilometri de liceu. Coexistența noastră era definită de un loc geometric, clasa, eventual curtea școlii. Nu cred că am schimbat în cei vreo cinci ani de coexistență pașnică prea multe vorbe între acești pereți. Mare îmi este bucuria că am avut șansa să trăiesc suficent pentru a afla câte ceva despre personalitatea și activitatea fostul meu colegul de liceu. Locuim prea departe unul de altul, el— la Pâncota, în România, eu — la Elancourt, în Franța, pentru a mai putea schimba ceva dintr-o relație care, prin natura lucrurilor, a fost superficială. Tot ce pot face este să permit și altora să afle ce am pierdut eu neștiind cine este Ioan Ciama, profesor de limba română. Unul dintre aceia fără de care neamul românesc ar fi fost mai slab și mai sărac. Dan Culcer
Profesoara
de Biologie OLIMPIA COMȘA
Opus
„manierei” de „nevroză pedagogică” era stilul rafinat de
relaționare în procesul de predare-învățare și educare al
Doamnei Prof. Olimpia Comșa. Era un exemplu de conduită pedagogică:
cu o înaltă conștiință de sine, stăpână pe sine, calmă,
echilibrată și constantă. Era o femeie frumoasă atât exterior,
distinsă și elegantă cu moderație, cât și interior, dezvăluind
bogăția sa sufletească în atitudinea sensibilă față de toți
elevii, fără a ține cont de criterii sociale sau diferențe
comportamentale. Deci făcea parte dintr-o categorie socială
superioară, avea vocația comunicării demne și sensibile cu toți
elevii deopotrivă. Dacă greșeai cu ceva, din punct de vedere
științific, la răspuns, te aștepta să reflectezi și să te
autocorectezi. Dânsa avea acces la adevărata reflecție
intelectuală care nu e imediatistă, ci presupune derularea unui
proces psihic mai complex. Dacă făceai o gafă de natură
comportamentală, te simțeai nu numai rușinat, ci și vinovat în
fața Ei.
Ființă
superioară, conștientă de valoarea Ei, dar în mod egal de
valoarea omului-OM pe această planetă, avea față de elevii săi
care treceau prin impasuri sau neliniști existențiale, o atitudine
de caldă protecție și da sfaturi oferind și repere pentru
depășirea momentului critic „așa cum numai o mamă știe să o
facă” (Prof. univ. Nicolae Miu).
Doamna
Comșa semăna cu mama mea. Mama Zorița era puțin mai înaltă și
cu o siluetă mai accentuată, în pofida celor 11 nașteri avute.
Mama era o femeie blondă, foarte frumoasă, calmă, de o blândețe
îngerească, bună la suflet până la sacrificiul de sine, dar
exigentă și dreaptă ca oricare creștină autentică și
iubitoare.
În
timpul studiilor liceale, D-na Comșa nu mi-a fost substitut de mamă
la vârsta adolescenței, fiindcă mama trăia și era sănătoasă,
ci un MODEL UMAN și moral în Clujul acelor timpuri, pe cât de
frumoase, pe atât de dramatice.
La
Prof. Olimpia Comșa bunul-simț, buna-credință, bună-cuviința,
blândețea discretă, atenția răbdătoare, aprehensiunea
sufletelor noastre „în expansiune” luau forma naturaleței și a
bonomiei pedagogice – în sensul de „îngăduință” exigentă
și demnă. Fiind prof. de biologie la o clasă de băieți
adolescenți, în care „vocile” insinuante, ironice sau
vociferante ale câtorva volubili nestăpâniți erau primite cu un
zâmbet înțelegător, dar repede suspendat pentru a permite
continuarea lecției.
M-am
gândit la D-na Prof. ca la un om superior, cu VIRTUȚI umane reale
și active, cu personanță caldă și protectoare. Dacă în
tulburările, neliniștile și angoasele adolescenței mele, am
căutat un model cu adevărat uman, l-am aflat la DEMNA Prof. de
biologie, la materiile căreia am și avut acces la note maxime.
Lecțiile
Prof. Comșa erau deschise oricărei minți cu înzestrări
intelectuale medii, cu deprinderi de atenție și concentrare
consolidate. Cursivitatea „discursului didactic” era realizată
prin claritate, „refuzul prețiozităților neologistice”, prin
ritmul mediu al expunerii, descrierii sau argumentării
cunoștințelor. Toate acestea făceau „miracolul” înțelegerii
din clasă a lecției și ca atare a învățării/ asimilării ei
„în timpul predării”. Un fost licean al Profesoarei preciza că
„avea darul de a preda foarte frumos biologia”. Lecțiile Dânsei
erau marcate de facultatea sistematizării nespeculative, a analizei
pertinente și concise. La încheierea lecției aproape regretai că
predarea s-a încheiat, fiindcă noi, elevii, eram marcați de
curiozitate pentru ceea ce urma să predea, consolidând astfel
interesul pentru cunoașterea naturii vieții omului în general, dar
și în mod particular.
Stilul
acesta pedagogic și didactic a orientat profesional peste 50 de
viitori specialiști „in nuce” spre profesiuni legate de
științele biologice: profesori de biologie, biologi, medici,
farmaciști, veterinari, dar și universitari. Onestitatea și
modestia Profesoarei nu erau de natură „să facă tapaj” de
succesele sale de profesoară eminentă. Profesoara își trăia
interior-sufletește și mintal – succesele. Poate de aceea erau
atât de puțini „foști elevi” care își exprimau recunoștința
și prețuirea pentru vocația și competențele Profesoarei noastre,
care nu dorea să strălucească prin „mândrie publică” sau
atitudini „personaliste” precum alții.
Este
adevărat că interesul și pasiunea mea pentru cunoașterea și
înțelegerea fenomenelor vieții mi le-a trezit și impulsionat
eminenta Profesoară de biologie din Școala elementară „Avram
Iancu”, Doamna Elena Pogan. Era o prof. dăruită cu spirit
superior și de un patriotism ardent, cu un talent pedagogic original
și, în același timp, cu o mare pasiune pentru arta populară.
Incitată de etnoculturologul prof. univ. dr. Nicolae Dunăre,
autorul studiului „Arta populară din Țara Moților”, D-na Pogan
a reîntemeiat, instruit și condus celebra „Formație de
tulnicărese” din Avram Iancu, alcătuită pe generații feminine.
Din acea formație au făcut parte și sora mea Lucreția Miheț-Ciama
și cumnata mea Mărioara Ciama- Avram. Formația de tulnicărese a
reînviat „cântecul popular de bucium” – o tradiție milenară
în Munții Apuseni. Ea a devenit celebră nu numai în România la
„sărbători istorice”, ci și în Occident: la Festivalul de
arte populare de la Dijon (Franța) și la alte festivaluri populare
din Italia sau țări ale Europei Centrale și de Est; de asemenea în
SUA și Canada (America) sau China și Japonia (Asia).
Fiind
încă sub „teroarea comunistă” ale cărei efecte le-a resimțit
din plin familia mea și ale cărei „politici” erau dezastruoase
și distructive pentru țărănime, țară și elitele sale; fiind
stăpânit de teama unui viitor „labirintic”, de care totuși
n-am scăpat, Prof. Olimpia Comșa mi-a dat curajul vieții și tăria
de a rezista și „înfrunta” viitorul nesigur și ostil în
Clujul „obsedantului deceniu”. Ea a fost pentru mine un SPIRIT
PROTECTOR, iar cu o metaforă vie „soarele tinereții”. Mi-a
redat încrederea în mine și în viitor. Nu numai Dânsa, ci și
D-l Diriginte Alex. Câmpeanu, Ion Mărgineanu și Ioan Naidin (care
a încercat să îndulcească nevinovăția mea la primirea scrisorii
din America în fața „demenței securiste” care mă considera
indubitabil „vinovat”).
Nu
m-am putut baza pe colegialitatea niciunui licean din clasa noastră.
Mi-am făcut vreo doi-trei...prieteni interniști de la Liceele
„Barițiu” sau „Avram Iancu”. Și tot moți și ei. Dar am
avut și șansa și plăcerea să am câteva liceene chiar din comuna
natală; două liceene balerine la Liceul de Coregrafie, o liceană
„vecină” la Liceul Pedagogic și o alta la Liceul Sanitar.
Niciuna nu se întâlnea cu colegii mei Gojei sau Marinca. Pe Gojei
nu-l interesau fetele, pe Marinca îl știau „îndrăgostit” de o
colegă vecină cu el din satul Târsa. Pe de altă parte îl știau
fratele unui „aparatnic de partid”, de care se temea multă lume
știindu-l colaborator cu organele de represiune.
Din
când în când (cam o dată pe lună) mergeam împreună la un film,
la un spectacol de teatru. Eram invitat să merg la un concert sau
mergeam pe Cetățuie. Aceste mici ieșiri în oraș, dar și rare,
le făceam fie sâmbăta după-amiază, fie duminica după-amiază o
dată pe lună când aveam liber, pe un bilet de învoire, de la
pedagogul internatului de băieți.
Atunci
am prins gustul spectacolului de teatru, al concertului de cameră,
al liedurilor, canțonetelor, șansonetelor, al ariilor cântăreților
de operă și operetă. Trei dintre consătenele mele, liceene
clujene, erau „experte” deja în muzică. Am început și eu să
citesc cronici muzicale, cronici la spectacolele teatrale, cronici
plastice. Am început să citesc și alte piese de teatru românești,
decât cele recomandate la lecturile suplimentare, și piese de
teatru universale: Fr. Schiller, Molière, Carlo Goldoni, W.
Shakespeare sau Lope de Vega. Noi n-am studiat obiectul „Literatură
universală”. La întâlnirea cu liceenele consătene nu eram
singur, mă însoțeau unul sau doi dintre prietenii mei moți.
Discuțiile noastre sau „dezbaterile” noastre erau pe de o parte
„temele” eterne ale adolescenței, pe de alta interesele
culturale ale fiecăruia sau despre speranțele de viitor în
„orizontul de așteptare al vremii”. Discutam mai mult despre
familiile noastre, viața moților, ca și despre filmele,
spectacolele sau cărțile citite. În micul nostru grup, eu eram
„literatul”. Subiectul tabu era doar cel „politic”, fiind
acceptat între noi printr-o înțelegere tacită. Eu i-am condus
prin muzeele Clujului, la Institutul de Lingvistică, la Biblioteca
Universitară, unde o bibliotecară era o literată moață, care
mi-a spus că pe bunica ei o chema Ciama Elena. Odată i-am adus în
curtea Liceului nostru, eram patru fete și trei băieți, dar
portarul nu ne-a permis să intrăm în clădire. În schimb, când
am fost la „Barițiu” în aceeași componență, portarul ne-a
condus el însuși pe culoare, inclusiv la etaj și ne-a arătat
cabinetul profesorului de istorie – „celebru” printre
interniști.
Am
introdus aceste două paragrafe pentru a se înțelege că nu eram un
introvertit taciturn singuratic, ci un adolescent sociabil
nonteribilist...
Reîntorcându-mă
la D-na Prof. Olimpia Comșa, îmi amintesc de incidentul și
dezamăgirea pe care i-am produs-o, cumva fără voia mea, la
Examenul de maturitate, la care am susținut proba nu la Biologie, ci
la Bazele darwinismului. Îmi venise un subiect ușor: „Reflexele
condiționate și reflexele necondiționate” (adică instinctuale).
Reflexele instinctuale nu erau interesante, pe vremea aceea, din
punct de vedere „ideologic”). În ordinea evoluției „ultimele
erau primele” (necondiționate) și „primele erau ultimele”
(condiționate). Eu am început expunerea cu reflexele
necondiționate. Profa mi-a spus „să trec mai departe...”, deși
nu spusesem decât foarte puțin din subiect. Am început să expun
cunoștințele despre reflexele condiționate, afirmând, chiar la
început, că sunt și ele animalice. Le-a studiat biologul rus
Pavlov pe câini într-un laborator de biologie de la Paris – din
Franța. „Pe când omul, și el înzestrat cu instincte, are forme
superioare de reacție în raport cu puterea stimulului: conștiența,
conștientul și, pe o treaptă superioară, conștiința.” Atât
mi-a fost dat! Câțiva profesori din stânga mea se uitau la mine ca
la „un căzut din lună” și începuseră să zâmbească ironic.
„Așa-mi trebuie, dacă citesc ce nu mi se recomandă” – mi-am
zis în sinea mea. Devenisem, fără să conștientizez,
„psihanalist”, iar pe atunci psihanaliza era interzisă și
considerată pseudoștiință. Dar eu citisem într-o carte de
psihologie despre CONȘTIINȚĂ, despre formele și treptele ei de
manifestare, carte publicată înainte de a doua conflagrație
mondială.
D-na
profesoară a fost pusă într-o situație delicată, „hilară”
științific, fără voia mea, însă în „neodarwinismul social
marxizat”, zoologia propriu-zisă era cuplată cu „zoologia”
umană, care „ambele se bazau pe” reflexele CONDIȚIONATE. O
afirmase, într-un material trimis tuturor serviciilor opresive din
țările captive ale Europei de Est, „psihologul de serviciu” și
prietenul lui Stalin, Lavrenti Beria, sceleratul. Proful de limba
rusă zâmbea ironic cu gura strâmbă.
După
examen, m-am alăturat altor doi colegi ca să facem o „contestație
verbală” pentru meschina plasare a examenului de maturitate într-o
sală nepotrivită, lungă și îngustă, prost luminată. Ni s-a dat
un răspuns cu adevărat „istoric”, că suntem țara „ocupată”.
Noi ne refeream la „o sală de clasă” (micul context), ei se
refereau la marele context (Țara). În acea sală, inadecvată
pentru un examen de absolvire, erau aruncați claie peste grămadă
10 adulți – dintre care 7 profesori și 7 elevi, pregătiți să
răspundă într-un timp prea scurt – fiecare elev la ȘAPTE
MATERII de examen. Eu am fost plasat într-un colț – „unghi
mort” – un intrând unde se aflau cuiere, în fața lor o masă,
dar fără lumină naturală sau electrică. Astfel la matematică,
română și fizică n-am putut pregăti mai nimic. Nu mai scriu
despre supărarea și revolta mea!
În
acea sală lungă și îngustă nu se putea desfășura în condiții
normale activitatea de pregătire a răspunsurilor și de examinare a
lor. Am înțeles ulterior că „organizarea” era opera „organelor
extraliceale” ale puterii politice discreționare. Se preconiza ca
atât pregătirea răspunsului cât și răspunsurile (concomitente)
să se bruieze, altfel spus să fie suprapuse și interferente, cum a
remarcat mai târziu Proful Iuliu Pârvu, fost coleg „internist”
de la „Barițiu”. Într-o oră și treizeci și șapte de minute
nu aveai timpul necesar să răspunzi „conștient”, ci numai
segmental și lapidar, fără timp de gândire. Din prețioasele
minute se pierdeau fără sens unele în așteptări mici, altele în
întrebări suplimentare. Ca să pregătești răspunsurile era
foarte greu în „vacarmul” vocilor – altfel liniștite și
cuminți – care se bucurau reciproc, inundându-ți urechea aproape
permanent, în timp ce tu, elevule, căutai să rememorezi
cunoștințele esențiale ale subiectului de pe bilet, să accesezi
experiențe sau argumente, idei și informații ca să-ți conturezi
un răspuns bun. Vorba filosofului existențialist C. Noica: „N-a
fost să fie!”
În
sala aceea meschină m-am simțit „încartiruit ca într-o celulă
de pușcărie” pentru un interogatoriu. Aveam impresia că sunt
supus unui experiment de „cobai uman”, pentru a departaja firile
„tari” maturizate de firile emotive, slabe și imature. Deși nu
învățam pentru note anume, preferând stilul autodidact de
învățare, eram toți convinși că notele contează.
Dar
situația de la examen îmi amintește de prof. acad. Dimitrie
Todoran, a cărui primă carte majoră a fost Psihologia
temperamentului
– interzisă în deceniul „blestemat” – pentru că savantul
explica cum se culturalizează, diferențiază, individualizează și
maturizează tânărul pe filiera temperamentului său și nu otova
(publicată la Cluj în 1932). Tot Dânsul a publicat Individualitate
și educație
în 1974, EDP, carte în care explică, în lumina psihologiei
experimentale, „diferențele umane” în procesele amintite.
Legea
psihologiei herbartiene cerea ca „tu, elevule, să ne spui numai
ceea ce noi vrem să auzim”. Și „nu ce voi, elevii, ați gândit,
ați înțeles, știți cu mintea voastră”. Bineînțeles fără a
ocoli sau eluda EXACTITUDINEA științifică.
Om
al muntelui, om al satului românesc, om al libertății de gândire
și nu numai, om umblat prin lume, cum am arătat în prima parte a
„biografiei” mele, rămăsesem tot un naiv privind viclenia,
versatilitatea și turpitudinea „umane”, ca „forme ale mizeriei
umane”.
D-na
Prof. Olimpia Comșa ca și ceilalți examinatori (cu două excepții)
erau „încapsulați” în mediul tenebros al minților retardate
pedagogic care dirijau învățământul românesc până la plecarea
trupelor sovietice (octombrie 1958).
Prețuirea,
admirația ardentă și recunoștința, vie în conștiința și
memoria mea, au rămas intacte pentru totdeauna. La reuniunea clasei
în 1982, D-na Comșa m-a întrebat – ca și pe toți colegii
prezenți – de copii. Eram căsătorit doar de doi ani și jumătate
„id est” și fiica mea s-a născut ulterior în decembrie 1983.
După acea întâlnire aniversară de 25 de ani de la absolvirea
Liceului – deși am mai fost de trei ori la Cluj – n-am mai
întâlnit-o niciodată pe D-na Prof. de biologie.
Fiindcă
nouă filologilor și literaților ne plac antitezele – Eminescu
afirma aforistic că „antitezele sunt viața”, m-am gândit să
evoc un alt „arhetip” uman, pedagogic ATITETIC, întâlnit la
Facultatea de filologie: mizantrop, monolectic și fără vocație
pedagogică. Incidentul avut cu Dânsul este cât se poate de
relevant. Era critic literar, istoriograf literar cu o memorie
fabuloasă, cu un stil personalizat în maniera „divinului critic”
G. Călinescu, dar cu ironie sarcastică și clovnesc-caricaturală.
Avea vocație de pamfletar și umor negativiste care deformau adesea
„viața și operele scriitorilor mari”. Preda cursul de „Istoria
literaturii române interbelice”, plin de „cazuri și
controverse”.
În
anul al patrulea studențesc, am amânat examenul pentru sesiunea de
toamnă pentru a-i citi pe unii scriitori minori din sec. XX, dar și
opere de plan secund ale marilor scriitori interbelici. Proful, în
calitate de decan al facultății de filologie, avea obiceiul să-i
examineze pe studenți și din materia altor profesori care predau
Istoria literaturii române sau din operele scriitorilor minori.
Menționez
că, în cei cinci ani de studenție la zi, n-am amânat decât două
examene: la Limba latină (nu o studiasem în liceu) și la Istoria
literaturii române – perioada interbelică.
În
toamnă m-am prezentat la examen cu adevărat optimist. La scris am
primit subiecte pregătite de mine cu o anumită determinare: mi-a
plăcut întotdeauna literatura interbelică, cu excepția avangardei
deconstructiviste, de un formalism facil – un fel de „artă
pentru artă” fără artă și fanatism contestatar față de
valorile tradiționale.
La
teza scrisă am scris peste 12 pagini, cele mai multe la subiectele
de estetică a prozei: „Idei și categorii estetice în viziunea și
proza Hortensiei P. Bengescu” (am scris 8 pagini, tratarea
subiectului fiind apreciată cu 10 – curat). La al doilea subiect,
„Proustianismul – categorie estetică sau curent literar, am fost
notat cu plus 9, iar la subiectul al treilea „Dimitrie Anghel –
poet simbolist” – subiect care aparținea „Literaturii de
început de secol” (deci antebelice) – curs predat de o lectoră
– am scris peste două pagini (lucrările se „dădeau” pe coli
ministeriale), dar insuficient din cauza timpului acordat care se
epuizase. Amintind însă de revista franceză „Decadentul”
(1896) și de „poezia decadentă”, cunoscută de Anghel și de
„negarea valorii ideației” în poezia modernistă, lectorul M.
Z. „a luat foc” și mi-a scăzut două puncte – fapt comunicat
înaintea examenului oral. Nota la scris (o medie) era deja fixată:
867
(+
0,33 de la subiectul al doilea).
Așadar,
numai pe mine m-a introdus și la oral dintre studenții care
obținuseră note de 6, 7 și opt, alături de cei care voiau să-și
mărească nota. La oral, mi-a venit un subiect din Arghezi (am luat
10). Urma să răspund la subiectul de proză. Prin hazard, a
intervenit un mic incident, o schimbare. Unei studente, „amice”
al scriitorului Romulus Guga (tânăr poet, apoi prozator și
dramaturg), îi venise să analizeze poezia Har
tot
de Arghezi. Biletul fusese „împins” sub nas după strategia
așezării biletelor pe catedră. Fata „înghițise gălușca”.
Invidios pe Romulus Guga, lectorul voia să-i umilească „prietena”.
Eu urmam să pregătesc subiectul de proză (Gala Galaction –
congener și prieten cu Arghezi), ceea ce și făceam. În disputa cu
biata și zdravăna fată pe tema polisemantismului „har”, mă
deranja pe mine la pregătirea subiectului ce urma să-l prezint.
Când studenta nu știa, mă chestiona intempestiv pe mine. Atâta
sâcâială impardonabilă n-am mai suportat și am ieșit ferm din
examen. Îi suspiciona pe studenți de „inepție” și se purta
când era prea grăbit ca un „satrap oriental”. Lectorul –
decan nu mă putea taxa pentru comportamentul decent, lucid și
respectuos. Meritam categoric cel puțin nota 8 (opt), dar plecarea
mea a considerat-o un afront, iar orgoliul său era rănit de
„nesupunerea” mea.
Prietenul
lui M. Z. era tot un lector, M. C., care, tot în toamnă, la
reexaminare „mi-a vârât sub nas” singurul bilet aflat în fața
mea cu „Titus Popovici, romanul Setea”
și „Poezia lui Dan Deșliu”. Primul, prozatorul, era un delator
al moților în romanul amintit proletcultist și se considera un
patron al Filologiei (literare) clujene. Celălalt, un delator al
țărănimii și „burgheziei românești” în balade
proletcultiste. Amândoi scriitorii se vor studia în anul V, deci
viitor – specialitatea lectorului M.C., pe când reexaminarea
trebuia făcută din literatura interbelică. Deși eram conștient
de „farsă”, răspunsurile mele erau semicritice la ambele
subiecte, inclusiv la critica literară de după 1961. Mi s-a acordat
nota cinci pe o materie pe care anul nostru de studenți n-o studiase
încă. Atunci am aflat prima dată că unii dascăli – rara avis –
practicau metode originale de examinare: capcana 1, capcana 2 și
ambuscada. Q. e. d.
Profesorul
M. Z. era unul de relevanță ardeleană și chiar națională.
Cultivat și talentat, original în interpretări și argumentări
estetice, dar analist fragmentar, fără amplitudine, erudit și
minuțios în portrete, caracterizări, descrieri și evocări. Avea
o densitate a textului elaborat care solicita o cultură înaltă pe
mai multe planuri. Iată motivul pentru care i-am cumpărat și citit
șase cărți/ volume/ de istoriografie și critică literară. La
care se adaugă două cărți pe care mi le-a dăruit: Alte
lecturi și alte zile;
vol. II din Jurnal.
O singură dată am stat de vorbă în anul 1983 când a venit la
Arad, unde avea colegi – prieteni din timpul continuării studiilor
la Liceul „Moise Nicoară”, după raptul hortisto-nazist al
Transilvaniei de Nord. Întors din Germania de Vest, cu experiențe
„inedite” din interiorul altei culturi și civilizații,
transpuse în Teritorii
(jurnalul german), părea alt om, dar fondul nu se schimbase. Era un
„mizantrop” cu o bizară viziune despre om și condiția umană,
fără pedagogie la curs și fără o deontologie decriptabilă la
examinare.
După
Revoluția din 1989 studenții Filologiei, ulterior Literelor, l-au
recuzat numindu-l „Rege al spaimelor noastre de-acum...”.
Orice
coleg poate compara vocația pedagogică a D-nei Prof. Olimpia Comșa
(MODELUL) cu „mizantropia negativ-orgolioasă” a lectorului M. Z.
(ANTIMODELUL). Dar poate a fost un model pentru „vârfurile
generațiilor de studenți” supradotați, talentați și urmași la
catedrele Facultății de filologie, apoi de Litere din Clujul
secolului trecut. Niciunul dintre studenții săi n-au urmat cărările
lui M. Z. Aceasta îmi amintește de „definiția omului” a
marelui personolog american cognitivist George Kelley: „Omul este o
ființă DIFERENȚIATĂ.”
Întorcându-mă
la excelența femeilor și femeile superioare moral și profesional,
nu pot uita un episod din Revoluția de la 1848, povestit de bunicul
meu, care, la rândul lui îl aflase de la bunicul său participant
la Revoluție în armata Iancului.
Viețuitoare
în Cetatea de Piatră a Munților Apuseni, femeile moților păreau
mai ferite cumva de furtunile și ororile războaielor moderne.
Rememorez acum succint o FAPTĂ EROICĂ a femeilor din comunele
vidrene de pe Valea Arieșului Mic, într-un episod al luptei moților
împotriva neobarbariei maghiare a unei armate invadatoare în Țara
Abrudului și Buciumenilor, care plănuia cucerirea orașelor, centre
de comandă ale revoluției române, Abrud – Câmpeni.
Au
murit atunci mulți tineri feciori sau soți în acele bătălii
cumplite pe viață și pe moarte. Cinci soții tinere de bărbați –
tineri eroi – au luat o hotărâre cum rar se întâmplă în
istorie. În loc să-și plângă bărbații iubiți, au hotărât să
ia caii și armele, să îmbrace hainele lor (ale bărbaților) de
sărbătoare și să participe la luptele armate ale moților, care
se dădeau în preajma Abrudului, la chemarea Craiului Munților
către conducătorii regimentelor de pe cele două Arieșe. Femeile
și-au tuns părul scurt, și-au ascuns piepturile sub cojoace groase
ca niște platoșe. Și-au îmbrăcat hainele masculine de lână sau
catifea – haine de sărbătoare ale soților. Au pus poneve scumpe
pe cai, apoi tarnițele și desagii și porumb sau orz pentru cai.
Și-au
luat armele – spada și sulița și au alergat până în
apropierea Abrudului. Aici s-au alăturat cetelor dispersate pe
unități mici ale moților luptători. Bărbații au fost fascinați
de voința și curajul acestor „noi amazoane.”
Totuși
bărbații nu le-au lăsat să lupte în primele rânduri, față în
față cu dușmanii. Li s-a oferit totuși o misiune grea: să
intervină în timpul luptelor, acolo unde dușmanul pare a birui. În
timpul înfruntărilor, femeile au dovedit destoinicie și abilități
deosebite în mânuirea unor arme: fie sulița, fie sabia. Numai una
a căzut în toiul luptelor.
Când
maghiarii au fost alungați dincolo de muntele Vălcan (Vulcan),
femeile-soldați s-au întors acasă victorioase, să viețuiască
libere și să-și crească pruncii. Ele au făcut parte din
Regimentul condus de preotul-paroh Ioan Gomboș (Să reținem: Gomboș
vine de la ital. Gambassi – adaptat la limbile popoarelor Europei
Centrale) din Vidra de Sus, din 1926, comuna Avram Iancu.
Femeia
căzută în lupte, a fost adusă în căruță acasă (în Vidra de
Jos) și a fost înmormântată pe ascuns, iar numele ei a fost
„masculinizat” pentru ca mormântul să nu-i fie profanat. După
Revoluția din 1848-1849, dar mai ales după 1867, s-au făcut liste
cu luptătorii români din Țara Moților de către administrația
austro-maghiară (pentru a fi persecutați sau lichidați). De aceea
„povestea” femeilor revoluționare eroine a rămas în umbră,
până după Marea Unire din 1918, când numai unii bătrâni își
mai aminteau de felul cum au înfruntat moartea, fascinând bărbații
români care nu s-au lăsat înfrânți, împlinindu-și prin jertfă
adesea rezistența și apărarea libertății.
Tatăl
meu, relatându-i povestea acestor eroine, aflată de la tatăl său,
D-nului prof. univ. de etnologie Nicolae Dunăre – care poposise în
casa noastră în 1953 – a exclamat emoționat:„ – Nasc și în
Țara Moților Ioane D’Arc!”
Etnologul
Dunăre a înregistrat acel episod, dar ce s-a mai ales de el nu mai
știu. Și nici lumea locală nu mai știa de el după al Doilea
Război Mondial, decât puțini bătrâni. Și astfel fapta acelor
EROINE s-a topit în ceața vremurilor.
Revenind
din nou la D-na Prof. Comșa, mi-am amintit că familia clujeană
Comșa era înrudită cu Episcopul Aradului, Ienopolei (Ineului) și
Hălmagiului dr. Grigore Gheorghe Comșa între anii 1925-1935. Dr.
Comșa s-a născut în jud. Sibiu, comuna Comana de Sus, în 1889.
Era fiu de învățător confesional și om cu studii academice. În
tinerețe a fost solistul Operei de Stat din București cu o frumoasă
voce de bas-bariton. Timbrul vocii era plin, cu puternice vibrații
armonice (după preot paroh de Buteni, Petru Bejan și Corina
Bejan-Frățilă, prof. univ. dr. în stilistică).
Modelele
de viață sunt atât bărbații, cât și femeile care-ți transmit
un mesaj ce te înalță, motivează și determină să urci pe
treptele devenirii tot mai sus ca OM, spre „rangurile superioare
ale Ființei.”
Prof.
dr. de limba și literatura română Vasile Scurtu
Școala
Medie nr. 4 – liceul nostru – chiar schilodit, după model
sovietic, a reușit să mențină un standard înalt al aspirațiilor
noilor generații de liceeni. Dincolo de învățătura temeinică,
teoretică și practică (fapt excepțional pe atunci, e vorba de
laboratoare), dincolo de formarea intelectual-științifică era
educația estetică, morală și sufletească. Încât noi elevii
învățam și ne maturizam „studiindu-ne” profesorii –
personalități puternice și determinante. Era cea mai bună cale,
de a nu ne pierde „ființa proprie” și umanitatea înnăscută
din noi, de a ne contura idealuri proprii, în plin proces de
„comunizare forțată” prin „gândirea unică utopică”, a
celor care „ne vânduseră” țara, plasând-o „în cercul”
concentraționar sovietic.
Fără
să dau o definiție, dintre numeroasele enunțate de pedagogia sau
psihologia socială, vreau să spun că în viață sau în școlile
urmate n-am avut un singur model. Căci există pentru fiecare
dimensiune a vieții și activităților omenești mai multe modele,
adeseori nici unul asemănător cu altul. În mișcarea febrilă a
spiritului nostru spre deschidere sau spre libertate, „contemplam”
și urmam un model până la un punct. Dar într-un nou context,
căutam altul care ne putea îmbogăți o altă dimensiune a
personalității noastre... în formare.
Profesorul
Vasile Scurtu era doctor în lingvistică cu o teză de lexicologie,
Termeni
de înrudire în limba română,
premiată de Academia Română cu Premiul „Timotei Cipariu”.
Dacă
în plan lingvistic profesorul era „o doxă” autentică de nivel
universitar, în plan literar era „culturalist” cu simț și gust
estetic superior și rafinat, dar fără onirisme sibilinice. Cultura
estetică și literară de înalt nivel l-a ferit de interpretări
proletcultiste și mai ales de „confuzii de valoare”, adică de
„inversarea valorilor literare”. Toată interpretarea literară a
textelor/operelor literare era pusă pe baze estetice, dar și
estetic-morale sau estetic-patriotice. La lecțiile sale, aprecierea
valorilor estetice se făcea fără intarsii, croșete sau
intermedieri critice „socialist-realiste.” Se orienta cu o
siguranță deplină după criteriile literare interbelice, fără să
facă nicio concesie de apreciere scriitorilor proletari sau
socialiști, pe care îi detesta. Erau celebre anumite parodii pe
canavaua versurilor lui Neculuță: „În noaptea limpede de mai,/
Stând pe-un trepied barbar,/ E poet când e cizmar/ Și cizmar când
e poet.”
Într-o
epocă a „prejudecăților perverse” și a „suspiciunilor
funambulești”, profesorul nostru se dovedea un tradiționalist în
sensul autentic al cuvântului și un neconformist în raport cu
pseudoparadogmele „erei ticăloșilor”. Domnul Profesor, prin
însuși axul „prelegerilor”, „analizelor” și „sintezelor”
sale ne inducea ideea că trebuie să fim legați de valorile
autentice ale literaturii și artei literare în care se exprimă
valorile sufletului și ale spiritului românesc, fie în operele
literare folclorice, fie în creațiile modern-elitiste individuale
ale literaturii române (în limba română).
Profesorul
Vasile Scurtu – numele îi era rostit cu ironie, căci bărbatul
era falnic și atletic clădit, iar temperamentul îi era energetic
și vibrant – ne-a învățat, cu un adevărat simț pedagogic
responsabil, gramatică și literatură la nivel mediu-superior.
Fiind de formație universitară, întrecea prin competențe, la
nivelul cercetărilor, pe o treime din universitarii care predau la
filologia clujeană. O afirmă un elev al său care a urmat filologia
clujeană.
De
la Dânsul am învățat, dincolo de cunoștințele predate, ce este
„coeficientul de gramaticalitate” în exprimarea orală și
scrisă – cu alte cuvinte „corectitudinea gramaticală a
exprimării”. El ne-a definit „limbajul găunos, fastidios și
inconsistent”, ce este „coerența și incoerența în exprimare”,
ce este „alogicul, ilogicul și paralogicul” (noi n-am făcut
logică) și multe altele. Aceste observații orale mi le notam cu
acribie în maculatoare, pe care le-am păstrat până acum 7 ani.
Tot în orele de literatură și limbă română, ne-a relevat
„maladiile limbajului tinerilor” și cum se manifestă ele în
„comportamentul verbal” (efecte) și pe plan psihologic (cauze).
Ele dezvăluie „întârzierea” proceselor de culturalizare,
intelectualizare și specializare. Proful vorbea ferm și „pasional”
tinerilor anarhici și superficiali, „grăbiți” să-și trăiască
tinerețea – pe care îi numea „viețoși fără orizont” –
despre „vidul lor sufletesc”, al „trufiei animale” a omului
tânăr „risipitor cu timpul și viața sa”.
Nu
pot să nu relatez un episod conflictual și regretabil petrecut în
al doilea an de licean.
Eram
în curtea liceului și jucam fotbal într-o pauză dintre orele de
meditații ale interniștilor. Eram într-o echipă doar câte doi
amatori, iar mingea era de... cârpe. Gojei și Marinca erau o
echipă, eu și un elev din altă clasă – Negrea – eram în
cealaltă. Trei dintre noi purtam pantofi cu blachiuri la vârful
ghetei, Gojei avea bocanci cu blachiuri care cuprindeau nu numai
talpa, ci și vârful bocancilor. Avea prostul obicei să „placheze”
în fluierele picioarelor noastre, vrând să blocheze mingea. Și mă
izbea cu o mișcare de stoper drept în fluierul piciorului. O dată,
de două ori, de trei ori... N-am mai putut suporta și era să-l
plesnesc... Marinca ar fi vrut să mă bată, dar n-a îndrăznit,
făcând pe eroul cu vorba. Știa că în școala elementară făcusem
„lupte greco-romane” la sport cu prof. Stoicescu. Pe atunci
Marinca nu era mai înalt ca mine, pe urmă s-a „întins” pe
verticală.
Un
profesor de rusă, cam bețivan, era de serviciu și a văzut cearta.
Marinca m-a acuzat că sunt bătăuș, iar eu am fost dus la clasă
și controlat, dacă știu lecțiile și mi-am efectuat lecțiile. La
literatură studiasem pe marele lingvist Bogdan Petriceicu Hasdeu.
Aveam de răspuns la niște întrebări și eu îmi efectuasem tema.
Apoi a început să mă asculte biografia scriitorului Hasdeu. În
răspunsul meu l-am numit bine Bogdan Petriceicu-Hasdeu. „Rusul”
– cum îi spuneam – m-a corectat spunând că nu e bine așa, ci
PETRICEICO. A doua zi, Rusul „m-a pârât” Scurtului.
A
doua zi, D-l Scurtu, furios, m-a scos la tablă împreună cu alți
trei colegi, cerându-mi să prezint, pe scurt, biografia lui Hasdeu.
Primele mele cuvinte au fost: „Bogdan Petriceico-Hasdeu s-a
născut... .” „– Stop!” spune profesorul și îmi face
observația de rigoare, rostind accentuat ultima silabă: „ –
Petriceicu”. Apoi mă „acuză” că slavizez/ rusific numele
„marilor scriitori români”. Firește, am încremenit într-o
tăcere taciturnă, fiindcă nu falsificasem nici un nume a unui
„mare scriitor român”. Am plecat la loc fără acordul Dânsului.
Eram foarte intrigat de acuzație și mă consideram complet
nevinovat. Cu atât mai mult cu cât Hasdeu însuși, în tinerețe,
se semna când Bogdan Petriceico-Hazdao,
când Bogdan Petriceico Hajdao, date aflate dintr-un număr al
Revistei „Viața românească”, pe care aveam uneori „prostul”
obicei să o cumpăr și să o citesc.
D-l
profesor mi-a dat nota 1(unu) și pentru acea „presupusă”
greșeală, dar și pentru că am plecat la loc fără învoirea sa.
N-am aflat niciodată ce i-a cășunat pe mine, nici chiar atunci
când a revenit la „sentimente mai bune”. În pătrarul acela m-a
lăsat corigent la limba și literatura română, bursa mea „a
căzut” la semibursă, iar eu aveam impresia că devenisem un
„paria” față de Dânsul.
Cu
puțin timp înainte primisem o scrisoare, din Statele Unite ale
Americii, de la fratele mai mic Mihai-George Ciama al bunicului meu
patern, imigrant în America în toamna anului 1915, la vârsta de 17
ani. Se întâmplase că fratele cel mare al lui, Alexandru –
genist, murise în anul anterior pe frontul din Galiția, iar bunicul
meu – tot genist în armata austriacă – fusese „dat dispărut”.
Ultimul frate rămas în viață, Mihai-George, temându-se că „îi
va pieri neamul”, a trecut în Țara Românească împreună cu
alți flăcăi de vârsta lui. Fiind prea tineri, li s-a refuzat
încorporarea lor în armata românească, țara fiind atunci în
neutralitate. Tineri fiind și dornici de aventură, ca să se
salveze cumva dintr-o situație incertă, au plecat la Constanța,
unde s-au îmbarcat pe un vapor portughez. Apoi din Lisboa, îmbarcați
pe un transatlantic au luat drumul Americii, taman la New York.
Negăsind de lucru, au pornit în altă aventură traversând America
de la Est la Vest, oprindu-se, după mai multe încercări și
popasuri tocmai în statul Colorado, în preajma munților auriferi
supranumiți în spaniolă „El Sangre de Christo”. Aici s-au
angajat ca mineri pe la sfârșitul anului 1919, Mihai-George
ucenicind ca miner-tâmplar, fiind obișnuit în adolescență cu
„prelucrarea lemnului”, meșterul său fusese tată său - tot
Ioan I. Ciama – adică străbunicul meu.
Scrisoarea
îi fusese adresată bunicului meu, despre care mai credea că este
încă în viață. Cum eu aveam același nume cu bunicul, Ioan, iar
bunicul decedase în 1948, scrisoarea mi-a fost „remisă” mie la
Cluj, de către un ofițer de miliție. Când mi-a fost dat să o
citesc, am constatat că era plină de ștersături grosolane:
cuvinte, sintagme, propoziții sau chiar alineate întregi. Erau trei
pagini de corespondență. Oferea date despre viața și familia sa
și cerea aceleași date și aspecte despre familia bunicului și a
urmașilor săi. Așa terfelită, scrisoarea nu mi-a fost predată,
nici măcar să-mi însemnez aspectele și datele esențiale despre
Mihai-George Ciama și familia sa, ci mi-a fost confiscată.
Când
am ieșit în curte împreună cu ofițerul, eu am rămas în fața
ieșirii, dânsul a plecat spre ieșire. În poartă îl aștepta
nimeni altul decât Adrian Marinca care l-a salutat și a stat de
vorbă cu el, închizând ușa de la intrare. Înainte, pe culoar,
ofițerul s-a întâlnit cu Prof. Ioan Naidin și a stat de vorbă cu
Dânsul câteva minute. Am presupus că era profesor de serviciu. Cum
eram în apropiere, am auzit toată discuția. Prof. Naidin mi-a luat
apărarea, spunând că sunt nevinovat. Ba chiar m-a caracterizat
frumos: că sunt băiat cuminte și inteligent, învăț bine, dar
sunt un elev tăcut și retras, probabil timid, iar unii profesori mă
tratează cu indiferență. Apoi l-a întrebat de ce scrisoarea n-a
fost predată tatălui meu. Ofițerul i-a răspuns în șoaptă, așa
că eu n-am auzit răspunsul. Acum, după celelalte „probleme”
(vorba vine: care?) amintite sumar mai aveam încă una „gravă”.
Se știuse că aveam o rudenie în America (SUA) cu care nu
comunicase încă nimeni din familia mea, dar acum cu scrisoarea
primită, devenise „o realitate socială și ideologică” (?!).
La finele anului al doilea de Liceu, eu am devenit cu adevărat un
„elev-problemă”, iar unii profesori deveniseră mai circumspecți
față de mine. Rămăsesem corigent la limba și literatura română,
Chimiuța mă trata ca pe un „boboc de grădiniță”, deși
intrasem în al 17-lea an de viață, fiind printre „bătrânii”
clasei. Rusul și Manciul erau și dânșii pe linie. Unul îmi cerea
să învăț pe de rost „imnul de stat” al URSS, amenințându-mă
cu nota 1, iar celălalt mă examina la istorie numai din lecțiile
despre „lupta clasei muncitoare” a cărei „conștiință de
clasă” creștea, creștea și iar creștea...” vertiginos sub
îndrumarea partidului comunist... „exponent al clasei muncitoare”.
Dacă Rusul m-a luat „în colimator”, rămânând astfel până
la absolvire, Manciul totuși „n-a cedat”, știa cam câtă
istorie știam și ce cred; doar la examenul de maturitate „a
ascultat” de indicațiile prețioase-odioase ale securistului „de
serviciu” (în slujba cui?!).
Dacă
înainte de „incidentul” cu scrisoarea, rareori eram ascultat
când ridicam mâna, fie din lecția de zi, fie că aveam răspunsul
la o întrebare sau un coleg ascultat nu-l știa, acum n-am mai fost
ascultat niciodată până la absolvire când mă anunțam prin
ridicare de mână. Am relatat acest aspect fiindcă mi-a rămas în
memorie ca o rană nevindecată. Ceea ce pentru colegii mei era
accesibil, pentru mine devenise inaccesibil.
Mai
neconformă cu pedagogia verificării cunoștințelor mi s-a părut
Chimiuța. Eram în laboratorul amfiteatru. Pe tablă era o ecuație
chimică nerezolvată de obținere a unui acid. După semnul egal
urma să fie înscris „rezultatul”, în urma efectuării
experienței de laborator. Doamna Prof. efectua ea însăși
experiența, mânuind eprubetele pe o măsuță de la marginea
treptelor de urcare în amfiteatru. Colegii mei erau „împrăștiați”
prin tot amfiteatrul, eu așezându-mă undeva pe la mijlocul lui. De
aici ecuația de pe tablă se vedea ca prin ceață. Terminându-și
experiența, Doamna s-a uitat în catalog. Eram numit să răspund.
Am vrut să cobor mai aproape de tablă și de măsuță, dar am fost
oprit cu un strigăt de altistă: „ – Stai pe loc!” al Doamnei.
Apoi, văzându-mă că întârzii să răspund, mi-a cerut să ridic
mâinile și să arăt palmele care erau verzi! „– Unde ai fost
ieri?” Ieri fusese zi de sărbătoare, Duminică, iar după-amiaza
am fost pe Feleac, împreună cu Gojei și alți doi interniști „la
cules de nuci”, de pe marginea șoselei. „– Să-ți dea nucii
notă la chimie! Te prind de turul pantalonilor și te arunc în
stradă pe fereastră, de te faci praf!” Aveam chipul rotund și
alb al unui copil naiv și fără experiență de viață. Dacă ar
fi știut mai profund psihologia adolescentului sau măcar „adevărul”
despre mine, probabil ar fi procedat „mai pedagogic” cu mine. Nu
mă temeam de aruncare în stradă, fiindcă aveam peste 60 kg.
greutate, aveam un corp lucrat de la 6 ani, deci împlinit și
rezistent. Amenințarea „bestială” era metaforică și expresia
„nevrozei instant”, care „rezolvă” situațiile „ostile”
prin impulsivitate și intimidare (viscerală), iar pedagogia
psiho-socială le numește „nevroze pedagogice”. Nota în catalog
a fost 1 (unu).
În
urmărirea perfecțiunii didactice, D-na greșise nu oricum, ci în
chip ridicol. Dânsa trebuia să ne adune jos, în primele bănci,
iar experiența să o facă în fața elevilor, la vedere. D-na Prof.
și-a dat seama de ridicolul situației și și-a descărcat energia
nervoasă pe un „țap ispășitor” – nu unul voinic și
nonșalant, ci unul mititel și temător.
Chemat
la cancelaria profesorală, de către D-l Diriginte Câmpeanu, acesta
a întrebat-o pe Chimiuța „ce s-a întâmplat”. După Doamna, am
vorbit și eu, explicând de ce n-am văzut experiența, nu numai eu,
ci și alți colegi de-ai mei. Auzind relatarea mea, D-l Diriginte a
izbucnit într-un râs homeric nestăpânit. Râsul acela a fost
„sancțiunea” acelei amenințări viscerale a Profesoarei. Așa a
intrat în colimatorul unei eminente profesoare, nu numai atunci, ci
„pe vecie”.
Mai
târziu, când devenisem student la Filologie, când, la Biblioteca
Universitară am dat și de „publicistica lui Mircea Eliade” din
interbelic, am aflat niște definiții surprinzătoare și paradoxale
pentru mintea mea de atunci. De exemplu: „Ridicolul e viața.”
sau: „Bârfa ca și prostia sunt patologii psihice ale
neadevărului.” sau: „Incriminarea cauzelor nevinovate și
hiperbolizarea lor sunt ridicolul ignoranței sau a lipsei de
judecată.” sau: „Ostilitatea viscerală a omului rău este
adversitate de rea credință.”
Ostilitatea
uneori, impulsivitatea sau intimidarea alteori făceau încă parte
din „arsenalul” pedagogiei clasice germanice eroice pentru „a
întări” caracterele în formare. Partea proastă era că făceau
victime nevinovate în calitate de „țapi ispășitori”.
Am
asociat aceste două personalități, Vasile Scurtu și Cecilia
Marian, cu care am avut acele două incidente relatate deja tocmai
fiindcă erau profesori eminenți și „eficienți”, cum se spune
astăzi. Profesorul de română „m-a iertat” (!), profesoara de
chimie a rămas etern supărată pe mine.
D-l
dr. Scurtu m-a invitat împreună cu Rimbașiu Marius și Gojei
Teofil la Dânsul acasă, ca să-i transcriem niște fișe
lingvistice. Cele transcrise de mine erau vreo douăzeci după
lucrarea Originea
românilor,
volumul al doilea Ce
spun limbile română și albaneză
(Iași, 1928). Ne-a și oferit o mică tratație culinară. După
aceea m-a chemat încă de două ori, împreună cu un tânăr pe
care nu-l cunoșteam, dar care a spus că este student. Mie mi-a dat
să-i transcriu fișe din lucrarea Graiul
din Țara Hațegului
(Buc., 1915) de Ovid Densușeanu – prima oara. A doua oară am
transcris fișe după lucrarea fundamentală a lui Sextil Pușcariu,
Limba
română (vol.
I, Buc., 1940). Astfel am luat contact cu cei trei mari lingviști și
istorici ai limbii române de cel mai înalt nivel european.
În
fine, în vremea studenției mele, l-am întâlnit o dată când
mergea grăbit, aproape alergând la Biblioteca Universitară, azi
„Lucian Blaga”, unde își avea un loc anume în calitate de
cercetător. Am fost surprins de câteva ori să treacă prin sala de
lectură și să mă bată pe umăr, zâmbindu-mi. De două ori am
fost în asistență la două lecții de literatură modernă la
Liceul nostru „Emil Racoviță”. Eu eram șef de grupă la
practică pedagogică, fiind însoțit de lectorul universitar Ion
Drăgătoiu, metodistul îndrumător.
Întrebat
de D-l Scurtu de ce m-au ales pe mine responsabil de grupă la
practica pedagogică, D-l asistent univ. Drăgătoiu i-a răspuns de
față cu mine: „– E un tânăr foarte inteligent, cu multă
experiență de viață. A fost profesor suplinitor de limba română
înainte de a deveni student la Filologie. A făcut Liceul aici, la
Dvs., cunoaște bine Liceele unde fac practică studenții: ‹‹George
Coșbuc›› și ‹‹Avram Iancu››. Are spirit de discernământ
și simț pedagogic. E foarte drept în aprecieri. A fost
transmisionist la Brigada de grăniceri din Constanța, în vremuri
tulburi. E un student inegal, cam nonconformist în idei și uneori
intră în conflicte cu profesorii.” Prof. dr. Scurtu a izbucnit în
râs. Apoi m-a bătut pe umăr și a plecat.
La
Facultate am avut conflicte cu două Doamne ajunse la senectute.
Amândouă se pliaseră pe pedagogii sovietice, care după 1961 nu
mai erau în „vogă”, fiind recuzate de marii noștri pedagogi
din ultimele generații care au avut acces la literatura pedagogică
modernă occidentală. Erau beneficiarele reziduurile strategiilor
didactice expirate. Student fiind, am luat contact cu unii pedagogi
francezi – cu scrieri traduse la Biblioteca Universitară –
Eduard Claparè sau Maurice Debesse. Abia „reforma” lui Mircea
Malița din 1968 a permis învățământului să se elibereze (în
parte) de stereotipurilor metodice și constrângerile birocratice,
care încorsetau conștiința pedagogică inovatoare și libertatea
(parțială) de conștiință profesională. Ori tocmai aceasta o
făceau profesorii noștri de Liceu înainte de 1961.
Profesori
precum Ion Mărgineanu, Vasile Scurtu, Cecilia Marian, Olimpia Comșa,
asumându-și riscurile – fiecare în felul lui/ ei – practicând
o independență moderată în procesul de predare-învățare-educare,
ne inițiau în cunoașterea adevărată a realității și lumii, a
omului real și a naturii lui cultural-spirituale, a valorilor umane
și a valorilor vieții. Formarea mea și dezvoltarea mea
intelectuală a depins în primul rând de aceștia, dar și de alții
din planul doi: Petre Bolohan și Ioan Naidin, care mi-au deschis
universul cunoașterii fizice și astrofizice a lumii, de care nu
eram legat în opțiunile mele. Și în fine Alex. Câmpeanu, care
s-a luptat pentru mine să fiu tratat OBIECTIV, nu prin „grilă
sociologică” sau temperamentală. Și mai ales a demitizat
bârfele, calomniile și alegațiile detractorilor mei, informatori
ori aparatnici. Nu uit să amintesc o faptă a sa deosebită făcută
pentru mine. La librăria de peste Someș (pe Strada Horia) sosise un
transport de carte franceză. Domnul Diriginte mi-a oferit 63 de lei
să cumpăr cărți franceze. Împreună cu banii mei puțini atunci
am cumpărat volume de poezii (Ronsard, Musset, Baudelaire, Verlaine,
Valery, Frenaud) și romanele (Stendhal, Balzac, Zola, Camus) sau
teatru (Molière, Racine, Hugo).
Nu
pot uita două excursii în fabulosul Nord, Maramureș, pe urmele lui
George Coșbuc și Liviu Rebreanu: în 1956, cu ocazia a 90 de ani de
la nașterea marelui poet George Coșbuc, iar în 1966, cu trenul la
nașterea autorului Baladelor
și idilelor,
Profesorul dr. Vasile Scurtu fiind prezent la „obiectivele”
vizitate. A fost o trăire unică și o mare satisfacție
cultural-literar spiritual de neuitat. De neuitat, de neuitat!
Anii
de liceu n-au fost numai ani de bucurii și satisfacții, fiindcă
învățam într-un liceu de elită. Au fost ani de aspre
constrângeri și unele piedici. Viața de Internat nu era o idilă
liceană. Deși programată aparent riguros era, în anumite
privințe, formală și haotică. Nu ne putea pregăti pe măsura
cerințelor Liceului și a aspirațiilor noastre. Sala de meditații
(în care trebuia să avem un loc la masă ca să ne facem temele, să
învățăm lecțiile, să facem lecturile obligatorii) era
confiscată adesea de către vlăjgani vociferanți și brutali,
locurile fiind repartizate și de către cei doi pedagogi după
„simpatii” (?!). Noaptea eram trimiși la culcare din motive
insignifiante.
În
anumite perioade am făcut meditații într-o sală de clasă la
Liceul nostru, în alte perioade la Liceul „George Barițiu”.
Acolo, peste drum de Liceu, la întâlnirea zidurilor a două
clădiri, perpendiculare pe orizontală, era o bancă, pe care ne
odihneam uneori în pauze.
Acolo,
stând pe bancă vreo patru interniști l-am văzut prima și ultima
dată pe Marele Anonim – Lucian Blaga – cum îl ridiculizau
dușmanii. Înalt totuși, gârbovit parcă de povara gândurilor și
ideilor atotstăpânitoare, purtând parcă aureola de mare înțelept
peste țeasta dezgolită. Avea fața împietrită ca o statuie
antică. Ne-a privit binevoitor „Ce facem aici?” Un internist de
la Barițiu i-a răspuns că facem meditații. „ – Ce meditații?”
l-a întrebat poetul.
„ – Învățarea
lecțiilor și efectuarea temelor. Noi locuim la Internat și învățăm
aici într-o sală de clasă.”
Noi
ne uitam la El ca la o statuie, care a prins viață. Același licean
mai îndrăzneț și care se vedea că este bine pregătit și
cititor avizat de poezie l-a întrebat: „– Dumneavoastră sunteți
poetul Blaga, Lucian Blaga?” „– Da”, a răspuns locutorul
nostru cu un glas aproape șoptit. Apoi elevul a continuat: „–
Dvs. ați scris volumul de poezii Poemele
luminii
publicat după Marea Unire?” „ – Le-ai citi?” întreabă
curios Blaga. „–Da”, a răspuns liceanul. „– De unde ai
luat volumul de poezii?” „– De la bunicul meu. A fost delegat
la Marea Unire.”
Atunci
buzele omului, strânse parcă de o menghină imaginară, s-au
desprins într-un zâmbet larg și învăluitor.
„–
Cu bine, băieți!”
au fost ultimele cuvinte.
În
ceea ce mă privește a fost singura dată când l-am văzut pe Blaga
„cel ostracizat”. „Iată un geniu!” mi-am zis în sinea mea.
Știam câte ceva despre conceptul de geniu de la istoria antică și
din Renașterea italiană și europeană. Emoția mea era mediată de
simplitatea uimitoare a omului, intrigantă pentru sensibilitatea și
mintea mea de atunci. Abia după plecarea lui agale cu fruntea
ridicată mi s-a declanșat emoția aceea specifică conștientizării,
că ai avut în fața ta „un zeu” al culturii române.
La
un curs de perfecționare din anii ’80 ai secolului trecut la
Universitatea Timișoara, prof. univ. dr. Eugen Todoran ne-a propus
să discutăm ce este Blaga, după specificul operei sale filosofice:
filosof, mitosof sau teosof? Marele exeget al operei lui Lucian Blaga
avea probleme cu publicarea operei sale: Lucian
Blaga, Mitul poetic
(2 vol.), Mitul
dramatic
(1 vol.) și Mitul
filosofic
(2 vol.). Așadar Lucian Blaga era considerat de către studentul
său, istoricul literar Eugen Todoran – membru marcant al Cercului
Literar de la Sibiu – un MITOSOF.
În
dezbaterea amintită la seminarul de perfecționare am avut rolul 3:
„Blaga a fost un teosof”, iar el însuși era „profetul”
Marelui Anonim. Rolul 1, „Blaga a fost un filosof” a fost
interpretat de o profesoară eminentă din Deva, care avea și studii
de filosofie înainte de a urma Filologia. Mulți cursanți au căutat
variate argumente. Seminarul de două ore a fost un succes, permițând
o „dezbatere” liberă despre Lucian Blaga – gânditorul,
printr-o temă problematizantă.
Concluzia
finală a rostit-o prof. Todoran: „Blaga este filosof, mitosof și
teosof deopotrivă”. Apăruse deja în anul cutremurului devastator
din martie 1977, una din cărțile sale cele mai fascinante și mai
explicite: Ființa
istorică.
Îmi
amintesc acum că eu am predat cartea Bibliotecii Fundației
Culturale și revistei „Secolul 21”, care avea opera lui Lucian
Blaga, doar pe aceasta nu.
|