Bătrânețea are avantajele ei. Mi-a permis să descopăr că am trecut prin școală multe prea neatent, ca printr-un fel de tunel, unde din când în când apar trape de lumină. Luminile acestea îmi apăreau doar mie. Alte lumini erau vizibile celorlalți colegi. Asincron. Din păcate. De aceea nu cred că suntem o generație. Ioan Ciama a trăit cu totul altceva, deși frecventa același spațiu urban, uneori aceeași bibliotecă, același anticariat, pe aceleași străzi vechi. Scrierea lui autobiografică îmi oferă zeci de probe despre asincronia trăirilor, experiențelor, în cadrul aceleiași tranșe de vârstă. Descopăr acum, bucuros, o personalitate de o complexitate și de o verticalitate pe care diferențele între spațiile în care trăiam mi le făceau greu accesibile, ba chiar inaccessibile. Ioan Ciama locuia la cămin, chiar dacă în centrul orașului. Eu locuiam într-o periferie situată la vreo șase kilometri de liceu. Coexistența noastră era definită de un loc geometric, clasa, eventual curtea școlii. Nu cred că am schimbat în cei vreo cinci ani de coexistență pașnică prea multe vorbe între acești pereți. Mare îmi este bucuria că am avut șansa să trăiesc suficent pentru a afla câte ceva despre personalitatea și activitatea fostul meu colegul de liceu. Textul publicat este mai mult decât o autobiografie sau o genealogie.
Conține elemente descriptive și interpetări care pot fi valorificate de
cititorii atenți, printr-o lectură sociologică și psihologică
contextualizantă. Locuim prea departe unul de altul, el— la Pâncota, în România, eu — la Elancourt, în Franța, pentru a mai putea schimba ceva dintr-o relație care, prin natura lucrurilor, a fost superficială. Tot ce pot face este să permit și altora să afle ce am pierdut eu neștiind cine este Ioan Ciama, profesor de limba română. Unul dintre aceia fără de care neamul românesc ar fi fost mai slab și mai sărac. Dan Culcer
Prof.
de matematică Ion Mărgineanu
Unul
dintre profesorii de liceu cei mai admirați, prețuiți și iubiți
a fost Ion Mărgineanu. Profesorul de matematică a fost „un
maestru al pedagogiei matematice”. Între ceilalți profesori,
Mărgineanu a fost pentru mulți dintre elevii săi „omul
providențial” care le-a arătat „punctul cardinal” spre care
să se îndrepte în viața profesională, iar pentru toți ceilalți
aspiranți „la o viață mai bună și mai nobilă” (cuvintele
Dânsului), cum trebuie să devenim din punct de vedere moral, dar
mai ales intelectual. Am avut/ întâlnit/ mulți profesori eminenți
în știința și arta predării învățării – am numărat vreo
patrusprezece – dar niciunul nu dispunea în asemenea măsură de
completitudinea și eficiența calităților pedagogice ca Mărginică.
Mic, proful de mate mi-a marcat esențial viața, atât
individualitatea în procesul de cristalizare a personalității, cât
și sufletul și spiritul în drumul spre maturizare. Și cred că
acestea se referă la mulți elevi, poate majoritatea elevilor săi.
Cu toate că eram „moț din Munții Apuseni și creștin ortodox”,
iar Dânsul era greco-catolic cu alte repere de conștiință,
Micul-Marelui Năsăudean era nu doar un model între altele, ci
Modelul uman, moral și profesional. Nu eu, ci colegii din
generațiile anterioare și ulterioare care au studiat cu Dânsul au
afirmat deja și confirmat conceptul, prin aprecierile, mărturiile
și elogiile lor. A fost, fără titlu, un „profesor emerit”.
Ion
Mărgineanu a fost o conștiință superioară care s-a opus
dezumanizării neamului și pierderii identității naționale, a
fost împotriva înregimentării noilor generații de intelectuali în
planurile diabolice ale ideologiei comuniste.
Profesorul
Mărgineanu era de o măiestrie pedagogică desăvârșită prin
explicații și demonstrații logice și epistemologice ale căilor
de rezolvare și a soluțiilor problemelor matematice. Era pasionat
de problemele cu mai multe căi de rezolvare: una „lungă” cu
multe calcule „obositoare”, alta mai scurtă cu rezolvări rapide
pe canavaua logico-matematico-semantică sau invers
semantico-logico-matematică. Calculele puține, dar ingenioase,
neașteptate, chiar paradoxale, păreau adeseori pentru mine,
uluitoare, dacă nu cumva bizare.
Trebuie
să mărturisesc aici că nu aveam deloc atracție și prea puțină
înțelegere pentru algebră. La matematică noi aveam două materii:
una aritmetica și algebra, alta geometrie și trigonometrie.
Originară din limbajul simbolic al limbii sanscrite (indiene),
sistematizată și răspândită de arabi, algebra era pentru mine un
limbaj sibilinic. Mai întâi era limba naturală (româna maternă,
apoi limbajul sunetelor muzicale (muzica). După acestea urma
limbajul simbolic al artelor (forme, culori, arhitecturi etc.), cu o
largă reprezentare în mituri și rituri, în diverse civilizații
și culturi. Toate acestea reprezentau CALITATIVUL. Matematica
reprezenta CANTITATIVUL. Mintea mea adolescentină nu prea adera la
cantitativul matematic, deși la istorie mi se vâra în memorie „cu
forța” „legea acumulării cantitative care ‹‹se transformă››
în calitate”. Greu m-am împăcat cu acest dublu limbaj simbolic
substitutiv”, fiindcă asimilam greu algoritmii gândirii algebrice
corecte.
Profesorul
nostru nu se interesa numai de câtă matematică știam, ci și de
formația matematică a elevilor săi, de educația
logico-matematică, de câtă matematică puteai aplica, nu câtă
știai. Era de o exigență liminară și cuantifica în note orice
tresărire de aptitudine matematică. În clasa noastră avea cu cine
lucra, majoritatea colegilor fiind fii de intelectuali, fie înnăscuți
matematicieni cu coeficient superior de inteligență matematică.
Într-un
an școlar, D-l Mărgineanu a dat clasei noastre lucrare de control,
prin care voia să verifice pregătirea matematicienilor clasei
pentru Olimpiada de matematică. Anterior, pe mine, Profesorul mă
mutase în prima bancă pe centru. Mă adusese după ce îmi
verificase caietele de teme pe primele două pătrare și nu găsise
decât vreo cinci greșeli autocorectate. Potrivit îndrumării
Dânsului, eu îmi efectuam temele chiar în după-amiaza zilei când
le primeam. A fost surprins de așezarea în pagină a figurilor
geometrice și de ordinea calculelor matematice.
La
lucrarea de control ne-a dat o problemă de geometrie destul de
complicată și câteva exerciții – ecuații algebrice. Când a
venit la clasă cu lucrările corectate, încă de la intrare, Proful
s-a uitat la mine și a strigat amenințător, credeam eu: „ –
Ce-ai făcut Cematule!” A mai făcut câțiva pași spre catedră
și a rostit din nou pironindu-mă cu privirea: „ – Ce ai făcut
Cematule!” de data asta exclamativ. Gândind că am luat nota 1
(unu), m-am ridicat în picioare rușinat și înspăimântat. Proful
ajuns la catedră, a pus absenții – lipsea numai un elev – apoi
a luat lucrările de control ca să ne dea rezultatele.
Proful
rostește: „ – Nota minus 5, Ciama Ioan, apoi ceilalți patru
elevi care au primit aceeași notă: Giurgiuman, Bârzan, Popa și
încă un coleg al cărui nume nu l-am reținut, fiindcă un flux de
bucurie îmi inundase sufletul.
M-am
prezentat și la Olimpiada de matematică, dar eu eram nepregătit
pentru o asemenea confruntare, fiindcă concurentul trebuia să
stăpânească toată matematica predată și exersată în acel an
printr-un antrenament continuu. Astfel că „am făcut” prea puțin
chiar și la geometrie care totuși îmi plăcea. Ce a urmat este
foarte interesant pentru sistemul pedagogic al Profesorului. Ne-a
convocat un grup de patru pseudoolimpici ca mine și ne-a ținut o
prelegere expresă. Din clasa A martor și împricinat am fost numai
eu.
După
întoarcerea în sala de clasă, mi-am notat în „Caietul de
însemnări” (personal) replicile profesorului și scuzele noastre
a pseudoolimpicilor „eșuați”, cărora nu ne plăcea matematica
– materie „aridă” și „cantitativă”!
„
– Pentru mine ”
– a replicat profesorul – „matematica nu este o materie a
cantitativului, o preocupare aridă”, ci o jubilație a minții
care ne dezvoltă și ne ordonează gândirea.” Sau: „ –
Matematica este o materie aridă pentru o minte aridă.” (Chiar
așa?!) sau: „ – Pentru mine, matematica nu e sacră ca numele
Pithagora, nici nu are o majestate jupiteriană, fiindcă matematica
nu există în natură, ci numai în cărți și în mintea
omenească. matematica este în toate științele exacte, dar și în
spiritul omului, care îi dă suflet și o face vie.” Și ne-a mai
precizat: „ – Galilei a introdus matematica în științele
fizicii, iar de atunci ea a devenit un instrument de fixare a legilor
naturii și de calculare a forțelor naturii.”
Pentru
noi a fost una dintre cele mai originale admonestări, pe care am
primit-o vreodată. Și ne-a mai spus ceva cam prea savant pentru noi
ca să înțelegem atunci:
„ – Matematica
este un instrument prin care putem cunoaște esența relațională și
a stabilității elementelor Cosmosului.”
În
naivitatea noastră, am rămas mai departe cu prejudecata
cantitativului vizavi de matematică. Nu am fost „convertit” la
studiul ei, rămânând fideli înzestrărilor noastre naturale, cu
„vocația” calitativului. Eu am mers, la Facultate, la cursul de
„Lingvistică matematică” numai la două seminarii, părăsindu-l
apoi. În schimb am urmat un an universitar cursul de „lingvistică
structurală și sintaxă transformațională”, dublat de seminarul
corespunzător. Seminarul a fost absolut deplorabil. Ulterior
„curentul structuralist”, infiltrat în multe discipline umaniste
și-a demonstrat precaritatea de „filozofie falimentară”, care
mai târziu a și fost abandonat. Cu excepția unor noțiuni și
elemente minime, care au îmbogățit foarte puțin descrierea
categoriilor gramaticale și analiză gramaticală.
În
favoarea aplicării unor funcții și functori, categorii și
expresii matematice s-au pronunțat și afirmat mulți totuși,
matematicieni români. Unul dintre ei, Solomon Marcus a făcut
pionierat cu două tratate masive: Lingvistica
matematică
și Poetica
matematică.
Dar în acestea „materia semantică” (la lingvistică) și
„materia poetică” la literatură, ajung să fie „aseptizate”
și „sterilizate”, semantica stilistică devenind „un corpus
steril” expresiv. Astfel calitatea expresie sau „ecuație”
matematică „nu se mai convertește” în calitate, oricât de
exact ar fi functorul matematic. Q. e. d.
Dar
timpul a lucrat în favoarea matematicii. Din „regină” a
științelor fizice și astrofizice a devenit „împărăteasă” a
științelor comunicării, societatea umană devenind ea însăți
dependentă de „artele” matematice.
D-l
Prof. Mărgineanu avea gena „viitorului strălucit al matematicii”.
Intelectual, profesionist la nivel de excelență, Proful formator și
cultivator al spiritului matematic, avea să fie lovit, ca într-o
tragedie antică de un destin necruțător. Aruncat în pușcărie
printr-un proces pe dos (aparatcicul criminal devine acuzator), a
fost confruntat cu minciuna patologică a neadevărului pur și
anulat ca om – nu numai ca intelectual – prin terfelirea
demnității sale umane și anularea tuturor libertăților omului.
Proful
Mărgineanu, intelectual profesionist la nivel de excelență,
educator al multor generații de intelectuali (matematicieni,
ingineri, cercetători științifici etc.) a fost destinat, de către
un regim despotic, opresiv, criminal să suporte închisoarea,
tortura, distrugerea fizică și exterminarea. Cu atât este mai
cutremurătoare tragedia acestui OM, cu cât este mai mare distanța
– astronomică – între ce s-a înfăptuit: voințe, intelecte,
destine profesionale, caractere, intelectuali profesioniști,
personalități în cultura și în învățământul românesc și
GULAGUL în care a fost aruncat. Nu cred că nici cea mai înaltă
(Instanță) Divină nu poate ierta această crimă imprescriptibilă.
Drama
intelectualului Profesor a fost aceea între conștiința superioară
a datoriei față de generația noastră și „tranzacționalismul”
cu zbirii regimului comunist opresiv. Pentru Dânsul nu era alegere
între datorie și conștiință, pe de-o parte și concesie și
trădare pe de altă parte. De aici „tragicul” existenței sale
în ultimii ani de viață. Proful Mărgineanu era un OM, uman
deplin, și deplin responsabil, avându-și „rădăcinile” în
ETICISMUL TRANSILVAN românesc, și așa cum spunea uneori și
Dânsul: „ – Nu pot încăpea două săbii în aceeași teacă.”
A fost drama celui care-nu-poate-să-dezerteze de la datoriile lui:
intelectuală, profesională, patriotică, morală și spirituală,
acceptând „sacrificiul de sine și suferința” – adică
MARTIRIUL – în locul „fugii de realitate” și de răspunderile
conștiinței sale.
După
anii de temniță, omul se împuținase, încât în balonzaidul său
lung, decolorat și uzat, părea un cerșetor la colț de stradă.
Când l-am întâlnit prima oară, chiar la colț de stradă, pe
partea străzii pe care se afla Librăria „Mihai Eminescu”, spre
care mă îndreptam, după ieșirea din Farmacia din colț, am văzut
un OM distrus sufletește și umil. M-a cuprins un plâns convulsiv,
încât, salutându-l, n-am putut sta de vorbă cu dânsul. De
cealaltă parte a șoselei se plimba agale un milițian „în
misiune”. Oare ce misiune?
Regimul
comunist își îndeplinise misiunea barbară și scelerată, de a
reduce un mare intelectual, profesor și patriot la „rangul” de
cobai uman. Memoria mea a reacționat aproape instantaneu după o
scenă abominabilă la care am asistat undeva în podișul dobrogean,
când îmi executam serviciul militar la grăniceri.
Fiind
radiotelegrafist, am plecat într-o misiune cu o stație auto de
radio și telegrafie undeva prin centrul podișului dobrogean. Am
parcat într-o livadă de piersici, iar noi, cei care făceam
militărie în termen – vreo cinci – am intrat în livadă și
ne-am ghiftuit cu piersici. Apoi ne-am întors la o anumită oră la
serviciul nostru pentru care am poposit acolo.
Seara,
după orele 1800,
se întorceau de la munca silnică extenuantă, de douăsprezece ore,
deținuții politici, într-o formație dezolantă de manechine parcă
dezarticulate. La un moment dat, un bărbat înalt, dar cam gârbovit,
a căzut în praful și glodul drumului. Din formația deținuților,
doi inși mai voinici se desprind, aleargă în urmă și îl ridică
pe cel căzut cărându-l apoi, mult târându-l, pe umerii lor.
Grupul de deținuți înainta cam alene, oamenii fiind foarte obosiți
și probabil înfometați.
Gardienii
îi îndemnau să meargă mai repede și ca să-i mențină într-un
ritm mai alert, îi amenință cu biciuști. Cei trei deținuți
rămăseseră mai în urmă, sprijinindu-l pe cel bolnav și
târându-l după ei. Câteva clipe mai târziu, bolnavul are o
mișcare cataleptică și cade din nou la pământ. Cei doi deținuți
care îl târâseră după ei sunt amenințați cu biciul și merg
repede de la formația de marș. Gardianul se întoarce la formație,
timp în care alți doi deținuți se întorc la cel căzut, îl
dezbracă de toate hainele, lăsându-l în pielea goală. I-au luat
până și încălțămintea.
Luându-i
tot ce avea pe el, cei doi deținuți au mers și s-au încadrat în
formație. După ce formația a dispărut după o colină, noi am
alergat să vedem ce s-a întâmplat cu cel „căzut” și „jefuit”
de haine. Un camarad care ne însoțea era sanitar și după ce l-a
„verificat” a afirmat că suferise un atac de cord, de aceea
căzuse ca un buștean.
Noaptea
am rămas la marginea livezii, urmându-ne executarea misiunii
noastre. Dimineața, la răsăritul soarelui, am alergat să vedem ce
s-a întâmplat cu trupul mortului abandonat în drum. Imaginea a
fost atroce. Noaptea, animalele sălbatice, poate și cele domestice:
câinii, mistreții, lupii etc. mâncaseră toată carnea trupului,
iar oasele îi erau dezmembrate. Între timp venise în control
maiorul M.C., șeful Statului Major al Brigăzii de grăniceri din
Constanța. Ne așteptam la o săpuneală zdravănă și la o
sancțiune aspră. Dar Dânsul, după ce a „contemplat” cu oroare
scena, a rostit simplu și confidențial pentru noi aceste cuvinte:
„Acesta este comunismul!” Mai târziu am aflat că acel deținut
fusese jurist și profesor de științe juridice. Era țărănist și
refuzase să colaboreze cu „ocupația sovietică” (agenți și
aparatcicii roșii) și „noua justiție” comunistă.
Văzând
„pe viu” ce i s-a întâmplat unui om, deținut politic, atunci
am făcut primul și ultimul atac de panică din viața mea. Mi-au
trebuit trei săptămâni ca să-mi revin. După aceea nu am mai
plecat niciodată în misiune, fiindcă nu eram obligat ca furier.
Dacă
relatările mele comit și relatări despre incidentele și rareori
nedreptățile care s-au comis împotriva mea, o fac pentru că așa
e viața: plină de neprevăzut și surprize precum e și societatea,
istoria și, mai ales, persoana umană unică și viitorul, când
previzibil, când imprevizibil, când labirintic. Iar mie ca filolog
îmi place varietatea, cum în muzică îmi place soprana de
coloratură.
ALȚI
PROFESORI
Am
amintit deja de D-l Prof. Diriginte Alexandru Câmpeanu, care mi-a
luat apărarea în câteva situații dramatice pentru mine, în care
„vinovățiile” mele erau cusute cu „ață roșie”. N-am
uitat niciodată lecția de educație a Dânsului despre „valorile
vieții” și ierarhia acestor valori, deși lecția a fost mai mult
nereușită din cauza noastră a elevilor. A fost o lecție
fundamentală pentru mine, ori de câte ori am fost prins în
clenciurile conflictelor sociale sau cele ale „luptei pentru
existență”: pentru posturi, funcții, drepturi imaginare sau
suspiciuni ideologice etc. Nu l-am uitat pe D-l Prof. Ioan Naidin,
care la fel mi-a luat apărarea în fața ofițerului de securitate –
care se vede treaba se ocupa, în calitate de „milițian sub
acoperire” de Poșta Română și corespondența cu străinătatea
– care veghea la libertatea și independența Țării confiscând
corespondența privată lipsită completamente de orice informații
subversive.
Am
amintiri frumoase și despre un alt Dascăl decât cei amintiți
deja: Olimpia Comșa, dr. Vasile Scurtu, Ion Mărgineanu și Cecilia
Marian – cei patru „apostoli” ai Liceului pentru clasa noastră.
Îi alătur, în plan secund, pe Petru Bolohan, Ioan Naidin și
Alexandru Câmpeanu.
Nu
trebuia să fiu recrutat în armată, fiindcă aveam un defect fizic:
un început de cifo-scolioză; din acest motiv Domnul Profesor de
educație fizică m-a recomandat să fac „gimnastică de
stabilizare” într-o sală de sport de acest tip, la Liceul „George
Coșbuc”. D-l Bălănescu a și intervenit pentru mine în acest
sens și o dată pe lună făceam gimnastică.
Noi
nu am studiat „Logică...” și de aceea nu eram avizați de ce
Prof. de Fizică proceda altfel. D-l Bolohan „nu accepta” dintr-o
conștiință proprie pe dimensiunea psihologică a educației să
fie o figură dominantă personalistă. Profesorul modern este acela
de care nu depind elevii săi, ci își dobândesc o conștiință de
sine prin „învățarea autoeducativă” și „autoeducația în
învățare”.
Dar
la Comisariatul militar raional interveniseră „colegul” Marinca
Adrian și „avocatul” său, amândoi consăteni cu mine, ca să
fiu trimis urgent în armată cât mai departe, pe argumentul că
eram „fiu de chiabur”. Era luna august 1958 când încă nu
împlinisem 19 ani. Astfel la 4 decembrie am fost recrutat pentru
Brigada de grăniceri Constanța-Dobrogea. Acolo, după perioada
primă de instruire de șase săptămâni, când am fost repartizat
pe specialități, am concurat pentru funcția de furier. Din 30 de
boboci militari cu studii liceale și bacalaureat (examen de
maturitate) am rămas după primele două probe numai doi: eu (Ciama
G. Ioan) și Mihail Cogălniceanu (!). „Strămoșii acestuia erau
originari din Basarabia – de pe Valea Cogâlnicului – Camaradul
meu era strănepot de frate al marelui om de stat, reformator,
diplomat și istoric Mihail Kogălniceanu.
La
ultima probă a participat și maiorul Călin Marin, aviator cu
gradul de locotenent colonel, transferat la Grăniceri ca Șef de
Stat Major al Brigăzii, fiindcă era un profesionist excepțional,
din punct de vedere militar. Dânsul a renunțat la gradul avut ca
aviator, la comanda brigăzii era un ofițer, tot locotenent-colonel.
Transferul a fost făcut printr-un artificiu, fiindcă la plecarea
trupelor sovietice în octombrie 1958, un ofițer superior politic
amenințase autoritar și „profetic”: „ – Ne vom întoarce
curând. Dobrogea nu este a voastră!”, adică a României. Și
într-adevăr în 1964 a și apărut „Planul Valev de integrare
economică a Țărilor Socialiste”.
Am
relatat toate acestea pentru a spune că niciodată după absolvirea
Liceului „n-am știut” câtă optică și acustică știam de
fapt, câte cunoștințe asimilasem despre legile curentului
electric, despre magnetism și electromagnetism, despre sisteme
tehnice de comunicare – telefonie, telegrafie, radio. Am obținut
postul de furier fără dubii, am devenit: furier, curier,
telefonist, telegrafist și...bibliotecar al Companiei de
transmisiuni. Am învățat și ceva „limbaje criptice” și
stenografie. Trebuia să recunosc însă, că după absolvirea
Liceului, am înlocuit telefonista/ telegrafista de la Oficiul Poștal
din comuna natală. Timp de aproape o lună, când aceasta era în
concediu, am răsfoit și citit toate cele două cărți de
„tehnologia comunicării”, pentru mijloacele de comunicare care
erau atunci. Le-am studiat cu ajutorul cunoștințelor asimilate/
memorate, predate de D-l Profesor de fizică Bolohan, fără de care
n-aș fi putut înțelege explicațiile, demonstrațiile și
funcționarea aparatelor. Și n-aș fi luat cu succes probele la
„competiția” amintită din armată. Șeful Biroului de Operații
s-a și interesat de ce la fizică, la examenul de maturitate, am
luat cea mai mică notă de promovare (adică 3), fiindcă la
Seminarul Pedagogic de Învățători primisem nota maximă (adică
5). I s-a răspuns în scris că „a fost o conjunctură
nefavorabilă și o organizare nepotrivită pentru atâtea examene
într-o singură zi”. Iar eu am explicat că Liceul era axat pe
studiul matematicii și al „științelor realiste”, iar jumătate
din colegii mei au dat examene de admitere la Facultăți tehnice și
au intrat cu succes.
Mi-a
părut rău de camaradul meu Mihail Cogălniceanu, fiindcă era un
tânăr cu educație aleasă, stilat, cu un comportament sociabil
exemplar, un tânăr cult, voinic și frumos, brunet, de statură
mijlocie, cu un nas scurt și ochi căprui. Dar a fost transferat
într-un post de serviciu militar de unde putea să ajungă, din când
în când, la Brăila, orașul său natal. A avut și condiții să
se pregătească pentru admiterea la Facultate. Pe când eu nu,
fiindcă ofițerul care conducea Compania de transmisiuni era un
„kozlov”. Așa că eu am „rămas la post” un an și șapte
luni și jumătate, după care am primit permisia și concediul
cuplate în luna august 1960. Când am ajuns acasă, „dușmanii”
mă daseră deja dispărut, mai ales că urma să fac trei ani și
jumătate de armată, dar în 1959 durata serviciului militar s-a
redus la doi ani, iar eu am făcut doar un an și 10 luni, fiind
eliberat, chiar de ziua mea în octombrie 1960.
Primisem
oferta de urma o școală tehnică de transmisiuni militare, fie la
marină, fie la trupele de uscat, dar am refuzat. Era și prea
departe, „la capătul lumii” față de ai mei (părinți, frați,
surori, unchi, mătuși, alte rudenii) și față de provincia mea
iubită, Transilvania.
Acolo,
la Constanța, în timpul serviciului militar la Transmisiuni mi-am
amintit adesea că fusesem la fizică elevul Prof. Petru Bolohan. Am
cerut de acasă să-mi trimită prin Poștă maculatoarele și
caietele de teme la Fizică. Rememorând lecțiile care mă interesau
atunci, am început să mulțumesc din suflet și în gând
Profesorului și să-l prețuiesc cum se cuvine. Mai ales că
majoritatea colegilor mei de clasă îl lăudau mai ales pe
Mărgineanu și nu aminteam aproape deloc de Bolohan, deși dăduseră
examen la admitere la Institute Tehnice și la Fizică.
Am
și astăzi imaginea vizuală a Profesorului. Intra în clasă
simplu, aparent timid – cineva a spus că era o „fire timidă”,
dar părea așa fiindcă era un om sensibil și decent și nu avea
vocație oratorică. Punea catalogul pe catedră, nota absenții care
nu prea erau și asculta lecția predată anterior într-un climat
calm. Proful avea un ton egal, cu respectul cuvenit elevului, ba
chiar ajutându-l pe cel mai nesigur să-și formuleze corect
răspunsul așteptat, căci Proful lăsa timp „de amintire” sau
de gândire. Din răspunsuri la întrebări se vedea dacă elevul
știe și stăpânește cunoștințele, deci a învățat lecția.
D-l
Prof. Bolohan avea pe catedră „planul de lecție”, deschis la
lecția de predat. Când termina un moment/ episod al lecției,
trăgea cu ochiul la caiet, apoi se uita pur și simplu în el ce alt
moment al lecției urmează. Își doza cuvintele în exprimare în
așa fel încât fiecare elev, chiar și cei mai lenți să prindă
cursul/ diagrama explicațiilor. Parcurgea etapă cu etapă cu
rigoare epistemică în așa fel încât diferențele de percepție
și recepție a învățăceilor să nu sufere de neînțelegerea,
despre „vitezele psihice” ale acestor fenomene. De aceea lecția
nu se ridica la cel mai înalt nivel al discursului abstract, oferit
de-a gata, ci se menținea la nivelul mediu al clasei, căci D-l
Bolohan preda „pentru toți elevii” nu doar pentru cei înzestrați
cu inteligență fizicalistă sau cum se spunea „pentru vârfurile
clasei”.
Omul
era un tip blând, amiabil, de o modestie soră cu smerenia și
foarte responsabil în predare „față de toți elevii”. Ori
tocmai această adaptare la nivelul „mediu” îi avantaja pe
majoritatea „învățăceilor” săi, fără niciun fel de
discriminare. Supradotații erau obligați să treacă de la
învățarea de tip școlar la învățarea de tip autodidact, căci
orice învățare autentică și dinamică este în proporție de 60%
„opera minții elevului” și numai cealaltă parte era opera
profesorilor, cărților, activității independente, lucrărilor de
laborator.
Uneori,
unii colegi, critici improvizați, îl suspicionau, punându-i la
îndoială pregătirea de specialitate, atunci când repetat, de
două, trei sau patru ori se uita în caietul cu planuri de lecții.
Eu însă nu, fiindcă puteam recepta și nota explicațiile,
formulele, „ecuațiile fizice” și îmi puteam reprezenta
fenomenele nu doar vizual-plastic empiric. Căci fenomenele fizice
există mai întâi în natură și apoi în cultură, prin
descifrarea forțelor și a legilor lor. Interesul meu pentru fizică
a rămas în umbră, mai ales datorită preocupărilor pentru
domeniile umaniste. Iar la Astronomie curiozitatea față de
fenomenele astro-fizicii și „Cosmologiile secolului al XX-lea”
(Jaques Merleau-Ponty) sau pentru „Această ciudată materie”
(Alfred Kastler) sau pentru „Istoria lumii” (de Cynthia Stokes
Brown) etc.
Ulterior,
la Facultate am făcut pedagogie cu academicianul Dimitrie Todoran,
autorul unei cărți fundamentale de psihologia educației:
Psihologia
temperamentului
(Cluj, 1932) de care Prof. Bolohan avea cunoștințe și era un
„avertizat”.DACĂ
EXISTĂ UN SPIRIT RACOVIȚEAN
Este
firească și legitimă această întrebare, cu atât mai mult cu cât
este un liceu/ colegiu cum nu sunt decât vreo cinci-șase în
România. Fiind un liceu de elită în Țară, el concurează –
prin valorile pe care le-a dat științei, culturii și profesiunilor
superioare/ complexe din diferite domenii de învățământ,
sociale, economice, științifice – la un loc de PREMIANT pe
podiumul școlii românești de aproape un secol.
Deci
indiscutabil există un spirit racovițean, dar cu „metamorfozele”
lui în diferite perioade istorice din ultimul secol, când fericite,
când nefericite și amenințătoare pentru el.
În
primul rând, e existat un spirit întemeietor interbelic românesc
(1922-1940), când, prin însuși scopul întemeierii ca învățământ
românesc, urmărea un ideal: să devină un liceu ELITIST –
formator de elite românești.
Există
drama supraviețuirii lui, după raptul fascisto-nazist din 1940 și
intrarea în captivitate a unui teritoriu românesc de la formarea
poporului român. Pribegit în sudul Transilvaniei la Sibiu (Secția
umanistă) și în Banat la Timișoara (Secția reală).
Dar
pasiunea pentru cunoaștere și acțiunea înfăptuitoare a rămas o
constantă și atunci când tragedia războiului mutila sute de mii
de români: trupuri, suflete și spirite, nu puține elevate. Fără
a colapsa, a biruit „spiritul românesc luminat” (1940-1945).
Adevărata
tragedie pentru viața românească și valorile ei de creație,
pentru sufletul și spiritul ei, a fost în cumpătul vremii cât
țara a devenit CAPTIVĂ lagărului stalinist concentraționar
comunist.
În
primii ani, după revenirea Transilvaniei la Țara-mamă România și
a Liceului la matca inițială clujeană, personalitățile
pedagogice au încercat o restabilire a statutului său și a unui
echilibru între învățare și educație pentru salvarea
identității românești într-o țară ocupată militar, economic
și ideologic, aflându-se în pericol însăși cultura și
tradițiile românești.
Între
anii 1948-1958, tragedia exterminării elitelor naționale și
autohtone, încercarea de sovietizare forțată a limbii, culturii și
școlii românești a periclitat însăși existența națiunii
române. În aceste condiții-limită, corpul didactic al liceului a
devenit „izvorul științei și conștiinței românești, al unui
patriotism activ și subversiv ‹‹lipsit de naționalism››
(dr. Ciupe Romano), care să salveze generațiile de adolescenți și
tineri de marasmul dezindividualizării, depersonalizării,
dezafectivizării, scopul fiind formarea lor ca reprezentanți ai
spiritualității românești, care să conserve și să transmită
valorile românești. Liceul forma, în acele vremuri tulburi,
caractere morale, iar pentru domeniile cunoașterii viitorilor
profesioniști, specialiști, cercetători. În condiții limită,
Liceul era o pepinieră pentru Universități, conservând spiritul
și valorile celor care îl patronaseră în România Mare, numele
unora dintre ei strălucind în Panteonul culturii românești de
vârf, cu reverberație europeană sau universală.
Perioada
1959-1989 a fost una de mai mici sau medii reforme, de revenire la
matca românească, de reîntoarcere minimă spre spiritul european –
timid însă și cu sincope și derapaje, în ultimul deceniu
amenințătoare.
Și
totuși au existat și intervale benefice, după ce Patron spiritual
al Liceului a devenit marele savant român și universal, Emil
Racoviță, care era un Model de savant, profesor, cercetător
științific, pedagog și patriot-vizionar. Iar începând cu 1968,
când „modernizarea învățământului” îl avea în frunte pe
acad, Mircea Malița, cel care urma să fie Președintele R. S.
România, dacă retardata cultural, soția dictatorului, n-ar fi
„răsturnat” toată politica Țării, și când au apărut
manuale moderne și profunde și noi pedagogii. Liceul „Emil
Racoviță”, unitate eminamente de învățământ mediu, și-a
păstrat menirea de a fi, în Capitala Culturală a Transilvaniei,
rolul formator de aspiranți, temeinic pregătiți, să devină, după
absolvirea învățământului universitar, elite intelectuale,
științifice și artistice ale Ardealului și României. Este
aceasta opera pedagogică și profesională a dascălilor Liceului,
care au împlinit aspirațiile generațiilor de liceeni timp de un
secol. Poate doar ultimul deceniu comunist, supranumit și „deceniul
satanic”, a pus în pericol „structurile de rezistență” ale
nobilului corp profesoral al Liceului.
Gândindu-mă
acum la o definiție a spiritului racovițean, la nivelul de educație
și de formație cultural-intelectuală, precum și la descoperirea
și valorizarea vocațiilor liceenilor, aș enumera cinci CALITĂȚI
determinante ale acestui Liceu luat în integralitatea sa. Le-aș
numi funcții, fiindcă Liceul a fost un organism viu timp de un
secol.
- Funcția
SELECTIVĂ: pe domenii de cunoaștere a „învățăceilor”, dar
și a profesorilor.
- Funcția
de DIFERENȚIERE și INDIVIDUALIZARE a elevilor, potrivit
calităților intelectuale, aptitudinilor și înzestrărilor
specifice.
- Funcția
COMPETIȚIEI care trezește la activitatea de antrenament
inteligențele superioare, tinzând spre performanță.
- Funcția
performanței
în ÎNVĂȚARE, aprecierea teoretică și practică, ceea ce face
ca atmosfera clasei, moralul clasei permit ca interesul vocațional
al elevului să se situeze constant la un nivel superior.
- SPIRITUL
VIZIONAR, dincolo de clișeele, truismele și „dogmatismul”
metodologic, permite să modeleze în mentalul elevilor și în
orizontul de așteptare o lume bună, o societate mai responsabilă
și un spirit cultural și civilizațional care să ridice Țara –
România – la un nivel european „sperat”.
Desigur
am exprimat aici parțial și puțin „opera înfăptuitoare” a
generațiilor de liceeni „racovițeni” într-un secol. De la
Școala Civilă de băieți și fete (1919) continuând cu Liceul de
Aplicație al Seminarului Pedagogic Universitar (1922-1940), cu
Liceul de Aplicație refugiat (1940-1945) și revenit (1945-1947), cu
Liceul de băieți Nr. 3 (1948-1954), cu Școala Medie Nr. 4
(1954-1957), cu Școala Medie „Emil Racoviță” (1958-1964), cu
Liceul „Emil Racoviță” (1965-1981), cu Liceul Industrial „Emil
Racoviță” (1982-1991) și Colegiul Național „Emil Racoviță”
(2000-prezent), a rămas în context românesc unul dintre cele mai
reprezentative și eminente unități de învățământ din România
ultimului secol.
|