Școala Gusti face obiectul unei multitudini de contribuții regrupate în două volume. Primul, Marginal și experimental – Cooperativa Gusti: două decenii de cercetare în istoria sociologiei (coord. Ionuț Butoi, Martin Ladislau Salamon, București, Eikon, 2020), a apărut acum câteva luni; al doilea, Condamnare, marginalizare și supraviețuire în regimul comunist. Şcoala gustiană după 23 august 1944
(coord. Zoltán Rostás, Chișinău, Cartier, 2021) a ieșit săptămâna
aceasta de la tipografie. Într-un caz, ca și în celălalt, cercetările în
materie de istorie orală și interviurile realizate încă din anii ’80 de
Zoltán Rostás sunt la originea perspectivei adoptate de o bună parte
dintre autori, deseori membri ai Cooperativei G. Convorbirile lui cu
Stahl, publicate cu titlul Monografia ca utopie: interviuri cu Henri H. Stahl: 1985-1987
(București, Paideia, 2000), constituie actul de naștere al acestei
structuri informale care se prezintă mai degrabă ca o cooperativă decât
ca o instituție academică.
Social-democrația ca utopie la Henri H. Stahl (Nicolas Trifon)
februarie 27, 2021 / #Blog
Școala Gusti face obiectul unei multitudini de contribuții regrupate în două volume. Primul, Marginal și experimental – Cooperativa Gusti: două decenii de cercetare în istoria sociologiei (coord. Ionuț Butoi, Martin Ladislau Salamon, București, Eikon, 2020), a apărut acum câteva luni; al doilea, Condamnare, marginalizare și supraviețuire în regimul comunist. Şcoala gustiană după 23 august 1944
(coord. Zoltán Rostás, Chișinău, Cartier, 2021) a ieșit săptămâna
aceasta de la tipografie. Într-un caz, ca și în celălalt, cercetările în
materie de istorie orală și interviurile realizate încă din anii ’80 de
Zoltán Rostás sunt la originea perspectivei adoptate de o bună parte
dintre autori, deseori membri ai Cooperativei G. Convorbirile lui cu
Stahl, publicate cu titlul Monografia ca utopie: interviuri cu Henri H. Stahl: 1985-1987
(București, Paideia, 2000), constituie actul de naștere al acestei
structuri informale care se prezintă mai degrabă ca o cooperativă decât
ca o instituție academică.
CUM PUTEAI FI SOCIAL-DEMOCRAT ÎN ROMÂNIA SECOLULUI XX?
Una dintre surprizele care îl așteaptă pe
cititor este varietatea itinerarilor politice ale membrilor și
colaboratorilor Școlii Gusti și, mai ales, faptul că această varietate a
avut o incidența limitată în desfășurarea activităților ei.
Unii împărtășeau o viziune a lumii
conservatoare și reacționară, destul de răspândită în acele vremuri în
Europa, alții aveau un demers progresist și voluntarist. „La el
[Dimitrie Gusti, care publica în 1934 Sociologia militans] totdeauna cercetarea mergea cu acțiunea”, spunea H. H. Stahl (Monografia…,
p. 42). Gusti a fost fondatorul Școlii sociologice de la București și a
colaborat, de altfel, ani de-a rândul cu Vodă Carol, fără să fi fost
„carlist”. Ernest Bernea și Traian Herseni au aderat la un moment dat la
Legiune și au participat probabil la fărădelegile ei; Gheorghe
Vlădescu-Răcoasa și mai tânărul Miron Constantinescu au intrat în
Partidul Comunist, interzis în vremea aceea. Desigur, radicalizarea
legionarilor a putut jena inițiativele Școlii la sfârșitul anilor ’30,
dar nu mai mult. Comuniștii, propulsați de la clandestinitate la putere
după război, au jucat un rol mai curios. Ei au participat la
marginalizarea sociologiei, considerată o disciplină burgheză, după care
tot ei au favorizat, dacă nu un fel de renaștere, cel puțin o
reintegrare a membrilor Școlii monografice în circuitele academice și o
revalorizare a contribuțiilor lor. Pentru fondatorul și principalul
animator al Școlii, politica pare să fi fost mai ales un mijloc de a-i
lărgi influența. Dimitrie Gusti nu a participat însă la guvernul lui
Maniu doar ca expert, precizează Rostas, ci și din afinitate cu
programul țărăniștilor (Marginal…, p. 11). În acest context, H.
H. Stahl (1901-1991) ocupă un loc aparte. „Cazul” lui m-a ajutat să
încerc să găsesc un răspuns la o întrebare care mă sâcâia de mult: Cum
puteai fi social-democrat în România secolului XX?
CONFESIUNILE UNUI SOCIAL-DEMOCRAT „VĂRSAT LA COMUNIȘTI”
„Ultima oară când l-am văzut [e vorba de
Petrișor Viforeanu], se înscrisese în Partidul Comunist,” își amintește
Stahl. „Eu eram în Partidul Social-Democrat, dar vărsat la comuniști. Și
a fost o ședință de partid la care a fost și Viforeanu și acolo el a
fost criticat pentru că păstrase oareșicare legături cu oameni din
legația engleză, sau așa ceva. Și el a vorbit acolo în ședință, s-a
apărat, nu știu ce, mă rog, s-a trecut peste treaba asta… Am plecat de
la ședință, eram bun prieten cu el. L-am luat așa, de braț, și am mers
cu el pe culoarele facultății până când ne-am despărțit. El s-a întors
acasă și s-a împușcat, chiar în noaptea aceea. Cred că sunt ultimul om
cu care a vorbit. S-a dus acasă, și-a scos cămașa ca să nimerească exact
inima și s-a împușcat. A fost din partea lui o catastrofă, o prostie,
fiindcă mai putea încă să facă treabă bună” (Monografia…, p. 244).
Fiu al unui procuror general, ginerele lui
Istrate Micescu, avocat și profesor conferențiar renumit, fost coleg de
clasă cu Mircea Eliade, Petrișor Viforeanu a colaborat în mai multe
rânduri la anchetele Școlii monografiste în calitate de civilist.
Tentația mare este ca, pornind de la acest episod sinistru, care a avut
loc în 1948, să glosăm în jurul unor considerații de ordin moral. Greu
însă, la mai bine de o jumătate de secol distanță, să te mulțumești cu
asemenea considerații, care oricum nu au cum avantaja pe vreunul dintre
cei doi protagoniști.
[Întâmplarea face să o fi cunoscut bine,
copil fiind, pe văduva lui Petrișor Viforeanu, Marie-Anne (Mariana),
care tocmai se recăsătorise cu unchiul meu, Titus Vasilie Lemeny. Au
locuit o vreme la noi în casă, la mansardă. Aceasta se întâmpla la
sfârșitul anilor ’50, într-o perioadă în care, printre cei care ne
vizitau, unii care tocmai ieșiseră de la închisoare riscau să se
întâlnească cu alții care urmau să fie arestați. Ignoram în ce condiții a
murit Petrișor Viforeanu. Cum a ajuns o persoană cu background-ul lui
să adere la Partidul Comunist ? Cum se face că Stahl nu a găsit alceva
mai bun de spus despre prietenul său decât că ar fi putut face încă
treabă bună? De ce s-a arătat Stahl așa de expeditiv, evocând noua lui
apartenență politică? Cam astea au fost întrebările care mi-au trecut
prin cap pe moment și la care am renunțat repede să mai caut un răspuns
definitiv.]
Mai stimulant pe plan intelectual este să
încerci să înțelegi cum un personaj precum Stahl, proaspăt „vărsat la
comuniști”, după cum constata el însuși ironic, a putut fi
social-democrat de-a lungul deceniilor care au precedat și a celor care
au urmat acestui annus horribilis pentru multe nume sonore din
interbelicul românesc. Departe de a fi eroic, itinerariul său permite
descoperirea unui aspect al orientărilor și angajamentelor politice de
stânga din România secolului trecut prea des pierdut din vedere. Pentru
a-l reconstitui trebuie să jonglezi cu informații care provin din
registre diferite: amintirile lui publicate în 1981 și mai ales
interviurile realizate de Rostas puțin înainte de decembrie ’89; și, pe
de altă parte, documentele apărute sub diferite forme în perioada
comunistă, precum articolele din presă și raporturile întocmite de
funcționarii aparatului de securitate, conservate în arhive. Acestea din
urmă sunt uneori mai prețioase decât amintirile și mărturiile
raportate. Stahl însuși sugerează limitele acestora atunci când spune,
referindu-se la anchetele de teren (dar asta poate fi aplicat și la
propriile lui memorii): „Nu poți să ai încredere în propria ta memorie.
(…) Memoria este o grilă pe care ți-o pui și reții numai ceea ce-ți
convine, ceea ce ți se potrivește, se potrivește cu preocupările tale
sau cu interesele tale” (Monografia…, p. 243).
DERUTA ANUNȚATĂ A SOCIAL-DEMOCRAȚIEI DE DUPĂ 23 AUGUST 1944
Așa cum reiese din cercetările întreprinse de
membrii Cooperativei G, Stahl a fost mai degrabă un simpatizant convins
și un entuziast aparte decât un militant social-democrat. El nu a căutat
să se impună pe plan ideologic sau să joace un rol politic, iar
intervențiile lui în dezbaterea publică pe teme politice sunt rare și
măsurate. Atunci când a încercat să facă la rândul lui politică, în
primii ani de după război, a fost mai ales în ideea de-a relansa Școala
sociologică de la București, de a cărei importanță pe plan intelectual
era convins și de a cărei supraviețuire depindea propriul său parcurs
profesional.
Împreună cu fratele său vitreg, Șerban Voinea,
ajuns membru în comitetul central al Partidului Social-Democrat după
război, a publicat în 1947 la editura PSD o Introducere în sociologie
care reia manualul destinat școlilor secundare, editat în 1945 de
Ministerul Educației. Această nouă ediție completată afișează un
caracter politic mai pronunțat și include capitole noi precum „Karl Marx
şi concepția materialistă a istoriei”. Contrastul cu publicațiile
anterioare este frapant, chiar dacă interesul lui Stahl pentru
materialismul istoric era cu mult anterior. Compatibilitatea
materialismului istoric revendicat de Stahl cu schema teoretică a
profesorului Gusti rămâne o temă insuficient explorată, scrie și Alina
Juravle în concluzia biografiei politice consacrate lui Stahl ( Condamnare… p. 139). Aceeași autoare a publicat în Sfera politicii, n° 175 „Henri H. Stahl, un sociolog social-democrat”, text disponibil pe pagina Cooperativei Gusti.
Tratând problema cooperației, el critica în două articole apărute în 1942, în ziarul Timpul,
soluția adoptată în URSS : „Pe vechiul fond al latifundiei boiereşti,
cu moravurile iobăgiei medievale, au introdus tractorul comunismului
sătesc primitiv, sovhozul şi colhozul. Operația a fost făcută cu
cele mai moderne mijloace ale siluirii propagandistice, împreunate cu
cele mai barbare metode ale batjocurii individualității
umane. Sistematic s-a distrus tot ce le putea sta în cale (…). Iar
formula lor «socialistă» este o imensă minciună sub care se ascund, în
forme contabile extrem de savante, vechile moravuri de exploatare, a
iobagului dator cu clacă și dijmă unui boier latifundiar care de data
aceasta este desumanizat și, deci, inuman: Statul El însuși” ( Condamnare…, pp. 109-110).
Prefața Introducerii în sociologie
era semnată în mai 1947. Reacția „oficială” nu va întârzia. Un tânăr
student la sociologie, viitorul istoric și critic literar Paul Cornea
(1923-2018), va publica în Contemporanul un rechizitoriu fără drept de apel, de pe poziții marxist-leniniste ortodoxe, datat 26 septembrie 1947 ( Condamnare…,
p. 116). Tentativele lui Stahl de-a se adapta noilor condiții istorice
de după război, conservând un minim de autonomie, „de a recupera pe o
linie social-democrată clasică sociologia gustiană”, cum scrie Zoltán
Rostás ( Condamnare…, p. 18), s-au soldat deci pe moment cu un
eșec usturător. Stahl va fi dat afară de la facultate, carnetul său de
partid nu va fi confirmat în 1952, mai mulți dintre foștii lui colegi
arestați vor muri în detenție. „Toată mișcarea asta [generată de Școala
Gusti] a fost asasinată. Pur și simplu. N-a murit de moarte bună” ( Monografia…,
p. 83). Totuși, perseverența sa, precum și complicitatea unora dintre
persoanele bine plasate în ierarhia comunistă, care îl apreciau sau
aveau nevoie de el, se vor revela eficace. Principalele lui lucrări au
fost până la urmă publicate: cele trei volume de Contribuții la studiul satelor devălmașe românești, între 1958 și 1965, și Teorii și ipoteze privind sociologia orânduirii tributale,
în 1980. Ele au apărut, desigur, cu concesiile de rigoare, ceea ce va
deveni jenant după ‘89, motiv pentru care fiul său, antropologul Paul H.
Stahl, s-a simțit obligat să reamintească cititorului în noile ediții
aceste constrângeri și chiar să suprime anumite referințe prea
compomițătoare. În aceste contribuții, care până la ora actuală nu s-au
bucurat de atenția cuvenită, Henri H. Stahl avansează ipoteze și
explorează piste originale și stimulante privind o istorie socială a
țărilor române care rămâne să fie scrisă.
H. H. STAHL, UN PROFIL POLITIC SUI GENERIS ÎN PERIOADA INTERBELICĂ Un lucru reiese clar din conversațiile lui cu
Zoltán Rostás între 1985 și 1987, deci într-o perioadă în care ele erau
destinate să fie publicate când vor veni „vremuri mai bune” ( Monografia…,
p. 5): pe plan politic, în ajunul schimbărilor de după 23 august 1944,
el avea deja un net profil social-democrat, profil pe care l-a păstrat
în ciuda vicisitudinilor cu care a fost confruntat și a concesiilor pe
care le-a făcut pe urmă. Un profil sui generis din multe puncte
de vedere. Adeziuna sa la ideile social-democrate nu era nicidecum
deconectată de problemele cu care s-a confruntat pe plan profesional în
echipele de cercetare monografică, între 1925-1933, și chiar în materie
de acțiune socială, sub egida Fundației Culturale Carol al II-lea,
între 1934 și 1939. „Eram dușman înverșunat al marilor boieri și al
latifundei, eram convins că trebuie să dispară treaba asta; dar
înlocuită prin această, poate utopică, credință în capacitatea de
organizare și creație a maselor țărănești. Dacă este cineva să le
conducă și cine să le îndrume” ( Monografia…, p. 296).
Pentru a evita orice neînțelegere, acest
credo, oarecum contradictoriu, merită câteva precizări. În primul rând,
trebuie amintit ce înțelege Stahl prin „masele țărănești”: „El [Marin
Preda] știe un singur tip de sat. Un sat de mitocani, de fapt, nu un sat
de țărani. Dar, în realitate, este o varietate extraordinară, de la om
la om, de la sat la sat, sunt cu totul alte viziuni ale lumii. Nu se
poate compara unul cu altul. Și este un spectacol prodigios să compari
felul cum gândește un plutaș de pe Bistrița, de pildă, cu un fost clăcaș
din Bărăgan. Altă lume. Sau un oier, sau un olar. Cu totul altă lume.
Alceva.” ( Monografia…, p. 121). Stahl nu provine din mediul
țărănesc, ceea ce în ochii lui nu alimentează vreun complex social, ba
dimpotrivă, constituie un atu în anchetele pe teren: „Nu se miră, de
pildă, un cercetător, care a venit de la sat, de viața satului. Nu are
șocul acesta” ( Monografia…, p. 69). Țărănimea nu e idealizată:
„De pildă, la ‘907 a fost o răscoală a țăranilor. Răscoală, răscolă, dar
ce te faci cu această credință a tuturora că răscoala se face pentru că
a venit un ordin de sus. Nu este o idee a lor, e ordin să se facă. De
la cine? Cineva de foarte sus…” ( Monografia…, p. 227).
[În mai multe rânduri, Stahl evocă mișcările mistice populare care,
„la vremea aceea de criză socială, erau simptomele unei crize sociale” ( Monografia…,
p. 227). Despre Zelea-Codreanu, el scrie: „Este unul dintre puținii
români care a reușit să provoace un curent de mistică socială. Nu știu
cum or fi fost pe vremuri pașoptiștii, că ei au avut… se zice că ei ar
fi avut darul să provoace un curent de mistică politică” ( Monografia…, p. 162).]
„Cine conduce, cine îndrumă?” La această
întrebare, practica de cercetare și de intervenție socială în cadrul
Școlii și mișcării Gusti sugerează un prim răspuns. Retrospectiv, Stahl
caracterizeaza această activitate din perioada interbelică ca o formă de
„inginerie socială” ( Monografia…, p. 167). În același timp,
„ridicarea satului prin el însuși” joacă un rol cheie în ideologia și
practica Școlii Gusti, insistă Dumitru Sandu în comunicarea sa ( Marginal…,
pp. 83-107). „«Satul de obicei este mut. Dacă ști să-l asculți, el
vorbește», scria Stahl, care era adeptul educării «îndoită… a satului de
către echipă, dar mai ales a echipei de către sat». Educația prin
dialog, de care va vorbi mai târziu, în anii ’70, cu folos și succes,
Paulo Freire, capătă la H. H. Stahl, în anii ’30, numele de «educația
îndoită»” ( Marginal…, p. 91).Cei angajați în acțiunea de
ridicare a satului sunt prezentați mai degrabă ca un fel de experți care
nu fac, sau nu ar trebui să facă, politică. În perioada monografiilor,
Stahl nu se va implica politic, de altfel, decât o singură dată, contra
abuzurilor societăților anonime forestiere cu capital străin în Vrancea,
în perioada cercetărilor de la Nerej ( Marginal…, p. 343).
Ori, elaborarea monografiilor, munca de teren și, mai târziu, acțiunea
socială pe scară largă, nu au fost posibile decât grație unor susțineri
instituționale de anvergură: Facultatea de Sociolologie de la București,
diversele societăți fondate de Gusti mai întâi, Fundația Culturală și
statul român însuși prin legea serviciului social. Acest compromis este
căutat și asumat de Stahl: „Problemele sociale nu le rezolvă statul. Eu
am adoptat poziția foarte clar spusă a social-democraților. Nu se poate
face pe calea reformelor o soluționare a problemelor sociale. Se poate
face însă o permanentă îmbunătățire a lor” ( Monografia…, p.
293). Același Stahl precizează: „Statul nu este chemat să facă pe
proprietarul. Proprietari sunt oamenii care lucrează efectiv. Și statul
nu poate decât să le puie la îndemână îndrumări juste, să ridice
cultura, adică școli, să acorde credite. Asta poate să o facă, dar mai
multe nu” ( Monografia…, p. 297). După care conchide astfel:
„Soluția clară, social-democrată, este socializare, nu etatizare… Totul
depinde, chiar în soluția etatizării, de ce caracter are statul. Că dacă
statul e unul despotic, mulțumesc. Dacă statul e democratic, mai stăm
de vorbă. Deși soluția cea bună este socializarea mijloacelor, așa cum a
spus Marx, socializarea mijloacelor, nu a spus etatizare. Nu a spus
etatizare! Dimpotrivă, el mergea la desființarea statului” ( Monografia…,
p. 298). „Și atunci unde a intervenit ruptura între el și Bakunin?”, îl
întreabă Zoltán Rostás. Stahl nu răspunde la întrebare, dar reacția lui
indică clar opțiunea sa reformistă: „ Bakunin era pentru revoluție (…). Lenin e bakuninist, fără nicio îndoială” ( Monografia…, p. 293).
[Pentru o critică a poziției social-democrate privind asocierea
autorului „tezelor din aprilie” (1917) cu fondatorul socialismului
libertar, a se vedea Laslo Sekelj, „ Bakounine et Lénine”, în Iztok, nr. 9, septembrie 1984.]
SOCIAL-DEMOCRAȚIA CA UTOPIE LA H.H. STAHL: REVELATORUL AUSTRO-MARXIST
Dincolo de argumentele raționale și
constatările realiste, deseori dezabuzate, pe care le aliniază în
confesiunile sale, se poate citi la Stahl, în filigran, o relație
pasională cu social-democrația, cu reprezentanții și adepții ei. Frapant
este atașamentul particular, foarte selectiv la el, pe care îl
manifestă pentru anumiți social-democrați cu care a fost în contact,
care l-au inspirat și l-au impresionat de-a lungul secolului. Destinul
fratelui său, lider social-democrat, care a negociat cu comuniștii un
post la Berna, unde a ales exilul în 1948, este sobru relatat. În regulă
generală, el evită să se pronunțe asupra convertirii la comunism de
după 23 august 1944 a celor la care uneori te puteai aștepta cel mai
puțin din generația sa. Replica cinică a lui Ștefan Voitec la închiderea
școlii studenților social-democrați de la Breaza, raportată de Stahl –
„Nu înclinăm stagul, ci numai îl înfășurăm, păstrându-l pentru zile mai
bune” (Monografia…, p. 235) –, este mai degrabă o excepție.
Chiar și comuniștii nou-veniți la putere sunt rar evocați, Stahl
mulțumindu-se să precizeze, vorbind de Lucrețiu Pătrășcanu sau de Belu
Zilber, că aceștia fuseseră „comuniști-comuniști” (Monografia…, p. 226).
În schimb, el nu încetează cu laudele atunci
când vine vorba de o serie de personaje care au toate în comun
apartenența, sub o formă sau alta, la curentul austro-marxist. Tendința
de a-i pune în valoare cu orice preț pe acești social-democrați,
ardeleni și bucovineni în majoritatea lor, în timp ce atâția alții sunt
ignorați sau chiar de-a dreptul caricaturizați, este pe alocuri
deconcertantă. De altfel, Stahl era bucureștean. Regățeanul Titel
Petrescu „era totuși un om de totală bună credință, dar i se zicea că
este socialist cu lavalieră… Era un sentimental” (Monografia…,
p. 39). Stahl îi preferă acestuia pe transilvănenii Jumanca și Flueraș,
care vor sfârși și ei în pușcărie pentru că s-au opus „unificării
mișcării muncitorești”, refuzând să participe la alegerile din noiembrie
1946 pe listele controlate de Partidul Comunist. „Am avut prilejul să
asist la discuții între conducătorii sindicatelor sau ai secților
socialiste din Transilvania. Erau bine puși la punct” (Monografia…, p. 163). Până și un „transilvănean habotnic român”, cu vederi conservatoare, precum autorul Statelor unite ale Austriei Mari (1906) este omagiat. Teoria lui Aurel Popovici „în problema minorităților merită să fie restudiată și pusă la punct” (Monografia…,
p. 316). Proiectul federal, „un stat socialist, multinațional, cu
centrul la Viena, și care să cuprindă toate statele de pe cursul
Dunării”, pare să fi avut și preferința lui până la sfârșitul vieții,
când i s-a destăinuit lui Zoltán Rostás: „Eu am rămas cu idealul
austro-marxist” (Monografia…, p. 318).
Cele șase luni petrecute la Viena la sfârșitul
studiilor de stenografie și serviciul militar par să fi jucat un rol
determinant în itinerariul său politic – și nu numai politic –
ulterior. Metodele aplicate la casa de cultură proletară pe care o
frecventa cu asiduitate, unde își vor face apariția „cei mai vestiți
profesori din Viena”, și une îl va întâlni pe Otto Bauer și alte
personalități socialiste din curentul austro-marxist, vor fi acelea din
care mai târziu se va inspira în acțiunile culturale în mediul
țărănesc, preponderent într-o țară ca România. Din acest punct de
vedere, faptul că el a fost preocupat, din convingeri socialiste, mai
ales de problemele țărănimii, în timp ce proletariatul urban era
principala referință a socialiștilor și a marxiștilor în particular, nu
are nimic paradoxal. „Pot să mărturisesc că ideea mea de bază am
învățat-o acolo, în Kulturheim-urile vieneze, organizate de primăria socialistă a Vienei” (Monografia…,
p. 33). În odăile și atelierele acestora, în care puteai intra fără să
te întrebe nimeni ce cauți și ce vrei, a învățat tânărul Stahl că
„marele meșteșug este să-l lași pe unul dintre țărani să vorbească, să
facă el prelegerea și să o facă, în același timp, într-un chip plăcut”,
nu să aduci un conferențiar de la centru! „Și atunci așa s-a și făcut.
S-au dus campanii în legătură cu problemele maternității, ale creșterii
copilului, problemele bolilor endemice… Mă rog, toate socotelile, rând
pe rând, care erau într-adevăr problemele reale în satul respectiv,
trebuia găsită forma în care să se prezinte aceste lucruri în chip
plăcut” (Monografia…, p. 33).
Titlul ales de Zoltán Rostás sugerează în mod
foarte inspirat, cred, demersul științific al Școlii Gusti și al lui H.
H. Stahl în special: Monografia ca utopie. Pentru a evidenția
caracterul original al demersului politic al lui H. H. Stahl, formula
„social-democrația ca utopie” nu mi se pare prea deplasată, mai ales
când ne gândim la afinitățile pe care acesta le-a întreținut o viață
întreagă cu curentul austro-marxist și rolul experimentului proletar
vienez pe plan metodologic în anchetele sociologice și acțiunile
culturale întreprinse în cadrul Școlii Gusti. Un lucru este sigur:
înainte, ca și după 23 august 1944, alternativa pentru el nu era
liberalismul, în sensul în care este folosit acest termen, cu sau fără
prefixul „neo”, în România postdecembristă, ci o formă de socialism
bazat pe reforme și pe o participare efectivă a oamenilor la treburile
publice. Cât despre aplicabilitatea unui proiect social-democrat, în
sensul în care îl concepea el pentru țara în care trăia și care
constituia terenul lui de cercetare exclusiv, Stahl nu nutrea multe
iluzii, fără însă ca asta să-l facă să renunțe la convingerile sale și
la căutarea posibilităților concrete de a le pune în practică. În acest
sens, programele și reformele sociale promovate de o gamă mai largă a
clasei politice interbelice românești decât avem tendința să ne-o
închipuim azi – de la țărăniști la social-democrați – constituie un
precedent care merită să fie luat în considerare într-o Românie
postcomunistă în care simpla idee de cooperație și manifestarea vreunui
interes pentru un proiect comun și solidar sunt metodic marginalizate.
Eforturile Cooperativei Gusti de a pune în valoare această moștenire din
perioada interbelică sunt deci cu atât mai meritorii.
P.S. M-am întâlnit de două ori la Paris, în 2005, cu
fiul lui Henri H. Stahl, antropologul Paul H. Stahl (1925-2008). În
lungile discuții centrate pe spațiul balcanic pe care le-am avut, am
fost surprins să-l aud evocând cu insistență, dar și cu un anumit aer
misterios, rolul pe care, mai ales împreună cu colegul său Isaac Chiva,
l-ar fi jucat în acțiunile de solidaritate cu social-democrații în
clandestinitate din România înainte de 1989. M-am tot gândit să fac cu
el un interviu despre asta dar, până la urmă, nu l-am făcut, probabil
datorită unei întâlniri care m-a contrariat mult timp.
La câteva luni după evenimentele din decembrie ‘89 a avut loc o
conferință-dezbatere despre evoluția situației politice din România, la
care era prezent și un mic grup de social-democrați români din exil,
de-al căror nume nu-mi amintesc. (Vladimir Krasnoselski, care colabora
la Europa Liberă, și Duiliu Vinogradski erau două nume care circulau în
legătură cu social-democrații români din Elveția. Nu am avut ocazia să-i
cunosc). Eu fusesem invitat să intervin de un grup anarhist de la
Lausanne, care luase parte la campania de solidaritate cu membrii
Sindicatului Liber al Oamenilor Muncii din România (SLOMR), persecutați
în țară. Bucuros să întâlnesc români angajați la stânga, am fost
surprins de prestația lor favorabilă FSN-ului și echipei Iliescu-Roman.
De unde atâta bunăvoință pentru o formațiune și două personaje care
reprezentau atunci tocmai acele sectoare ale PCR-ului omniprezente în
fostul aparat de stat? Meritau membrii acestor sectoare, care încercau
să se recicleze, de voie unii, de nevoie toți ceilalți, o astfel de
solicitudine? Nu cumva interlocutorii mei social-democrați credeau că
venise în fine momenul să se producă un „remake” al operației din 1948
când social-democrații au fost absorbiți de comuniști? Un remake în care
rolurile ar fi fost inversate și care le-ar fi permis să-și ia revanșa?
Asta a fost impresia mea atunci. Bineînțeles, lucrurile nu s-au
petrecut cum ar fi putut să creadă ei din naivitate, dar poate și cu o
doză de cinism. Câțiva ani mai târziu, modestul PSD „istoric” a fost, de
altfel, absorbit de proaspăt înființatul PSD, care obținea astfel și
viza pentru adeziunea la Internaționala socialistă. Inutil de precizat
că considerațiile de ordin doctrinar, ideologic, istoric, au jucat un
rol mai degrabă ornamental în desfășurarea acestor evenimente.
Acestea fiind zise, după lectura convorbirilor între Zoltán Rostás și
H. H. Stahl, regret că nu am reluat legătura cu fiul acestuia din urmă.
Performanțele și contra-performanțele social-democrației fac și ele
parte din istoria stângii.
Nicolas Trifon
|