Modele. Cum trebuie înțelese…
Magda Ursache în dialog cu George
Motroc
George
Motroc : Doamnă Scriitoare Magda Ursache, vă rog să-mi
permiteți să vă adresez, atât în numele redacției revistei,
Actualitatea literară′′, dar și al celor care vă citesc, 80
urări aniversare de sănătate, bucurii și putere de muncă
literară ! De asemenea, vă rog să acceptați un interviu
despre modelele dvs. umane și literare, de ieri și de azi, despre
lumea în care trăim, pornind de la cartea dvs. Dialog cu scriitorul
Adrian Alui Gheorghe -, Supraviețuiri în Post-Moralia” Dar,
înainte de toate, v-aș ruga să acceptați să ne spuneți sau
altora să reamintiți ce înseamnă pentru dvs. un model literar și
uman ?
Magda Ursache : Dragă
George Motroc, am răspuns de-atâtea ori, de-atâtea ori la
întrebarea asta. Totu-i să găsesc cuvinte noi, că opiniile,
convingerile mele sunt aceleași. Modelele sunt temelia, pietrele de
temelie. Cum să construiești pe nisip ?
Nu mi-ar ajunge spațiul întregii
reviste pentru a le enumera. Mai exact spus, reperele. Sunt și eu o
sapiensă acum, dar tot am nevoie acută de repere. Vechi și
noi. Încep cu primul model uman : tatăl meu, Alexandru
Marinescu, un avocat de elită, multilingv, zvârlit din baroul
bucureștean la judecătoria de ocol din Pârscov. Norocul meu a fost
că acolo viețuia, atunci, V. Voiculescu. Aducea a sfânt, cu
pletele lui albe, cu barba albă. Când l-am văzut în privdor, l-am
întrebat pe tata : „E Doamne-Doamne ? Poetul mi-a dăruit
poveștile Reginei Maria, pe care am făcut imprudența să le duc la
școală. Ce huiet, ce zbucium ! Cât pe ce să fiu
exmatriculată. Și tot la Pârscov, în casa – muzeu am primit
Premiul „V. Voiculescu”, pentru mine cel mai important dintre
toate.
Tata mi-a pus în mâini cărțile
care trebuiau citite. Da, am făcut ocolul pământului în o mie de
cărți. De la el mi se trage ideea că binomul bellus-bonus se
impune ca un criteriu al judecății estetice. Că modelul implică
statutul clasicist : armonie, proporție, măsură.
Mi-e frică să nu fi spus de prea
multe ori că evenimentul cel mai important a fost când Petru
Ursache a intrat în viața mea. Și-i singurul eveniment de
neschimbat. Petru e motivul să fiu recunoscătoare lui Dumnezeu.
Este stabilopodul meu etic și estetic. Ca și el, nu consider total
depășit nici etnicul, nici eticul, nici esteticul.
G. M. : Dincolo de
aceste exemple fericite de modele din viața dvs. și cărora sper să
le dedicăm niște interviuri separate, la fel de bine stau
lucrurile și în lumea scriitorilor de ieri de azi ?
Magda Ursache : Mai greu
decât să-ți scrii opera este să-ți „scrii” biografia. Nu-mi
plac autorii fără măduvă spinală, oameni de apă, chiar geniali
fiind, în grația celor 9 muze la un loc. Și sunt mulți oameni de
apă, care iau forma vasului în care sunt turnați. Nu pot și nu
vor să-și păstreze forma.
Reperele mele sunt scriitorii cu
spatele drept ca firul de plumb, cu postură impecabilă în fața
politicienilor. În Ars expectandi, am un astfel de
personaj, dar nu-i scriitor. Cu scriitorii e mai greu. Self-elitei
actuale îi place să facă sluj la președinți. Un adevărat
scriitor nu poate sluji puterea, orice i s-ar oferi. Cei trei F :
faimă, favoruri, fonduri se obțin. Dar ce faci cu demnitatea, cu
onestitatea ? Ca să nu mai pomenesc de conștiință. Puterea,
după David Owen, e agent patogen. Alta e menirea „cărțarului”
(e un trouvaille al editorului G. Pienescu) și trimit la o
carte a mea : Viețile cărțarilor contimporani
după Magda U., Eikon, Cluj-Napoca, 2012. I-ul boldit e o
reverență la Titu Maiorescu. În studenția mea, statuia lui zăcea
în curtea lui Ioan Nădejde, socialistul ateu care scrisese vreo
patru volume ca să se întrebe : „Este sau nu este Dumnezeu ?
Statuia lui Maiorescu a fost topită și din bronzul ei s-au făcut
clanțe pentru Rectorat. Sunt și acum aceleași clanțe. În
Decembrie 1989, studenții i-au pus ceva urât mirositor pe clanță
rectorului de atunci, Viorel Barbu. A demisionat sau a fost demis, că
nu mai știu.
T. Maiorescu rămâne spiritus
rector, de care ducem mare lipsă. Așadar, înapoi la
Maiorescu :
„Să învățăm marele adevăr că
mediocritățile trebuie descurajate de la viața publică a unui
popor (...). Ceea ce are valoare se arată de la prima sa înfățișare,
în meritul său și nu are trebuință de indulgență, căci este
bun pentru toți și pentru totdeauna !” Ca Eminescu. Iar noi
suntem covârșiți de mediocritate, incompetență, jocuri de
interese.
„Dreapta măsură” e greu de
păstrat. Prăvălim statui. Constant se lucrează la ajustarea
statuii lui Kogălniceanu, pentru că nu mai place direcția „Daciei
literare”, pentru că irită datoria față de etnie. Imediat după
„cotitura” din '44, a fost decapitat bustul lui Goga, din Rotonda
grădinii Cișmigiu. Chichireaua useristă a urlat pe seama unui bust
modest de pe Bulevardul Copou. Cică Goga a fost înmormântat cu
svastică pe sicriu, ca și cum mortul o pusese acolo. Pe soclu, a
apărut o plăcuță unde sta scris că poetul a fost hitlerist,
fascist, etc. Rasist Octavian Goga, prieten cu Petöfi Sandor,
maghyarul ? Noaptea, placa incriminantă a fost demontată de un
om de bine. O s-o pună la loc vreo Ana Pauker useristă ? De la
Internaționala la Infernaționala e un lat de palmă, ca și între
adevăr și minciună.
Mă mir că mă mai mir.
Shakespeare e intezis în câteva universități ca prea „albist”,
antisemit și alte bazaconii puse pe seama contemporanului lui Jan
Kott, dar și al nostru, al tuturora, așa cum Eminescu e
contemporanul de neprețuit al românilor. Ei, nu chiar al tuturora.
Un editor de Carte Românească îl consideră „idiot”. Da, ați
citit bine. I.P. Culianu afirmă sfidător că Eminescu e „pretins
poet”, „grosolan”, „ambiguu sexual”, „libidinos”
Nefericitul număr al „Dilemei”, din '98, întâi m-a indignat.
Acum chiar mi-e milă de dilematici. Eminescu e vechi, don' le, noi
suntem noi. Dar care „noi” ? Cei pe care îi înfurie
sintagme „ca poet național”, „ om deplin”, „arheu”,
venind dinspre Noica, Petru Creția, Th. Codreanu.
În aceste „zile nevrednice” (e
sintagma lui Iorga) trebuie să avem urechi deschise pentru cuvinte
înalte. Din păcate, Nicolae Iorga e pamfletat în stilul lui I.
Ludo, „vulcan care scuipă borș”, acum declarat „hârb”,
„iresponsabil”, luptând pentru „o tradiție inventată”. Și
câți bâlbâiți fără cuviința cuvântului nu-i critică pe
Pârvan, pe Const. Rădulescu-Motru, pe Ion Petrovici, ca țărăniști
conservatori, „distrugători de civilizație”. Se pun curent în
ghilimele simțul istoric și tradiția, ca să
ne distanțăm de ele. Const. Rădulescu-Motru e acuzat că se ocupă
obsesiv de specificul național, pus în ghilimele și
el. Or, specificul e consubstanțial unității stilistice a culturii
românești, ritos negată de alții și alții.
Modele. Cum trebuie înțelese…
Magda Ursache în dialog cu George
Motroc. Continuare
Mircea Eliade, Cioran, Sandu Tudor,
Crainic, D. Stăniloae, Ernest Bernea – chiar Gusti și Golopenția-
deranjează. La fel Steinhardt, Comarnescu, Vladimir Streinu, Sergiu
Al.-George, Dinu Pillat, discreditați pentru credința că
modernitatea nu trebuie să disprețuiască forța tradiției. La fel
George Uscătescu (l-a numit pe Eminescu „marele contemporan”),
D. Vatamaniuc, Anton Dumitriu. Un publicist a crezut că trage un gol
în poarta lui Anton Dumitriu, scriind „Pa, Toni !” N-a fost
decât autogol. „Galaxia Grama”, cum o numea
DRP, pare că a dat un ordin de luptă : „Jos cu oamenii mari,
cu luminătorii de neam !” E o boală asebia (gr. asebeia)
asta, însemnând impietate, lipsă de respect față de marii
înaintași. Cineva l-a scos „fundamentalist”- „totalitarist”
pe V. Voiculescu. Enervează la culme așa-zisul său catehism în
vederea regenerării poporului român. Și mai tare irită cererea
lui Motru de construcții organice, nu de forme fără fond de
import.
Nici pe departe nu pot numi toate
reperele mele : am ocupa cu interviul nostru întreaga revistă.
Completările le voi face cu alt prilej. Avem multe de discutat
împreună. „Ce ne-am face fără repere ? întreabă și
răspunde A. D. Rachieru, în dialogul cu dvs. din „Bucovina
literară”, nr.4-5-6, 2023.
G. M. : Scriitorul
devenit model trebuie să se implice în politică ? Vă întreb
pentru că, la o căutare pe Google, numele dvs. apare pe lista
propusă de un partid politic…
Magda
Ursache : Acum, aici, nu scap prilejul de a dezminți un
fake de pe Google, că aș fi membru AUR. Nu-i adevărat. Nu sunt. Am
baricada mea, n-am nevoie de baricada altora. Pot repeta și eu după
regretatul Radu Cosașu : sunt un „extremist de centru”.
G. M. :
Citind cartea-dialog cu scriitorul Adrian Alui Gheorghe, m-a pus pe
gânduri încă de la început, ca să nu zic șocat, formularea dvs.
Post-Moralia, pentru lumea în care trăim… Așa de puțin
optimistă sunteți sau, și mai rău, așa a ajuns societatea
noastră, după atâtea decenii de speranță, de sacrificii și de
privit dincolo de cortina roșie de fier ?
Magda Ursache : Blaga
(și nu numai) îmi spune că trebuie să fiu optimistă, câtă
vreme păstrez nedegradat spațiul interior. Este decisiv, dar deloc
ușor.
Cu atâția oameni de apă la vârf,
România a intrat la apă. La fel sănătatea, învățământul,
agricultura și cultura. Am ajuns să ne dorim educarea Educației.
Simbolul școlii – uniforma- out, competența profilor –
out, premiile școlare – out. Primarul Fritz i-a dat
– „un Nobel”, cum singur s-a lăudat, Maiei Sandu, de 30 000
de euro. Ce să mai așteptăm un Nobel de la Nobel ? Pentru
elevi olimpici nu s-au găsit bani.
Ați fost șocat de vocabula
post-moralia ? Am devenit stat post-industrial,
post-agricol, post-forestier, post-siderurgic și mai toate încep cu
post (post-educație, post-cultură), dar și cu neo (de la iluminați
s-a ajuns la neo-iluminați), dar și cu trans (transuman,
transnațional, transgender).
M-am gândit întâi la Minima
moralia, dar titlul a fost luat de Andrei Pleșu, care-l luase
de unde-l luase. Mie mi-a rămas Post- moralia, de
vreme ce tripleta adevăr-frumos- bun e considerată caducă,
nemaiintrând în sfera noastră de preocupare.
Iată ce mă șochează pe mine :
ținta unui ONG și anume „Fără români la conducerea țării.”
Care țară ? Cumva România ? Istoricul Marius Oprea a
afirmat despre frații Muraru, Alexandru și Andrei, că, pentru ei,
„suveranitatea României e o crimă și patriotismul e o ceapă
degerată”.
Rezistența națională ?
Greșeală aberantă, inutilă. Cultul eroilor ? Vânare de
vânt. Noul canon nu-i suportă nici pe eroi, nici pe martiri. Nu se
învață în școală intenționat, de bunăvoie despre eroi și
martiri. Eroare, dacă nu oroare.
De ce toți cei care apără
interesul neamului sunt discriminați de ISNHR „EW” ? Mai
marele peste acest institut îi face ciclic rasiști, fasciști,
extremiști pe Valeriu Gafencu, cel mai profund uman teolog, pe
Țuțea, Socratele nostru, pe Mircea Vulcănescu, o conștiință
intens națională, ca și Gyr, ca și Crainic… Cea mai acut
actuală sintagmă este „deromânizarea românilor” a lui
Nichifor Crainic. I-am reeditat, după '89, și Puncte
cardinale în haos, în 1996, ca să nu ne
pierdem punctele cardinale în haosul actual. Petru Ursache spunea că
sunt ruguri aprinse, în sens taboric, cărțile lui
Crainic. Mai
nou e incriminat ca antisemit eminentul scriitor Dan Culcer. Denunțul
l-a făcut Andrei Cornea, precizând că acest denunț este „datorie
nu doar culturală, ci și civică”. I s-a pus lui Dan Culcer, pe
masa de Crăciun, acuza asta, pentru că și-a expus ipoteza de
sociologia succesului : relația cauzală dintre « comanda
socială » a scrierii pamfletului Felix Culpa,
și lansarea pe piața « nobelizabililor » a lui
Norman Manea, scriitor care nu a suflat vreun cuvânt despre opera
inegalabilă a lui Mircea Eliade. Și de ce e „manieră
dezgustătoare” să-l aperi pe Eliade, cum a făcut Dan Culcer,
pentru o vină inexistentă ? Repet, că trebuie :
antisemitismul e o boală psihică, dar antiromânismul e deopotrivă
boală psihică. Și ce ușor este să distrugi valorile și miturile
celuilalt !
Binele universal presupune toleranță, de acord,
dar nu pe sărite. Z. Ornea a fost declarat instituție. Aș zice că
Iorga a fost o instituție, nu Z. Ornea care l-a turnat pe Noica la
Securitate pentru eseul despre Hegel, carte în manuscris, arestată
în editură. Turnătoria o fi fost „datorie civică” ? Și
mai e instituția Gherea, cu statuie cu tot (salvată de Zigu Ornea
de la demolare), în detrimentul instituției Maiorescu. E timpul recuperărilor, dar pe
sărite. Ov.S. Crohmălniceanu e doar victimă a persecuțiilor
staliniste, el însuși stalinist, Paul Cornea și-a răscumpărat
„erorile” proletcultiste, Edgar Papu, nu. Într-o îngustă,
modestă apariție televizuală, eminentul cărturar evreu a spus, cu
mâhnire : „Eu v-am iubit.” Maria Banuș și Nina Cassian au
fost recuperate de ICR pentru cât talent au. Banuș când vitupera
America- fiară, Cassian când scria hore pentru Stalin și Dej. Tot
Maria Banuș cerea să se elimine din folclor cântecele cu foaie
verde, ca fiind legionare. Mai lipsea să intre Ninoșca Cassian și-n
Academie, că Ileana cea din Vrancea își dereticase C.V.-ul. Nu mai
luptase nicicând la „Lupta de clasă” și devenise lovinesciană
sadea. În acel martie '90, la Târgu
Mureș, a avut loc un conflict interetnic antiromânesc. Cu autori
necunoscuți ? Ba bine orchestrat, în regia Securității
ungare. 10-15 maturi vânjoși alergau după un băiat :
„Prindeți-l, e român !” Bietul Mihăilă Cofariu, aproape
omorât în bătaie, a fost declarat de presa internațională ungur,
iar noi, mâncători de co-etnici. Nu s-a dat dezmințire. Ana
Blandiana a oftat ușurată : „Bine că-i român, nu ungur.”
S-a tot considerat (după o idee a lui Mihai Tatulici protevistul,
prezent cu poză într-un manual alternativ), că-i rușine să fii
român. Pe cale de consecință, strigătul lui Tatulici, Vin
râmele, a prins. Câți „negaționiști” n-au brodat pe
tema asta ! Că am fi lași, că victoriile noastre nu există,
ni se pare doar că există. Ce Posada ? Ce Podul Înalt ?
Ce Mărășești ? Ce Oarba de Mureș ? Un ins plin de
hazul celor din Las Fierbinți s-a găsit să zică
Ovine în loc de Rovine, iar Celentano s-a autonumit, în anul
Centenarului, Centenaro. Doar trăim în țara divertismentului
deștept. E de râs sau nu-i de râs ? E de „râs cu plâns”
(mulțumesc, Ion D. Sîrbu !).
Lucian Boia a cerut „reevaluarea”
istoriei și a trecut la manufacturarea ei, în tiraje mari, la
foarte utilata editură Humanitas. Până și cumplitul experiment
Pitești și calvarul său a fost negat, iar Patimile după
Pitești – denigrate.
Din Arheologia terorii
a lui Tismăneanu lipsește tocmai vârful bolgiei carcerale, atins
la Pitești. Ceea ce l-a împins pe Dorin Tudoran să scrie în Eu,
fiul lor. Dosar de Securitate, Polirom, 2010 : „O memorie
integrală l-ar face pe Vladimir Tismăneanu să se scuipe singur în
oglindă.” În Raport final, comandat de
Băsescu-Petrov, România apare constant fascistă. Cum spuneam și
eu, de râs, dar și de plâns, într-un titlu de foileton :
Etern fascizanta Românie !
Da, e cum spune bunul meu prieten
ardeleanVirgil Rațiu, „am ajuns înapoia înaintelui”. Iar
salvarea ar fi fost nu alta decât Punctul 8 lărgit
(sublinierea mea).
G. M. :
Mi-a rămas în minte îndemnul pe care vi l-a dat Petru Ursache -,
important e să nu cedezi…” Totuși, dacă acest îndemn a fost
util în lupta cu cenzura pe care ați început-o încă de la
debutul editorial, din 1973,cu „A patra dimensiune”, totuși,
astăzi, devine mai grea lupta cu o altfel de cenzură, una
economică, dublată de o tot mai mare indiferență a publicului
față de carte în general ? Ce se poate schimba ?
Magda
Ursache : Întrebarea asta are cartea ei : Noi vrem
cuvânt ! sau alte feluri de cenzură, Eikon, 2015.
Aveți dreptate, George Motroc.
Lupta cu cenzura e mai grea acum. O spun, deși, de-a lungul
timpului, până m-au scos din presă 13 ani (am revenit în 1990),
am purtat cu cenzura o cursă cu obstacole. Am prins Direcția
Presei, cu tov. Traian Țanea în frunte. Dacă descoperea vicii de
temă, deveneai „necorespunzător”, deci nepublicabil.
„Colosul” Carpaților a căzut,
nu și sistemul socialist de a cenzura. Acest bizar capitalism a adus
cu el multe soiuri de cenzură. Câștigul la sfârșit de '89 ?
Libertatea de opinie promisă. Ni s-a spus că religia nu mai e tabu,
nici „abaterile” de la ideologie. Numai că, de la dogmatismul
stalinist, apoi socialist, s-a trecut la îndoctrinare
corect-politică. Țelul : memorie nesigură. Vadimir Udrescu îi
spune „memorie pe două cărări”. Și n-aș zice că am câștigat
toleranța întru idee. Ești diversionist dacă te opui
„indicațiilor”, acum „recomandări”, iar delictul de opinie”
se pedepsește ca pe vremea miliției „Scânteii”. Poliția
ultra-globaliștilor și ultra-mondialiștilor, așezați pe umerii
lui Marx, vânează „atitudini și idei incorect politice”. Și
nu pricep de ce Dumitru Popescu alias Dumnezeu, cel mai dur
aparatcik, poate scrie pagini întregi în miezul „României
literare”, dar Goma a rămas exilat din paginile navei amiral a
tuturor scriitorilor din România. La fel, victimele cenzorilor
socialiști, de la Vintilă Horia și Ștefan Baciu, de la Horia
Stamatu și Aron Cotruș, de la Vasile Posteucă și Bujor
Nedelcovici la N. Breban.
Am văzut că există și cărți
respinse de editori „pe necitite”. Oportuniștii noului canon
n-au probleme, doar cei care aleg grâul din neghină. N-a scris J.-
P. Sarte, orbit de avantaje materiale, că „în URSS libertatea de
a critica e totală” ? Atâta doar că aveai parte de un glonț
în gură.
În privința cenzurii economice
nu-i bai. Cine are de citit citește. Iar în ce privește
indiferența publicului, eu mă laud că n-am simțit-o. Și-i mai
bine să fii necitit decât rău citit.
G. M. :
Dacă știm măcar cine ne poate distruge, și mai grav nu e, oare,
că nu știm cine ne mai poate salva, altfel spus de ce nu mai avem
modele astăzi ?
Magda Ursache :Cine
ne-ar fi putut salva ? Am spus deja : Punctul 8 lărgit.
Cine ne distruge ? Cozile de topor, variantele lui Iuda,
„defectologii” disprețuind tot ce-i românesc. Cei care forțează
porțile bisericii creștine, ale istoriei ca știință, pe bază de
document, nu ca traistă cu povești de adormit copiii, cei care ne
îndeamnă să jucăm pe ruptele Hora Dezunirii, chiar și în zilele
când celebrăm Unirea Mare și Unirea Mică, dar și cei care calcă
în picioare drepturile limbii române naționale. Dacă pierdem
credința în Dumnezeu, în neam, în patrie, dacă nu ne întoarcem
la marile cărți de învățătură, dacă nu ne deschidem spre
adevăr-bine-frumos, atunci nimic nu ne mai poate salva.
Dragă George Motroc, la întrebarea
„De ce nu mai avem modele azi ? am ezitat să răspund. Pentru
că am, avem modele. Ieri a trecut pe la mine Steinhardt, alaltăieri
Țuțea (a ieșit cu greu din sentința „criminal de război”,
dată de Tribunalul – stalinist- al poporului ; Mircea
Vulcănescu nu, n-a reușit), în dimineața asta, Mircea Eliade. Din
Jurnal portughez : „Aș vrea să pot scrie
Tinerețe fără bătrânețe sau măcar Comentarii
la Meșterul Manole, ca să mă vindec și ca să mă regăsesc.”
(notă din iulie, 1942). Comentariile le-a scris în '43 ;
Tinerețe fără bătrânețe a rămas nescrisă. Cum Eliade
avea în proiect o Ars moriendi, Bătrânu și
cu mine am alcătuit antologia Arta de a
muri. Ne-am asumat acest risc pentru ca făgăduința făcută
sieși să devină realitate : o carte „sur le concept de la
mort dans les croyances et le folklore roumain”. Trei ediții s-au
epuizat rapid. Volumul, pe care l-am întocmit după un presupus
scenariu eliadesc, dezvăluie o întreagă fenomenologie a morții,
cu toate implicațiile filosofice, metafizice, mistice. Un capitol
special este Mântuirea, pentru a accentua deosebirea de
esență între credințele mitologice arhaice și religia creștină,
ca și dintre zeii vegetației de tip Osiris și și Iisus Hristos,
pornind de la ideea că Iisus nu este o simplă reprezentare a unei
credințe primitive, nici că Fecioara Maria e o Mutter Erde,
cum se mai susține în unele studii de filosofie a religiei, forțând
nota. Da, Arta de a muri e „bănuțul” întors de noi lui
Eliade pentru că ne-a învățat că totdeauna e un pod către alt
tip de existență și că omul care se teme de moarte moare urât.
Revenind la întrebare : Azi
avem modele, slavă Domnului ! Enumăr câteva : Istoricul
Ioan Aurel Pop, pe care-l văd președintele României (ce păcat că
s-au stins prea repede și Dinu Giurescu, și Gh. Buzatu, și Florin
Constantiniu !), subtitlul eseist Ion Papuc, eruditul
eminescolog Th. Codreanu (Mihai Drăgan a fost omorât de Cabala
mediocrilor din Facultatea de Litere), profesorul Const. Călin,
exegetul lui Bacovia, Cornel Ungureanu, cu geografia sa literară și
cu istoria lui secretă… Cea mai mare nedreptate i s-a făcut unui
poet și critic deplin al poeziei, Gheorghe Grigurcu : un
antistalinist notoriu a fost declarat… stalinist. Și vine tânărul Mircea Platon,
ale cărui cărți ar trebui s-o dezmeticească pe ministresa Deca,
dacă ar naviga prin ele. Îi recomand să citească măcar
Deșcolarizarea României. Scopurile, cârtițele și arhitecții
învățământului românesc, Ideea Europeană, București,
2020. S-o ajut pe doamna Deca ? „Revoluția continuă a
învățământului nu e decât alt nume pentru transformarea lui în
vacă de muls pentru diverse corporații (cei care vând softuri, cei
care vând computere, cei care vând „curricule”, cei care vând
expertiză). După defrișarea munților, avem, acum, iată, o uriașă
operațiune de defrișare a minților.”
Un domn de categorie expert ne
spunea că digitalizarea îi va ajuta pe elevi să scape de scrisul
de mână, de caligrafie și alte alea nenecesare. Așadar, putem
defrișa liniștiți pădurile. Le exportăm ca lemn brut, că de
hârtie de scris nu mai avem nevoie. Suntem în era post-Gutenberg.
Iar mobila o cumpărăm, cu ploșnițe cu tot, de la Ikea.
G. M/. :
Tare mă tem că am depășit de mult spațiul disponibil, așa că
mai am o ultimă întrebare, pentru azi : Oricine citește
cartea -dialog, cu Adrian Alui Gheorghe, va fi cu siguranță
impresionat de faptul că pentru dvs. Petru Ursache nu este o
absență, ci este deseori invocat, alteori aveți un citat
semnificativ… Este acesta un semn că fiecare dintre noi,
indiferent de vârstă, avem nevoie de cel puțin un model uman și
literar, eventual mai tîrziu și de unul religios, de tipul unui
duhovnic ?
Magda Ursache : Așa
este : Petru nu e absent nicio clipă de lângă mine. Suntem
împreună și acum, așa cum a fost împreună 5o de ani. Îmi dă
curaj și lumină. Toate cărțile mele, și eseurile, și
docu-romanul Universitatea care ucide, însoțită de
Universitatea care se sinucide, sub tipar la Editura Bibliotheca,
și romanul Ars expectandi, un amestec de proză
onirică și de cocktail Molotov publicistic, și aproape
polemicile, toate îl au pe Petru Ursache în arrière pensée.
Lui îi datorez toate cărțile mele. Și cele scrise, și cele
nescrise încă. Zâmbetul lui din posterele care mă înconjoară
îmi spune că știe ce și cum scriu.
Cu ajutor duhovnicesc, disperarea de
a-l fi pierdut nu m-a ucis. Duhovnicul, eminentul Prof. Dr Ioan
Cr. Teșu, de la Facultatea de Teologie ieșană, mi l-am găsit tot
datorită lui Petru. „Nu-i vreme de bocit, doamna Magda. Faceți
ceva ce trebuie făcut pentru Profesorul Petru. Editați-i cărțile.”
Și cât mă spijină Părintele Ioan în prezentul nostru „atipic
și distopic” !
Cum ruga Părintelui Ioan e
puternică, poate că Dumnezeu va încetini puțin timpul meu, îmi
va îndeplini dorirea de a încheia Seria Etno și nu numai. Or să
apară repede și Recurs la folclor, și Dorul
– Dor. Viața lui Petru Ursache a fost bogată în cărți.
Dacă nu și-ar fi scris opera abundentă, n-aș fi avut ce edita.
Am decupat dintr-ale lui și-l las
pe el să vorbească, fără multe vorbe :
-
„Nu-i ușor să taci, Magda, e mai ușor să nu taci.”
-
„Trăim în nefirescul de a ne urî etnia. Firesc este s-o iubești,
să ai drag de ea.”
-
„Sunt lanțuri mai grele decât cele pe care înaintașii noștri
le purtau la mâini și la picioare, prin gherle și prin forturi :
uitarea, ignoranța, mancurtizarea.”
-
„Frica nu este creatoare, ci numai curajul, fapta. Frica imolează
ființa, nu o salvează.”
-
„Există un curaj al gândului mai mare decât al faptei. Păstorul
mioritic nu-i mort. El e mirele. A avut puterea să-și preschimbe
Moartea în Nuntă Cosmică, mitică. Preoți-munți ăi mari”.
Miorița reprezintă un test în fața morții, nu al bâtei.”
-
„Se înțelege prin capodoperă o creație unică și exemplară de
tip genial (Kant), ce-și justifică existența prin propriile ei
reguli.”
-
„Emoția religioasă se află în inițiala oricărei culturi.”
-
„În ce mă privește, m-aș intersecta cu Nae Ionescu în direcția
escatologică a salvării și cu Petre Țuțea în legătură cu
adevărul de credință, concept de bază în marele tratat
despre omul îndumnezeit.”
-
„Creația folclorică – o cale spre marea cultură.”
-
„Trebuie să fii om responsabil printre ai tăi și în lume.”
(continuare
în numărul viitor)
|