Who's Online
Exista in mod curent, 18 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Anunturi: Dan Culcer. Ce se naste din literatura, ce mânânca?
Scris la Friday, October 24 @ 18:13:15 CEST de catre asymetria |
Scriitorul Mircea Horia Simionescu la 80 de ani
Sub titlul Experimentul MHS - 1 miliard de lei! prozatorul Bedros Horasangian ne anunta, în Ziua, buna vestire :
Juriul prestigiosului Premiu Prometheus, acordat de Fundatia Anonimul, a oferit chiar in aceste zile frumoase de toamna Marele Premiu pentru Opera Omnia lui MHS. O consecinta fizica a Premiului consta si in frumoasa suma de un miliard de lei. Nu stim daca impozabili sau nu, dar juriul prezidat de multsimpaticul si eruditul dr. Andrei Plesu (dr. Livius Ciocarlie, Aurelia Mocanu, Alexandru Dabija, dr. Dumitru Avachian) a omagiat astfel o tenace munca de-o viata pentru schimbarea fetelor literaturii. La concurenta cu alti trei prestigiosi artisti care au candidat la Marele Premiu - pianistul Valentin Gheorgiu, pictorul Teodor Moraru si actorul Costache Babii - MHS a iesit invingator. O alegere pe deplin meritorie, nu doar pentru intreg raftul de carti cu care MHS a inzestrat literatura si cultura romana, ci si pentru faptul ca un miliard de lei inseamna cu totul altceva decat cateva miliarde de particule. Un miliard de lei pentru un scriitor cu opera si casa de la Pietrosita inca neterminate - avem o vaga impresie ca asa vor si ramane, cheful de scris al lui MHS depasindu-l pe acela de a-si vedea casa terminata - sunt un teribil accelerator de particule pentru viitorul imediat.
Nascuta din literatură si imbogatită de o inimaginabilă imaginatie epică, proza generată de căutări prin subteranele umanitătii și ale istoriei, regenerată de o profunda stiinta a organizarii textului, opera lui MHS - in 2007-2008 Humanitas a reeditat binevenit cele patru volume ale tetralogiei maestrului de la Pietrosita - da masura unei intregi literaturi romane. Modul in care MHS a servit literatura romana ramane exemplar. Intregul ciclu al corpusului de texte din "Ingeniosul bine temperat", alcatuit din, "Dictionar onomastic", "Bibliografie generala", "Breviarul" si "Toxicologia", publicate initial intre 1969 si 1983, este doar partea cea mai vizibila a ciclotronului sau epic. Recitirea acestei capodopere, premiata cu un miliard de lei, ar trebui sa devina o lectura plina de farmec, pitoresc&melancolie, dar si erudite digresiuni despre originea noastra si a universului unde ostenim zi de zi.
Republic în semn de omagiu la adresq scriitorului ajuns la 80 de ani, un articol din revista Vatra de acum aproape trei decenii, dedicat uneia din cărțile lui MHS, text reprodus la cererea scriitorului ca prefață la una din cărtile reeditate la Humanitas.
Dan Culcer
Raport cu privire la ACTIVITATEA ANTIRÃZBOINICÃ a prozatorului
MIRCEA HORIA SIMIONESCU
În tradiþia europeanã nobilã ºi productivã a povestirii filozofice
voltairiene, a pamfletului sau utopiei negative swiftiene, exploatând
cu pricepere posibilitãþile expresive ale limbii române, validate, de
la Caragiale încoace, prin performanþe stilistice excepþionale, Mircea
Horia Simionescu scrie o istorie a calamitãþilor, un condensat de
istorie a nãpastelor, a nenorocirilor, provocate ºi suportate de
umanitate în mersul ei, agale sau pripit, spre „împlinirea“ unui impuls
tembel de autodistrugere.
Cartea nu este un tratat în care situaþii istorice cunoscute sã
ilustreze afirmaþiile generalizante ale unui narator omniscient.
Nucleul ei îl formeazã o situaþie epicã alegoricã ºi fantasticã, care
are un versant strict realist.
Un colocviu al vieþuitoarelor, „într-o lume ce a renunþat la
prejudecata divizãrii sufletelor în regnuri, familii, specii“, pe tema
destinului lor anterior metamorfozei, pe când erau oameni ºi aspirau sã
nu mai fie, ne îngãduie sã citim intervenþiile colocviale ca fragmente
autobiografice ale câtorva zeci de personaje, prin intermediul cãrora
se traseazã portretul-robot al unei istorii demenþiale, plinã de
violenþã, iraþionalã, al cãrei scop, dacã admitem cã istoria este
expresia unui scop, este atingerea de cãtre umanitate a stãrii
paradiziace: starea de obiect.
Metamorfoza este o operaþiune de optimizare, parcursã în etape, de la
om la obiect, prin transgresiunea tabuului umanitarist ºi
antropocentric, prin „hibrizi cu înalte randamente“, aproximarea stãrii
paradiziace este o tendinþã ireversibilã ce s-a exprimat întâi prin
recunoaºterea inferioritãþii condiþiei umane, apoi prin practicarea
efortului de autodepãºire („ieºirea din piele“, sub îndemnurile
biciului) prin critica sistematicã a acestei condiþii stupide de biped
(omul — „formã aberantã a naturii“; „mizerabila mocirlã a smintelii
orgolioase, gustând bâlbâiala, dialectica ºi cefaleele cu care se
plãtesc excesele unui singur organ“).
„Sublima metamorfozã“, ireversibilã, despre care teoretizeazã Conrad
Abricht de Rollzang ºi Elevator, naratorul uneia dintre cele ºase
„cãrþi“ ale istoriei, înseamnã „trecerea de la condiþia de biet om la
aceea de mãreþ dobitoc, mai apoi de uºoarã pasãre ºi insectã ºi, în
sfârºit, la minunata ºi de mult râvnita stare de obiect“, trecere care
se realizeazã prin detonarea unei bombe cu hidrogen, eufemistic numitã
undeva „accelerator de celule ºi osmoze“. Cei care participã la
colocviu sunt fiinþe omeneºti care au pãºit peste pragul morþii ºi s-au
întrupat în fostele regnuri „inferioare“, despre a cãror superioritate
idealã ºi practicã aflãm cu lux de amãnunte. Iulius Caesar e un
ºoarece-de-câmp.
Starea colectivã paradiziacã este nisipul, „alcãtuit din fire
inombrabile“, în masa cãrora „existenþa individualitãþilor anonime nu
intereseazã pe nimeni, privirea retrospectivã devine imposibilã“, ºi
unde „doar viiturile ºi apele ºtiu ce sublime sunt destinele pe care le
rãscolesc într-un prezent continuu ºi persistent“. Amnezicul este
fericit.
Alegoria ar putea fi plictisitoare, chiar simplistã, dacã am
considera-o în sine, schemã demonstrativã cu un scop profilactic sau
anafilactic. Alarme antirãzboinice s-au mai dat. Cu rezultatele
cunoscute.
Mircea Horia Simionescu face literaturã. De aceea, refuzând condiþia de
„perforator“, constructorul cãrþii schimbã încã o datã perspectiva,
precum fãcuse ºi Swift, fãrã sã aibã nevoie sã schimbe locul, sã-ºi
treacã personajul din Liliput în Laputa. Colocviul regnurilor
transumane se vãdeºte a fi o disputã între alienaþi, între alienaþii
unui ospiciu, bine pãzit pânã de curând, izolat de realitãþi, unde
germenele conflictului — o fotografie reprezentând o plajã
pustie/pustiitã pe un þãrm japonez — are valoarea unui detonator.
Înãbuºirea distrugãtorului conflict între alienaþi, care a periclitat
disciplina ºi a speriat paznicii, se face prin mijloace radicale:
interdicþia introducerii gazetelor care în mâna unor pacienþi fãrã
discernãmânt ºi cu delir de interpretare provoacã solidarizãri „pentru
cauze fanteziste“. Vinovãþia aparþine, evident, portarului care a
înlesnit penetraþia ºi care este necesarmente eliminat.
Realitatea unor valuri de nisip apãrute în incinta ospiciului este
recunoscutã însã de directorul stabilimentului; finalul devine astfel
ambiguu: nu ºtim dacã delirul de interpretare l-a cuprins ºi pe
director sau fenomenul de obiectivizare visat de utopiºti se realizeazã
totuºi; atunci alienaþii sunt nu doar ilustrãri teziste ale
fenomenului, ci ºi practicienii ºi protagoniºtii lui.
Într-un al treilea plan apare o nouã modificare de perspectivã, unde
relatãrile — ca ºi notele care le însoþesc — sunt opera unui autor
Anonim al Istoriei (textul este o ficþiune comentatã, confruntatã cu
realitatea ºi cu realitatea ficþiunii), lucrare literarã care îmbracã
trãsãturile unei utopii negative (distopii), cea mai virulentã ºi
radicalã dintre cele pe care le-am citit, pentru cã transcende planul
umanului, dar rãmâne umanistã, nu opereazã cu dihotomii melioriste, ci,
apelând la o construcþie de univers fictiv ultracoerent, reproduce
utopia în spirit ºi schemã (izolare, optimism progresist, terorism
egalizator, centralism), o dubleazã în chiar fiinþa ei cu un model
negativ ºi pãstreazã lizibilitatea ca o trãsãturã a universului epic,
fãrã nici o concesie fãcutã unor ideologeme destructurante, unui tezism
aliterar. Ficþiunea e produsul unei lucide observaþii sociale a cãrei
radicalitate, deºi se pãstreazã în limitele stilistice ale blândeþii,
este de o violenþã irevocabilã.
În saloanele deschise de autorul acestei istorii (isterii),
anacronismul, aº spune, este de rigoare. Reducerea la absurd devine
sistem generator de epic (despre sindromul aniversãrilor la furnici),
scepticismul — o filozofie a luciditãþii ºi speranþei, iar performanþa
stilisticã se banalizeazã prin frecvenþã, recãpãtându-ºi însã valoarea
dacã citim textul ºi ca pe un repertoriu de procedee retorice.
Procedee ale paraliteraturii (inclusiv ticuri ale anticipaþiei
ºtiinþifice) sunt preluate ºi înnobilate, în acest sens miºcarea fiind
sincronã ºi paralelã cu aceea din nivelul de lecturã ideologicã:
regnurile inferioare devin superioare.
Indeterminãri sau supradeterminãri, temporale ºi spaþiale, toponimice
imaginare ºi redistribuiri topice construiesc coordonatele acestei
distopii ºi discronii (ucronii), o mare inventivitate consumându-se cu
folos în toate paginile textului.
Ironia finã se aflã în „coexistenþã paºnicã“ cu calamburul ºi cacofonia
dirijatã, anagrame, anale, analecte ºi anamorfoze se învecineazã sau
învenineazã, e o pastiºã a stilurilor emfatice, parodie a riguroaselor
ritualuri protocolare ale epocii noastre când dezordinea spiritului
catã sã fie contratã, compensatã de încolonarea decoloratã ca mascã a
haosului. Sunt descrise performanþele metamorfotice ale spiritului
mesianic, consecinþele dezastruoase ale punerii în practicã a delirului
totalitar organizat ºi sistematizat (vezi fragmentul interpolat la Note
în care mulþimile, adunate într-un stadion înconjurat cu sârmã ghimpatã
ºi pãzit, ascultã interminabilul discurs al unui mesia cu identitãþi
multiple, descripþiile variantelor de viitor cu care sunt mereu
amãgite, lipsa rãspunsurilor la probleme vitale).
Dar discuþiile pot fi oricând curmate dupã bunul plac al Linetei
Gewindbor, focosul bombei cu hidrogen, care e convinsã cã „vorbãria
multã e sãrãcia obiectului“. Lumea ei, care „trãieºte sub apãsarea
imaginii — adevãrate sau numai posibile —, se poate considera marcatã
adânc de catastrofã“. Historia calamitatum „nu consemneazã“ — ne spune
comentatorul — „evenimente care sã nu poarte semnul dezastrului“.
Textul lui M. H. Simionescu se organizeazã dupã principiul „totul e mai
mare decât suma pãrþilor“, ºi, deºi inoperant sub aspectul pragmaticii
sociale, de o „inutilitate desãvârºitã“, el este totuºi ceva („din
moment ce e alcãtuit din cuvinte“), o carte de mare artã ºi desãvârºitã
utilitate în ºi pentru literaturã în primul rând, un argument de
probitate ºi luciditate în defavoarea demenþei belicoase, a utopismului
totalitar.
DAN CULCER
Vatra, nr. 120, martie 1981
Nota: Citiți și răspindiți acest manifest!
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|