Who's Online
Exista in mod curent, 83 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Jurnal: Andrei Zanca. Din Cartea Surâsului
Scris la Saturday, February 02 @ 16:11:52 CET de catre asymetria |
Să
contempli o vale înzăpezită, iarna, fără vreo obligație, fără
gândul câștigului ori pierderii, fără de grija ridicolului, fără
de ghesul apărării, fără de nici un ghes; să guști pur și
simplu această clipă în oprire deplină, să dai drumul la toate,
fără de gândul că trebuie să lași totul să cadă, să te
delectezi cu această splendoare, fără a încerca a o reține, fără
de speranța că trebuie să dăinuie mereu: mișcare în nemișcare,
totul ... har, artă și trudă ....
Andrei Zanca
Cartea Surâsului
(jurnalul unui drum lăntric)
- fragmente
Mutilați
de întâmpinare, nu ne mai întâlnim într-adevăr unii cu alții,
o întâlnire de la ființă la ființă,
ci pe roluri. Fiecare vede în celălalt
doar un rol (cum medicul în bolnav, doar un caz, șeful în
subaltern, doar un obiect al rentabilității). întâlniri
dominate de utilitate, interese și
scopuri, până și în cele mai intime
impacturi.
Omul acestei vremi se plânge de singurătate și izolare, fie pe
față, fie în intimitate, însă în momentul când cineva îi
trece pragul, abia așteaptă să fie din nou singur (elevii pe de
altă parte, pot vorbi ore în șir la telefon /celular... unii cu
alții, căci nu sunt nevoiți a se privi în ochi, a se afla aproape
– orice apropiere semănând cu un act de agresiune, însă când
se află față-n față, amuțesc -, ce semn de maladie generală
mai evidentă?)
Dintr-o
peregrinare splendidă montană: întreb un cioban, ce-i face muierea
(pe care o cunoscusem cu două săptămâni înainte, când i-a adus
lui merinde) ... Mă privește cu o anume sfiiciune și apoi: apăi,
s-a dus la doftor, zice ... Are
ceva cu fătăciunea ... Și apoi m-a
privit hâtru, adânc, încât am simțit limpede ce ar fi vrut să
zică: toate neajunsurile ni se trag de la acestea, două: fătăciunea
dornică de a ști ... Și
fătăciunea vestejită ...
Apoi,
a oftat și și-a chemat cânele.
Cultul
câinilor în lumea urbană a atins proporții industriale: saloane
de coafură, de pedichiură, de tuns. Alimentație în pungi cu
diverse meniuri. în fine, o industrie deosebit de prosperă. Cei
care au câine, și nu sunt puțini, unii chiar posedă adevărați
dulăi, cât un vițel (încât ți-e pur și simplu milă, cum e el
ținut în recluziune într-un apartament, când ar zburda și el în
voie pe o pajiște, ce cruzime în fond), zic mereu: pe
câinele meu mă pot baza. în fond, le
place faptul că animalul acesta nobil ascultă, vine, se culcă la
comandă, mă rog, tot tacâmul (această impusă „prostituare” a
bietului animal), în fine, pentru că e supus. Ca o recompensă a
propriei supușenii în lumea industrializată, pragmatică și tot
mai dură. Și apoi, câinele te urmează oricum ai fi considerat de
ceilalți. Te ascultă și nu te contrazice deloc. Te urmează, de
a-i fi sfânt ori ticălos (ce pildă a non- deosebirii, a
neutralității de-a dreptul divine, care însă pe noi nu ne
caracterizează, ca ființe „alese”, deloc...). Poți monologa în
prezența lui ore întregi.
Și-apoi,
te întâmpină cu o bucurie
nefirească unui om.
în
fine, mereu și mai la toți, această propoziție simptomatică,
uluitoare, mereu aceeași, după ce câinele lor a fost anesteziat,
ori s-a stins de moarte bună: ich muss
mir einen neuen Hund verschaffen ... trebuie
să-mi fac rost (să-mi procur) de un câine nou.
De parcă ar schimba o mașină cu alta ... nouă ...
întemeietorul
ortodoxiei franceze Jean de Saint-Denys, unul din marii teologi ai
secolului, nu era un teolog abstract; el a bănuit că restaurarea
ortodoxiei originare în Vest va fi unul din cele mai importante
evenimente ale secolului 20. Există în noi un eu
enigmatic, aflat la întretăierea
dintre eul-lume și ființă. Acest
eu-central este capabil să discearnă între cerințele celorlalte
două, aflându-se deasupra lor. Despre el nu se vorbește aproape de
loc. Este acel eu al auscultării
inițiatice
Lumea
ca proiectare de imagini constituie o escală de reflectare deosebit
de dificilă. însă aici trebuie să înceapă onestitatea noastră.
Pentru că din acest punct trebuie să răspundem,
să preluăm răspunderea
( în sensul în care te miști în lumea ta și că tot ce trăiești
nu este decât reflecția asupra ta însuți, că ești mereu singur
în lumea ta, mereu te miști în cercul imaginilor tale și că deci
porți răspunderea absolută pentru destinul propriu, pentru această
lume; ea este un produs al polarității, al sciziunii psihice în eu
și non-eu; separarea noastră eronată de ceea ce numim lume,
ceilalți). Această umbră devine deci lumea înconjurătoare, ce
astfel încearcă să se apropie din nou de noi spre a fi integrată,
asumată.
Pe măsură ce ne apropiem însă mai mult pe acest drum, de această
unitate, ne „rarefiem” treptat. Ceea ce în lumea din jur este
îndemnul de-a deveni tot mai plin de succes, tot mai bun decât ...,
nu este altceva decât o gonflare monstruoasă a eului, ipostazierea
unui hybris fatal. însă un eu ce pornește pe drumul nostru
descris, în momentul în care a ajuns la „țintă”, nu mai
există. Aceasta este jubilația și totodată spaima...De aceea, eul
încearcă să prelungească cu tot dinadinsul perpetuarea în
iluzie, încercând formele călduțe și instituționalizate ale
religiilor majore, în și prin care se asociază cu alte euri la fel
de „sârguincioase” în a-și păstra într-un mod „justificat”
statutul și rolul, în asocieri și întâlniri comunitare
prezervatoare, tradiționale.
Un
eu delimitativ: eu și alt
eu. Se încearcă astfel o identificare de durată cu acest eu,
uitându-se că el se află în decursul biografic într-o
continuă devenire. încercăm să
menținem o continuitate care de fapt nu
există.
Căutarea
de sine devine așadar o înfăptuire de
integrare. Obstacolul major îl
constituie eul, înțeles ca ego (nu însă în sensul de egoism
etc.). Eul suportă o infinitate de definiții. Sinele
este însă ceea ce este.
Altă definiție e cu neputință cu mijloacele restrânse ale
limbajului uman.
Orice
copil, încă demn de acest nume, este
mistic. Mistica, atât de greșit
înțeleasă mai ales datorită unei moșteniri de tristă amintire,
este ceea ce se sustrage oricărei definiții. Misticul nu se află
în fața unui adevăr pe care l-ar putea înțelege. El
trăiește un adevăr, care-l pătrunde.
Doar ca Pătruns se poate el exprima. Iar exprimarea lui nu se
potrivește în nici un concept mistic. Este o nemijlocire întru
divin.
A
fi prezent mereu în acum și aici presupune o trudă anevoioasă (în
sine și în zen: totul poate fi un drum întru tao, de la cea mai
mică și măruntă îndeletnicire, dacă te dedici total ei, fără
a fi nici o fărâmă preocupat în același timp de altceva). însă
noi suntem mereu absenți. De aceea nu ne atinge adevărul. Prezentă,
atenție, veghe și smerenie (să nu fii nici mai mult nici mai puțin
decât ceea ce ești). Lumea tehnocratică în care trăim este
putere fără mistică. Fiindcă tehnocrația
se întoarce împotriva celui care a creat-o: ea poate mânui viața,
doar distrugând-o. (Sf. Augustin: eu
sunt afară și tu ești înăuntru).
Copilul
este astfel un mistic în primul rând fiindcă este pură
prezență.
Să
încetăm astfel a-l gândi pe dumnezeu: doar când încetăm a-l
gândi îl putem trăi. El ne întâmpină
mereu altfel decât ne așteptăm. Nu îl putem înțelege, însă ne
putem lăsa pătrunși de el.
Cu
Francisc de Assisi, începe o nouă înflorire a misticii, ce-și
găsește în Germania un punct culminant prin Meister Eckehart,
Heinrich Seuse și Johannes Trauler. în
Spania, Teresa de Avila și Ioan al Crucii investesc cel de-al 16-lea
secol cu denumirea de secolul de aur al misticii. Prin Jakob Böhme
mai apoi, se trezește din nou interesul pentru mistică – după
fărâmițările cauzate de Reformă și Contrareformă – el
reunind cugetări lutherane, paracelzice și mistice într-un sistem
teologico-natural. însă cuvintele lui Albert Schweitzer „esența
misticii constă în faptul că este fără de vreme și că nu face
apel la nici o autoritate decât cea a adevărului, pe care-l
poartă-n sine” – sunt o mărturie
a faptului că acest fenomen continuă. Chinuitoarea căutare a
întâlnirii cu divinul este azi mai actuală decât oricând.
Deasupra eticii și moralei, se află desigur căutarea de sine,
experiența cu divinitatea, mistica în fine.
Noțiunea
de mistică pleacă de la noțiunea grecească „mysterion”
(învățătură / cult tainic), la rândul lui format din două
noțiuni: „mystos”
(tăcut) și „my”
– însemnând în
(o în-chidere a ochilor, buzelor). Este vorba deci de o taină care
se revelează printr-un cult, când începem a ne înturna înspre
lăuntru, închizând ochii și tăcând. „Cine
și-a adus în-lăuntru simțurile acela aude ce nu se spune și vede
în noapte” – ne spune Angelus
Silesius. Aceasta e posibil, ne spune Böhme, prin ceea ce el numește
„umgewandte Auge”
– ochiul în-turnat (ochiul întors în-lăuntru).
Deosebind
între mistica pozitivă și cea negativă, Darshan Singh denotă
faptul că prin negarea lumii se creează o falsă asceză. Doar
mistica pozitivă, arată el, ne oferă posibilitatea de-a ne
dezvolta uriașul potențial ca oameni deplini. De aceasta țin:
realizarea / punerea în practică a menținerii sănătății și
frumuseții, a simțirii și emoției adânci, a concentrării și
dezvoltării capacității de gândire, însă în același timp și
dezvoltarea capacităților noastre uitate „supra-senzoriale”,
supra-lumești și supra-temporale (așa cum, se pare, acest lucru a
atins în mitul Atlantidei un punct culminant).
Să
contempli o vale înzăpezită, iarna, fără vreo obligație, fără
gândul câștigului ori pierderii, fără de grija ridicolului, fără
de ghesul apărării, fără de nici un ghes; să guști pur și
simplu această clipă în oprire deplină, să dai drumul la toate,
fără de gândul că trebuie să lași totul să cadă, să te
delectezi cu această splendoare, fără a încerca a o reține, fără
de speranța că trebuie să dăinuie mereu: mișcare în nemișcare,
totul ... har, artă și trudă ....
Isus
face deseori afirmații imposibil de împlinit pentru om: nu atât
faptele, cât gândul, deja, duce la pierzanie ... Prin această
împingere la extrem
a lucrurilor, Isus dorește doar a spune mereu: mântuirea
este o problemă a grației, a harului divin
... a îndurării divine ...
Și
el o declară astfel fiindcă este un adânc cunoscător al
sufletului omenesc: utilizează ego-ul
spre a învinge ego-ul...
Ca în cazul unui Koan.
Te pune în fond în fața unui koan.
Trebuința
traversării lumii formelor presupune deci o transcendere a lor.
Lumea formelor mediază invizibilul. Astfel, însingurarea nu este o
fugă de lume si o retragere spre a o putea traversa. însingurarea
ca dar făcut lumii, ca posibilitate de solidarizare imanentă.
Ne
retragem, spre a putea reveni cu atât mai efectiv. în sensul acesta
tot ceea ce făptuim produce ceea ce poartă numele de kharma, adică
forme pe care trebuie să le mistuim, să le asumăm. Câtă vreme
gândim doar în categoriile binelui și răului, creăm mereu
sciziune, defalcări. Ceea ce trebuie este un soi de conjunctio
opositorum o împăcare a
contradicțiilor. Doar astfel se poate întrevedea o ieșire din
această dilemă: în cazul acesta crucea, ca simbol al polarității.
Crucificarea însăși, o legare, o cetluire de această lume polară.
în răs-cruce se află ieșirea din polaritate, este punctul mistic
al mântuirii (în lăuntrul, nu în afara polarității, deci).
Picătura lui Ma Ananda May își are din nou cuvântul: sunt în tot
și totul e în mine.
Cea mai grea lecție a zen-ului: iluzia este iluminare și iluminarea
este iluzie (suntem autorii propriului scenariu și în același timp
și actorii propriei piese).
Paul
Tillich: Isus este eliberat de religie;
toți fac noi legi religioase. El le învinge, trece peste ele.
Allan
Watts: koanul este o problemă care nu
permite o rezolvare rațională; răspunsul nu are o legătură
logică cu întrebarea, iar întrebarea este de asemenea soi încât
dezorientează complet rațiunea.
Se
pare că pe lângă frustrarea și sleirea pe care le aduce cu sine,
koan-ul dezvăluie faptul esențial că suntem victimele
propriei noastre tendințe a „seriozității”,
a încrâncenării: ne scapă umorul situațional, detașarea,
grația.
(spre
o destindere: intră un berbant frumușel, spilcuit și țanțoș în
local. Și comentariul: „Ia te uită
frate: ... Mușchiul, Forța, Eleganța ... Spiritul și Grația”)
Aurobindo spunea undeva că fiecare sentiment este
aidoma unui val: apare și dispare, fiind însă indisolubil legat de
taina oceanului. în val se concentrează întregul ocean.
Conștientizarea acestui „cu totul
altceva” din noi constituie punctul retragerii și al revenirii; o
retragere pregătind de fapt revenirea unei ființe deplin
transparente, manifestându-se în aceasta ipostază în orice act,
în cea mai măruntă activitate (care
poate fi prea-bine o cale minunata – grație unei concentrări
absolute, unei aplecări totale, unei tandre, nude atenții – întru
iluminare, epurare lăuntrică, întru dumnezeu: „când mănânc,
mănânc, când mi-e sete, beau, când sunt obosit, dorm, când merg,
merg, însă voi când ședeți, sunteți deja în picioare, când
sunteți în picioare, mergeți deja și când mergeți ați și
ajuns” cum se spune într-o celebră afirmație zen)
De
aici apare și responsabilitatea. Eul-lume caută să-și mențină-n
static poziția „cuceririle” și rangul. Acest static, ucide
vitalul, viața ca dinamică, în devenirea ei. Depășirea
staticului presupune metanoia, deci suferința.
Suferință care trebuie integrată, asumată. Suferința ca șansă.
Traversarea nopții obscure ( la noche
oscura, a lui Juan de la Cruz), totul
fiind pre-luare, asumare și integrare. Living
your dying, a-ți trăi morțile de
fiecare zi, micile morți, cotidienele morți.
în domeniul spiritualității trebuie ... să te străduiești, spre
a ajunge la concluzia, că toate străduințele sunt inutile.
(Ca în
cazul unei boli: nu lăsa capul să stea în drumul de tămăduire a
corpului înțelept...)
Mărturie
a divinului în „neînsemnat”. Deschidere
totală și necondiționată. Paralela ar fi pre-luarea, asumarea,
integrarea necondiționată. Preluarea /acceptarea nepreluabilului.
Asumarea calvarului, nicidecum împotrivirea, amânarea ori
refularea, sporind „umbrele” (Jung) din noi.
Această
asumare nu are de-a face deloc cu resemnarea ori cu eroismul, care
constituie de fapt două modalități de manifestare ale eului-lume.
Asumarea întunericului nu e nicidecum resemnare (static), ci
dimpotrivă dinamismul cel mai fluid cu putință. Preluarea,
asumarea „întunericului”, înseamnă grăbirea apariției
zorilor. Ea reprezintă în mod uluitor și unul din adevărurile
străvechi ale zen-ului și nu numai. în sine, un
act anagogic.
Orice
fariseu este departe de drumul umblat,
de spiritul obișnuit, cotidian;
însă este aproape, dacă nu identic cu spiritul
eroic, fatal și atât de prețuit în
societățile concurenței acerbe ... to
be number one ... (ambiția
este „injectată” copilului la vârste fragede, cu efecte fatale
... este și ea zeificată)
Fariseu
– în trad. aproximativă, cel
deosebit.
în societățile în care se zeifică concurența în toate
domeniile, partea masculină (yang) a femeilor dobândește o pondere
monstruoasă. Partea feminină (yin) a bărbaților este aproape
total înlocuită cu yang-ul aroganței, cruzimii, urii.
Este
straniu: majoritatea femeilor în funcții de conducere caută să se
comporte, nu din lăuntrul feminității lor (lucru absolut pozitiv,
deosebit de efectiv și necesar, stringent mai ales în zilele
noastre), ci prin imitarea unor calități
de conducere masculină, puternic și
ridicol accentuate.
Gândirea
rațională legată de limbă nu poate nicicând ajunge din urmă
cunoașterea spirituală, însă un reflex al spiritului, ce
însuflețește un discurs, se mistuie mereu în el. Are loc astfel
un transfer al acestei sensibile vibrații asupra cititorului /
ascultătorului atent. Un act anagogic.
Un act de înălțare așadar. Un act de
incitare, de trezire.
Lipsa
vestică de Orient-are ... ex oriente lux ... Orientul lăuntric,
firește ...
Tot
în acest context un lucru ce mi se pare esențial: în gândire
trăim într-un mediu al semnificației, raportate la o
ființare, nu însă
în aceasta însăși.
Totul
este să lași lucrurile să gândească în tine, și nu să lipești
etichetele „gândirii”, închipuirilor, dorințelor pe lucruri;
gândurile sunt acelea care împiedică, înăbușă, o adâncire a
percepției; doar când ele tac este în stare spiritul individual să
preia în el pe cel universal. Și doar
astfel devin lucrurile cifruri
ale spiritului universal. Totul e semn. însă revelația o
constituie lucrurile, fenomenele însele, doldora de semnificații.
Alfabetul prin care ne agrăiește spiritul universal, lumea un
limbaj al nevăzutului.
S-a
crezut astfel că în gânduri se prefigurează amprentele unei lumi
exterioare lipsite de spirit. Nu că în gânduri există amprenta,
imprintul
spiritului divin.
Lucrurile
lumii nu sunt doar obiecte pe care le poți măsura, introduce în
statistici, ci sens devenit
audibil, vizibil. Semnificația dintr-o prezență fizică. Ce poartă
în ea întregul.
într-o
mantra (la
nivelul bazal, întemeietor al limbii), numele și forma,
semnificația și corpul sonor (vibrația sonoră), sunt nemijlocit
legate între ele. Prin Japa,
adică prin repetarea subtil-spirituală a acestei mantre, se
deschide treptat puterea ei. Cum denotă și tantrismul, percepția,
cuvântul și obiectul sunt echivalente în dumnezeu. Adevăratul
nume al lucrurilor îl constituie esența lor, cum se pot ele vedea
și „auzi” spiritual.
Babilonia
limbii se referă mai ales la un eveniment ontologic,
nu istoric.
Numele etern nu poate fi numit fiindcă este ființarea însăși.
Ea
este Una, și nu: cuvânt și lucru.
Este
nevoie de o vedere,
acolo unde gândirea eșuează. Fiecare act al cunoașterii are ca
punct de pornire o revelație. Și
în același timp certitudinea
acestei revelații. Lucru extrem de important. Acest se
arată, ți se arată, în care în mod
paradoxal ești mai tu însuți decât niciodată.
Așadar,
nu atât o explicație a existenței,
cât mai ales o transfigurare
a ei.
(o
trecere de la finitul explicativ, la nesfârșirea transfigurării)
Vederea spirituală nu este în nici un caz gândire intelectuală.
Cu
cât un fenomen al lumii aparențelor reflectă mai pur eternul, cu
atât mai inextricabil contopite sunt aceste atribute. în lumina
conștiinței văzătoare,
devine evidentă toată zădărnicia strădaniei de teoretizare.
O
simplitate absolută, care să fie, concomitent, tăcuta deținătoare
a unui potențial explicativ maximal. Ce putem însă observa în
această etapă a unei delte culturale?
O
raționalitate exacerbată cu tendințe
de unilateralizare, implicând automat o limitare a conștiinței, ce
nu poate genera decât mutilări. Desprinderea de unitate și deci
instituirea de delimitări tot mai rafinate (grație ochiului
disecator, în pofida urechii preluatoare a întregului), duce la un
soi de metapatologie:
nimeni nu-și mai pleacă urechea (nu mai are urechi
de auzit, deci implicit nici atenția,
nici tandra aplecare ori băgarea de seamă, luarea-aminte), la
spusele altuia,
ba dimpotrivă , vrea să se audă doar
pe el.
Ori
arta se naște tocmai din această nevoie de-a tămădui rana
rupturii, rana desprinderii (încercând
o re-ligare de genuina vatră). Altfel, arta decurgând dintr-un
asemenea context pomenit mai sus, își anulează din start orice
interlocutor. în cazul literaturii, nu putem vorbi decât de
fragmente ale harului,
legate între ele printr-un liant deseori nefericit.
Nu
indiferența unui public (deplângerea lui), constituie problema, ci
alungarea
lui, desființarea lui
de către autor.
Schimbările
și mult invocatele înnoiri, țin firește de devenire, însă
punctul de orient-are
trebuie să fie mereu prezent (ex oriente lux), să palpite în ea.
Altfel, devin caricaturi ale revelației.
După cum filosofia genuină este o artă a gândirii, marea artă
este o filosofie plastic configurată. Nu este ușor a reveni la
povestire, decât dacă utilizezi vârful inimii în haloul
geometrizant al conștiinței.
Când
accepți devenirea, deci transfigurarea perpetuă a adevărului, când
accepți fără de spaimă -:
iluzia după certitudinea și siguranța conservativă a ego-ului, în
fiecare clipă metamorfozele ei, spiritul
devine un altul și rămâne totuși același.
Shankara:
Maya nu este nici Ființare nici
Non-Ființare, nici un
amestec al acestora două. Ea nu este divizată, nici ne-divizată,
nici un amestec al celor două. Ea nu este nici un întreg nedivizat,
nici nu constă din părți, nici un amestec al acestora două. Este
în cea mai mare măsură stranie, firea ei nu se poate explica.
Cel ce încearcă așadar a cunoaște maya este deja el însuși
orbit de ea.
Cercul demonic declanșat astfel devine evident.
Vederea
spirituală despre care vorbesc: o împletire strânsă, o înrudire
între vederea senzorială și intuiția spirituală. însă aceasta
nu se restrânge la simțul vederii: pe măsura adâncirii
procesului, el se preschimbă în auz lăuntric, în fine, o
confluență lăuntrică a tuturor simțurilor, o unificare a lor,
în care se pot produce pe rând schimbări ierarhice în contextul
simțului lăuntric. Ființa în devenire în spațiu și timp pare a
fi un simbol al ei însăși, adică pare a avea sensul în ea
însăși. O fecundare de sine cu sens.
Universul
pare a fi dincolo de sens ori non-sens.
în
Philokalia
(iubirea pentru frumos), acest lucru apare cu evidență: acești
părinți ai bisericii nu erau nicidecum niște esteți, pentru care
frumusețea, splendoarea trebuie să îndeplinească niște criterii
impuse teoretic, din afară așadar. Cele văzute sunt frumoase
pentru că se înfiripă din conștiința văzătoare, în care
frumusețea și adevărul sunt „vital” contopite. în vederea
lăuntrică, plinătatea spirituală a formei (identitatea dintre
frumos și adevăr), reiese nemijlocit.
Arta
nu poate fi imaginată (ce paradox straniu), în afara ieșirii din
starea paradisiacă, a nevinovăției. Arta pare a încerca o
tămăduire: aceea a faptului că suntem rupți din Unitate. Deci își
trage originea dintr-o nevoie lăuntrică
de tămăduire a acestei rupturi; a
dualității inerente contextului lumesc.
(însă
totul este atât de rapid și de caduc, ca o făgăduință, de unde
și o anume mistuire reciprocă dintre o anume nostalgie și bucurie,
ce pare a clama o re-creare sub auspicii „noi”
a acestei
stări).
Cu
cât artistul pătrunde mai adânc în zona conștiinței
trans-individuale, cu atât mai „splendidă” creația sa, ceea ce
explică în mare și relația precară a modernității vis-à-vis
de frumusețe.
Adevărata creație, într-o mistuire colectivă în timp, pare a fi
cea lăuntrică.
Un frison de spaimă mă străbate în momentul în care îmi
imaginez suspendate în văzduh două oglinzi, una în fața
celeilalte.
Diminuarea
afectului și lipsa reciprocă de interes, izolarea și complacerea
în izolare, cerebralizarea sexualității cu toate efectele
adiacente, eradicarea spontaneității, se oglindesc elocvent în
dialogurile-clișeu, în utilizarea
pre-fabricatelor verbale cu mireasmă de robot. Bombardați
de informații cu girul competenței absolute, cum să mai îndrăznim
neaoșul, originalul? Orice gândire independentă, derogată de la
pre-fabricat este resimțită ca un afront, ca o jignire personală.
Comunicarea vie devine un antagonism. Plăcerea conversației, o
corvoadă, clișeul-verbal mărginindu-se la banal, drăgălășenii
de tot soiul, la exclamativ, devine însă și o pavăză a unui
lăuntru fragil, terorizat și infantil, deci cu atât mai lesne
manevrabil, manipulabil. Fenomenul se petrece pe un fond masiv de
angoasă / teamă atotprezentă. Literatură-cocktail cu iz
postmodern. Mai are oare critica nevoie
de literatură?
Mi-aduc
aminte de uimirea lui Enzensberger, care renunțând la o atitudine
de o bonomă ironie a devenit de câteva ori „serios”: Domnule,
a rostit el rapid, mă uimești total,
cunosc compatrioți de-ai dumitale,
precum și alți scriitori din Est, care mi-au împuiat capul cu
dorul lor de-a fi traduși, pe când dumneata
ești cu totul interesat a publica doar
în țara dumitale….Și apoi de un
interviu cu d-na Monica Lovinescu (în
după ani, după noi, andrei zanca, ed.
Criterion Publishing) - mult mai dură -, în care declara: toți
se așteaptă de la noi să ne întoarcem înapoi cu geamantanele
pline de manuscrise spre a fi traduse, nepunându-și problema că
aceste manuscrise trebuie să aibă și o anume valoare spre a putea
fi publicate.
Din
această direcție apare reacția lent demolantă a autocompătimirii
(fără a vorbi că ea constituie un păcat capital în fața unui
miez divin aflat în fiecare), a
cinismului, a defetismului, a luării în tărbacă a tot și a toate
sub forma unei ironii nu ca feed-back, ci ca reacție grotescă de
apărare a unei neputințe creatoare de conflicte, în
cadrul oricărei grupări ce-și impune o
intenționalitate funciarmente
justificată, a ieșirii dintr-un
impas.
Apare
așadar o aroganță a închiderii,
datorită hybrisului, a
unei dorințe malefice de
autodeterminare.
în acest context apare tainica umilință asumată într-un cerc
galopant vicios, al supunerii active la influențe
străine de matca proprie.
Reacția
unui public confruntat cu totul alte
realități devine astfel automat una de
îndepărtare, de separare față de carte și autor.
El realizează cu uimire că nu-și
regăsește obsesiile, dificultățile
și nedumeririle lui în aceste „realizări”, preferând în cele
din urmă divertismentul fad și fără miez al ecranului,
telenovelei (ce tinde a deveni modelul educațional național, o
cultură de telenovelă...), al „operelor muzicale” (musical),
zgomotoase și atletice, într-o feerie de proteză.
Dincolo
însă de aceste aspecte, de categoria experimentaliștilor de tot
soiul în vreme ce clădirea arde, și care tot ei deplâng cu o
insistență „degajată” starea jalnică a literaturii în
vremurile acestea modern de post-moderne (în care influențele și
izvoarele de influențare mult înlesnite de internet, sunt atât de
numeroase încât nimeni nu mai poate decide cine pe cine
influențează, cine de la cine se „inspiră”, lucru mai lesne de
descoperit de o fire ce se încredințează deplin intuiției, decât
celor cu adânci, interminabile și „totale” lecturi), rămâne
concluzia simplă: scriitorul însuși
își erijează pe nesimțite un zid, o barieră, intră într-o
izolare pe care el însuși și-a instituit-o.
Se
cere pur și simplu deschidere absolută, onestitate
absolută față de sine și deci implicit și față de
interlocutor, de public, care în cele din urmă este susținătorul
material (când încă n-a devenit și
moral) al unei arte ce-și pune cu stringență problema dispariției
ca „specie”. Interesul pentru poezie
n-a dispărut, ci doar față de
o anume poezie. Interesul față
de carte în genere n-a dispărut, ci doar față
de o anume carte.
în
multe cazuri artistul reacționează evident ca un mediu (invocarea
muzei la antici era o premoniție clară a acestui lucru); în
lucrările anonime, colective, precum catedralele, acest lucru este
și mai evident decât oriunde, fără a mai vorbi de Rilke, care în
scrisorile lui câtre Maria von Thurn und Taxis evoca, cum pur și
simplu i-au fost dictate, după o perioadă de secetă creativă de
mai bine de nouă ani, cele unsprezece elegii. în acest caz, cel ce
se rostea era de-ar dreptul vizibil pentru el: în alte cazuri, doar
sprijinindu-se de un arbore străvechi de pe domeniul castelan al
aceleiași, se simțea deîndată cufundat în vieți anterioare cu o
limpezime și claritate pe care numai visul le poate avea. La Mozart
acest lucru reiese din uluitoarele sale manuscrise, aproape fără de
ștersături, ca sub imperiul unui dicteu cursiv, fără de
întreruperi.
Reacția modernă la astfel de apariții - în care cu cât mai
abisală, mai lăuntrică opera, cu atât mai înaltă intuiția
călăuzitoare -, este îndeobște în mod regretabil aceea a unei
confruntări cu abstracțiuni moarte, cu teorii venind din afară ca
un adevărat pat a lui Procust, în loc de a încerca o recuperare
conștientă a acestor domenii spirituale (de care a trebuit de fapt
să se înstrăineze, spre a se putea afirma oarecum autonom).
Intelectul
ține mereu a privi cunoașterea ca pe un ansamblu de teorii
individuale, care se raportează la lucruri și evenimente concrete
în spațiu și timp. Cunoașterea spirituală se ocupă mai ales de
arhetipul ascuns
în spatele acestor evenimente, infinit proteic în cursul vremii;
pasiunea, entuziasmul tinerilor pentru reînvierea miturilor în
cărți (Tolkien etc.), ori filme cu subiect mitologic, pasiunea
pentru animalele preistorice de exemplu, capătă în acest context
un contur explicativ ferm: este o apetență impresionantă pentru
Viul peren,
pe care-l trezesc aceste mituri vis-à-vis de mortificarea teoretică,
abstractă ... și a lumii în genere ...)
Ce
paradox extraordinar: tocmai atunci când prin sporirea capacității
conștiinței dobândești o anume putere asupra sinelui, a
potențelor sale, dispare și impulsul (propriu ego-ului și implicit
a hybrisului său), de a utiliza această putere în folosul tău.
Capitularea
ego-ului deschide drumul cunoașterii spirituale; resimțite ca o
grație divină, ca har.
între
un gând și un scaun nu mai există așadar o deosebire principială,
ci una graduală. Este
deci vorba de o dilemă în încercarea de a mijloci o cunoaștere
spirituală: ea trebuie să obiectualizeze noțional spiritul viu,
spre a afirma caracterul lui trans-noțional, deci trebuie să mintă,
spre a spune adevărul.
O paralelă: scoarța unui copac, ascunzând viața lui lăuntrică,
și gândurile abstracte, camuflând spiritul viu.
Andrei Zanca
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|