Who's Online
Exista in mod curent, 20 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Restituiri: Adrian Dinu RACHIERU. UN EDECAR: MARIAN POPA
Scris la Sunday, December 03 @ 13:08:41 CET de catre asymetria |
Cu fibră
de pamfletar, Marian Popa a stârnit, inevitabil, polemici și a
dovedit, repetat, un sarcasm ireverențios. S-a angajat în războaie
cu grafomanii și „a dispărut” brusc, refugiindu-se ca bursier
în Germania. Are o certă vocație ordonatoare și disponibilitate
experimentală (a se cerceta oferta romanescă); dar și o izbitoare
mobilitate și tenacitate, impresionând prin capacitatea de
cuprindere și parada de informație.
P.sdfootnote { margin-left: 0.5cm; text-indent: -0.5cm; margin-bottom: 0cm; font-size: 10pt; }P { margin-bottom: 0.21cm; }A.sdfootnoteanc { font-size: 57%; }
PROFIL
UN
EDECAR: MARIAN POPA
„Fără Istorie
n-aș fi deranjat pe nimeni”
Neprotocolar,
polemic, temut pe când era un nume activ, incomod, făcându-și
„ucenicia” la Luceafărul
barbist și apoi colaborator vioi, cu pauze, însă, la Săptămâna,
robust (ca fost rugbyst), cu disponibilitate ludică, scriind în
răspăr, plecat, în 1986, din țară printr-o decizie dramatică,
Marian Popa, câștigând rapid notorietate, contestat cu înverșunare
(oarbă, uneori), trebuia să-și înfrunte legenda, limpezind o
inconfortabilă „imagine aproximativă”. I-a dat o mână de
ajutor Marius Tupan, provocându-l la mărturisiri (vezi Avocatul
diavolului, Fundația Luceafărul,
București, 2003). Iar voința de a scrie o Istorie a literaturii
noastre, „cu materialul clientului” (avertiza) a pus confrații
pe jar, developând chestiuni tabuizate și „bizarerii determinate
politic”, angajând seismologia literară.
Cu elan /
orgoliu proletarian și mentalitate de boy-scout,
cu naivitate sportivă și „memorie de computer”, fostul muncitor
la Autobuzul, cu
studii liceale la seral și soldat în termen la Someșeni-Cluj (doi
ani, cu „armată pe răzătoare”), urmând filologia „din
întâmplare”, recunoaștea „bafta istorică” a generației
sale. Nu s-a simțit totalizat,
chiar dacă venea, ca „fiu al unei spălătorese” (n. Rapolti),
cum amintea ostentativ, dintr-o epocă
totalitară deghizată proletar, acuzând,
desigur, frustrări materiale. Și ajungând, fără a se elibera de
„efectul Rahova”, la Luceafărul,
chemat de Ion Dodu Bălan și expediat, mai apoi, la Köln, în
toamna lui 1983, ca lector de românistică (chiar Gastprofessor),
beneficiind de liniște
(„aproape o sinecură”). Ceea ce, desigur, a favorizat împlinirea
unui program. Critic
harnic, de mare travaliu, ironist incorigibil, sardonic, anafectiv,
luptându-se cu un „munte de fișe”, el a purces, cu ton rece, la
o cercetare cvasiexhaustivă, urmând impetuos, consecvent, cu
rigoare demonstrativă, matematizantă, cu ofensivitate și
militantism, premisele, subminând orice morgă. Fiindcă Istoria
literaturii române de azi pe mâine (vol.
I-II), tipărită la Fundația Luceafărul
(2001) și reeditată (Editura Semne,
2009, versiune revizuită și augmentată), se vrea o proiecție
„structurată anagogic”, inventariind, ca studiu tipologic, trei
tipuri de fapte (permanente, repetabile, noi) și înțelegând
operele, din unghi ideopolitic, ca „celule ale unui corp unic”.
Operă
de temperament, Istoria
malițiosului Marian Popa, ambalată în două volume borțoase
(vorba unui cârcotaș), descriptivă, „burdușită de informație”
a iscat un previzibil scandal, taxată ca „diversiune securistă”,
porno-critică. Oricum, o carte-șoc.
Din unghi sociologic, vom observa că reflectoarele s-au mutat înspre
spectacolul recepției. Vrem – nu vrem, acest efort sisific devine
– recunosc criticii onești, neconfiscați de orbul geloziei –
„un reper pentru multe discuții” (cf. Al. George).
Cu fibră
de pamfletar, Marian Popa a stârnit, inevitabil, polemici și a
dovedit, repetat, un sarcasm ireverențios. S-a angajat în războaie
cu grafomanii și „a dispărut” brusc, refugiindu-se ca bursier
în Germania. Are o certă vocație ordonatoare și disponibilitate
experimentală (a se cerceta oferta romanescă); dar și o izbitoare
mobilitate și tenacitate, impresionând prin capacitatea de
cuprindere și parada de informație. În fine, să nu uităm
spectaculoasa sa biografie; trecutul său „săptămânist” n-a
fost uitat, deși Dan Mănucă denunța tocmai „o amnezie
stupefiantă”. Dincolo de toate acestea, causticul și harnicul
Marian Popa ne oferă surpriza unei reveniri șocante, intrigând pe
unii, entuziasmând pe alții (cazul lui Marius Tupan care,
realmente, s-a bătut ca acele masive volume să apară la Fundația
Luceafărul). Să fie ele doar „un Babilon
geometrizat” (cf. N. Coande)? Seria reproșurilor pornește chiar
de la titlu, neserios – după unii combatanți. Să ne reamintim că
autorul, un bășcălios, risipind vorbe acide, probând, însă,
gustul sintezelor, se
amuză creionând caricatural un tablou de epocă. Ar fi vorba de o
lectură inadecvată, după noi, dacă – seduși sau oripilați de
titlu – n-am descoperi că e vorba, totuși, de o întreprindere
serioasă și am plonja într-un eseism voios, ignorând intențiile
semnatarului. Interesat de culise, venind din „familia” lui Eugen
Barbu, Marian Popa dezvoltă, de fapt, o viziune romanescă, cu vervă
pamfletară și apetit cancanier. Istoria literară, ni se sugerează,
poate fi citită și ca suculent fenomen epic,
de unde și abundența indiscrețiilor. Anecdotica se insinuează
masiv, dar ea trăiește, să notăm, într-o severă ramă
socio-politică. Și, astfel, invocăm reproșul esențial (nedrept)
cu care a fost întâmpinată această Istorie,
alternând dispoziția pamfletară cu paginile aride, tributare unui
comentariu sociologizant, pitit după titluri șocante. Fiindcă asta
s-a spus, depreciativ, din vârful buzelor, despre Istoria lui Marian
Popa: că ar fi politizată.
Dar poți scrie despre intervalul comunist uitând presiunea
politicului sau dezinteresându-te de context? Dimpotrivă, meritul
lui M. Popa – analizând acribios acest segment literar (23 August
1944 – 22 decembrie 1989) – e că nu s-a refugiat în apolitism
(observa tot Al. George). Nu vom avea, așadar, o înșiruire de
titluri sau un pomelnic de autori, fără a fi scotocit arhivele și
a interoga contextele, sensibile la bruiajul ideologic. M. Popa
cercetează minuțios totul și descrie cu voluptate plenarele,
congresele și consfătuirile, analizează directivele și presa de
partid, în fine, ne reamintește că subordonarea față de o
doctrină politică era inevitabilă, ea instituind în epocă valori
funcționale, decanonizate rapid, îngrășând
cimitirele literare după „magnificiența potemkinistă”.
Dar însuși
intervalul pomenit, străjuit de evenimente politice, marcând
istoria țării (și, inevitabil, a literaturii) prezintă fracturi.
Liberalizarea anilor
'60 este o realitate, provocând o explozie literară, vestind
ieșirea din somnul dogmatic și negurile proletcultismului. S-au
ivit atunci, pe fundalul unui „fenomen grav de diacronie” (zic
analiștii) nume noi, adolescentine, împrimăvărând poezia,
îndeosebi și, bineînțeles, au fost recuperați
scriitori importanți, trecuți la index în vremea bibliotecilor
sigilate. Critica acelor ani a dobândit „o anume onorabilitate”
și a încercat, meritoriu, salvarea estetică, în pofida corsetului
comunizant. A fost, ne reamintește exegetul, o epocă de mare glorie
pentru literați (nu și pentru literatură), literatura
programată, supusă sovietizării (în prima
fază), suportând „modelarea totalizantă utopică”,
vestejindu-se iute, respectând severe comandamente de partid. Au
fost „unși”, în mare grabă, scriitori, sub presiunea coruptivă
a mediului politizat. Cercetând grijuliu contextul, în criză de
supraproducție, Marian Popa e îndreptățit să observe că astfel
de persoane, neformate artistic, tarate moral, deficitare ideatic,
supralicitate, nu puteau rezista, motiv pentru care epoca a jonglat
cu valori fluctuante. Pe bună dreptate, autorul „descoperă”
trei etape în acest interval: cea stalinist-jdanovist-kominternistă,
cea dejistă (vestind, înspre final, dezghețul) și cea ceaușistă,
provocând – după o scurtă relaxare ideologică – o
restalinizare cu iz balcanic. Pricină pentru care și scriitorii
s-au înnoit; evoluția
lor, comentează sarcastic M. Popa, îmbracă „permanențe
diferite” și oferă fațetele „cel puțin a două personalități”
de căciulă, uneori schizoide. În funcție, evident, de epocă,
fază, moment. Deoarece, notează sec M. Popa, ideile, faptele,
fenomenele au fost plurifuncționale.
Și istoricul, înhămându-se la această trudă, încearcă să le
descifreze. Rămâne el „sclavul formației sale comuniste” (cum
ne asigură Al. George)? Adică e un om al
epocii sale, asta urmând să „explice”
acele deformări sau „zglobii aberații”, dibuite de comentatori?
Exista o altă pepinieră de cadre (scriitoricești)? Mecanismul
totalitar nu se juca când era vorba de disciplinarea literaturii,
înghesuind-o în țarcul ideologic. Refluxul liberalizării a
însemnat strângerea șurubului. Ca dovadă, ediția a II-a (1977)
a faimosului Dicționar
întocmit de Marian Popa suportă o „cumințire”, în pofida
temperamentului rebel, cunoscut și recunoscut, al criticului. El
propune, larg desfășurat, un punct de vedere în Istoria sa. Primul
ei merit e că există, într-o cultură care geme de abundența
Istoriilor orale,
încropite de marii strategi de cafenea, guralivi și cârcotași. A
doua chestiune privește ceea ce criticul în cauză numește
„reglarea perspectivei”. Pe acest teren, firește, se poate
discuta și obiecta, fiindcă, fără liberalism și pluralism, nu
există critică.
Să pornim,
așadar, de la titlu. El dă cu tifla, s-ar zice, celor care se
hazardează să propună Istorii „exacte”, oferind, chipurile,
adevăruri definitive. Peste efortul lui Marian Popa se întinde,
dimpotrivă, surâsul relativismului. El nu e ambalat de furii
revizioniste și privește valorile (câte au fost, cum au fost) în
funcționalitatea lor și, neapărat, în chenarul epocii. Acel „de
azi pe mâine” expediază în derizoriu pretențiile trufașe ale
unor exegeți, încrezători în infaibilitatea unor judecăți; dar
avertizează și
asupra perisabilității literaturii, în cazul de față fiind vorba
de producția abundent – propagandistică, îndeosebi, iute clasată
și de-clasată, euforic întâmpinată și înmormântată la scurtă
vreme. Or, Marian Popa scrutează cu luciditate intervalul și nu se
îmbată cu apă rece. Convins de relativitatea actului critic (în
sens evaluativ) și cum „cărți fără titlu nu se pot imagina”,
Marian Popa ar fi optat, bănuim, pentru nedefinitiv.
Precizările autorului spulberă, însă, o atare supoziție; „de
azi pe mâine” vrea să însemne completări sub
raport informațional. Și „numai
informațional”, subliniază apăsat criticul, acceptând prezența
unor erori corijabile, „jocul actualizărilor și amneziilor
sistemului programator”, presiunea lui coruptivă, dar și
simetriile politizării (servilism / opoziționism), amestecând
istoria vieții literare cu examinarea evoluției formelor estetice,
pendulând, astfel, între picanterie argotică și prețiozitate
tipologică.
În
fond, Marian Popa își dezvăluie, cu răceală autoscopică,
strategia. Dacă lecturile sunt variabile în timp, operele sunt
constante. Iar literatura unei epoci rămâne „parte integrantă”,
cu autori „umflați”, glorificați, „funcționalizați
politic”; de unde imposibilitatea esteticului pur și necesitatea
„reglării perspectivei”. În fine, orice Istorie, vehiculând
termeni stabilizați și definiții pervertite, ne face părtași la
o „detracare noțională”. Iar Istoria
lui Marian Popa propune un ciudat aliaj între naționalismul hard și
relativismul ironic, purtând o pecete temperamentală. Ironic „din
fire”, cu voință experimentalistă, nicicând „prea agreat”,
semnând foiletoane agresive, în pragul insolenței, Marian Popa
(zis și Tigrul) ar
fi, zicea Fănuș Neagu (în Cartea cu
prieteni, 1979), „singurul om care cântă
c-un ghimpe la chitară”; critic „fără căință”, autorul
Comicologiei „face
parte din asperitățile vieții”. Risipa de bârfe, pletora
anecdotică au iscat reacții temperamentale și, inevitabil, excese;
controversată, boicotată, aneantizată (oral), Istoria
sa este rodul unui mare proiect. Fiindcă Marian Popa se vrea un
Candide cu armă, îngrijind – precum eroul voltairean –
propria-i grădină. Tot ce a făcut, începând cu Dicționarul
din 1971 (apărut, de fapt, în 1972), suplimentat în ediția a II-a
cu aproximativ 500 de articole, vestea, nu doar cantitativ, iminența
unei Istorii. Ceea ce nu înseamnă absența unor erori de informație
(biobliografice) sau a celor de „proporționare” (dar are cineva
un talentometru?). Știm prea bine că acest circuit al informațiilor
false, preluate fără control, arareori poate fi stopat prin
restabilirea adevărului. Figurile epocii (toboșari au ba)
defilează, iar autorul ne previne (într-un Avertisment
ignorat suveran de comentatori) că pentru cel / cei a căror
activitate se întinde pe mai multe decenii, el va reține „momentul
care l-a / i-a manipulat cu maximă eficiență”. De unde prezența
fragmentată a scriitorilor, compromițând
ideea de succesiune. Și, să nu uităm, pricină de scandal,
imputându-i-se semnatarului că n-ar avea simțul cronologiei. E
drept, tratamentul diferențiat
nu e o inventată sursă de conflict, ci chiar o injustețe, o acuză
care stă în picioare. Și nu credem că ar fi vorba de o „oscilație
umorală”, ci, mai degrabă, de faptul că autorul n-a avut acces
la toate volumele postdecembriste, ivite târzior (cenzura
intervenind interdictiv), dar comentate (unele) printr-un gest
restitutiv, trimițând la momentul redactării. Acele „scrieri
doveditoare”, ulterior tipărite, pot fi semnalate și Marian Popa
va opera, credem, corecturile care se impun, eliminând suspiciunea
„variației libere” a acestui criteriu, trezind atâtea
nemulțumiri. Comentată (în multe cazuri) pe necitite, hrănind
apetitul bârfitor și întreținând supărările zgomotoase ale
unor autori, Istoria
lui Marian Popa a fost, indiscutabil, un eveniment editorial*).
*
Chiar
dacă, deseori, cu nesațiu cancanier, Marian Popa alunecă în
anecdotică (savuroasă, e drept) și dovedește, epicizând, o
vehemență vecină cu cinismul, el excavează adevăruri
neconvenabile. Angajând premisa caracterului acut politic, terifiant
al epocii, implicit al „ritualului coruptiv”, autorul – prin
rememorarea la care ne obligă – a iritat pe mulți. Inconfortul
unor observații a împiedicat o recepție senină; dar nici Istoria,
observăm, în pofida intervalului scurs, nu e scutită de răbufniri
umorale ori de achitarea unor polițe. Scotocind voluptuos arhivele,
Marian Popa ne readuce în atenție dispoziția imnică a atâtor
condeieri de altădată sau redescoperă, fulgurant, cu intarsii
sarcastice, tinerețea revoluționară, aprig-înverșunată,
demascatoare a unor H. Wald, S. Brucan ș.a., construindu-și câte o
carieră combativă. Ofensiva proletcultului și, mai apoi, blamarea
lui au developat frecvente cazuri de „repetenție caracterială”
(vorba lui L. Ulici). Duplicitatea productivă, estetismul esopic,
chiar „excesele adaptative”, frecventate pentru a salva (așa
sună unele „explicații”) textele performante, asigurând o
posteritate credibilă sau relații profitabile cu politicienii
epocii, fie la vedere, fie „ascunse”, prin intermediari (via G.
Ivașcu, de pildă, în cazul lui N. Manolescu), hrănesc un suculent
comentariu politico-ideologic. Marian Popa face o nemiloasă
radiografie a vieții literare, cercetând faza sovietizării
literaturii, ulterior a re-naționalizării ei, despărțind apele
(taberele). E chestionat mereu contextul. Sunt înșiruite, cu
exemple la tot pasul, nume din zona afacerismului, alcoolismului, a
huliganismului verbal și factual, a delațiunilor, erotismelor (M.
Popa vorbește de un „tribut sexual”), otrăvind relațiile
scriitoricești. Ca și morțile insolite (v. Aspecte
biologice), criticismul unora, cu aranjamente
și rubedenii ca paravan, în fine chiar opoziționismul, cât a
fost, ca „spectacol medial de export”. Gogu Rădulescu, Dumitru
Popescu, Eugen Florescu au „funcționat” ca înalți protectori.
Iar lista celor care s-au bucurat de favoruri poate începe cu E.
Barbu, A. Păunescu, Ana Blandiana și atâția alții. Dar poate fi
omis, de pildă, M. H. Simionescu?
Cumplit de
incomodă, Istoria lui
M. Popa a deranjat. Este, oare, și neadevărată? Sigur, erori de
informație s-au strecurat. Iar acel „de azi pe mâine”, care l-a
indispus pe Daniel Cristea-Enache (considerând că avem de-a face cu
un titlu inadecvat, indicând o „strâmtoare”), chiar asta
recunoaște: puzderia de informații contradictorii, cu erori,
negreșit, corijabile, relativismul vizând aspectul informațional,
nu interpretativ (cum explica autorul într-un interviu-fluviu, în
Luceafărul). Dacă
precaritatea posibilităților de informare (justificând titlul
ales) poate fi – parțial – acceptată (volumele lui M. Popa
fiind, însă, doldora de informații), suspiciunea improvizației
trebuie alungată. Mai degrabă de o masivitate intimidantă,
descurajantă poate fi vorba, chiar dacă mistificări ori manipulări
(voite au ba) vom descoperi. Dar și aici Marian Popa e tranșant:
abia absența Istoriei ar fi „cea mai mare mistificare puerilă”.
Deci, Istoria, din
fericire, există. Cuprinderea ei e cu adevărat impresionantă (ca
dovadă: și interesul pentru „Moldova sovietizată”, extinzând
raza vizuală, implicit granițele literaturii), autorul recunoscând
o trudnică, supraomenească continuitate a efortului. Tot ce a făcut
de la un moment dat, mărturisea M. Popa, a
avut tangență cu Istoria. Și dacă
semnatarul Istoriei va
corecta erorile semnalate (cazul „deținutului politic” Al.
George, ca să pensăm doar un exemplu, deși a poza în adversar
decis al protocronismului, pe baza unei dezbateri
la MLR, nu e tocmai un argument forte), dosarele celor care au cerut
azil politic ori ale românilor extrateritorializați, angajați ai
serviciilor secrete, vor rămâne – se amuză chiar M. Popa –
„impenetrabile”. Îl putem contrazice?
Esteții
s-au indispus datorită abundenței istoriei
cancaniere. Dar socialul, inevitabil, rămâne
placenta literaturii, iar cauzalitatea extra-literară nu poate fi
anulată. Cercetând textura unei epoci, M. Popa înțelege că acel
triplu determinism (politic, etnic, sexual) nu poate fi, nici el,
ocolit. Mai mult, informația cancanieră e „materie indispensabilă
înțelegerii acelui timp”. Iată de ce sondele criticului
cercetează condiția biografică, caracuda bucureșteană, folosind
documente adjuvante cu „aerul unui denunț” (observa cineva) ori
dezvoltă o viziune securistă,
cum incrimina altcineva; Marian Popa se explică: el nu deține, din
păcate, un monopol documentar absolut, rolul și funcțiile
literare, fiziognomia, „metodele neortodoxe”, chiar apelațiile
familiale se cuvin convocate pentru a înțelege o epocă în care,
sub veghea monitorilor politici ai literaturii, cu rol „programator”,
valorile poziționale (relaționale), regrupările, coalițiile sau
inamicițiile, comenzile propagandistice (evident, tarifate) se
căzneau să întrețină confuzia ideologicului și artisticului. În
plus, o Istorie,
precizează M. Popa, nu e făcută pentru scriitori, ci se va ocupa
de ei, prin puzderia aprecierilor „repartizate”, convenabile sau
nu.
Să nu
uităm, însă, că o Istorie,
dincolo de unicități ori serializări, este o colecție de mici
sinteze. Or, în pofida prezenței discrete în țară (chiar
Istoria, după unii, a
fost scoasă „pe furiș”), Marian Popa, cu o teribilă forță
sintetică, absorbind un uriaș volum informațional, a lipsit,
constatăm, doar patru ani din universul ceaușist! Gustul său
pentru culise nu stă, neapărat, într-o prezumtivă origine plebee;
după cum, înghesuind materia acestei Istorii
între două borne (semnificând evenimente politice majore), nu
înseamnă că se purcede la o „de-literaturizare a literaturii”
(cum i s-a reproșat). Convulsiile istorice, „funcționarea”
sistemului, valurile de abjecție și ură din mediul literar nu pot
fi trecute sub tăcere. Fără a deveni criterii de valorizare, ele
influențează, uneori decisiv, nu doar viața literaților, ci și
cărțile lor. Iar Marian Popa este un excelent cunoscător al
epocii.
Curios,
tocmai d-sa lipsește din această epocă; el nu figurează în
masiva Istorie,
considerându-se – hazliu și, desigur, pentru a fi zgomotos
contrazis – un scriitor neesențial.
Dar politizarea vieții literare a fost o realitate și literatura
encomiastică – o evidență; minciuna, derizoriul, conflictele de
orgolii au amprentat ambianța literară și, astfel, verva
satirico-pamfletară a semnatarului se exercită fără pauze,
cheltuind inteligență, erudiție, umor. Om al epocii de care se
ocupă, M. Popa cunoaște experiențele de „totalizare doctrinară”
și înfloritoarea literatură encomiastică, servind ca instrument
propagandistic. El epicizează, ne aruncă într-o atmosferă
„ionesciană” (s-a spus deja), acceptă revărsările de umoare
și primatul anecdoticului. Dar în nici un caz eludarea
biograficului. Ne putem întreba: ce relevanță (axiologică) au
faptele pensate, condimentând o Istorie
care s-a citit pe nerăsuflate? În plus, M. Popa, suspectat de
antievreism, flutură o teză (nu zicem că neadevărată) care i-a
pricinuit alte necazuri „de recepție”. România postbelică,
zice d-sa, invadată de politruci a fost „ocupată militar de ruși
și psihic de evrei”, ca „mulțime oficială”. Respingem și
noi ideea că literații ar fi oferit, în intervalul comunist, doar
un „spectacol de marionete”, după cum, aflăm cu surprindere,
regimului dictatorial i-ar fi fost frică de scriitori (cum vor să
ne convingă unii), afirmație greu de probat în contextul unui
penibil conformism. Mânuind o uriașă cantitate de informație și
desfășurând, pe această bază factologică, o penetrantă forță
satirico-sintetică, Marian Popa se sprijină, totuși, pe realitatea
operei, din care trage argumentul decisiv. Sunt în Istoria
sa afirmații tranșante, omogenizând epoca (cum sună o
„reclamație”) prin coerența viziunii. Dar ni se pare excesiv
să-i etichetăm efortul, strâns într-o „lucrare pahidermică”
(cf. Mircea Iorgulescu), folosind doar decupajele convenabile. După
cum prostituția scriitoricească, influența evreiască, agresarea
valorilor naționale sunt, oricând, palpabile și demonstrabile,
evidențiate cu fermitate. În fond, Marian Popa nu iartă pe nimeni.
Ca fost „săptămânist” (trecut care i se impută) și autor al
unor cărți grele (peste care se trece cu nonșalanță), M. Popa va
prelua / suporta ereditatea unor adversități. Or, Eugen Barbu,
fostul „patron”, a fost un model de factor conflictual, chiar cel
mai negat scriitor postbelic, „distribuit” în opoziție cu Marin
Preda în spațiul literar. Pe multe pagini și cu vervă epică,
dezvăluind amănunte picante, Marian Popa descrie conjurația
antibarbistă, derularea cazului Incognito
(Al. Piru primind de la Barbu toate cărțile „folosite”),
„potopul de vexații îndurate” și, negreșit, deliciile
aservirii politice. În replică, va reciti opera predistă sfidând
criticii „de serviciu”, temperând elogiile masive care l-au
îmbălsămat pe autorul Moromeților.
Din nou, subliniind viața dezordonată și conflictele de breaslă,
Marian Popa are prilejul să se dezlănțuie, incriminând mediul;
sau relatând întâmplările cu pagina funebră a Luceafărului
(condus de facto de M.
Ungheanu), iritând grupul hegemonic. Nici Titus Popovici,
„literatorul de partid”, abonat la un loc în C.C. („unul din
permanenți”), un talent mediocru, inclus în topul politic,
beneficiar al unor privilegii tacite pentru servicii nonartistice,
visând la un „troc cu eternitatea”, nu e menajat. Un bun
tehnician, de fapt, refugiat în scenarii copios remunerate, oferind
prin Străinul „un
roman fals, bine scris în raport cu altele, din epocă”. Dar Titus
Popovici e fișat integral și, din nou, M. Popa atacă:
controversatele cărți postdecembriste, și ele vizualizabile,
sunt o „borâtură de vorbe”, o satiră căznită din care
meditația e evacuată etc. Un comentariu acidulat, interesant și
interesat de viața autorului, nedrept pe alocuri, îl privește pe
N. Breban, un prozator de teribilă energie volițională, care „nu
excelează sub raport stilistic” ori prin rigoare narativă, cu
excepționalitate episodică însă. Amorful, prolixitatea, maladiile
personalității, energiile subconștiente, tema cuplului și
metamorfoza sunt, se știe, obsesiile prozatorului, angajat și
într-o scurtă carieră politică, dispus să tulbure „distribuția
dihotomică”. Și care „este luat drept ceea ce se pretinde” a
fi. Desigur, putem înmulți exemplele. Descoperim propoziții
memorabile și aluzii grosiere, formulări care definesc cu precizie
protagoniștii scenei literare („liliputanitatea”), scotocind nu
doar arhivele, ci și culisele. Criticul discută romanul tezist la
Ivasiuc (devenit prozator la sugestia „agregatului”, dar
fascinant ca vorbitor, deșirând o colecție de întâmplări),
romanul acumulativ la Buzura, avalanșa romanescă la Paul Georgescu
(lipsit de capacitate inventivă), alibiul scriitoricesc la George
Macovescu, soarta textelor gomiste, oportunismul subtil al lui Eugen
Simion ș.c.l. Parcă n-am fi de acord că Laurențiu Ulici și-ar fi
rezervat o misie lejeră ocupându-se de autorii „comozi”
(debutanți) și, cu atât mai puțin, am putea subscrie că Ora
25 a lui Constantin Virgil Gheorghiu ar fi
cel mai bun roman românesc.
Controverse
bogate a iscat comentariul rezervat criticilor „de front”. Aici,
lângă un pomelnic impresionant, adunând plevușcă, se detașează
pe direcția naționalistă figura lui M. Ungheanu (cu ale sale
Campanii) și, la
celălat pol, Monica Lovinescu, văzută „la plural”; oricum,
Marian Popa se războiește cu teza unei Românii văzută din exil
ca o Sahară a spiritului. În fine, poposim – tot fugitiv – și
asupra cazului N. Manolescu, un „călinescian versatil”, cel
căruia G. Ivașcu i-a dibuit „structura de critic” și grație
căruia favoritul „s-a putut fofila cu demnitate”. Cel mai
longeviv foiletonist postbelic, „primul între egali” (cum l-a
definit Livius Ciocârlie), înțelege exercițiul critic ca o formă
de cordialitate, infidel, dar nu parazitar, cocoțat în „foișorul
cu priveală”. Zgomotul mediatic iscat de „lista lui Manolescu”,
reluând – selectiv – vechile cronici, nu clatină locul rezervat
masivei Istorii a lui
Marian Popa. Și dacă, zice tot Manolescu, „cultura presupune
ordine”, s-ar cuveni să evidențiem, chiar apăsat, apetitul
ordonator (firește, discutabil) al infatigabilului Marian Popa.
Autorii nu sunt „priviți de pe altă planetă” (cum ar vrea N.
Manolescu și cum va încerca să o facă în Istoria
sa critică); dimpotrivă, sunt prinși în
concretul existențial, foșgăitor, fără
menajamente, dincolo de orice recepție amabilă ori acte de
caritate, fără false pudori și ipocrizii, captând bârfa,
zvonistica, expunând indiscrețiile în vitrină. Altfel spus, M.
Popa scrivere pericolosamente
(cf. Roxana Sorescu).
Ignorată
de unii, considerată o carte ratată de alți „binevoitori”,
Istoria lui M. Popa
este o uriașă provocare. După atâtea proiecte anunțate la crâșmă
de guralivii literatori, M. Popa, „pe tăcute”, a croit o
Istorie. Era el cel
„îndrituit” să o scrie? Răsfățându-se, punând la capătul
anevoiosului drum o asemenea întrebare, el și-a suflecat mânecile
și a purces voinicește la treabă. Este câteodată trădat efortul
de obiectivare? Să recunoaștem, însă, că Marian Popa desenează
profiluri credibile, alternând puseele amicale (cazul lui C.V.
Tudor, oficiind în „reduta” Săptămânii)
cu execuțiile pamfletare. Și, cu spor cognitiv, tematizează,
angajând discuții serioase, obstrucționate, de regulă, aruncând
în luptă argumente solide. Iată, de pildă, chestiunea poeziei
patriotice, utilizând „antiteza aranjată”. Pornind de la
exemplul vadimist (cel postcenzurat, cu Saturnaliile,
în 1983), depășind ilustrativismul, adăpat la tradițiile
naționaliste, M. Popa deploră ofensiva veleitarilor (acea „oaste
voioasă de cobzari”, cum se rostea, cândva, Geo Dumitrescu),
impostura pragmatică, clișeele genului, alimentând industrios
maculatura patriotardă. Excelentă e, însă, angajarea discuției
în contextul mondialismului „generos”, al presiunii marilor
naționalisme, al incapacității de inovare ș.c.l.
În fine,
dacă „bonzii” noștri literari nu se învredniciseră la o
asemenea ispravă (remarca sarcastic Al. George), după utilul
Dicționar, încercând,
acolo, o meritorie obiectivare, Marian Popa a dat la iveală o
pasionantă și epuizantă lucrare, acceptând surâsul relativist.
Hrănește ea doar curiozitatea joasă? Reproșul, răspicat formulat
de unii „esteți”, nu stă în picioare. E drept, Istoria
lui M. Popa culege lacom informații aluvionare, folosește stilul
aluziv și execută radiografii nemiloase, cercetează culisele
miasmatice, plătește polițe, inventariază rupturile și
reciclările (judecând operele în contextul vremii, urmând docil
sau deviind mascat de la „linia” Partidului), înregistrează
situații și nominalizează valori. Autorul scrutează sarcastic
fluctuația valorilor poziționale (relaționale). Nu întotdeauna cu
lecturile la zi, M. Popa s-a înhămat la un efort sisific și, din
fericire, și-a isprăvit proiectul, încheind o lucrare impozantă.
Regretabil e că această paradoxală Istorie, de suculentă
picanterie, conjugând precizia și grobianismul, chiar „alchimia
de hazna” (cf. Dan C. Mihăilescu), aruncă o nemeritată umbră
asupra cărților sale, numeroase, vaste, erudite, definind, în
termeni camilpetrescieni, un muncitor
intelectual. Ca ludic
malițios, cum l-a văzut D. Micu și
„organizator de semnificații” (cum însuși pretinde), Marian
Popa a „executat”, scotocind culisele și explorând o materie
magmatică, o Istorie umorală, forțând ecoul public. Dar
palmaresul său impresionează. Să amintim că Marian Popa, în chip
de comparatist, a propus, factologic-compilativ, cărți grele,
începând cu Homo fictus
(1968, despre poetica personajului literar), titluri cerând un uriaș
volum de muncă, consultând o bibliografie imensă. Spirit curios,
explicitant, cu voluptate teoretizantă și exces terminologic, el
discută savant, exhibant-ironic, lansând, de regulă, judecăți
„categoriale”, despre Modele și exemple
(1972), Forma ca deformare
(1975) sau Călătoriile epocii romantice
(1972, fructificând teza de doctorat). Și Comicologia
(1975) era o demonstrație de erudiție, colecționând idei și
teorii despre comic și hilaristic, căzând în citatomanie,
ordonând munți de fișe. Monografia dedicată lui Camil Petrescu
(1972) descrie „pe larg” substanțialismul, în timp ce Viscolul
și carnavalul (1980) se ocupă de proza
fănușiană. Dicționarul de literatură
română contemporană, în cele două
ediții, examinează – ca instrument de mare utilitate –
fenomenul literar postbelic, sortit altor retipăriri, cum se credea,
anunțând Geschichte der rümanischen
Literatur (1980). În fine, Competență
și performanță (1982) se voia o culegere
eseistică, deschizând noi piste interpretative, criticul deambulând
pe o largă arie referențială.
Proza,
subjugată de o inteligență critică în alertă, de tensiune
ludică, îi dezvăluie, începând cu La un
colț de cotitură (1964), inclusă în
„tetrameron”, temperamentul flegmatic, mimând candoarea. Primul
său roman, pornit dintr-un imbold polemic, fals-„sentimental”,
Doina Doicescu și Nelu Georgescu
(1977), a avut parte, majoritar, de lecturi inadecvate. Colecționar
de locuri comune și situații-standard, prozatorul-teoretician,
interesat de experimentalism, a împins – paradoxal – respectul
zeflemitor pentru convențiile romanești (aici: tipicitate,
personaje-funcții, interșanjabilitate) în absurd, ilustrând
(voit) „literatura ca manufactură”; oferind, scria Dan Culcer,
un „obiect artificial” (1, 1345), inventariind stereotipurile
într-o demonstrație rece, sub cupola neutralismului. Și în alte
proze, încredințate, îndeosebi, revistei Vatra,
descoperim, precum în Situația
(nr. 8/1978), predilecția pentru texte autoreferențiale, fără
mesaj (1, 1346). Iar romanele care au urmat, fie colecționând
însemnări „de voiaj” (Călătorie
sprâncenată, 1980) sau excelând prin
deriziune (Podul aerian,
1980), consfințesc pornirea bășcălioasă sub rictusul
seriozității, autorul fiind un ludic malițios, „ironic prin
fire”, cum se recomanda. Dacă Soldații
albi, soldații negri (cu titlul inițial
Haide la lupta cea mai mare)
fusese interzis în 1985, ineditele, prelucrate computeristic (câteva
romane polițiste, piese de teatru și un jurnal, Mein
Dampf, ca nostimadă a „magnificenței
epocii”), așteaptă.
*
Vorbind la
Iași despre Dicționarele literare românești
în contextul criticii și Istoriei literare,
Marian Popa făcea, în 1979, observații curajoase, afirmând că
literatura socialistă, sub patronajul ideologiei unice și a
„certitudinilor politice”, „liniștitoare”, traversa „o
epocă de dicționar”: cu date „stilizate”, asigurând
convenabilitatea, cu explicații suspendate și perioade anulate, cu
autori „curați”, evitând, astfel, Istoria. Or, spre deosebire
de dicționare, înțelese drept „colecții de entități”,
adunând texte enciclopedice, Istoria literară presupune o
viziune, „o etică a adevărului istoric”,
surprinzând tensiunea dintre ideologie și politică. Pentru a salva
caracterul științific al unor atari inițiative, Marian Popa nu se
sfia să denunțe ferm discriminarea
la care erau supuși cei înstrăinați, eliminați brusc din
literatură*);
plus dificultatea de a scrie onest despre un roman politic sau despre
un roman care problematiza
anumite situații politice.
Iată,
așadar, că interesul pentru literatura „des-țăraților” era
mai vechi și, fără a fi atins de „nebunia realizării în
străinătate”, Marian Popa a hotărât să urmeze exemplul
lui Caragiale, înțelegând că altminteri
nu va putea aduna „materialul extern” pentru Istoria sa. A rămas
„afară”, lucrând „în tăcere”, cu sacrificii, „inactiv”
în emigrație (trezind suspiciuni, dar explicându-se că doar
astfel și-a protejat timpul**)).
„Benedictinul” critic, deși extrateritorializat, fără a evacua
„parfumul oborean” din această carte g(rea), se arată imun la
evaluări. Nu poate urî, ne anunță, dar rămâne indiferent la
întâmpinări sau respinge malițios obiecțiile; Istoria
sa, reamintim, a fost boicotată sau „executată” (oral) pentru
caracterul ei acut politic și pentru acest come-back
„sfidător-discret”, reproșându-i-se că n-a trecut prin faza
cronicii literare, că n-are organ pentru poezie, că oferă „un
spectacol de marionete” (cf. Mircea Iorgulescu), căzând în
cancanerie, pornografie (cf. Ileana Mălăncioiu), colportaj
mahalagesc, „portretistică infamă”, antisemitism. Un uriaș
„denunț”, s-a zis, efortul pozitivist fiind subminat de
intențiile de politică literară sub flamura
naționalist-protocronică, doar în subsidiar, uneori, producând și
judecăți critice valabile, în pofida siguranței verdictelor.
Entropia exilului, penuria manuscriselor de sertar, textele de
supralicitare (în cazul celor care explorau și exploatau „golul
istoric”), „educația outsiderială”, „industria faimei”,
parazitismul liric optzecist, existența blocurilor simetrizabile (ca
identități opuse), disidența ca pseudomit al societății de
consum etc. sunt observații de reținut. Ca și pactul cu Puterea
(încurajând delațiunea și arghirofilia), războiul civil al
breslei, „jandarmeria literară”, evreitatea diriguitoare,
naționalizarea comunismului ș.c.l. Cercetând culisele vieții
literare, Marian Popa își rezervă „o erupție plebee” (cf. Al.
George), considerând că literatorii epocii sunt, prin dualitatea de
caracter, „previzibili”, afișând „o morală cu geometrie
variabilă”. Sentințele cad nemilos: Nina Cassian este „un
produs evreiesc de referință”, Dimineață
pierdută a fost „unanim supralicitat”,
Dumitru Popescu poate fi uns ca reprezentant
autorizat al romanului politic. Tezele din
iulie 1971 i se par fără consecințe, abia în 1974 începe
„mișcarea dezastruoasă”. Ideologul se vrea „organizator de
semnificații” și tratează faptele literare ca fenomene istorice,
investigând circumstanțele ideopolitice, interne și externe,
înțelegând că ar fi o grosolană eroare să se ocupe, în numele
purismului estetic, exclusiv
de valori, ignorând contextele. La cei „funcționalizați
politic”, observă că servilismul și opoziționismul își
dezvăluie, deopotrivă, ineficiența artistică. Dar un Adrian
Păunescu, acceptat ca un posibil „clasic de uz intern”, poate
emite în trombă falsuri elogioase și, sub această pavăză, are
dreptul de a numi adevăruri grave,
constată criticul. Malițios, bârfitor, dar bizuindu-se pe fapte,
purcede la execuții: Geo Bogza este un orator cabotin, eticist,
Miron Radu Paraschivescu are elanuri de procuror, Geo Dumitrescu
supraviețuiește misterios iar Banconsky, trecând „pe invers”,
este „un duplicitar dramatic”. Oscilantul Călinescu a corupt
ideea de Istorie, Preda ne-a oferit romane mediocre (exceptând
„extraordinara cărticică” Întâlnirea
din pământuri) iar „condotierul” Petru
Dumitriu, un răsfățat al regimului, se dezvăluie ca editor și
„aranjor”. În fine, Literatura română
de azi a tandemului D. Micu - N. Manolescu ar
fi prima Istorie „festivă” a literaturii realist-socialiste, în
timp ce Titus Popovici, dezavuând trecutul, își exhibă felonia
postdecembristă. Nu lipsesc, desigur, comentariile sarcastice,
listele de amanți, fizionomiile dezagreabile, puseele de misoginism.
Peste
toate, însă, se impune figura unui ins informat, dominator, lucrând
în regie ironică,
mizând pe preeminența politicului. Voci din noua critică, cea care
– se știe – nu agreează reducționismul estetic (vezi, de
pildă, M. Iovănel), îl acceptă drept „critic relevant”,
alături de M. Ungheanu (2, 62), ambii veniți din partida
naționaliștilor (2, 104), făcând din etnie un criteriu operativ
(2, 106). Cu energie polemică, uneori pătimașă, se războiește
cu internaționaliștii „iudeo-sovietizanți” (reciclați), având
obsesia ocultei și a conspiraționismului, funcționând
paradigmatic. Și încearcă să examineze, logic
luând lucrurile, aberațiile unui sistem ca organizare de tip
totalitar, osificat birocratic și înghețat ideologic. Mihai
Iovănel observa, cu justețe, „un contrast neobișnuit” (2,
204), în monumentala Istorie a lui Marian Popa, între o
metodologie avansată și o
ideologie revolută, reactivând
esențialismul etnic și excepționalismul românesc
(neoprotocronist), în confruntare cu elementul alogen.
Ar fi,
însă, greu de acceptat că ocupându-se de o epocă violent
politizată, coborând în învolburata și polarizata viață
literară, scotocind ungherele unor biografii miasmatice, incisivul
Marian Popa ar fi îndeplinit, prin Istoria
sa („plină de Istorie”), un mandat barbist, gustând cinic, cu
zel delaționar, plăcerea execuțiilor. Pentru critic, capodopera
înseamnă, în primul rând, gravitate problematică, cum ne
avertiza; dacă a întârziat și „pe maculatură”, a făcut-o
pentru a ilustra, cu date controlabile, categorial și situațional,
cortegiul de teme, probleme și procedee, preocupat de macrorelația
dintre literatură și suprastructurile literare, inclusiv
vigilentele instanțe cenzoriale, descoperind, dincolo de
constrângeri, latențele comice. Critic ambițios,
pozitivist-enciclopedic, bilanțier și matematizant, ludic sau
cinic, după împrejurări, iscând adversități trainice, mânat de
ispita exhaustivității, colportând, cu franchețe și sarcasm, o
zvonistică îmbelșugată, înfruntând „cartelul tăcerii” și
expediat în „banda neoproletcultistă”, Marian Popa rămâne, în
ochii lui I. Simuț, „un savant plin de intrigi și ranchiune”
(3, 17). „Harnic și substanțial” în studenție, cum îl vedea
fostul său profesor V. Nemoianu, el rămâne – și acum – un
„ironist incorigibil” (cf. Gh. Grigurcu), ofensiv și laborios,
semnând studii docte, pseudoscientizante, de uriaș travaliu; adică,
un „edecar”, vădind competență și
performanță, trasând un itinerar erudit,
ticsit informațional, cu scăpărări malițioase, hașurând un
teritoriu răvășit de fluctuanta meteorologie politică.
ADRIAN
DINU RACHIERU
NOTE:
- Dan
Culcer, Cenzură și Ideologie în comunismul
real, Editura Argonaut,
Cluj-Napoca, 2016.
- Mihai
Iovănel, Ideologiile literaturii în
postcomunismul românesc, Editura Muzeul
Literaturii Române, București, 2017.
- Ion
Simuț, Literaturile române postbelice,
Editura Școala Ardeleană,
Cluj-Napoca, 2017.
*)
Răspunzând unei anchete a revistei Luceafărul (seria
Marius Tupan), Adrian Dinu Rachieru considera că „lovitura anului
a dat-o Marian Popa” (v. Luceafărul, nr. 4(542)/6
februarie 2002, p. 9).
*)
Dezgropând acest text (v. Cenzură și Ideologie în comunismul
real, Editura Argonaut, 2016, pp. 1505-1511), Dan Culcer
era, la rându-i, partizanul unui discurs revendicativ, pledând, și
înainte de ’89, pentru recuperarea „literaturii
extra-teritoriale”.
**)
Cităm din scrisoarea lămuritoare trimisă lui Dan Culcer, la 6
aprilie 1989 (v. Cenzură și Ideologie în comunismul real,
Editura Argonaut, 2016, pp. 698-704), Marian Popa afirmând
că relațiile cu Securitatea „au fost nule” și recunoscând că
dacă nu se înhăma la acest proiect, altcineva „n-o mai făcea”
(p. 702). Deși fără angajament de informator, suspectat /
„demascat” de N. Manolescu și Dan C. Mihăilescu de a fi livrat
note informative sub numele de cod Mihu (de „o tonalitate
extrem de ambiguă”, nuanțează D. Culcer), Marian Popa a sperat
că poate folosi o pârghie oficială pentru „deblocarea”
procesului de recuperare a literaturii și culturii române din exil
( vol. cit., p. 698). Și s-a ales, aflăm, cu două dosare,
un DUI și un dosar penal, condamnat în contumacie pe șapte ani
pentru că refuzase să revină în țară când nu i se mai
prelungise delegația de lector la Universitatea din Köln ( vol.
cit., p. 699).
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|