Scrisoare de pe front
Uneori
scriu câte o poezie
fie că
am de ce, fie că nu.
Pe
unele le scriu pe hârtie,
pe
cele mai multe dintre ele - nu.
Pe
unele le poate scrie orișicine
pe
cele mai multe dintre ele - nu.
Pe
unele aș vrea să le citească școlarii,
pe
altele, seară de seară, doar tu.
Scrisoare
de pe front
Uneori
scriu câte o poezie
fie că
am de ce, fie că nu.
Pe unele
le scriu pe hârtie,
pe cele
mai multe dintre ele - nu.
Pe unele
le poate scrie orișicine
pe cele
mai multe dintre ele - nu.
Pe unele
aș vrea să le citească școlarii,
pe
altele, seară de seară, doar tu.
E luna
goală
E luna
goală, dragostea mea nu,
iarba
înaltă, fragedă și nouă
se rupe
ca și pânza în care veneai tu
ca alta
să te-mbrace în boabe mici de rouă
Corăbii
lungi de neguri, atunci ca și acum,
se
legănau în zorii ce ne treceau prin față
ducând
cu ele-n taină butoaiele de scrum
a altor
nopți ce-au ars spre dimineață
Aflate
sub sigiliu cuvintele au plâns
și
neajutorate s-au stins în iarba udă,
acolo
sunt și astăzi, îmbrățișate strâns
ca
nimeni, niciodată să poată să le-audă.
Despre
orfelina
Atât de
tare s-a bucurat că am privit-o
de parcă
i-aș fi dăruit o vioară
la care
ea putea să cânte
și să
sară.
Atât de
tare s-a bucurat când am luat-o de mână
de parcă
i-aș fi spus: trenul acesta este al tău
și poți
călători cu el o săptămână
pe orice
traseu.
Atât de
tare s-a bucurat apoi când am sărutat-o
de parcă
i-aș fi luat de pe umeri o piatră de moară
și i-aș
fi spus: de aici mai departe o duc eu,
tu du-te
și zboară.
Cerșetor
la Bistrița, pasajul Șugalete
El a
căzut, de când nu știm,
în
lumea-n care noi trăim,
poate-i
de sub o coroană,
poate-i
sânge dintr-o rană.
Durerea
lui n-a vrut să piară
și s-a
retras într-o vioară
și-și
duce veacu-n lege nouă
ca-ntr-o
colibă-n care plouă
și-n
care-i frig, și niciodată
nu o să
fie terminată
și s-a
refugiat în vin
ca-n
ambasada unui crin
din care
nu mai iese-n lume
decât
înfășurat în strune,
durerea
lui, ca să nu doară
împinge
arcușul pe vioară
Poarta
cu nr. 5A
Nu știu
dacă era blondă, brună, roșcată sau altcumva,
sau dacă
picioarele ei erau scurte sau lungi,
nu știu
decât că locuia cu o stradă mai sus
- nici
acum nu știu cum se numea -
doar că
locuiește la nr. 5A
Sânii ei
- bănuiesc că avea -
altfel nu
pot să-mi explic cum orașul atât de gol
la
sosirea ei dintr-odată - vă jur - se umplea.
Până și
zona industrială atât de vastă și de greoaie
se
desprindea de sol
și
plutea.
Multă
vreme am crezut că mirosul ierbii
și-al
mierii
albinele
de la ea îl luau
chiar și
ceara sub cu care anii mei
unul după
altul se așezau
of,
vindecarea - să nu uit de ea - o avea în priviri
c hiar și
atunci când nu mă privea.
Uite,
chiar și acum, după atâția ani
când
trec pe lângă orice poartă cu nr. 5A
simt
mirosul și vindecarea aceleia
Bolile
mele pe-atunci erau multe căci orizontul era sterp și uscat … ,iată-mă
că vorbesc despre ea ca și când
ar fi
existat
Pleoapa
îmi
închideam ochiul
dar ea
îmi intra
chiar și
prin
pleoapă,
răsărea
ca o plantă într-un desen
făcut cu
degetele pe apă.
nu puteam
scăpa nicăieri de ea
nici
înapoi și nici înainte
căci
fără să știu îmi era
fir de
urzeală în îmbrăcăminte
Ziua
poeziei în cazarmă
E luna
poeziilor cu rimă
și
ofițerii-ncearcă să rimeze
în
pauzele adânci de la amieze
când au
soldații ora de odihnă…
Se văd
prin gardul genelor solemne
cum
se-mpletesc candoare și rușine
când
scotocesc cu detector de rime
să afle
prețul anumitor semne…
Căci
muște mari pe camera de gardă
pare să
fi trecut de santinele
și-acum
se joacă bâza între ele
sub
soarele ce a-nceput să ardă.
În raza
degetelor visătoare
o umbră
se strecoară pic cu pic
și curge
caldă ca din alambic
pe corpul
lor întins basma la soare.
Pe
subsuoara ei de balerină
și-ar
cumpăra oricând locuri de veci
și-ar
pune flori cu muguri în ghiveci
și-apoi
să decreteze carantină
Țara
de bal
Țara de
bal e plină ochi de lume,
se
țâpurește, se dansează-n draci,
se joacă
perinița pe-ntuneric
și se
împart sarmale la săraci…
Unii se
dau prin cer cu bicicleta,
alții
transformă aur în coceni,
iar alții
însămânțează guvernarea
cu soiuri
de bureți și buruieni…
Pe sub
stindardul capului de lup
se -
aliniază - n grabă regimente
de
muschetari înfășurați în robă
să scape
țara de resentimente.
Se cere-n
cor să scrie clar în lege
„toți
pentru unul, unul pentru toți”
și
unanim prin vot de referendum
să li se
spună „demnitari” la hoți.
La
plăcintărie
Trag la
guvern ca la plăcintărie
urmașii
Romei transformați în muște
zeci de
perechi de aripi înoată-n alifie
și-nvață
să înțepe și să muște
au
deturnat cuvinte și au surpat istorii
gările-s
prăbușite peste șine
poporul
pe peroane așteaptă ceapa-ciorii
și-un
viitor măreț ce nu mai vine
La
fabrica de ode se fac încorporări
se stă
la rând cu anii pentru-nscrieri
vin
amatori de versuri din cele 4 zări
cu
buletinu-n mână s-arate că sunt tineri
sunt
botezați în șpagă ca-n Iordan
că
fitecine n-are nici o șansă
de-a fi
primit într-o astfel de branșă
fără
botezul de la căpitan
cantautori
stau îndoiți de șale,
mai
exersând, mai acordând tromboane
să cânte
ei în garda dumisale
când va
sosi momentul retragerii cu torțe
în
grupuri statuare
și-n
icoane
…și
totuși Țara
Plutește
în derivă un schelet de țară
și se
întreabă lumea al cui e
căci
e-mbrăcat așa încât să pară
că-i
întrutotul țară din UE
Sunt
muște mari și mici la descărnare
și
musculițe de oțet, și viermi
și vânt
prielnic pentru vânătoare
și câini
de luptă asmuțiți de vremi
sosesc
tâlharii, hoții de morminte
să tragă
la edec ce-a mai rămas
s-o
scoată cu de-a sila din atlas
…și
totuși Țara merge înainte.
Halta
La poarta
mea marfarele fac haltă
ziua și
noaptea, fără de odihnă
trase
silențios de o drezină
care-a
pătruns prin zidul din lumea cealaltă.
Descarcă
grohotiș, ierburi de baltă
acoperă
de-a valma, și poartă, și zăvor
vagoanele-s
înalte, încape-n corpul lor
moloz
de-acoperire pe tot ce-a fost odată.
Aud
căderea lor neîncetată
peste
cântări, castele, piramide…
O mână
nevăzută se întinde
și-mi
potrivește ceasul când să bată.
Romanță
De zeci
de ori am fost uitat,
de zeci
de ori înmormântat
în zeci
de inimi, chiar mai multe
- le
număr doar pe cele cunoscute -
dar
nimeni, nici din milă nu-mi lăsase
pe care
rând de semne și de oase
sub care
nume, ce pseudonim
și mai
ales în care țintirim
mi-aș
găsi locul ca să-mi pun
în vreun
ghiveci ceramic o mirare
cu
rădăcinile în ziua-n care
ne-am
despărțit fără ”drum bun”
dar
fiindcă ești aici , acum
- un câmp
cu flori ce-acoperă ruine
mă uit
după o piatră, dup-un spine
cu locul
morții mele, oarecum…
|