La
trecerea lui Paul Goma din viața pământeană în viața cerească,
întâmplată de Bunavestire, 25 martie 2020, îmi spun și vă spun
că Goma nu are nevoie de necrolog. Goma rămâne viu, numai că
depinde și de noi să rămână viu. Și dacă nu l-am auzit când
trebuia, măcar să nu-l uităm.
Răspunsul
meu, atunci și acum : pentru că este în felderința lui
curajul de-a spune lucrurilor pe nume, iar intransigența nu place
aliniaților, oportuniștilor, turtelor ideologice rostogolite de la
stînga la dreapta, cărora le e frică de Goma. Scriitorul
(„rostitor de adevăr”, cum îl definește Bujor Nedelcovici) a
promis : Voi vorbi când nu voi fi întrebat” și și-a ținut
cuvântul, asumându-și rolul inconfortabil de igienist al memoriei.
Umberto Eco dixit : „Să-ți amintești e o muncă, nu un
lux.” (Magda Ursache)
Mariana
Sipoș, autoarea volumului Destinul
unui disident. Paul Goma (ediția
întâi, Universal Dalsi, 2005 ; a doua, Eikon, 2014), a
întrebat pe un post Tv, în iulie 2015 :” De ce nu am avut
nevoie de Paul Goma ?”.
Răspunsul
meu, atunci și acum : pentru că este în felderința lui
curajul de-a spune lucrurilor pe nume, iar intransigența nu place
aliniaților, oportuniștilor, turtelor ideologice rostogolite de la
stînga la dreapta, cărora le e frică de Goma. Scriitorul
(„rostitor de adevăr”, cum îl definește Bujor Nedelcovici) a
promis : Voi vorbi când nu voi fi întrebat” și și-a ținut
cuvântul, asumându-și rolul inconfortabil de igienist al memoriei.
Umberto Eco dixit : „Să-ți amintești e o muncă, nu un
lux.”
Interzis
în RSR până în acel Decembrie, a fost lăsat și postsocialist
fără drept de replică, gomofobii dorindu-și să-l cufunde iarăși
în tăcere. Au făcut ce-au putut să-i închidă gura. S-a cerut
interzicerea semnăturii în revistele românești, i s-a
topit Culoarea
curcubeului,
ca nevandabilă, apărută la Humanitas (cu o greșeală în titlu :
Culorile
curcubeului ;
de ce nu s-o fi dăruit tirajul bibliotecilor
),
i
s-a spus ”Adio”, a fost hulit de cobreslași ca egocentric,
megaloman (și încă galopant), mincinos, pieziș, porno (grafic).
Nu cred să fi adunat alt mare scriitor român mai multe ofense :
resentimentar, bârfitor, frustrat, otrăvicios, conflictual,
scandalagiu, critic în exces. Analogia Goma-Gomora a făcut-o CTP.
Reconcilierea
cu USR ar fi fost posibilă dacă Uniunea și-ar fi făcut mea
culpa.
Măcar cei care i-au cerut capul în ’71: Eugen Barbu, Titus
Popovici, Dan Zamfirescu, Zigu Ornea, aflați postsocialist în
viață. Virgil Teodorescu murise în 1987. Din USR a fost eliminat
când se afla în arest, la Rahova. Citesc în jurnalul Constanței
Buzea, din anii 1967-1971, Creștetul
ghețarului : La
ședința de excludere a lui Paul Goma din Uniunea Scriitorilor,
Zaharia Stancu n-a venit din motiv de zi de naștere, iar Marin Preda
– din motiv de gâlci. Bășcălia lor, oricât de semnificativă,
miroase a dezastru…”
Locul
său de lider moral al României, de cel mai radical opozant al
comunismului, a fost luat de fostul scânteist Silviu Brucan (forța
imposturii e uriașă), iar Goma a rămas, fapt pe cât de
incredibil, pe atât de incalificabil, azilant politic, statut
obținut în 1977, actul fiind reînnoit la cinci ani odată.
Precizare necesară : Paul Goma nu a fost expulzat de Ceaușescu,
retragerea cetățeniei nu s-a întâmplat, deși Pleșiță a
cerut-o în repetate rânduri. Goma a plecat în Franța în 20
noiembrie 1977 cu pașaport turistic, schimbat pe un certificat de
refugiat. A rămas la fel : cetățean român, cu pașaport de
azilant politic. În 26 aprilie 2013, a primit cetățenia Republicii
Moldova. Nu și soția sa, Ana Goma, după câte știu. Așa că Goma
a refuzat să-și revadă singur Mana, de unde familia îi fusese
gonită de pactul Ribbentrop-Molotov. Postum, Înaltpreasfințitul
Petru, Arhiepiscopul Chișinăului, Mitropolitul Basarabiei și
Exharcul Plaiurilor, i-a acordat Crucea Mitropoliei Basarabiei pentru
Mireni. Ce va face președintele Iohannis (de-în-da-tă) nu știu.
I-a
pedepsit cineva pe cei care au dat ordin să fie ucis Goma ? Nu.
Pe OTV, Pleșiță îl mai considera dușman al poporului și-al
patriei și se fălea că l-a bătut „și pe stânga, și pe
dreapta”. Nici excluderea din Franța a asasinilor comandați de
Securitate nu s-a întâmplat ; ba chiar cei din stirpea
”Organei”, cum o numește Goma, i-au cerut (culmea!) expulzarea
din Franța pentru… antisemitism.
De
ce a ajuns Goma persona
non grata ante
și postdecembrist ? Pentru că a ascultat de imperativul
memoriei corecte, a avut curajul de a spune lucrurilor pe nume și de
a da toate
numele (sintagma
lui Saramago). Or, să spui toate numele e foarte inconvenabil. Știți
ce le scapă "motoarelor de căutare” GOMA ? Nimic. Pe
cale de consecință, a avut parte de singurătatea opozantului de
cursă lungă (îi conced : opozant, nu disident,
deoarece
membru
PCR n-a fost decât 3 zile, în momentul de glorie al lui Ceaușescu,
scena balconului din 1968, când s-a opus invadării Cehoslovaciei),
de singurătatea de martor prob. ”Exilat până și din… exil”,
cum mărturisea cu amărăciune, Goma n-a dat înapoi un pas în fața
obstacolelor, întreaga sa viață fiind o cursă cu obstacole. Nu
s-a temut el nici când a fost drogat cu aconitină (aconitum
e o plantă otrăvitoare, folosită în Antichitate la otrăvirea
săgeților ; floarea letală apare la Apuleius :
transforma omul în animal ; cu Goma, aconitina n-a reușit),
nici când a primit un colet exploziv, dar și o droaie de
bonjurături
(patent
P.G.) și de bălăcăreli. În loc de succes de critică, vot de
blam ; în loc de susținere pentru premiul Nobel, pe care l-ar
fi meritat pe dreptate, hăituială.
Goma
știe bine că libertatea de opinie nu poate fi circumstanțială, că
aceeași libertate nu se dă la rație, ci se ia. Aceste aserțiuni
fac parte din crezul gomic. Iar locul memoriei este în Belleville,
unde Omul
din Calidor
( ca să uzez de titlul monografiei lui Petru Ursache ,Omul
din
Calidor,
Eikon, 2012, ediția primă ; Eikon, 2015, ediția a doua) a
depus mărturie despre vremi crâncene (cum să convină cărțile
despre perioada sângeroasă Dej-Pauker fiilor de kominterniști
veniți pe tanc, în uniformă sovietică, să prefacă România în
lagăr de exterminare ?), însă și despre vremile noastre, cu
aberațiile lor. Goma nu-i împăcat nici cu trecutul, nici cu
prezentul.
Într-o
țară aproape desmemoriada,
în derivă etică ( Paul Goma îi spune” nesimțitorism etic”) ,
inepuizabilul scriitor rămâne purtător
de memorie.
Memoria activă înseamnă conștiință activă. Deține o voce de
neacoperit, un instinct etic și etnic de excepție : om moral
în vremi imorale.
Orice
ar spune Lucian Boia, eu îl cred pe Cicero (De oratore) :
Historia
est vita memoriae et magistra vitae.
Ca istoria să ne învețe ceva, nu trebuie scrisă și re-scrisă
conform dogmei, fie ea marxistă, fie corect politică ; fie
internaționalistă, fie globalistă. Goma a trăit istoria comunistă
pe piele proprie, plină de echimoze. Rănile nu i s-au închis. Și
cum să se închidă dacă marele insurgent a continuat să fie
victimă, iar torționarul lui, gen. Pleșiță, a fost „conservat”
de regimul iliesc ? Goran, care l-a” cercetat” la Rahova, a
ajuns consilierul lui Gelu Voican-Voiculescu, apoi colonel, la
comanda municipiului București. El, Goran, a formulat proiectul de
decret pentru înființarea Consiliului Siguranței Naționale. Asta
ca să ne simțim în securitate, cum ricana Petru Ursache, într-un
ziar iașiot.
A
fost exmatriculat din școală pentru că vorbea despre partizanii
din munți, uciși a câta oară de nepăsarea noastră. A fost
eliminat din fabrica de scriitori din Kisseleff din cauza Basarabiei.
Citise un fragment de roman : povestea unui tânăr care își
rupsese carnetul de membru al partidului comunist.
A
fost pușcărizat, prin sentință de închisoare corecțională, doi
ani, primiți în martie ’57 ( a „făcut” Jilava, a „făcut”
Gherla), urmați de Domiciliu Obligatoriu prelungit pentru
”comportare rea” ; a suportat ca doist (sau deoist) până
în 1964, iernile în Bărăgan, la Lătești, dar n-a semnat
angajament cu Securitatea. În DO, în Bărăgan, scrie Petru Ursache
în Istorie,
genocid,
etnocid,
„palpita inima țării”. Și încă : „Acolo se întâlneau
cele mai alese ființe ale neamului, țărani, profesori, elevi,
studenți, funcționari” ; „împreună au constituit o
comunitate de destin tragic, centrul emblematic fiind comuna
Lătești”. Cum ne pricepem să ștergem urmele martirajului
românesc ! Localitatea de aproximativ o mie de oameni nu mai
există.
Torționarii
mor liniștiți sau sunt medaliați din greșeală, ca Vasile
Ciolpan, decorat de Emil Constantinescu. În comisia pentru Analiza
Dictaturii Comuniste, Goma n-a intrat ; au intrat de-a valma
disidenți autentici și nu prea, turnători și turnați, sub șefia
lui Tismăneanu. Apostatul a văzut bestiarul comunist din interior,
de pe bicicleta cu care se plimba prin Cartierul Primăverii, nu din
arest, ca Goma.
Nu-i
putred mărul la noi ? Ba da. O tot repet de-a surda. Comunismul
a fost trimis la muzeu, să se hodinească un pic, nu să moară.
Condamnarea activului : formală, nu penală. Cei care au slujit
regimul s-au re-socializat : conduc cotidiane de tiraj mare și
de manipulare pe măsură. Scriitori de aparat până-n ultima zi a
Ceaușescului iau indemnizații de merit și se laudă cu medalii
primite și-n socialism, și-n nesocialism : simetric. Mereu
premiabili și premiați.
Goma
n-a intrat nicicând în grațiile Puterii. În vremi de minima
moralia,
el scrie o maxima
moralia :
limpede, mereu la cea mai înaltă tensiune, neintimidat
de intelighenția
flotantă.
Este ”incontrolabil” ? Pentru mine, nu-i o acuză. Goma nu
s-a lăsat și nu se lasă controlat, atâta tot. E prea impulsiv ?
Omul din Belleville face parte din familia de condeieri
Pandrea-Șeicaru. E ne-cuminte. Și n-a putut rămâne indiferent la
ce se întâmplă în țara lui. De la Paris, din apartamentul
modest, se vede mai bine ce se întâmplă decât din avion
prezidențial. Reformulez ce-am mai scris : ni se tot repetă că
nici opera, nici capodopera nu se judecă moral, ci estetic. Ba nu.
Asta ar însemna să nu recunoaștem lașitățile, oportunismele,
trădările de sine. Aproape că s-a sinucis social Goma, acuzându-i
pe oportuniști (și-s câtă frunză, câtă iarbă), pe lași, pe
informatorii Securității, pe slugile îndatorate Puterii politice.
Goma
scrie ego-literatură : navetează între biografeme proprii și
document (Habemus
documentum!),
verificat atent. Întâi a fost nerozia (din sursa Securitate) că
n-ar avea talent. Filosoafa Mariana Șora a declarat că nu poate
citi ororile lui
Goma din Ostinato,
că universul închisorilor politice n-o atrage din p.d.v. estetic ;
contraargument : Ostinato,
roman tradus și tipărit în ’71 simultan în Germania și în
Franța, s-a epuizat în două săptămâni, a fost un boom
editorial ; Gherla a
apărut la Seuil). Alta-i buba, nicidecum lipsa talentului :
rezistența morală și intelectuală provoacă resentimente celor
care s-au lăsat și se lasă dresați de Putere :
scriitorucilor ,
cuvânt derivat din politruci.
Apoi
a apărut altă nerozie, deosebit de periculoasă :
”antisemitismul” lui Goma. Și asta pentru că, bazat pe
documentare riguroasă, a scris Săptămâna
roșie,
despre un episod din memorialul
durerii,
care nu se învață la școală. Inconfortabilă carte, incomode
adevăruri. De altfel, tot ce-a scris Goma e inconfortabil :
amintirile de ”repatriat” basarabean, evocările de la Școala de
literatură, memoriile carcerale, jurnalele de vreme rea… Toată
opera acestui imens creator ne spune răspicat să nu ne așternem pe
iertare-uitare, fie ele voite sau impuse, dirijate sau nedirijate.
Numai sprijinindu-ne pe memorie ne putem salva. Națiunea înseamnă
propria-i memorie, iar adevărul trebuie ajutat să iasă la
suprafață. Iese el până la urmă, cu capul spart, dar dacă nu-l
ajutăm să răzbată îi e mai greu. Dacă nu strigăm în deșert,
vom fi o țară de piteștizați, re-educați de rollerii II. Ca să
intrăm iarăși în lumea celor care nu cuvântă, delictul de
opinie a ajuns fapt penal prin Legea 217/2015.
Ferm
pe toate subiectele sensibile, marele insurgent, insurgență de
durată, nu eludează nimic : Goma e mereu și mereu Goma.
Singur
s-a solidarizat în `77 cu Charta cehilor și slovacilor.” De-am fi
fost măcar trei !”. N-am fost, a fost el singur cu Ana lui.
Dictatorului i-a trimis celebra scrisoare : „Domnului Nicolae
Ceaușescu, la Palatul Regal”. Și pentru asta confrații l-au
izolat și batjocorit, cu argumente rizibile. Solidaritate
scriitoricească ? A salamului cu soia, poate. Replica lui Goma
e mai dură : n-au mâncat soia, ci căcat”. Cât
despre salam, acum avem Salam (dar Florin) din belșug, pe toate
canalele TV. Domnul Salam face rating.
Faptul
că se urmează calea trasată de Securitate, ca Goma să fie
subapreciat, ignorat, discreditat, blamat, să rămână nedreptățit,
minimalizat și marginalizat arată că România se află, de 30 de
ani, în aceeași stare
de bardo,
cum afirma sociologul Nicu Gavriluță. Cu toate că, vor nu vor
confrații, Goma e cel mai cunoscut scriitor român din străinătate.
Basarabeanul ar fi putut lua Nobelul, ca reprezentând sufletul
românesc în lume. Nu s-a vrut, în pofida recomandării lui Eugen
Ionescu : Goma – Soljenițîn român.
Istoricul
Flori Bălănescu, reprezentanta editorială a lui Paul Goma (avea 8
ani în ’77, eu, cu vreo 20 mai mulți), știe bine că
”memoria-conștiință” a lui Goma deranjează și se întreabă
ce-ar fi câștigat dacă ar fi cedat. Îi răspund : Opera
Omnia la Humanitas, Polirom, Curtea Veche, domiciliu după dorință
la Lac I, II, III, distincții-medalii, prezență în manualele de
română și de istorie, la orele de educație etică și civică din
școli și în lumina reflectoarelor televiziunilor, pe scena
Atheneului, ca Herta Müller… A preferat să rămână o pavăză
la uitare ; e necruțător Goma, dign și integru, iar mărturia
sa pentru cercetătorii viitori va fi de neocolit. Pe aici nu se
trece.
Sper,
cum zic Scripturile, că picătura de memorie va sparge piatra
ignoranței, a indiferenței, a delăsării. Avem nevoie de
scrisurile lui de forță. De ceea ce numesc ars
bene dicendi et scribendi Goma.
Magda
UrsacheNota redacției (comentariu în lucu)
Pentru că scriitorul Paul
Goma a combătut mereu uitarea, cred că este obligația mea de a reaminti
uitucilor numele sociologului Mihai Dinu Gheorghiu, cel care a îndrăznit
să ceară guvernului frnacez expulzarea azilantului Paul Goma din Franța
în temeiul acuzației formulată în felul următor, sub titlul proocator
și mincions
« Je ne me propose pas de polémiquer ici ni avec Paul
Goma ni avec les autorités de la ville de Timisoara. Je me contenterai
de rappeler simplement que la "ferme punition" des juifs par le régime
Antonescu a signifié l'assassinat de 14 000 juifs dans les premiers
jours de la campagne militaire contre l'URSS, en juin 1941, dans la
ville de Iasi et dans les "trains de la mort", le début de l'Holocauste
en Roumanie, dont le nombre total des victimes est estimé entre 250 000
et 400 000.
J'observerai aussi que la thèse du génocide des Roumains
perpétré par les juifs reprend l'argument central de la propagande de
guerre fasciste roumaine, avec la diabolisation de l'adversaire
"judéo-bolchevique", cette fois par le leader d'un parti "démocratique".
Car Gheorghe Ciuhandu a été jusqu'à très récemment président du Parti
national paysan chrétien et démocrate, membre par ailleurs du Parti
populaire européen.
Et je terminerai en posant trois questions :
Est-il possible qu'un auteur qui continue d'alimenter des polémiques
antisémites en Roumanie puisse bénéficier de la protection de l'Etat
français ? Est-il possible que l'Etat roumain, membre de la Communauté
européenne, n'assure pas l'application de ses propres lois, surtout
quand il s'agit d'une violation de la part de ses autorités locales ?
Est-il possible que les intellectuels et les associations qui ont
soutenu Paul Goma pendant son engagement contre le régime Ceausescu
gardent le silence contre ses déclarations actuelles, sans risquer
eux-mêmes le discrédit ? (L'honneur perdu d'un dissident roumain, par
Mihaï Dinu Gheorghiu, Tribune Comment la ville de Timisoara, symbole de
la révolution de 1989, a-t-elle pu célébrer l'auteur d'écrits
négationnistes ?
Publié le 29 mai 2007 à 13h26 - Mis à jour le 29 mai 2007 à 13h26
https://www.lemonde.fr/idees/article/2007/05/29/l-honneur-perdu-d-un-dissident-roumain-par-mihai-dinu-gheorghiu_916282_3232.htmlLe
Monde
Observ următoarele :
Legile la care se referă
Mihai Dinu Gheorghiu sunt legi scelerate, impuse de presiuni imperiale
externe, în interesul colectei de fonduri. Aceste legi nu sunt decât
mijloace de șantaj și călușe puse în gura celor care contestă dogmele.
Toate istoriile dispun de preistorii. În cazul nostru preistoria este
invazia etno-demografică a Moldovei de către niște evrei care, pentru
motive diverse au părăsit ținuturile de la Est de Prut și Nistru, unde
fuseseră cazați de Imperiul rus. Isoria relației dintre neamurile
evreiești și imperiul rus a fost scrisă și deci analizată pe larg în
vremurile mai noi de Alexandr Soljenițân (Două secole împreună), de Yuri
Slezkin cu Le siecle juif, (versiune franceză), cărți fundamentale
scrise pe baza unui material comun, din perspective complementare,
uneori contrarii, despre rolul în istoria recentă al unor evrei, despre
rolul comunităților evreiești în această parte a Europei, după 1850.
Această
invazie, a teritoriului Moldovei de Vest, este probată de toate
studiile de demografie istorică. Aceste fenomen de o agresivitate majoră
a modificat compoziția etnică a orașelor și localităților periurbane
ale Moldovei într-un interval foarte scurt, românii devenind minoritari
în localități ca Bacău, Botoșani etc. Nu este vorba doar de aspectul
etnic ci de fenomenul de ghettoizare caracteristic acestei populații
fără căpâtâi, în pepetuă mișcare oprtunistă, migrantă din motive
economice și administrative (refuzul sedentarizării pe terenuri
agricole, indaptarea la viața rurală, practicarea unor meserii
neproductive, de comerț și colportaj, sustragerea de la servicul militar
lung din Imperiu).
Mihai Dinu Gheorghiu nu poate nega realitatea,
de aceea declară că nu polemizează cu Paul Goma, fiindcă nu are
argumente. Nimeni nu poate nega asasinatele organizate de avangarda, de
agentura ocupantului sovietic în timpul retragerii românești, prin
ocuparea samavolnică a Moldovei de Est. Această agentură bolșevică,
recrutată prioritar dintre minoritări, era pregătită și formată, în
condițiie de pre-război ale ultimatului sovietic, din trădători
aparținând unor minorități ostile : evrei, ucrainieni, ruși etc. Să ne
amintim de provocarea de la Tatar Bunar, în Basarabia, din 1924 și de
executanții așa-zisului program revoluționar..
( https://ro.wikipedia.org/wiki/R%C4%83scoala_de_la_Tatarbunar)
Erau
cetățeni ai României, nu și cetățeni români, cei care s-au aliat cu
ocupantul, declarat apărător și salvator al intereselor acestora.
Victimele au fost numai sau în primul rând români, soldați, membri ai
admnistrației, lideri politici, intelectuali, învățători, preoți, există
documentele istorice autentice care descriu situațiile și pomenesc
numele victimelor acestei epurații etnice care a continuat în Basarabia
ocupată nu doar între iunie 1940 și iunie 1941 ci și după 1944 în
Moldova de Est transformată în republică sovietică.
Pactizarea cu
dușmanul în orice situație similară este o crimă prevăzută de codul
penal, în orice țară din lumea veche ca și din lumea asta.
Majoritatea
străinilor care au scris pe această temă fac abstracție de starea de
beligeranță. Ceea ce s-ar fi putut reproșa statului român era doar faptul că nu s-au organizat procese, că nu s-au judecat, atunci sau ulterior, cazurile cunoscute de crime politice și etnice, într-un cadru legal. Că, deci, pedepsirea criminalilor care au acționat violent contra reprezentanților statului și culturii române a devenit o răzbunare practicată de victimele terorizate și umilite, supraviețuitoare. Ea nu a fost susținută juridic, ci a avut un caracter anarhic, pătimaș, victimele răzbunărilor nu au fost cei cu adevărat vinovați. Agenții,
criminalii, vinovații s-au retras înainte de 22 iunie 1941 dimpreună cu
administrația sovietică, care se organiza pentru război, punându-și la
adăpost uneltele. Adevărații criminali nu mai puteau fi trași la
răspundere deși numele erau cunoscute din rapoartele serviciilor de
informații ale României.
Pentru a putea scrie despre astfel de
situații se impun două demersuri logice : recontextualizarea și
comparația. Adică, în cazul nostru, precizarea contextului de
beligeranță și descrierea surselor tensiunilor politice și etnice,
demografice anterioare. Pentru comparație avem destule situații din
istoria contemporană. Ocuparea Germaniei înfrânte a celui de al III-lea
Reich și modul în care s-au purtat învingătorii este un exemplu clasic
de organizare a unor procese cu reguli ad-hoc, din care adevărul nu a
ieșit învingător. Proiectul de otrăvirea a resurselor de apă ale unor
mari orașe a fost unul din proiectele de răzbunare imaginate de agenți
evrei, din fericire pentru legea morală și pentru cele două popoare,
nedus până la capăt. Dar violurile la care îndemna Ilya Ehrenburg în
publicistica militantă și militară a sa au fost realități pentru
populația civilă feminină din Germania ocupată. Iar comportamentul
anarhic, ilegal, jafurile ocupantului sovietic au lăsat urme durabile în
memoria colectivă a națiunilor est-europene. În timpul acestui război
legile, nici măcar cele ale războiului, nu mai sunt respectate. Exemplul
recent al Războiului balcanic care a condus la dezagregarea Jugoslaviei
și la constiuirea republicii kosovare au avut aceleaași carcaterristice
de nebunie colectivă propvpcată de imperiali. Agresori, agresații,
învingărorii, răzbunătorii, nici unii nu au fost decât brute dezlănțuite
și nu au dreptul de a se considera curați.
Orice situație de aceste
tip nu poate fi evocată fără precizarea că odată războiul terminat
sistemul politic democratic și parlamentar (chiar dacă departe de
perfecțiune) din România a fost înlocuit, într-o țară ocupată de armata
sovietică, cu un sistem dictatorial de tip comunist în care rolul
minorităților ostile a devenit important în aparatul politic, în cel
represiv, în Securitate, Miliție posturile conducătoare principale și
secundare erau deținute de pesoane recrutate din minoritățile ostile,
așa zis oprimate în regimul «burghezo-moșieresc». Așa că nici un fel de
proces normal nu mai era posibil, nici într-un caz unul care să tragă la
răspundere membrii agenturii comuniste sovietice care se instalase în
Moldova de Est, aceștia fiind criminalii care acționaseră în iunie 1940.
A
scrie doar despre victimele aparținând minorităților ostile de după 22
iunie 1941 și până la începutul anului 1945, fără a se pomeni de
victimele românești anterioare, este o erezie juridică și moralmente o
porcărie pe care Mihai Dinu Gheorghiu nu este singurul care o practică.
După război, adică începând cu 1945 au apărut cărți și broșuri de acest
tip, îngropate e drept destul de repede sub tăcere de linia politică
oportunistă a PMR. Se pot cita câteva, dintre care unele au reservit
după 1990 propagandei antiromânești. Cartea neagră a avocatului evreu Matatias Carp, reportajul de război a liui Aurel Baranga, Ninge peste Ucraina,
broșurile semnate de Marius Mircu, despre masacrul de la Iași, cu
referiri la «săpunul din grăsime evreiască» una din legendele
propagandistice menținute în actualitate vreme de decenii, etc.
Cercetarea istorică românească nu a reușit să dea o replică serioasă
alegațiilor acestor agenți, analizele din presa oficioasă de după 1990
fiind evident conforme tezelor agenturii, critica broșurilor s-a făcut
doar în presa românească de dreapta underground sau în fițuica de scandal a lui Corneliu Vadim Tudor, editată sub un titlu pretențios, România Mare.
Intervenția
lui M. D. Gheorghiu în presa franceză este bazată pe o formulă retorică
pentru a impresiona cititorii îndoctrinați și manipulați ai ziarului
parizian Le Monde. Această publicație se mai bucură la unii de o faimă
de obiectivitate și de profesionalism pe care nu o merită, paginile
referitoare la România ca și la alte țări din Europa de Est fiind
orientate ostil, impregnate de superficialitate, caracteristice unui
ziar de propagandă și nu unei prese libere. Merită poate să se facă o
dată analiza tuturor textelor dedicate României în ultimii 50 de ani
precum și lista autorilor acestora, cu precizarea etniei, pentru a se
trage o concluzie obiectivă. Deși multe articole ostile, deloc
obiective, sunt semnate de evrei, eu nu pot fi precis acum, făra baza de
date exactă.
Din păcate pentru fostul meu coleg de exil, Mihaï
Dinu Gheorghiu, cândva sociolog calificat, acum profesor universitar la
Iași, devenit, pe baza unei pseudocalificări inexistente dar
oportuniste, membru al Institutului Elie-Wiesel de București,
activitatea sa publicistică din Franța îl descalifică moral, fiindcă e
bazată pe exportarea incorectă și «ilegală» din România a unor tensiuni
morale și profesionale între o istoriografie care se bazează pe
documente și o alta care se naște din resentimente etnice.
Dan Culcer