Asymetria - revue roumaine de culture, critique et imagination

Modules

  • Home
  • Arhive
  • AutoTheme
  • AvantGo
  • Avertizari
  • Conținuturi
  • Search
  • Submit_News
  • Surveys
  • Top
  • Topics

  • Who's Online

    Exista in mod curent, 100 gazda(e) si 0 membri online.

    Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici

    Cautare în labirint




    Languages

    Select Interface Language:


    Eseuri: Titus Filipas. Consecintele politicii selgiucide asupra istoriei
    Scris la Saturday, December 02 @ 18:33:37 CET de catre asymetria
    Geopolitica Titus Filipas scrie "Politica dusă de cavalerul islamic quintesențial Alp Arslan a avut și are niște efecte extraordinare asupra istoriei. Să le enumerăm doar pe cele mai vizibile: a prelungit pentru încă două secole viața califatului abbasid, stat muribund pe vremea convertirii lui Alp Arslan la religia islamică, a rupt Asia Mică de la Oikumena creștină; și a deschis o cale pentru creșterea Aliotmanului. Convertirea turanilor selgiucizi în secolul XI va da o intensitate deosebită mahomedanismului sunnit. Imperiul selgiucid a constituit mediul ce a facilitat propagarea culturii persane din nordul Indiei, până la 'Romania interioară', adică zona Bosforului. Sultanul Alp Arslan l-a susținut ca mare administrator al imperiului selgiucid pe vizirul de origine persiană Nizam-al-Mulk, unul dintre cei mai mari oameni de stat ai Islamului medieval. Pe lângă abilitățile lui administrative, Nizam-al-Mulk a fost a fost și un stilist literar desăvârsit. Cartea lui despre arta gestionării imperiului selgiucid sunnit: "Siyasat-Namah", constituie o prețioasă sursă de informații despre gândirea politică a timpului. În „Tratatul” său despre buna guvernare, sunnitul Nizam-al-Mulk abordează o temă inatacabilă chiar și într-o democrație modernă: responsabilitatea persoanei care deține puterea și care ia decizii ce lovesc destinul omului simplu.

    Consecințele politicii selgiucide asupra istoriei Alp Arslan și-a ținut cuvântul, iar previziunea lui s-a împlinit. După ce a stabilit termenii păcii cu bizantinii, îl elibera pe Romanos Diogenes. Îl trimite la Constantinopol încărcat cu daruri, acompaniat de o gardă militară selgiucidă, o gardă căreia i s-au dat ordine stricte să fie extrem de respectuoasă cu bazileul învins. Trebuie să fie reținut că în termenii păcii de la Manzikert, de la anul Domnului 1071, Imperiul Roman de Răsărit încă mai păstra Anatolia, ultim dar făcut de Alp Arslan lui Romanos Diogenes, pentru a salva viața acestui soldat viteaz, învins prin trădare. Sultanul selgiucid nu bănuia că își semna propria condamnare în fața trupelor sale, frustrate că pierduseră prada romană.
    Nici după victoria înregistrată la Manzikert, Alp Arslan nu poate călători la Ierusalim. Este nevoit să își îndrepte trupele spre rîul Oxus, datorită unei revolte în răsăritul imperiului selgiucid. Lângă podul de vase peste Oxus, Alp Arslan este ucis de un prizonier de război ce reușește să fugă de sub escortă. Există mai multe variante ale poveștii. Dar cel mai probabil Alp Arslan a fost trădat atunci de o parte dintre șefii militari selgiucizi, nemulțumiți de felul mărinimos în care îl tratase pe împăratul roman la Manzikert. Întins pe patul de moarte, Alp Arslan le spune celor apropiați: "Nu m-am angajat vreodată în luptă fără să mă rog mai întâi Domnului pentru victorie. Însă ieri am urcat pe culmea unui deal, am privit armata mea mărșăluind, pământul se cutremura. Mi-am zis atunci: „Sînt regele întregului Pământ. Nici un om din lume nu este mai puternic ca mine.' Și am uitat de Dumnezeu. Așa că, pe bună dreptate, Dumnezeu a făcut ca eu să fiu ucis de cea mai umilă dintre creaturi, un prizonier de război purtat sub escortă. Îl rog acum pe Domnul să mă ierte pentru aroganța mea.”

    Politica dusă în acele vremuri îndepărtate de cavalerul islamic quintesențial Alp Arslan a avut și are niște efecte extraordinare asupra istoriei. Să le enumerăm doar pe cele mai vizibile: a prelungit pentru încă două secole viața califatului abbasid, stat muribund pe vremea convertirii lui Alp Arslan la religia islamică, a rupt Asia Mică de la Oikumena creștină; și a deschis o cale pentru creșterea Aliotmanului. Convertirea turanilor selgiucizi în secolul XI va da o intensitate deosebită mahomedanismului sunnit. Imperiul selgiucid a constituit mediul ce a facilitat propagarea culturii persane din nordul Indiei, până la 'Romania interioară', adică zona Bosforului. Sultanul Alp Arslan l-a susținut ca mare administrator al imperiului selgiucid pe vizirul de origine persiană Nizam-al-Mulk, unul dintre cei mai mari oameni de stat ai Islamului medieval. Pe lângă abilitățile lui administrative, Nizam-al-Mulk a fost a fost și un stilist literar desăvârsit. Cartea lui despre arta gestionării imperiului selgiucid sunnit: "Siyasat-Namah", constituie o prețioasă sursă de informații despre gândirea politică a timpului. În „Tratatul” său despre buna guvernare, sunnitul Nizam-al-Mulk abordează o temă inatacabilă chiar și într-o democrație modernă: responsabilitatea persoanei care deține puterea și care ia decizii ce lovesc destinul omului simplu.

    Spuneam că deciziile în imperiul selgiucid sunnit influențează și lumea de acum. Astfel, Nizam-al-Mulk a creat acel sistem de școli teologice mahomedane chemate madrasa, unde se învață devoțiunea islamică. Al Rumi a fost profesor într-o asemenea școală. De altminteri școlile 'madrasa' au fost înființate de către turcii selgiucizi sunniți și pentru a fi mijloc de propagandă împotriva terorismului islamic 'asasin'. La ora actuală, spiritul din școlile madrasa este învinovățit că ar stimula cadrul de intoleranță al terorismului islamic. Dar, să nu uităm, în același timp când luau ființare și funcție școlile 'madrasa', vizirul Nizam-al-Mulk îl patrona pe marele poet Omar Khayyam, și este greu de susținut cu argumente că Nizam-al-Mulk și Omar Khayyam încurajau lipsa de toleranță. După moartea lui Malik Shah I în anul 1092, conflictele intestine, luptele între moștenitori, antrenează fragmentarea autorității centrale a statului selgiucid sunnit. Drept consecință, apar o mulțime de stătulețe selgiucide, cu o proliferare de elite politice sunnite controlând lumea arabă. Pe un orizont de timp foarte lung, majoritatea statelor din lumea arabă de astăzi sunt conduse de elite politice sunnite.

    Construirea „Irakului democratic” de către americani a însemnat fractura între shiiți si sunniți. Încălcându-se astfel intenționat și flagrant „Codul de practică” pentru occidentali în ‚Marele Orient Mijlociu’, cod instituit de ‚Lawrence al Arabiei’, colonelul englez Thomas Edward Lawrence ).

    Chiar și la succesiunea de după moartea lui Alp Arslan, vizirul Nizam ul-Mulk, este nevoit să intervină. Într-adevăr, crezând într-o restaurare a dreptului turcic prin moartea lui Alp Arslan, fratele lui mai mare cere puterea. Mai este plauzibil că acest frate mai mare să-i fi încurajat pe complotiștii împotriva lui Alp Arslan. După bătălia de la Manzikert, turcii selgiucizi reușesc să înfrângă în câteva bătălii decisive trupele califatului fatimid, să izbândească acolo unde eșuase împăratul Nekiferos Focas: Cuceresc toată Siria de la fatimizi, toată Palestina, precum și cetatea Ierusalimului. Războiul civil din Egipt a împiedicat un răspuns din Cairo atunci când Palestina a fost cucerită de generalul selgiucid Atsiz la 1071. Administrarea defectuoasă a califatului fatimid, începând cu anul 1050, adusese inflație, foamete, boli, comploturi, revolte și războiul civil dintre 1062 si 1072. Aceasta până la instalarea unui vizirat armean. Într-adevăr, rezultatul bătăliei de la Manzikert a avut și două consecințe "armene" : Crearea « Ciliciei armene », – sau « Armenia Minor »–, principat pe țărmul Mediteranei, precum și instaurarea unui vizirat armean în califatul fatimid din Egipt.

    Turcii selgiucizi au fost cea de a treia națiune dominatoare din Islam. Putem înțelege și fervoarea lor ca proaspeți convertiți la o credință religioasă. La turcii selgiucizi se manifesta zelul intransingent și neiertator al celor care îmbrățișează o credință nouă. Înainte ca turcii selgiucizi să ajungă la Mediterana, accesul pelerinilor creștini în Țara Sfântă era controlat tocmai de către califatul fatimid șiit din Cairo, stabilit în Egipt în secolul X. Însă după 1071, creștinii vor fi opriți de selgiucizi să mai vină în pelerinaj la Ierusalim. Astfel se creează pretextul pentru cea dintâi cruciadă. Reamintim că proiectul însuși de cruciadă era inițiat la cererea împăratului bizantin Alexius I Comnenius. După moartea lui Malik-Shah (fiul lui Alp Arslan), Alexie Comnenul vede instaurându-se în imperiul selgiucid instabilitatea, manifestându-se prin dezintegrarea adusă de « sistemul ikta » ori sistemul fiefurilor.

    În sistemul selgiucid tolerant «Ikta » sunt create chiar adevărate fiefuri "romane" independente, kurde în termenii noștri de acum, pe cuprinsul occidental față de Eufrat al imperiului selgiucid. Însă erau atunci niște kurzi care vorbeau elementele unei vernaculare neolatine din Asia Minor (Anatolia), iară preoții lor creștini știau citi latinește serviciul religios din Vulgata. Cu o sinergie a Occidentului latin manifestată în ajutorul cruciat, probabil că restaurarea Imperiului Roman de răsărit sau « Romania » proiectată de acest Comnenus ar fi înregistrat un succes în fiefurile "romane" independente.

    Titus Filipas "
    Associated Topics

    Etnografie


    Asymetria si Dan Culcer va recomanda





    Enciclopedia României

    Blogul ideologic. Titus Filipaș

    Ioan Roșca
    Contrarevoluția din România. O cercetare

    Antiakvarium. Antologie de texte ideologice vechi și noi

    Constantin Noica: Cultura, performanta, antrenor

    Revista Verso



    Geovisite

    Revista NordLitera

    Arhiva Asymetria, începând cu septembrie 2000, este stocată și accesibilă consultării la adresa Internet Archives-Wayback Machine

    Universitatea din Lausanne. România : Hărți interactive. Geografie, demografie, climatologie, degradări, regiuni istorice. Colaborare helveto-română.
    Etimologii. Resurse lingvistice

    Azi

    Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi.

    Societatea de maine

    Daca nu acum, atunci cînd?
    Daca nu noi, atunci cine?

    S'inscrire a Societatea de maine
    Intrati in Societatea de maine
    Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
    Inscriere : fr.groups.yahoo.com
    Se dedica profesorului Mircea Zaciu

    Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
    Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
    Nicolae Iorga

    Sondaje

    Descrierea situatiei din România

    este exactã
    nu este exactã
    este exageratã
    este falsã
    este exactã dar nu propune soluții
    este exactã dar nu existã solu&#



    Rezultate | Chestionar

    Voturi 21

    Identificare

    Nickname

    Parola

    Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs.




    copyright Dan Culcer 2008
    Contact Administrator — dan.culcer-arobase-gmail.com
    «Cerul deasupra-ti schimbi, nu sufletul, marea-trecand-o.» Horatiu in versiunea lui Eminescu.
    Responsabilitatea autorilor pentru textele publicate este angajata.
    PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
    Page Generation: 0.30 Seconds