Who's Online
Exista in mod curent, 18 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Polemici: Isabela Vasiliu-Scraba. Indicii de manipulare în eseistica lui Ion Papuc
Scris la Wednesday, February 04 @ 09:09:24 CET de catre asymetria |
Una dintre formele de bază ale manipulării mediatice folosește cu predilecție
confuze date istorice. “Ceața neștiinței a ceea ce este istoria” îi păruse lui
Horia Stamatu definitorie pentru ziaristica occidentală de după cel de-al
doilea război mondial. Mediatizarea unei atare neștiințe, “dirijată de
interese pe care majoritatea cititorilor le ignoră” (Horia Stamatu, Punta
Europea, enero 1956, nr.1, pp. 9-21), nu poate fi subsumată
conceptului de propagandă. Nici de dreapta, nici de stânga. Intrucât
manipularea mediatică face corp comun cu ceea ce s-a numit război
atipic, tinzând către inocularea unor atitudini si dispoziții mintale.
Isabela Vasiliu-Scraba Indicii de manipulare în eseistica unui fost discipol al lui Noica: dl Ion Papuc
Una dintre formele de bază ale manipulării mediatice folosește cu predilecție
confuze date istorice. “Ceața neștiinței a ceea ce este istoria” îi păruse lui
Horia Stamatu definitorie pentru ziaristica occidentală de după cel de-al
doilea război mondial. Mediatizarea unei atare neștiințe, “dirijată de
interese pe care majoritatea cititorilor le ignoră” (Horia Stamatu, Punta
Europea, enero 1956, nr.1, pp. 9-21), nu poate fi subsumată
conceptului de propagandă. Nici de dreapta, nici de stânga. Intrucât
manipularea mediatică face corp comun cu ceea ce s-a numit război
atipic, tinzând către inocularea unor atitudini si dispoziții mintale.
Atunci când Andrei Pleșu s-a arătat îngrozit(1) de revista Bunavestire
unde semnătura lui Constantin Noica apărea alături de semnăturile lui Radu Gyr
si Horia Stamatu, directorul Institutului “I.P. Culianu” (IHR-acad) nu făcea
propagandă de stânga. Cu toate acestea, în războiul imagologic declanșat
imediat după 1990, figura binecunoscută telespectatorilor români juca un rol
asumat decenii la rîndul de ideologii comuniști care se tot făceau că uită
date istorice despre ciuntirea bolșevică, maghiară si bulgară a României din
vara anului 1940. Spre a impresiona cât mai mult subconștientul privitorilor,
în filmul TV despre Constantin Noica, difuzat pe 16 ian. 2009, fostul ministru
al culturii post-decembriste a dramatizat cât a putut ceața neștiinței
împrăștiată de dubioasele scrieri despre anii treizeci ale turnătorului Zigu
Ornea care l-a băgat pe Noica în pușcărie (2). Nici Ion Papuc nu s-a
încurcat să amintească de ororile acelui an “apocaliptic”, nici Papuc (în
felul lui, si el cândva discipol al lui Noica) nu și-a pierdut vremea să
menționeze încălcarea granițelor Țării (urmate de masive deportări si
masacre), atunci când (într-un context nefericit ales, v. Scriitorul de
filozofie, 2008, p. 108) a insinuat că românii ar fi fost, vezi Doamne,
“vinovați” de a fi pornit la luptă cu rușii cotropitori, stârnind mai apoi
“puhoaiele asiatice să se reverse asupra noastră cu ciuma lor roșie” (Ion
Papuc, op. cit.).
In războiul secret care a luat locul propagandei, numit război atipic pentru
că se bazează pe manipularea psiho-socială cu armele aparatului informațional,
accentul nu cade pe informația directă (ce poate fi supusă unui filtru de cei
care si-au pastrat capacitatea de discernământ) ci pe insinuarea ce crează în
subiectul supus manipulării impresia că ideile pe care le vehiculează nu-i vin
dinafară ci dinăuntrul său. Repetarea la modul inconștient a celor programate
a fi răspândite cu pierderea sursei din care provin e însoțită de iluzia
pregnantă că ar fi la mijloc produse ale propriei gândiri. Condiția optimei
derulări a războiului atipic presupune controlul cât mai deplin asupra
mijloacelor de comunicare, asezonat cu insinuarea convingerii colective că
mijloacele controlate ar fi singurele “de încredere”, unicele “performante”,
cele mai “obiective” si de departe cele mai “selecte” prin profesioniștii fără
egal de care dispun. In fapt, când centrul de putere agresoare deține cu mână
forte controlul mass-mediei, el poate insinua orice convingeri, dificultăți în
inocularea mentalităților dorite de agresor apărând numai în cazuri izolate și
cu totul excepționale.
Lucrurile apar clare în cazul inoculării “rușinii de a fi român”, servită de
toți tuturor. Fiind o manipulare la nivelul inconștientului colectiv, oamenii
sînt puși în imposibilitatea de a decela agresiunea informațională. A fost
suficientă inocularea post-decembristă a sloganului repetat cu cele mai
mărunte prilejuri: “ca la noi la nimeni” pentru ca automatismul rapidei (si
niciodată argumentatei) generalizării de tipul “noi, românii” să se fixeze cu
fermitate în mentalul agresat permanent în această privință. Un rol hotărâtor
l-a deținut și inocularea ideii de “hoție la români” repetată la nesfârșit pe
micul ecran, în jurnale, pe internet și chiar printr-un titlu de carte pusă
foarte la vedere. Prelucrată artistic, ideea că românul este din născare hoț
si infractor a primit mai nou înfățișarea unei reclame pentru agenți de pază,
spre a fi difuzată obsesional pe unde radio.
Despre “rușinea de a fi român”, lansată înainte de 1990 de comuniștii
internaționaliști din tabăra lui Crohmălniceanu sub pretextul combaterii
comuniștilor naționaliști, Ion Papuc dă oarecare lămuriri în cartea Cu fața
spre trecut(2005), fără a conștientiza faptul că mijlocește o
manipulare, preluînd neschimbat pretextul comuniștilor internaționaliști. După
ce subliniază (pe urmele lui Liiceanu) existența unei imense iubiri în actul
denigrării neamului într-o franceză splendidă (p.157), Papuc laudă curajul lui
Pleșu care invocase “rușinea de a fi român” împotriva “patriotismului perdant
al ceaușismului” (Cu fața spre trecut, p.158). La capitolul Nae
Ionescu și Emil Cioran (publicat prin anul 2000 în rev. Convorbiri
literare) am arătat netemeinicia celor care preiau raționamentul naeionescian
(“acel care-l înjură pe Dumnezeu e mai aproape de mântuire decât cel care
trăiește în negarea lui Dumnezeu”) și-l aplică chinuitului Cioran suduitor de
Țara (v. Isabela Vasiliu-Scraba, In labirintul răsfrângerilor. Nae Ionescu
prin discipolii săi: P. Țuțea, Cioran, Noica, Eliade, M. Vulcănescu și V.
Băncilă, 2000, pp. 50-51). Observațiile noastre nu au avut nici un ecou,
întrucât practica citării din Cioran pentru argumentarea “rușinii de a fi
român” a reprezentat până la sațietate piesa cheie a manipulării
post-decembriste.
In volumul său din 2005, eminentul eseist nu ezită să-l cerceteze si pe
Eminescu, să-l ia cu de-amănuntul, să-l citeze ca pe o sursă de primă mână a
exihibării rușinii de a fi român într-o lume a patriotismului de paradă, cu
buna speranță că-l apără pe neajutoratul Andrei Pleșu (care i-a părut
nedreptățit prin truncherea articolului publicat în revista Secolul XX unde
trona la loc vizibil “rușinea de a fi român”). Din păcate, nobilele sale
intenții n-au avut alt rezultat decât acela de-a perpetua manipularea în
sensul dinainte prestabilit, cum se vede și în cartea din 2008.
Ca toți cei programați a-l invoca pe Emil Cioran spre a arăta că poporul român
e diferit de toate celelalte popoare între care se singularizează doar prin
trăsături negative, Ion Papuc preia un fragment care începe cu “într-o țară de
slugi” (Scriitorul de filosofie, p.112), dintr-un text citit la Radio
de Emil Cioran pe 27 noiembrie 1940. Ruptă de contextul cioranian, ideea cu
“țara de slugi” a fost dezvoltată de Patapievici în felurite chipuri (v.
Isabela Vasiliu-Scraba, Contextualizări. Elemente pentru o
topografie a prezentului, 2003, pp. 51-54), toate pe placul
deținătorilor principalelor mjloace de propagare în massă a productelor așa
numiților lideri de opinie. Căci nimeni nu poate nega acestă calitate de
căpătâi a redesemnatului director ICR. In ce ne privește, citatul l-am scos și
l-am trunchiat din eseul Legionarii, inițial publicat în revista
Convorbiri literare (febr. 2008) drept recenzie la o carte-eveniment,
Noica și Mișcarea Legionară, scoasă de Editura lui Liiceanu și scrisă
de Sorin Lavric “cu remarcabilă inteligență, documentat, viu, dramatic adesea”
(Ion Papuc, Scriitorul de filozofie, p.100), dar, adăugăm noi, cu
pretenții științifice anulate din start din cauza neclarității induse de
termeni satanizati mai bine de jumătate de secol, si a vigilentei cenzurări
încă în uz, mutilarea istoriei românilor fiind evidentă și în filmul lui
Liiceanu și Pleșu despre C-tin Noica difuzat pe TVR-Cultural în 16 ian. 2009.
După atâția ani de la asasinarea unui Petru Culianu ce punea pe seama KGB-ului
evenimentele din dec.1989, Ion Papuc, fără a da semne că este conștient de
efectul manipulării la care a fost supus, inoculează cititorului ideea
nimicniciei noastre din decembrie 1989. El consemnează că noi românii
nefiind “vrednici să ne descotorosim noi înșine de ideologia roșie, a trebuit
să intervină ei”, cei care trăgeau sforile pentru ca noi să fim eliberați din
totalitarism (Scriitorul de filosofie, p.192). Generalizând automat cu
“noi românii”, Ion Papuc nu ezită a pune pe tapet și ideea mult agitată
mediatic a așa-zisului antisemitism românesc: “pentru că noi toți am avut, și
din păcate mai avem încă… pusee de xenofobie” (Cu fața spre trecut,
2005, p.500).
Ion Varlam observa cu justețe că propaganda de stânga a pus pe seama
naționalismului, simplu aspect accesoriu al hitlerismului, toate fărădelegile
prin care rasismul german anti-semit nu s-a deosebit prin nimic de
totalitarismul comunist de extracție rusească (3): “prigoana politică,
teroarea ideologică, generalizarea torturii si exterminarea în masă”. Din
cercetările lui Cicerone Ionițoiu aflăm că mercenarii ocupantului sovietic au
ucis în România cca. 200000 (douăsutedemii) de deținuți politici prin
torturarea sistematică a oamenilor ajunși piele și os acuzați a fi “bandiți
legionari” (Mircea Vulcănescu, George Brătianu, Costache Oprișan, Traian
Brăileanu, Vasile Voiculescu, decedat în urma torturilor la scurt timp după
grațiere etc.). Totalul românilor închiși în două zeci de ani pe diferite
termene, în timpurile de “pace” care-au urmat Yaltei se pare că a fost de cca.
2 milioane de oameni (v. Românii în știința și în cultura occidentală,
Ed. Davis, 1992. p.207).
Intr-un articol din rev. Convorbiri literare (nov. 2008) Ion Papuc definea
propaganda de dreapta din Regatul României prin accentul pus pe latura
naționalismului organic postulat de N. Iorga, Nae Ionescu, Mircea
Vulcănescu(4), etc. Cu exemple alese magistral din poezia lui Aron
Cotruș, Horia Stamatu, Mircea Vulcănescu, etc, eseistul sublinia excelența
estetică a produselor propagandei de dreapta în comparație cu producțiile
caricaturii de naționalism dinainte de 1989. La un moment dat el stăruie
asupra unei poezii axată pe o tragedie întâmplată aevea, un fapt istoric
distilat într-o creație poetică a lui Horia Stamatu pe care Ion Papuc are
capacitatea de a o înțelege și a o prezenta într-o perfectă adecvare a formei
poetice cu conținutul ideatic nedesprins de poezia religioasă pe care autorul
avea s-o scrie în exil. Si totuși, când a compus versurile Acatistului,
nici Horia Stamatu (autorul) și nici poetul matematician care punea
Acatistul lui Moța și Marin printre capodoperele poeziei românești, nu
au avut în minte finalitatea vreunei propagande politice. Cum nici Ion Papuc
nu a scris vreunul dintre remarcabilele sale eseuri ca să facă manipulare
post-decembristă.
Note:
-
v. Refăcând peste ani ceva din atmosfera stalinismului din Tribunalele
“poporului”, groaza pe care i-a trezit-o lui Andrei Pleșu răsfoirea
revistei la care C-tin Noica a fost pentru o vreme redactor șef mergea
mână în mână cu inocularea imaginii unui Noica salvat prin suferința din
pușcăriile generalului N.K.V.D Boris Grunberg (alias Nikolschi) după ce
s-a făcut vinovat de cufundarea în mocirla din jurul “Buneivestiri” (v.
filmul si lăbărțata emisiune de la TVR-Cultural din 16 ianuarie 2009).
-
v . C. Noica în vizorul Securității, documente din Arhiva CNSAS
publicate de rev. Obsevatorul Cultural nr. 20 (277) din 14-20 iulie 2005;
Luciana Pop, Constantin Noica și criticii săi din Securitate, în
Ziua din 31 martie 2007, precum si I. Spânu, Cine l-a turnat pe Noica
la Securitate?, în Ziua din 7 aprilie 2007. Pe internet pagina din
Observatorul Cultural nr. 20 (277) cuprinde o eroare de datare, si o
«completare» pentru manipularea adevărului din vol. 2 al Dosarului nr. 207
de la CNSAS. Ambele așa zise greșeli sînt preluate ca atare în cele două
articole din Ziua. Pe nota sursei Serban este trecut anul 1959,
ceea ce este evident fals. La sfârșitul notei se specifică faptul că ea a
fost cerută întrucât «este necesară regionalei Pitești». Or, în mai 1959
Noica era la București, unde avea parte de regimul impus de Nikolschi
celor întemnițați pe motive politice: frig, foame si bătăi bestiale în
anchete care nu se mai sfârșau. Așadar în primăvara lui 1959 informația
sursei «Șerban» nu mai avea de ce să intereseze Securitatea din Pitești,
care-l urmărise pe Noica până la începutul iernii 1958 când, turnat de
Zigu Ornea, filosoful a fost băgat la pușcărie în capitală. Un fals îl
reprezintă și consecința modificării de dată, respectiv completarea
evidențiată de noi prin majuscule: «Orenstein, PE ATUNCI redactor la
E.S.P.L.A.». Fiindcă vigilentul redactor care semnalase Securității
nocivitatea manuscrisului noician și care dăduse pe ascuns Securității o
copie a Povestirilor după Hegel, în 1959 fusese înaintat în funcția
de «îndrumător la Centrala librăriilor». Nota sursei Serban cu data
modificată se cerea adusă la zi. Ulterioara modificare a dosarului de
Securitate al lui Noica prin rectificarea unor informații conținute în
nota lui “Serban” ne oferă o informație indirectă: anume că turnătorul
Zigu Ornea (Orenstein) n-a rămas nerăsplătit pentru grija sa față de
ocupantul comunist al țării care lăsase în libertate un periculos “dușman
al poporului”.
-
v. Ion Varlam, Necesitatea definirii totalitarismului, în rev.
Asymetria, nov. 2006.
-
Credem că poeziei din 1942 a lui Mircea Vulcănescu despre înaintarea
armatei române pe frontul din răsărit (publicată de o editură din
Chișinău) i se cuvenea o tratare mai puțin schematizată prin simpla
referire la conducătorul oștirii. După rapida citire a fragmentelor
prezentate de Ion Papuc, impresia noastră este că filosoful școlii
sociologice trecuse în registru poetic noutățile aflate despre enclavele
de români, acele date istorice de dincolo de Nistru culese în spatele
frontului de monografiștii lui Gusti (v. Anton Rațiu, Românii de la est
de Bug, Fundația Culturală Română, București, 1994).
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|