Who's Online
Exista in mod curent, 43 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Recenzii: Ion Zubascu. Chermeza sinucigasilor de Radu Ulmeanu
Scris la Saturday, January 30 @ 15:03:57 CET de catre asymetria |
„Chermeza
sinucigașilor” este una dintre cele mai lucide, complexe,
amare și neiertătoare cărți despre evenimentele din decembrie 1989
și amalgamul de întâmplări din intervalul social-politic bulversant,
care a urmat până în Duminica Orbului, din 20 mai 1990, când
primele alegeri „democratice” au fost câștigate de FSN-ul lui
Ion Iliescu, transformat peste noapte în partid. Apariția la Satu
Mare a romanului lui Radu Ulmeanu poate fi luată
și ca un semnal că uluitoarea secvență istorică a României
contemporane din jurul anilor 1989-1990, va fi un focar generator de
literatură pentru mult timp de acum înainte, așa cum proza noastră
din a doua jumătate a secolului XX s-a hrănit o bună periodă
literară din nefastul interval al „obsedantului deceniu” proletcultist.
„Chermeza sinucigașilor” - romanul unei tragedii naționale
Ceea
ce scria criticul Laurențiu Ulici despre scriitorul Radu Ulmeanu, în
masivul său volum „Literatura română
contemporană” (Editura Eminescu, 1995, p. 154) rămâne valabil
până la apariția substanțialului roman „Chermeza sinucigașilor”,
Editura Pleiade, Satu Mare, 2009, care marchează practic o relansare
spectaculoasă a discretului poet sătmărean în prim-planul literaturii
române contemporane: „Depărtarea – trăiește la Satu Mare –
și o anume discreție a prezenței, inclusiv editoriale, au făcut
ca unul din cei mai originali poeți ai promoției să fie mai aproape
de anonimat decât de consacrare”.
„Unul
dintre cei mai originali poeți ai promoției”, zice Ulici, dar despre
ce promoție o fi vorba, pentru că odată cu trecerea timpului, viziunea
criticului care părea să clarifice lucrurile din punct de vedere istoriografic,
la vremea apariției volumului său despre promoția ’70, se voalează
treptat, astfel că o bună parte din sutele de prezențe din primul
volum al proiectatei sale istorii literare culisează spre promoția
’80. Născut în 1946, Radu Ulmeanu este inclus de Ulici la șaptezeciști,
deși debutează editorial cu volumul „Patinoar”,
în 1979, odată cu primii optzeciști, în timp ce poeții sătmăreni
Ion Vădan și Dorin Sălăjan, apropiați ca vârstă, formați și
afirmați simultan în același climat geografic și cultural, sunt
recuperați de Radu G. Țeposu în „Istoria tragică&grotescă
a întunecatului deceniu literar nouă”
ca optzeciști.
Deși
despre poetul Radu Ulmeanu au scris de-a lungul anilor nume de vârf
ale criticii literare contemporane, Nicolae Manolescu, Barbu Cioculescu,
Gheorghe Grigurcu, Laurențiu Ulici ș.a., fiind inclus în principalele
lucrări istoriografice actuale, de la „Dicționarul Scriitorilor
Români”, al lui Zaciu, Papahagi, Sasu, până la „Dicționarul
General al Literaturii Române”, finalizat recent de Academia
Română, cele șapte volume de versuri publicate de Radu Ulmeanu, din
1979 încoace, n-au reușit să spargă tavanul acelei „discreții
a prezenței” sale în percepția publică, de care vorbea Ulici,
poate și datorită unei biografii fluctuante, în contextul derizoriu
al regimului comunist, cu studii mereu întrerupte și reluate în alte
puncte geografice ale țării, dar și cu un statut social marginal,
de profesor pe la diverse școli generale din localități obscure ale
județelor Cluj și Satu Mare.
Discreția eruptivă
O
primă tentativă de ieșire marcantă în arenă a făcut-o Radu
Ulmeanu imediat după 1990, când îl regăsim implicat în vârtejul
schimbărilor generale social-politice, ca prosper om de afaceri,
cu editură, revistă și televiziune proprii la Satu Mare și în zonă,
iar mai recent, în planul biografiei strict literare, odată cu apariția
substanțialei antologii de versuri „Laptele negru”,
Editura Brumar, 2008, prefațată de prestigiosul critic Gheorghe Grigurcu,
și a spectaculosului roman „Chermeza sinucigașilor”,
Editura Pleiade, 2009, prefațat de Tudorel Urian. Aceste apariții
editoriale de prim plan literar sunt dublate de editarea la Satu Mare
a revistei literare „Acolada”, în care semnează de trei
ani de la lansarea ei nume remarcabile ale literaturii noastre actuale,
cum ar fi Gheorghe Grigurcu, Gabriel Dimisianu, Barbu Cioculescu, Ana
Blandiana, Nicolae Florescu, Ilie Constantin, Șerban Foarță, Adrian
Alui Gheorghe, Simona Grazia-Dima, Tudorel Urian, Sorin Lavric și mulți
alții, din toate generațiile literaturii române. Apariția masivei
antologii de versuri „Laptele negru” și a tulburătorului
roman „Chermeza sinucigașilor” favorizează schimbări
majore de percepție și evaluare a acestui scriitor cu o evoluție
literară discretizată nefiresc de vremuri neprielnice culturii, greu
încadrabilă, cu erupții și domoliri specifice spațiului nostru
vălurit mioritic, dar și destinelor puternice ale literaturii române
dintotdeauna.
În
altă ordine de idei, Radu Ulmeanu face parte din categoria tot mai
numeroasă a poeților care au trecut la proza de mare tonaj,
în timp ce alții și-au amplificat aventura creației publicând volume
de critică, eseuri sau jurnalism cultural și politic. Dar se întâmplă
și cu această categorie a scriitorilor afirmați inițial ca poeți,
ca apoi să publice proză cu consecvență, lucruri extrem de interesante.
Unii scriu proză în prelungirea viziunilor lirice inițiale, dezmărginindu-și
în sapțiul practic nelimitat al romanului anvergura expansiunii spirituale,
cum ar fi Mircea Cărtărescu, de exemplu, masiva sa trilogie „Orbitor”
neputând evita evaluarea taxonomică a construcției ca „proză poetică”.
Alți poeți, ca Matei Vișniec, Nichita Danilov sau Adrian Alui Gheorghe
se îndreaptă spre o proză de explorare a fabulosului și imaginarului
fără limite, la convergența cu domeniile ucroniei și chiar utopiei,
în timp ce alții, cum ar fi Gellu Dorian cu „Casa Gorgias”,
scriu proză sută la sută, social-istorică, obiectivă, cinematografică,
putându-și consolida în perspectivă o profitabilă carieră
epică, aparent fără nici o legătură cu activitatea poetică inițială,
care i-a propulsat ca scriitori. în această ultimă categorie poate
fi inclus și surprinzătorul scriitor Radu Ulmeanu.
Obsedantul decembrie 89
„Chermeza
sinucigașilor” este una dintre cele mai lucide, complexe,
amare și neiertătoare cărți despre evenimentele din decembrie 1989
și amalgamul de întâmplări din intervalul social-politic bulversant,
care a urmat până în Duminica Orbului, din 20 mai 1990, când
primele alegeri „democratice” au fost câștigate de FSN-ul lui
Ion Iliescu, transformat peste noapte în partid. Apariția la Satu
Mare a romanului lui Radu Ulmeanu poate fi luată
și ca un semnal că uluitoarea secvență istorică a României
contemporane din jurul anilor 1989-1990, va fi un focar generator de
literatură pentru mult timp de acum înainte, așa cum proza noastră
din a doua jumătate a secolului XX s-a hrănit o bună periodă
literară din nefastul interval al „obsedantului deceniu” proletcultist.
în mod paradoxal, cele două momente răvășitoare ale istoriei recente
a României, cu răsturnări spectaculoase, primul – de scoatere
a țării noastre din Europa civilizată, prin transformarea ei într-o
colonie a imperiului sovietic stalinist , iar al doilea – de readucere
a ei la cursul firesc al istoriei, nici nu par atât de diferite,
dacă evaluăm mecanismele și scenariile subterane care le-au generat,
din perspectiva informațiilor acumulate în ultimii 20 de ani de dezvăluiri
senzaționale, în special din arhivele secrete sovietice. Tocmai acesta
este cu siguranță unul din marile merite ale romanului lui Radu Ulmeanu:
documentarea riguroasă asupra planului de ansamblu al schimbărilor
din România anilor 1989-1990, dublată de implicarea directă în evenimentele
locale, care par transmise în direct, cu personaje reale, ușor identificabile,
dintr-unul din punctele marginale ale geografiei noastre, rezultatul
acestei îmbinări dintre participarea subiectivă, a unui actant implicat
în vârtejul răsturnărilor, și torentul istoriei mari, care strivește
destinele fragile ale oamenilor, fiind o frescă social-politică impresionantă,
competitivă în planul general al prozei social-politice românești.
Așa cum remarcă și Tudorel Urian în prefața romanului, demontarea
cu minuție literară remarcabilă a mecanismului care a generat „revoluția”
într-o localitate numită în roman Scuteni, dar ușor identificabilă
ca fiind orașul Satu Mare, dinspre granița de nord-vest a României,
permite reconstituirea scenariului general al evenimentelor din 1989,
la scara întregii țări, care a funcționat după un plan conspiraționist
diabolic, pus la cale de scenariștii profesioniști din umbră, nelăsând
participanților spontani care și-au imaginat că „fac istoria”
decât iluzia amară a unei strivitoare manipulări.
Politică acaparantă și erotism dezlănțuit
Complexa
masă narativă a romanului este polarizată de două
teme centrale, care au rămas în interesul atenției publice românești,
în toți cei 20 de ani câți au trecut de la „evenimentele din decembrie
1989”: politica acaparantă și erotismul dezlănțuit. Prima jumătate
a cărții predispune la supoziția că avem în față un roman dedicat
exclusiv „revoluției române”, prim planurile epice din Palatul
Administrativ situat în mijlocul bulversantelor răsturnări politice,
cu scene cinematografice tari, dau imaginea exactă a fisurării revoltei
„spontane” a populației civile și infiltrării ei cu elemente
din umbră, ce urmează scenariul general prestablit, pe măsură ce
personajele autentice ale străzii sunt marginalizate sau eliminate.
După ce evenimentelor scăpate inițial de sub orice control li se
pune din nou căpăstrul manipulării serviciilor secrete, al elementelor
fostei Securități, desigur, și jocurile politice de culise încep
să se clarifice, odată cu pregătirea preluării puterii de Ion Iliescu,
partea a doua a romanului culisează treptat spre zona erotică,
dar spre un erotism deviant, dominat de multiple scene de
lesbianism, cu pasaje horor, pigmentate de orgii accentuat feministe,
ori securiste, și implicarea duios-înfricoșătoare a unui tânăr
vampir, sau a unei strigoaice feroce.
Trebuie
să recunosc că abundența paginilor de lesbianism generalizat,
mai ales în mediile liceale, cât și intervențiile nocturne ale vampirilor
în localitatea Scuteni, din nord-vestul României, părea inexplicabilă
pentru un roman care pornește în forță cu miza elucidării mecanismelor
subterane ale evenimentelor din decembrie 1989. Cheia înțelegerii
exacte a acestei polarități destul de neliniștitoare a venit
la timp din două reportaje despre România, apărute în prestigiosul
cotidian londonez, The Telegraph,
la sfârșitul lui octombrie 2009, simultan cu lansarea romanului. E
aproape un loc comun că orice jurnalist străin care ne vizitează
țara și scrie într-un cotidian din Londra sau New York, își începe
reportajul cu referințe obligatorii la sângerosul vampir Dracula,
continuând cu Ceaușescu și evenimentele la fel de sângeroase din
decembrie 1989. Cele două elemente de referință jurnalistică intră
deja, din păcate, în brandul nostru de țară, asta știu străinii
despre noi și romanul „Chermeza sinucigașilor”,
cu acțiunea într-o localitate din nord-vestul Trasilvaniei, nu avea
cum să nu țină seama de această tristă evidență. Tradus imediat
într-o limbă de circulație, romanul lui Radu Ulmeanu s-ar înscrie
în orizontul de așteptare al publicului occidental, sau în unghiul
de vedere al unui scenarist de la Hollywood, și sunt convins că ar
avea o mare priză la publicul dinafara granițelor țării.
în
toate paginile de erotism deviant și vampirism, prozatorul Radu Ulmeanu
nu cade, însă, în joase mize comerciale, poetul neadormit din actualul
romancier salvează scenele erotice într-o frumusețe suprarealistă
a relației, în care atingerile fascinate a doua trupuri umane deschid
perspective spre abisul universalului uman. în plus, prozatorul Ulmeanu
are curajul să investigheze zona mai puțin abordată a unor relații
delicate, interzise de morala curentă, dintre profesori aflați la
vârstele mature ale implicării politice și elevele lor adolescente,
uneori minore. Cuplul erotic format de profesorul revoluționar Grigore
Lapteș, eroul principal al romanului, și eleva sa Monica, pe care
o și înfiază, de altfel, după moartea perversei sale mame
(profesoară la același liceu și corupătoare activă a elevelor sale),
deschide un culoar epic de investigat în continuare în proza românească
actuală. E posibil ca romanul să aibă, în acest sens, oponența
vehementă a fundamentaliștilor didactici, prin scenele extinse de
feminism militant, mai ales în zona adolescentină a școlii, dar dacă
ieșim din rama oferită de ficțiunea romanescă, aceste anomalii sexuale
pot fi socotite nu doar un efect exploziv al libertăților de tot felul,
după 50 de ani de cenzuri și tabuuri comuniste, ci și ca reflexe
ale pervertirilor multiple din actuala politică românească, a corupției
și anomaliilor generalizate din întreaga noastră societate, ce oferă
imaginea unei lumi scăpate din nou de sub orice control, realitate
care predispune, evident, la sloganul lansat deja după revelarea manipulării
generale și a loviturii de stat iliesciene: „Ultima soluție/ înc-o
revoluție!”
În
plan strict literar, însă, cartea lui Ulmeanu se sustrage oricăror
posibile conotații agravante, restrângând atenția cititorului în
rama delimitativă a literaturii: aproape toate personajele romanului
său, și rele și bune, și cele grotești și cele inocente, mor pe
scena ficțiunii, ca în tragediile shakespeariene, cititorul rămânând
cu efectul unui catarsis profund eliberator. Se salvează în scenă
un singur personaj viu, povestitorul, ca în „Războiul sfârșitului
lumii”, al lui Llosa, dar despre profilul extrem de interesant
al acestuia – posibilă cheie de lectură a romanului narat de el
– vom vorbi puțin mai încolo.
Inocența fără nici o șansă
O
altă dificultate inerentă care pare să-l pândească
pe prozatorul Ulmeanu sunt prototipurile reale ale reconstituirii sale,
care i-au inspirat ficțiunea romanului, majoritatea personajlor implicate
în evenimentele politice din Scuteni putând fi identificate cu ușurință
în actuala viață culturală a orașului Satu Mare, dar și în prim
planul național (prin unele scene care se petrec în locații ușor
de recunoscut ale Uniunii Scriitorilor sau Palatului Mogoșoaia), deși
autorul cărții le schimbă numele, le amestecă trăsăturile și
domeniul predilect de creație, peste tot unde e vorba de pictori, înțelegâdu-se
că ei sunt de fapt scriitori. Problema e că toatea aceste personaje
ale romanului „Chermeza sinucigașilor”, alături
de care autorul cărții conviețuiește în continuare, în planul
real al localității din nord-vestul României, sunt tratate într-un
registru defavorabil lor, negativ și perdant, în ordinea istoriei
mari, ca și cum prozatorul s-ar folosi de cadrul ficțiunii sale pentru
a-și plăti unele polițe locale, cunoscute doar de cei din zonă.
Desigur, acestor pagini delicate nu li se poate răspunde decât în
același plan: cei care se simt vizați direct n-au decât să-și scrie
propriile romane, la rândul lor, în care să facă din documentaristul
Radu Ulmeanu un personaj prozaic, minimalizat.
Acest
aspect delicat al romanului, care ridică problema raporturilor
tot mai complexe dintre realitate și ficțiune, într-un context al
show-urilor mediatice de tip Big-Brother, sau OTV, în care hălci de
viață brută, de cele mai multe ori dizgrațioase, sunt transmise
în direct pe post de ficțiuni mediatice, este rezolvat cu mare abilitae
de prozatorul Radu Ulmeanu, prin discretul personaj al naratorului și
prin scenariul său metatextual, care este romanul „Chermeza
sinucigașilor”. Autorul Radu Ulmeanu se delimitează cu fermitate
de naratorul cărții sale, trasferând preventiv vocea auctorială
asupra unui gazetar obscur, Andrei Cetea, din fosta presă comunistă,
cu continuare în cea actuală. Atât capitolul introductiv al
romanului, „Mărturie despre un posibil hidalgo”,
cât și cel final, „Despre un cavaler al tristei, ridicolei figuri”,
îl pun pe jurnalistul narator într-o postură cinică față de eroul
principal al cărții, profesorul revoluționar Grigore Lapteș, pe
care il evaluează deschis ca pe un Don Quijote actualizat, călare
pe Rosinanta unei revoluții la fel de fictive și ridicole ca lupta
cu morile de vânt. Ascendentul acestui narator asupra tragicului personaj
al cărții, revoluțioarul Lapteș, prietenul său, e cel al supraviețuirii
care scuză mijloacele, mistificând grosolan realitatea istorică și
deturnând-o în profitul propriilor interese rudimentare, căzute
la limita zero a umanului, animalice.
Un
personaj la fel de puternic ca și cel al profesorului Lapteș, dar
la polul opus, e securistul Dragnea, cu toată panoplia de cruzimi diabolice
de care dispune puterea obscură din spatele fațadei fostei Securități,
dezvăluite de prozator cu o claritate compensatorie și, în acest
sens, orgiile cu strigoi din roman se suprapun cu cele ale acestei instituții
general vampirizate de istoria dictaturii comuniste. Pe această
linie, romanul lui Ulmeanu e de-o cruzime neiertătoare, nelăsând
nici o șansă inocenței. Adolescenta Monica, iubita profesorului Lapteș,
el însuși bătut până la orbire de foști securiști, e sechestrată,
drogată și trasformată în marfă de consum, în mâinile profitoare
ale acestor vânzători de carne vie, cum s-a întâmplat în toată
istoria comunismului românesc: foștii securiști îl ucid pe profesorul
revoluționar, o violează pe Ramona alături de trupul lui mort, îi
pun pistolul în mâinile elevei și cheamă presa, rescriind istoria
în sensul dorit de mistificatori: o adolescentă drogată și-a ucis
iubitul mai în vîrstă și apoi s-a sinucis. Și toate aceste atrocități
coincid în roman cu victoria istorică lui Ion Iliescu și a fostei
Securități, în 20 mai 1990, la alegerile din Duminca Orbului.
„Chermeza
sinucigașilor” e unul dintre cele mai puternice romane împotriva
comunismului și Securității, scris din perspectiva inocenței unui
scriitor de la marginea țării care a participat la evenimentele din
decembrie 1989 și, după 20 de ani de așteptări zadarnice, nu-i mai
rămâne decât să depună mărturie curajoasă cu scrisul său valoros
despre speranțele înșelate ale unei țări și ale unui popor întreg.
Ion Zubașcu
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|