Who's Online
Exista in mod curent, 33 gazda(e) si 0 membri online.
Sunteti utilizator anonim. Va puteti inregistra gratuit dand click aici |
Languages
Select Interface Language:
|
| |
Fulgurații: Titus Filipas. Civilizatia spatiului arian
Scris la Friday, February 08 @ 19:17:21 CET de catre asymetria |
Titus Filipas scrie "Compari doar subiecte din același domeniu. Herodot, când îi compară pe traci cu inzii, stabilește extensia unui domeniu pe care îl numim spațiul geografic arian. Sau chiar mai simplu spus, Arian. Este un spațiu de excelență a civilizației. În această interpretare el este opus regatului Turan. Inspirat certamente de lectura din Herodot, acțiunea lui Alexandru Macedon stabilea în spațiul arian unitatea, aproape uniformitatea civilizației elenistice. Domeniul ei geografic mergea din Tracia până la Indus, dacă nu până la Gange. Filosofii gimnosofiști ai acelei epoci erau de fapt yoghini. Creștinismul timpuriu, prin apostolii Andrei și Toma, încearcă poate să repete și performanța lui Alexandru Macedon. Fără să mai reușească unitatea pe acel spațiu, necum uniformitatea lui. Dar în secolele IV, V, și VI se întâmplă un miracol. Spațiul Arian produce, nu în uniformitate ci în dihotomie, două civilizații supreme, neîntrecute încă.
Compari doar subiecte din același domeniu. Herodot, când îi compară pe traci cu inzii, stabilește extensia unui domeniu pe care îl numim spațiul geografic arian. Sau chiar mai simplu spus, Arian. Este un spațiu de excelență a civilizației. În această interpretare el este opus regatului Turan. Alexandru cel Mare știa că va putea domina acel spațiu uriaș numai când va deveni stăpân peste Bactria (nordul Afganistanului de azi). Teoria istorică afirmă că Bactria este țara de origine a triburilor ariene, care între veacurile XXV și XX înainte de Christos s- au revărsat peste lume. Alexandru cel Mare reușea să cucerească Bactria în anul 334 înainte de nașterea Domnului. Bactria este celebră și pentru zăcămintele sale de lapis lazuli, niște pietricele semiprețioase având culoarea mării Mediterana sau culoarea cerului senin. Din asemenea pietricele bactriene de lapis lazuli a fost măcinat, mult mai târziu, de către meșteri zugravi ai Moldovei Mușatine, albastrul de Voroneț.
Inspirat certamente de lectura din Herodot, acțiunea lui Alexandru Macedon stabilea în spațiul arian unitatea, aproape uniformitatea civilizației elenistice. Domeniul ei geografic mergea din Tracia până la Indus, dacă nu până la Gange. Filosofii gimnosofiști ai acelei epoci erau de fapt yoghini.
Creștinismul timpuriu, prin apostolii Andrei și Toma, încearcă poate să repete și performanța lui Alexandru Macedon. Fără să mai reușească unitatea pe acel spațiu, necum uniformitatea lui. Dar în secolele IV, V, și VI se întâmplă un miracol. Spațiul Arian produce, nu în uniformitate ci în dihotomie, două civilizații supreme, neîntrecute încă.
Una dintre ele a fost civilizația dinastiei Gupta, din India de Nord. Atunci literatura, arta și teatrul își elaborează canoanele. Simultan înfloresc științele și gândirea religioasă. Religia oficială a imperiului Gupta, --a cărui civilizație ariană era simultană civilizației excelenței din Romania Orientală a secolelor IV, V, VI --, era budismul tantric care evită metepsihoza. Într –adevăr, budismul tantric promite iluminarea omului într –un singur corp și într –o singură viață, eliminând astfel multiplicitățile existențiale. Tantra este o doctrină a iluminării despre unitatea Eului individual și a lumii sensibile. Este aici un element de universalitate care anticipează parcă ‚senzualismul’ european al iluministului Condillac. Budismul tantric depășește cu un grad oralitatea ezoterică a învățăturii dobândite din reflecția profundă asupra naturii omului total și a raporturilor sale cu universul. Învățătura iluminării astfel dobândite era transpusă într -un text sacru purtând numele generic Tantra în limba sanskrită. Teologia budismului tantric mai este cunoscută drept Vehicolul textelor, ori Tantrayana în sanskrită. Finețea teologică a budismului tantric îi determină pe mulți să considere că timpul Gupta înseamnă și timpul când a fost atins idealul fiducial și apogeul civilizației indiene a excelenței. India culturală modernă aflată în dezvoltare a ales tocmai acel model fiducial al excelenței ca ‚benchmark’. Iar succesul pe care îl cunoaște romancierul indian V.S. Naipaul, laureat al premiului Nobel pentru literatură, se datorează și faptului că el incorporează valorile budismului tantric în opera lui.
Cea de a doua civilizație supremă a spațiului arian a fost creată în Romania Orientală a secolelor IV, V, și VI. Să observăm că prin textele Călugărilor Sciți, învățătura Părinților Cappadocieni și a Sfinților Ierarhi, această civilizație influențează hotărâtor lumea și epoca noastră. Căci, se știe, calendarul ce îl folosim acum a fost construit de un călugăr scit (Dionisie Exiguus), iar fundamentele gândirii abstracte din știința modernă sunt așezate de alt călugăr scit (Pseudo Dionisie Areopagitul). Și nu voi fi de acord cu eminentul savant teolog român, părintele Gheorghe I. Drăgulin, ce asertează că Dionisie Exiguus și Pseudo Dionisie Areopagitul sunt unul și același personaj real. Însă ipoteza istorică lansată de domnia sa, anume că Pseudo Dionisie Areopagitul este de fapt tot un călugăr scit, mi se pare deosebit de valoroasă și ader la ea. Pare veridică. De altminteri părintele Drăgulin demonstrează convingător asemănarea celor două stiluri de gândire, observate la Dionisie Exiguus și la Pseudo Dionisie Areopagitul, ale căror texte le compară în paralel. S-a vorbit frecvent și sincer despre miracolul românesc, adică despre miracolul menținerii unei insule de latinitate în Orientul european. După retragerea aureliană, cele trei secole de civilizație superioară creată în Romania Orientală explică prea bine și forța miracolului românesc. Care există. Aceasta este de altminteri și ideea centrală a protocronismului.
Titus Filipas
"
|
Associated Topics
|
|
| |
Azi
Inca nu exista cel mai bun articol, pentru astazi. |
Societatea de maine
Daca nu acum, atunci cînd? Daca nu noi, atunci cine?
S'inscrire a Societatea de maine
Intrati in Societatea de maine
Exercitiu colectiv de imaginatie sociala
|
|
|
Inscriere : fr.groups.yahoo.com
Se dedica profesorului Mircea Zaciu
|
Ferește-te deopotrivă de prietenia dușmanului ca și de dușmănia prietenului.
Viteazul privește pericolul; cutezătorul îl caută; nebunul nu-l vede.
Nicolae Iorga
|
Identificare
Inca nu aveti un cont? Puteti crea unul. Ca utilizator inregistrat aveti unele avantaje cum ar fi manager de teme, configurarea comentariilor si publicarea de comentarii cu numele dvs. |
|
|